خطوط BRT تبریز در حالی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل عمومی طراحی شده‌اند که ضعف نظارت و سوء‌مدیریت در اجرای طرح، باعث بروز حوادث پرتکرار و گاه مرگبار شده است. تصادف‌های پی‌درپی، به‌ویژه میان موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده در این خطوط، به یکی از معضلات روزمره شهروندان تبدیل شده است.

به گزارش اعتدال آذربایجان ( اعتدال پرس)، در سال‌های اخیر، آمار غیررسمی از ثبت ده‌ها تصادف در مسیرهای BRT تبریز خبر می‌دهد؛ تصادف‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها نه بین خودروها، بلکه بین موتورسواران و عابرین پیاده روی داده‌اند. این در حالی است که به لحاظ اصول شهرسازی و طراحی ایمن، ورود موتورسیکلت به خطوط ویژه BRT ممنوع و خطرناک است.

با این وجود، نبود موانع بازدارنده، ناتوانی در اعمال قانون و بی‌توجهی مسئولان به هشدارهای مکرر، باعث شده خطوط BRT عملاً به گذرگاه آزاد موتورهای شخصی تبدیل شوند.

کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ایمنی شهری هشدار داده‌اند که ادامه این وضعیت، نه‌تنها امنیت فیزیکی عابران و رانندگان اتوبوس‌های شهری را تهدید می‌کند، بلکه اعتماد عمومی به سیستم حمل‌ونقل عمومی تبریز را نیز کاهش می‌دهد.

در این میان، مدیریت شهری تبریز همچنان موضع شفافی در قبال این وضعیت اتخاذ نکرده و پیگیری‌ها برای بهبود شرایط یا نصب تجهیزات کنترلی مؤثر، نتیجه مشخصی نداشته است. برخی از شهروندان حتی به نصب دوربین‌های تقلبی و نمادین در برخی ایستگاه‌ها اعتراض کرده‌اند.

در کنار تهدیدات جانی، نبود خط‌کشی‌های مشخص، کم‌نور بودن ایستگاه‌ها و طراحی غیراستاندارد برخی از مسیرهای خطوط BRT، چالش‌های جدی دیگری هستند که نیاز به ورود فوری دستگاه‌های نظارتی، شورای شهر و شخص شهردار را ضروری می‌سازد.