به صدا درآمدن زنگ انتخابات در آذربایجان‌شرقی

به صدا درآمدن زنگ انتخابات در آذربایجان‌شرقی

آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از استان‌های تاثیرگذار در معادلات سیاسی تاریخ معاصر کشور، این روزها در حال زمینه‌سازی برگزاری انتخابات خرداد ماه سال آینده به عنوان مصداق عینی مردم سالاری دینی بوده و زنگ انتخاباتی در این خطه به صدا درآمده است.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از ایرنا، هر چند حاکم شدن شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن، باعث شده است که ارتباطات میان فردی و گروهی به عنوان بستر اصلی شکل گیری و بالندگی فعالیت های انتخاباتی نامزدها در آستانه انتخابات خرداد آینده در آذربایجان شرقی به آهستگی توسعه یابد، اما بدون شک این رویداد سیاسی مورد توجه همه آحاد جامعه است و همه چشم انتظار برگزاری و مشخص شدن نتایج آن هستند.  

آذربایجان شرقی به عنوان استانی که از زمان رایج شدن اخذ رأی از در کشورمان در ۱۱۴ سال پیش تاکنون، نقش تاثیرگذار و پیشرو در انتخابات مختلف داشته و بازیگران عرصه سیاست و نامزدهای انتخاباتی در سطوح محلی، نمایندگی مجلس و انتخابات ریاست جمهوری، به تحرکات سیاسی این خطه اهمیت ویژه ای داده اند، این بار نیز با تأمل و مطابق ادبیات سیاسی خاص خود، تحرکات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه و شوراهای اسلامی شهر و روستا را رصد می کند.

آذربایجان شرقی به عنوان استانی که از زمان رایج شدن اخذ رأی در کشورمان در ۱۱۴ سال پیش تاکنون، نقش تاثیرگذار و پیشرو در انتخابات مختلف داشته و بازیگران عرصه سیاست و نامزدهای انتخاباتی در سطوح محلی، نمایندگی مجلس و انتخابات ریاست جمهوری، به تحرکات سیاسی این خطه اهمیت ویژه ای داده اند، این بار نیز با تأمل و مطابق ادبیات سیاسی خاص خود، تحرکات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه و شوراهای اسلامی شهر و روستا را رصد می کند.

مردم آذربایجان شرقی در طول افزون بر چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به رغم افت و خیزهای فراوان در عرصه معادلات سیاسی،  اثبات کرده اند که در ایستادگی به پای آرمان های نظام جمهوری اسلامی و شهدا با هیچ کس تعارف ندارند و در بزنگاه های تاریخی از قبیل انتخابات مختلف، توطئه های دشمن را نقش بر آب می کنند.  

 با این رویکرد بود که مردم آذربایجان شرقی در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه پارسال با مشارکت ۴۳ درصدی خود در رای دهی، رقمی بالاتر از متوسط کشوری را ثبت کردند تا وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی برای جهانیان به تصویر بکشند.  

با نزدیک شدن به انتخابات خرداد ماه ۱۴۰۰ نیز تنور انتخابات در استان چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی به تدریج در حال گرم شدن است و با وجود محدودیت های ناشی از کرونا، نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی و نیز احزاب، جریان و گروه های سیاسی حامی نامزدهای مطرح برای سکانداری دولت سیزدهم در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای تبلیغ نامزد مورد حمایت خود در حال یارگیری و انجام اقدامات هماهنگ هستند.  

البته فضای سیاسی آذربایجان شرقی در یکی دو ماه اخیر شاهد حضور برخی از نامزدهای مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال آینده در قالب انجام سفرهای کاری نیز بوده که این امر از دید افکار عمومی و فعالان فضای سیاسی به دور نمانده و می تواند به تقویت رقابت میان جناح ها و گروه های سیاسی برای گرم تر کردن تنور انتخابات منجر شود.  

از این گذشته، هیات های اجرایی و نظارت و نیز نمایندگی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی نیز از ماه ها قبل فعالیت های رایج  برای برگزاری انتخابات آرام و شفاف را در استان پیگیری می کنند، به گونه ای که بنا بر اعلام رییس ستاد انتخابات استان در زمان حاضر افزون بر ۸۰ هزار نفر به عنوان دست اندرکار برگزاری انتخابات خرداد ۱۴۰۰ در این خطه در آمادگی کامل به سر می برند.  

آمادگی اعضای هیات های اجرایی استان و شهرستان ها، مشخص شدن اعضای سه نفری هیات نظارت برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دایر شدن شعبه های ویژه پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در تشکیلات قضایی استان و شهرستان ها از جمله پیش درآمدهای انتخاباتی در آذربایجان شرقی محسوب می شود.  

بدیهی است که در مرحله کنونی، آغاز تبلیغات پرشور انتخاباتی به عنوان الزام بنیادین حضور پرتعداد رای دهندگان در پای صندوق های رای و به تبع آن آگاهی دهی به مردم در خصوص انتخاب نامزد اصلح در اولویت همه دست اندرکاران انتخابات خرداد ۱۴۰۰ در آذربایجان شرقی است که هر یک با بهره گیری از بستر و تریبون در اختیار خود برای تحقق آن می کوشند.  

امام جمعه تبریز: انتخاب فرد شایسته نتایج شایسته‌ای در پی دارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به اهمیت انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، گفت: باید توجه داشت که انتخاب فرد یا افراد شایسته به طور قطع نتایج شایسته ای نیز در پی دارد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم،  شرکت نکردن در انتخابات را آفتی بزرگ برای آینده سیاسی و اقتصادی کشور خواند و افزود: شاید عده ای در انتخابات شرکت نکنند و بعدها بگویند چرا فلان کار نشد و یا کشور با مشکلات عدیده مواجه است که باید در جواب این افراد گفت اگر شرکت می‌کردید و یک فرد شایسته انتخاب می‌شد آن کاری که می‌خواستید نیز به سرانجام می رسید پس بهتر است این عده زیاد گلایه نکنند.

وی به سخنان مهم رهبری در دیدار ۲۹ بهمن با مردم آذربایجان اشاره و اضافه کرد: برگزاری انتخابات پرشور و انتخاب درست یکی از تاکیدات مهم ایشان بود، چون انتخابات اهمیت و جایگاه بسیار بالایی در نظام اسلامی ما دارد و در حقیقت انتخابات مظهر جمهوریت برآمده از اسلام است.

حجت الاسلام آل هاشم برپایی انتخابات پرشور و گسترده را حماسه ای سیاسی برای جمهوری اسلامی خواند و اظهار داشت: انتخابات نشانه ای آشکار و با مستندات آماری از مردم سالاری دینی است و البته هر کسی با رای مردم انتخاب شود مورد احترام کل جامعه است.

وی انتخابات را مظهر خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری دانست و ادامه داد: انتخابات مظهر آزادی مردم در تعیین سرنوشت خودشان است و امیدواریم آحاد مردم با دقت و حساسیت ویژه در انتخابات آینده مانند سایر انتخابات،  شرکت کرده و به وظیفه دینی خود عمل کنند.

فعالیت ۴۸ حزب و تشکل سیاسی در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو گفت: یکی از دستاوردهای بی بدیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که همه تصمیمات با انتخاب خود مردم و مهم ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری دینی است.

محمدرضا پورمحمدی افزود: مقام معظم رهبری در ویدیو کنفرانس اخیر با مردم غیرتمند، متدین و شجاع آذربایجان فرمودند که گره حل عمده مشکلات ما در گروی مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد واجد شرایط و اصلح می باشد.

پورمحمدی گفت: پیش از انقلاب فقط ۲ حزب در کشور وجود داشت، اما اکنون ۱۲۰ حزب در کشور فعال است که از این تعداد ۴۸ حزب و تشکل سیاسی در آذربایجان شرقی فعالند. پیش از انقلاب فقط ۲ حزب در کشور وجود داشت، اما اکنون ۱۲۰ حزب در کشور فعال است.

استاندار آذربایجان شرقی به نقش شوراها در جامعه اشاره کرد و گفت: شوراها افراد برگزیده مردم هستند و می‌توانند با تشویق آنان، زمینه ساز برگزاری انتخابات پر شور و باشکوه شوند.

وی با اشاره به اینکه پرشور برگزار شدن انتخابات آینده کشور را تضمین می کند، اضافه کرد: هر چند در کشور با تحریم ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو هستیم اما مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

استاندار آذربایجان شرقی از شوراها به عنوان پارلمان های محلی یاد کرد و آنها را در توسعه شهرها و روستاها دارای نقش مهمی دانست.

افزایش ۱۶ درصدی شعبات اخذ رای در آذربایجان‌شرقی

رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به شرایط کرونایی کشور اعلام کرد: با توجه به اینکه حفظ سلامت مردم در انتخابات خرداد ماه سال آینده برای ما اولویت دارد، شعب اخذ رای در این خطه نسبت به انتخابات قبلی ۱۶ درصد افزایش خواهد داشت.

علیار راستگو در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه انتخابات به مفهوم تجلی و بروز اراده مردم به صورت عالمانه و آگاهانه بر سرنوشت خویش است. ، افزود: با توجه به شیوع کرونا و برای جلوگیری از ازدحام رای دهندگان و رعایت پروتوکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ۴ هزار صندوق برای انتخابات پیش رو پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: انتخابات، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار با اهمیت است و هر اندازه مردم در انتخابات حضور گسترده و پورشور داشته باشند، به همان میزان پشتوانه فرد منتخب قوی تر خواهد بود و همچنین به عنوان یک مولفه قدرت در دنیا برای کشور نتایج مثبتی خواهد داشت. انتخابات، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار با اهمیت است و هر اندازه مردم در انتخابات حضور گسترده و پورشور داشته باشند، به همان میزان پشتوانه فرد منتخب قوی تر خواهد بود.

وی گفت: مولفه قدرت به معنای چانه زنی دولت و حکومت در عرصه بین المللی، برای حفظ منافع ملی بر اساس احترام متقابل با کشورهای مختلف از مشارکت مردم در پای صندوق های رای متاثر است و  از این رو انتظار می رود که هموطنان عزیز مشارکت پرشوری در انتخابات خرداد ماه سال آینده داشته باشند.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، افزود:  ۳۴ وظیفه از حکومت منفک و به شوراهای اسلامی داده شده که تنها یکی از این وظایف انتخاب شهردار بوده و ۳۳ وظیفه دیگر برای عمران، آبادانی، توسعه و ریل گذاری شهری و روستایی بر عهده شوراهاست.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای شهر از ۲۰ اسفند به مدت هفت روز انجام می‌شود، افزود: براساس اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور، به دلیل بیماری کرونا و شرایط موجود ۴ روش برای ثبت نام در انتخابات پیش بینی شده است.

راستگو اظهار کرد: یکی از این روش ها ثبت نام از طریق اپلیکیشن موبایلی بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور ، روش دوم ثبت نام از طریق نسخه دسکتاپ (کامپیوتر)  و روش سوم ثبت نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت است که باید بعد از ثبت نام نهایی در تمامی این مراحل با دریافت کد رهگیری به فرمانداری شهرستان مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: روش چهارم ثبت ­نام از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری شهرستان از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی گفت: تمامی فرمانداران  اهتمام جدی برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محل‌های ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها داشته و با همکاری شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها، امکانات و اقلام بهداشتی لازم را در محل‌های ثبت‌نام قرار داده و بر رعایت شیوه‌نامه‌ها به صورت جدی نظارت خواهد شد.

وی ادامه داد: ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای روستایی نیز از  ۱۶ فروردین ماه سال آینده به ۴ روش ذکر شده انجام خواهد شد و بخشداران موظف شده اند شرایط لازم را فراهم کنند.

راستگو اظهار کرد: همزمان با ثبت نام شوراهای اسلامی شهری و روستایی کار هیات های اجرایی آغاز و بررسی صلاحیت کاندیداها و استعلام از مراجع چهارگانه انجام می شود.

وی گفت: هیأت‌های اجرایی مهم‌ترین رکن برگزاری انتخابات هستند و همراهی این هیأت‌ها با فرمانداران در روند برگزاری انتخابات تأثیر مستقیم دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه ستاد انتخابات استان، مسئولیت هماهنگی و پشتیبانی دارد، افزود: بر اساس قانون، فرمانداران و بخشداران مسئول برگزاری انتخابات هستند و نباید اجازه دهند از امکانات دولت و دستگاه‌های اجرایی، له یا علیه داوطلبان انتخابات استفاده شود.

بیش از ۸۰ هزار نفر دست اندکار برگزاری انتخابات در آذربایجان شرقی خواهند بود

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ هزار نفر عوامل دست اندرکار برگزاری انتخابات در آذربایجان شرقی در قالب ناظر، نماینده فرماندار، منشی و محافظان صندوق پیش بینی شده و آموزش های لازم نیز در حال انجام است تا در ۲۸ خرداد ماه سال آینده انتخابات خوبی برگزار شود.

راستگو با بیان اینکه بیماری کرونا حدود یک سال است که تمام مردم دنیا را درگیر کرده، گفت: با وجود کرونا تاکنون در ۷ کشور جهان از جمله آمریکا انتخابات برگزار شده است، اما دشمنان نظام به دنبال ایجاد ترس و واهمه در بین ملت ایران هستند تا آنها را از حضور در پای صندوق های رای بهراسانند.

وی تاکید کرد: اما ما به مردم عزیزمان اطمینان می دهیم که نگران نباشند، زیرا تمامی پیش بینی های لازم برای جلوگیری از ازدحام و امکانات لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در محل های اخذ رای اندیشیده شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی افزود: انتخابات شورای اسلامی کلان شهر تبریز به صورت تمام الکترونیک خواهد بود و بقیه انتخابات طبق روال گذشته برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه با اعمال محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی هم اکنون در وضعیت تثبیت بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان شرقی قرار داریم، گفت: اگر مردم همراهی کنند و اتفاق خاصی در سطح استان نیافتد،  در اردیبهشت ماه آینده وضعیت استان از نظر بیماری بسیار آرام خواهد بود.

راستگو یادآوری کرد: برای تمامی وضعیت های بیماری برنامه ریزی های لازم برای برگزاری انتخابات انجام شده است.