تبریز ۲۰۱۸ در برزخ بی‌تدبیری مسوولان

وقتی مسؤولان خودشان اعتراف میکنند ناهماهنگی‌های زیادی در معرفی و اجرای برنامه‌‌های تبریز ۲۰۱۸ وجود دارد، چگونه می‌توان امیدوار شد چهره خوب و زیبایی از تبریزبه جهانیان معرفی خواهد شد.

 به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از فارس، برگزاری مراسم پیش رویداد تبریز ۲۰۱۸ سرآغاز کلیدزنی یک رویداد فرهنگی، هنری و گردشگری در تبریز بود که به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است.

این روزها شهروندان تبریزی عبارت تبریز۲۰۱۸ را زیاد می‌شنوند ولی آنها نمی‌دانند که منظور از این عبارت چیست و قرار است در تبریز چه اتفاقی در سال ۲۰۱۸ میلادی که به شادی و میمنت هموطنان مسیحی تازه آغاز شده است، بیفتد یا چه مناسبت‌ها و رویدادهایی در تبریز برگزار می‌شود.

مطمئناً اگر به شهروندان تبریزی گفته شود که دی‌ماه سال ۹۴ وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نهمین اجلاس خود در شهر نیامی – پایتخت نیجر- به اتفاق آراء شهر تبریز را به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند، شاید کسی باورش نشود که تاریخچه این موضوع به سال ۹۴ بازمی‌گردد، بدون شک همه آنها اظهار بی‌اطلاعی کرده و به‌جز مسؤولانی که در جریان امر قرار داشتند، کسی از این موضوع باخبر نیست.

آن چنان که از شواهد امر برمی‌آید برای تبدیل این شهر به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اقدامات خاصی صورت نگرفته و این شهر برای گردشگران و مسافرانی که می‌خواهند تعطیلات خود را در این شهر سپری کنند آماده نشده است.

این زیرساخت‌ها نه تنها برای گردشگران خارجی آماده نیست بلکه برای گردشگران داخلی هم حرفی برای گفتن ندارد.گردشگران داخلی در تبریز با تنگناها و مشکلات فراوانی روبه رو هستند چه برسد به گردشگران خارجی.

تغییر و تحولات مدیریتی در آستانه تبریز ۲۰۱۸ مزید بر علت شده است تا همچنان این شهر در سهم‌خواهی‌های مدیران گرفتار شده و کسی به یاد نداشته باشد که فستیوال فرهنگی و گردشگری تبریز در این شهر کلیدزنی شده و این شهر همچنان در پذیرایی از مهمانان خود در جا می‌زند.

فرصت‌سوزی مسؤولان قابل گذشت نیست

گفت‌وگوی خبرنگار فارس با برخی از شهروندان تبریزی نشان می‌دهد مسؤولان و متولیان امر در شناسایی و معرفی این رویداد در داخل شهر فرصت‌سوزی کرده و زمان را از دست داده‌اند، معلوم نیست طی سال ۲۰۱۸ چگونه می‌خواهند این شهر را در بین کشورهای اسلامی در سطح دنیا معرفی کنند.

حیدری یکی از شهروندان تبریزی با اظهار تعجب از اینکه تبریز از دو سال پیش به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، می‌گوید: اصلاً باور کردنی نیست ما شهروندان طی ماه‌های اخیر و آن هم با نصب چند پلاکارد و بنر تازه فهمیده‌ایم که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است ولی اینکه چه برنامه‌هایی اجرا می‌شود، بی‌اطلاع هستیم.

وی افزود: وضع آسفالت خیابان‌ها هیچ تعریفی ندارد، در برخی معابر روشنایی خیابان‌ها خیلی کم است، تابلوهای راهنمایی اشتباهات زیادی دارند، با این وضع چگونه می‌توان از مهمانان و گردشگران پذیرایی کرد.

اشتباه بودن تغییر و تحول در آستانه تبریز ۲۰۱۸

یکی دیگر از شهروندان تبریزی که به نظر می‌رسد اخبار تبریز ۲۰۱۸ را پیگیری می‌کرده است، می‌گوید: اینکه در هر سال یک شهر به عنوان پایتخت فرهنگی، مذهبی یا گردشگری انتخاب می‌شود کار خیلی خوبی است  ولی متولیانی که این موضوع  را تصویب می‌کنند، باید در جهت آمادگی آن شهر برای ورود هزاران نفر گردشگر به آن شهر اقدامات خاصی انجام دهند.

وی ادامه داد: در حالی که تبریز خود را برای فستیوال  فرهنگی و گردشگری آماده می‌کند، شهردار تبریز عوض می‌شود و شهر بدون شهردار می‌ماند تا گزینه بعدی معرفی شود.مگر می‌توان عملکرد شهردار قبلی را در جهت عمران و آبادانی شهر نادیده گرفت.

یکی از مهم‌ترین اشتباهات صورت گرفته در آستانه تبریز ۲۰۱۸ تغییر و تحولات مدیریتی در شهرداری تبریز بود و این موضوع نشان داد که اعضای شورای شهر و شهرداری هیچ تناسب و توافقی با همدیگر بر روی برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ ندارند.

در ادامه یکی از شهروندان که در خیابان گلباد تبریز ساکن است و خود را مهدیار عمرانی معرفی می‌کند،   می‌گوید: چطور ممکن است تبریز از دو سال پیش به این منظور در نظر گرفته شود ولی ما شهروندان تازه در طی دو ماه اخیر از این موضوع باخبر شویم.

وی، ضعف اطلاع‌رسانی را در این مورد مشهود دانست و افزود: اگر شهرداری خیال می‌کند با چند مورد آگهی دادن در روزنامه و مطبوعات توانسته است این رویداد را معرفی کند، باید گفت تیرشان به سنگ خورده است و دیگر کسی سراغی از روزنامه و مطبوعات نمی‌گیرد.

این شهروند تبریزی ادامه می‌دهد: در حالی که همه مردم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سیر می‌کنند، باید گفت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خبری از تبریز ۲۰۱۸ نیست و مطمئناً کسی به سراغ سایت شهرداری یا میراث فرهنگی نمی‌رود، ببیند آیا در مورد این رویداد مطلبی منتشر شده است یا خیر؟ این روزها همه مردم مطلب کوتاه و موجز و در دسترس می‌خواهند، مطالعه کنند.

صحبت‌های این شهروند تبریزی نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی به مردم تبریز در این سال‌ها به‌منظور آماده‌کردن افکار عمومی برای میزبانی از گردشگران در سال ۲۰۱۸چه اندازه ضعیف بوده است.

باید، گفت تمام تلاش‌های صورت گرفته، تبلیغات و اطلاع‌رسانی تاکنون آن طور که باید و شاید خوب و مناسب نبوده است و مدیریت شهری باید با یک اتاق فکر قوی در این زمینه اقدامات ارزنده و شایسته‌ای انجام دهند.

مسؤولان برای تبریز ۲۰۱۸ تنها جلسه برگزار می‌کنند اما در عمل هیچ چیز نیست

مریم محسنی یکی دیگر از شهروندانی است که از تعداد برگزاری جلسات توسط مسؤولان دلخوشی نداشته و می‌گوید: مسؤولان و متولیان امر هر جا می‌نشینند، می‌گویند برای تبریز ۲۰۱۸ جلسات متعدد و مختلفی برگزار کرده‌ایم، یکی نیست به این مسؤولان بگوید با حرف‌ها مردم را از خودشان ناراحت و ناراضی می‌کنند، آسفالت کردن خیابان‌ها، پر کردن چاله‌ها و چوله‌ها همچنین دست‌اندازها را درست کردن خیلی بهتر از برگزاری این جلسات بی‌خاصیت است.

صحبت‌های ضد و نقیض نمایندگان مجلس و عدم هماهنگی آنها در مورد این رویداد فرهنگی،کاهش اعتبارات مصوب شده در مورد تبریز۲۰۱۸، عدم هماهنگی در بین کمیته‌های مختلف که برنامه‌های مصوب را عهده‌دار شده‌اند، موجب شده است صدای اعتراض مردم  و شهروندان نیز بلند شود.

ناهماهنگی بین مسؤولان و متولیان کار را به جایی رسانده‌اند که بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی طاقت از کف داده و در مقام اعتراض می‌گوید:من به عنوان نماینده مردم تبریز نمی‌دانم مجری مستقیم این رویداد فرهنگی و گردشگری دقیقاً کیست و مطالباتمان را باید دقیقاً با کدام دستگاه در میان بگذاریم.

 مسؤولان مشغول بازی‌ها و جناح بندی شهری و سیاسی خود هستند

در ادامه سهراب امینی که خود را یکی از کسبه بازار معرفی می‌کند، می‌گوید: مسؤولان در مورد تبریز ۲۰۱۸ فرصت‌سوزی کرده‌اند، آنها به این بهانه باید صدای گردشگری، تمدن و فرهنگ تبریز را به گوش جهانیان رسانده و آن را در یونسکو به ثبت می‌رساندند. در حالی که مشغول بازی‌ها و جناح‌بندی شهری و سیاسی خود هستند.

وی ادامه داد: در حالی که مسؤولان امر وظیفه خود را به خوبی انجام نداده و فرصت‌سوزی کرده‌اند، در عین حال آنها مردم را نیز مقصر دانسته و می‌گویند که مردم باید در تبریز ۲۰۱۸ نقش اصلی را بر عهده داشته باشند. وقتی مردم از اصل موضوع باخبر نیستند که قرار است چه اتفاقی در شهر رخ دهد، چگونه می‌توانند نقش مهم و اصلی بر عهده داشته باشد؟

امینی خاطرنشان کرد: در حالی که همه جای تبریز باید برای ورود گردشگران آماده می‌شد ولی دریغ از یک تابلوی راهنمای سه زبانه که به گردشگران مسیر ورود و خروج را نشان دهد.

وی ادامه داد: هنوز تابلوهای دو یا سه زبانه راهنمای گردشگران در سطح شهر وجود ندارد و امکان دسترسی گردشگران خارجی به نقاط گردشگری شهر و تعیین مسیر برای آنها نیز در شهر فراهم نیست.

تبریز ۲۰۱۸ تنها به نصب بنر خلاصه شده است

این شهروند تبریزی خاطرنشان کرد: این روزها بنرهایی با عبارت‌های کوتاه با نوشته‌های سنتی و ترکی در سطح شهر نصب  شده است ولی باید گفت تنها نصب بنر کاری از پیش نمی‌برد و تنها برگزاری جلسات بی‌خاصیت چاره کار نیست.

وقتی مسؤولان خودشان اعتراف می‌کنند ناهماهنگی‌های زیادی در معرفی و اجرای برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸  وجود دارد، چگونه می‌توان امیدوار شد که مسؤولان امر چهره خوب و زیبایی از تبریز به جهانیان معرفی می‌کنند.

در حالی که مسؤولان و متولیان امر فرصت دو ساله کار کردن و معرفی جذابیت‌ها و ظرفیت‌های تبریز را از دست داده و فرصت‌سوزی کرده‌اند، برگزاری جشن جهانی نوروز به عنوان یک رویداد بین‌المللی در تبریز همزمان با رویداد تبریز۲۰۱۸ در ششمین جلسه شورای راهبردی را به تصویب می‌رسانند تا کم کاری خود در پشت این مراسم و رویداد بین‌المللی پنهان کنند و برای خود کارنامه پر و پیمان بنویسند که در سایه تبریز۲۰۱۸ مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان اسلام و سران سازمان‌های بین‌المللی نیز در تبریز حضور پیدا کرده‌اند.

پاسکاری مسؤولان

خانم فهیمه ایمانی که خود را یک فرد فرهنگی معرفی می‌کند، می‌گوید: از یک رویداد فرهنگی سخن می‌گوییم  ولی مسؤولان جوابگو باشند کدام پروژه فرهنگی تبریز به پایان رسیده است،گردشگران برای چه می‌آیند، اگر گردشگران برای بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی می‌آیند، آقایان بگویند پروژه مقبره‌الشعرا که بیش از ۲۰ سال است در دست شهرداری و میراث فرهنگی دست به دست شده و پاسکاری می‌شود به کجا رسیده است؟

وی با اظهار تاسف از بی‌توجهی به مقبره‌الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ عارف و شاعر نامی کشورمان است، گفت: آن طور که در اخبار آمده بود برای مرمت و بازسازی این پروژه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود ولی کجاست آن اعتبارها؟ به برکت داشتن همین متولیان، مقبره‌الشعرا اکنون به خرابه تبدیل شده است.

ایمانی ادامه داد:گردشگران برای دیدن تمدنی می‌آیند که زیر خروارها خاک است، آنها برای دیدن مجموعه عظیم ربع‌رشیدی می‌آیند که مشخص نیست راه ورودی آن از کدام جهت است و چه موقع می‌توانند به آنجا بروند.

وی گفت: با وجودی که چندین سال است عملیات عمرانی و باستان‌شناسی در این محوطه صورت می‌گیرد ولی باز هم وضعیت مطلوبی ندارد.

شهروند تبریزی خاطرنشان کرد:گردشگران برای دیدن ارک سربلند به تبریز می‌آیند ولی جدال میراث فرهنگی و مصلا همچنان تن ارک را می‌لرزاند، ارک هیچ محوطه جالب و خوشایندی ندارد، ارک در حصار آهن آلات گرفتار شده است و هیچ ورودی و منظره زیبایی ندارد و معلوم نیست متولی این رویداد جهانی چه کسی است و آدم باید حرف‌هایش را به چه کسی بزند؟

اختلاف بین متولیان و مسؤولان این رویداد به قدری در جامعه مشهود است که شهروندان از همدیگر می‌پرسند، چگونه ممکن است در ابتدا تمام مسؤولیت این رویداد را به شهرداری واگذار کنند سپس بگویند این کار از همان ابتدا اشتباه بوده و این کار از ابتدا باید بر عهده میراث فرهنگی می‌بود و این که نام شهرداری عنوان شده است از اول اشتباه بوده است.

اختلاف‌هایی از این دست بسیار است که خود مسؤولان امر نیز نمی‌دانند مسؤولیت رویداد فرهنگی و گردشگری تبریز ۲۰۱۸ بر عهده چه کسی است؟ آیا نباید یک کمیته واحد در این راستا شکل می‌گرفت؟

نگارنده: معصومه درخشان