یادداشت/کار ویژه رسانه ها در سال جهش تولید

طاهر خیری | پایگاه خبری، تحلیلی ترجمان صبح

یکی از مولفه های ایران قوی، داشتن اقتصاد قوی است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران اقتصاد قوی را نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذناپذیری کشور قلمداد کرده و در عین حال تحریم دشمنان، عیوب ساختاری و ضعف های مدیریتی را از چالش های بیرونی و درونی اقتصاد ایران عنوان می کنند. اقتصادی که به نظر می رسد برای حل مشکلاتش باید سیاست های اقتصاد مقاومتی همچنان از طرف دولتمردان پیگیری و اجرا گردد.

* یادداشت وارده – اعتدال آذربایجان/ در راستای این سیاست ها، ایشان سال ۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری و تاکید کردند که این جهش باید تغییرات محسوسی در زندگی مردم ایجاد کند. اما در این میان راهبرد و ماموریت رسانه ها در سال جهش تولید چیست و اصحاب رسانه در تحقق این هدف چه وظایف و مسئولیت هایی دارند. واقعیت این است که هنوز پیوست کامل رسانه ای در قالب اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب و یا تحقق شعار سال برای رسانه های مکتوب و مجازی تهیه و تدوین نشده است تا رسانه ها با اتکا به این پیوست رسانه ای، هوشمندانه به مسئولیت ها و وظایف خبری و اطلاع رسانی شان بپردازند.

با اذعان به اینکه رسانه ها یکی از بازوان کارآمد و موثر برای تحقق اهداف عالی کشور محسوب می شوند لذا جهش در تولید یا اجرای موفق سیاست های اقتصاد مقاومتی بدون همراهی رسانه ها و فعالان رسانه ای ممکن و میسور نخواهد بود.دادن امید و خوشبین کردن مردم نسبت به آینده روشن کشور، پیگیری مطالبات مردم از مسئولان، حمایت از تولید ملی و کارآفرینان، تبلیغ و ترویج کالای ایرانی و انتشار اخبار و گزارش های خوب و مفید، شاید مهمترین کارویژه و رسالت رسانه ها در سال جهش تولید باشد که به اختصار بیان می شود:

۱٫ امیدآفرینی. این رسانه ها هستند که در اوج مشکلات اقتصادی کشور می توانند چراغ امید مردم را نسبت به حال و آینده زنده نگه دارند.رسانه ها می توانند با ترزیق امید در دل مردم و ایجاد نشاط اجتماعی در تحقق جهش تولید نقش فعالی ایفا کنند.امید آفرینی و جهش در تولید نسبت دوسویه ای با هم دارند زیرا اگر مردم، کارآفرینان و فعالان اقتصادی و صنعتی باور  کنند و ایمان داشته باشند که مشکلات قابل حل است و با کار و تلاش می توان رونق و جهش تولید را رقم زد این امر شدنی است چه بسا که کشورهای توسعه یافته با کمک هم به این هدف دست یافتند.امپریالیسم رسانه ای دشمن مدام بر طبل ناکارآمدی مسئولان نظام،ترسیم آینده نامعلوم و ناامید کردن مردم از بهبود اوضاع کشور می کوبد در مقابل اما رسانه های داخلی مسئولیت دارند با امید آفرینی خنثی کننده جنگ رسانه ای دشمن باشند.تولید و انتشار اخبار و گزارش های خوب و مفید از موفقیت های تولید کننده های داخلی امید آفرین خواهد بود.

۲٫ مطالبه گری. پرسشگری حق رسانه است.عملکرد مسئولان اجرایی کشور زیر ذره بین و نگاه نافذ اهالی رسانه است.رسانه ها به عنوان حلقه اتصال مردم و مسئولان می توانند مطالبه گر باشند.مطالبه از تولید کننده برای ارتقای کیفیت تولید داخلی، مطالبه از دولت برای رفع موانع تولید، مطالبه از مردم برای مصرف کالای داخلی،مطالبه از کارافرینان و سرمایه گذاران برای ورود به عرصه تولید،مطالبه از دولت برای مبارزه با قاچاق و پولشویی.به واقع رسانه ها با ایفای نقش مطالبه گری خود زمینه های تحقق جهش تولید را فراهم می کنند.اگر با کمک رسانه ها این جهش در سال جاری انجام شود به طور حتم رکود اقتصادی کشورمان برطرف و فرصت های شغلی جدید برای جوانان تحصیل کرده بیکار رقم خواهد خورد.اصلاح نظام مالیاتی، نظام گمرکی،نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار باید از طرف دولت عملیاتی شود تا جهش تولید در سال جاری شتاب گیرد و این را رسانه ها باید از دولتمردان مطالبه کنند.

۳٫ حمایت از تولید ملی. هیچ کشوری با شعار دادن پیشرفت نکرده است.صرف اعلام حمایت از تولید ملی و تولید کننده کفایت نمی کند و حمایت ها باید در عمل باشد.دولت،مردم و رسانه ها حمایت خود را از تولید ملی باید در عمل ثابت کنند.حمایت از تولید ملی زمانی است که جلوی قاچاق و واردات بی رویه گرفته شود.حمایت از تولید ملی زمانی است که مردم به کالای وطنی و تولید داخل تعصب داشته باشند و این وظیفه رسانه است که مدام این موارد را به مردم و دولت گوشزد نماید.حمایت رسانه از تولید ملی زمانی است که هم مشکلات بنگاه های تولیدی و کارآفرینان را منعکس کند و هم اخبار افزایش در تولید یا ارتقای کیفیت کالاها را منتشر نماید.جهش در تولید فقط با حمایت از تولید ملی ممکن است.

۴٫ ترویج مصرف کالای داخلی.مصرف کننده حق دارد در ازای پولی که پرداخت می کند کالای بادوام و با کیفیت بخرد.خوشبختانه در سالهای اخیر بسیاری از کالاهای ساخت داخل به همت تولید کنندگان از کیفیت و مرغوبیت لازم برخوردار شده اند و حتی توانسته اند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند.مردم باید مصرف کالای ایرانی را به کالای خارجی ترجیح دهند در این صورت است که رونق در تولید ممکن می شود.رسانه ها با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی وظیفه دارند مردم را نسبت به مصرف کالای ساخت داخل ترغیب کنند و حس غرور و خودباوری را در روح و جان ایرانیان شعله ور سازند.باور به اینکه ما نیز می توانیم اگر آلمانی ها و ژاپنی ها توانستند به شرطی که با افتخار کالای ایرانی بخریم و مصرف کنیم.

طاهر خیری/ روزنامه نگار