در شرایطی که میانگین نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در برخی استان‌ها به زیر ۱۰ رسیده، کارشناسان از بحرانی جدی در نظام آموزشی کشور سخن می‌گویند. این در حالی است که مسئولان آموزش‌وپرورش هنوز این وضعیت را نگران‌کننده نمی‌دانند.

به گزارش اعتدال آذربایجان (اعتدال پرس)، طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، میانگین نمرات امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳ به‌طرز نگران‌کننده‌ای پایین است: در رشته علوم تجربی ۱۲، ریاضی ۱۱.۸۲، علوم انسانی ۹.۱۳، و علوم معارف ۱۰.۵۶. نکته نگران‌کننده‌تر، گزارش پایین‌تر بودن میانگین نمرات از عدد ۱۰ در ۱۷ استان کشور از جمله خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان است.

 

مشاور وزیر آموزش و پرورش اخیراً در اظهارنظری صریح، وضعیت موجود را نه زنگ خطر بلکه «خود خطر» توصیف کرده است. با این حال، رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش‌وپرورش، در واکنشی جنجالی، اعلام کرده که میانگین معدل ۱۰ به معنای وضعیت بحرانی نیست و نشان از ارزیابی واقع‌بینانه دارد؛ موضعی که واکنش گسترده کارشناسان را در پی داشته است.

 

به باور صاحب‌نظران، افت محسوس سطح نمرات دانش‌آموزان، حاصل مجموعه‌ای از مشکلات ساختاری است:

 

کیفیت پایین تربیت معلمان به دلیل دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی.

 

مشکلات معیشتی معلمان که منجر به کاهش انگیزه و تمرکز آموزشی شده است.

 

فشارهای روانی و تحصیلی که ناشی از تمرکز بیش از حد بر کنکور و نبود خدمات مشاوره‌ای مناسب است.

 

آسیب‌های ناشی از آموزش مجازی در دوران کرونا که هنوز جبران نشده‌اند.

 

فقدان امکانات آموزشی کافی در مناطق محروم که باعث شکاف آموزشی شده است.

 

 

در همین راستا، برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از سیاست‌های فعلی آموزش‌وپرورش، خواستار بازنگری فوری در برنامه‌های درسی، افزایش حمایت مالی از معلمان، توجه به آموزش مفهومی و مهارتی، و تمرکز بیشتر بر عدالت آموزشی شده‌اند.

 

به نظر می‌رسد ادامه روند کنونی می‌تواند تبعات اجتماعی و اقتصادی سنگینی برای کشور به‌همراه داشته باشد؛ از افزایش نرخ ترک‌تحصیل و نارضایتی عمومی گرفته تا کاهش بهره‌وری منابع انسانی در آینده. کارشناسان تأکید دارند که تغییر جهت آموزش و پرورش کشور، دیگر یک انتخاب نیست،بلکه یک ضرورت فوری است.