۵۰۰ میلیارد تومان، هزینه احداث هر کیلومتر از متروی تبریز/زمان انتظار مترو باز هم کاهش می‌یابد

افتتاح خط یک مترو تبریز

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز گفت: هزینه احداث هر کیلومتر از پروژه قطار شهری تبریز بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان) به نقل از شهریار، بهرام فرهخت در گفتگو با برنامه رادیویی «شهریمیز» اظهار داشت: با وجود اینکه سامانه قطار شهری همواره برای شهرداری هزینه بر بوده است ولی سود آن در سلامت، کاهش سوبسیدهای موجود در حوزه خودرو و… بوده و به طور غیرمستقیم به دولت، شهرداری و حیات مردم باز می‌گردد.

او از کاهش ۴ دقیقه زمان انتظار مترو خبر داد و گفت: زمان انتظار مترو به تازگی از ۱۷ دقیقه به ۱۳ دقیقه کاهش یافته است و در صدد کاهش این زمان تا پایان امسال هستیم.

فرهخت افزود: خط یک قطار شهری تبریز قابلیت جابجایی روزانه ۳۶۰ هزار نفر با مدت زمان انتظار ۲ دقیقه در هر ایستگاه را دارد. پیش از بیماری کرونا روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر به وسیله مترو جابجا می شدند که به دلیل کاهش استفاده شهروندان در روزهای کرونایی این تعداد به ۷ هزار نفر در روز کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز با اشاره به جزئیات ایستگاه های خط ۱ مترو گفت: خط یک مترو از ائل گلی تا شهرک نور امتداد دارد و شامل ۱۸ ایستگاه بوده که به جز ۴ ایستگاه بقیه به بهره برداری رسیده است.

او با بیان اینکه ایستگاه شماره ۱۸ در شهرک نور واقع شده، اظهار داشت: حدفاصل ائل گلی تا محققی ۱۲ ایستگاه مترو وجود دارد که به جز ایستگاه شماره ۹ (که بزودی به بهره برداری می رسد)، بقیه ایستگاه ها به بهره برداری رسیده است.

فرهخت تاکید کرد: خط ۲ قطار شهری تبریز نیز از قراملک تا میدان بسیج در حال احداث بوده و تعدادی از تونل‌های آن حفاری شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز با اشاره به سهم یک درصدی مترو از حمل و نقل عمومی شهروندان، گفت: با تعامل هر چه بیشتر بین سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری در صدد توسعه ایستگاه‌ها و کاهش زمان انتظار مترو جهت استفاده هر چه بیشتر شهروندان از این سیستم حمل و نقل هستیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان تبریزی اواخر سال ۹۹ در انتظار رویکرد و تحولی بزرگ در سامانه ریلی قطار شهری تبریز باشند.