حاشیههای سفر چین تاریخ نشر: پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۴۶ (منبع سایت استانداری) چندی پیش هیأتی از استان آذربایجان شرقی به منظور معرفی فرصتهای سرمایهگذاری استان به کشور چین سفر کرد. اعضای هیأت استانی را در این سفر جمعی از مدیران استانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی تشکیل میدادند. رئیس اداره روابط عمومی و […]
حاشیههای سفر چین
چندی پیش هیأتی از استان آذربایجان شرقی به منظور معرفی فرصتهای سرمایهگذاری استان به کشور چین سفر کرد. اعضای هیأت استانی را در این سفر جمعی از مدیران استانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی تشکیل میدادند.
رئیس اداره روابط عمومی و امور بینالملل استانداری هم یکی از اعضای این هیأت بود که مشاهدات و برداشتهای خود را از سفر به چین با خبرنگاران در میان گذاشت. “بابک محمدزاده علمداری” در این گفتگوی مفصل، از فرهنگ و آداب زندگی مردم چین، اوضاع اقتصادی و پیشرفتهای این کشور و دستاوردهای سفر هیأت استانی سخن گفت.
س: در خصوص کشور چین و مردم آن توضیح دهید. وضعیت فرهنگی اجتماعی پر جمعیت ترین کشور جهان را چگونه دیدید؟
سفر چین گرچه یک سفر اقتصادی بود ولی حیف است که فقط قراردادها و مسایل اقتصادی این سفر را در نظر بگیریم. شاید مسایل فرهنگی، گردشگری و آداب و رسوم مردم چین و استفاده از جنبه های مثبت آن در این زمینه ها هم مهمتر باشد.
بنده در سفر چین دهها تجربه را که به کارم هم مربوط نمیشود کسب کردم. مثلاً در بخش عمران شهری و یا گردشگری و مقولات مختلف دیگر.
بطور مثال دریافتم که یکی از رموز موفقیت چین و دیگر کشورها در امر گردشگری است. تمامی افراد در مکانهای مربوط به گردشگری مسلط به زبان انگلیسی هستند مثل هتلها، تاکسیها، فروشگاهها، مراکز گردشگری. این موضوع با توجه به اکراه چینیها از زبان انگلیسی و غربی خیلی حیرتانگیز است.
هتل پنج ستاره در پکن از جهات مختلف واقعاً با هتلهای پنجستاره ما خیلی تفاوت دارد. در تمام قسمتهای هتل یک نفر برای پاسخگویی ایستاده است. مهمانداران هتل و بخش پذیرش مسلط به زبان انگلیسی هستند. همین موضوع گردشگرانی که به زبان انگلیسی آشنا هستند میتوانند در چین به راحتی کارشان را انجام دهند. حتی در بعضی فروشگاهها و مکانهای عمومی آشنایی هر چند کم به زبان فارسی دارند و کلمات کلیدی فارسی را در تجارت آشنا هستند. در حالی که ما چقدر زبان چینی میدانیم. حتی در حد سلام علیک و احوالپرسی هم چینی را بلد نیستیم.
یکی از غذاهای غالب در چین، ذرت بود که بصورت آبپز می خورند و در گوشه و کنار خیابان به وفور پخت و فروش می شد. چینیها غذاهای کمحجم و با فاصله زمانی زیاد میخورند و اصلا پرخوری نمیکنند. برای همین است که افراد چاق در چین بسیار نادر است.
از نظر پوشش ظاهری نیز لباسها و آرایشهای زننده اصلا مشاهده نکردیم و خیلی متعارف لباس میپوشند.
تبلیغاتهای شهری در چین بر روی تلویزیونهای بسیار بزرگ در دیوار بناهای بزرگ و یا لایتباکسها متمرکز شده بود. در آنجا از بنر و داربست و تابلوهای بی ریخت شهری خبری نبود در حالی که “بنر” در اصل تولید چینیهاست که فقط ما از آن استفاده میکنیم.
در چین خانههای قدیمی را تخریب میکنند و به جای آن خانههای لوکس میسازند، خیابانها را توسعه میدهند و به زیبایی شهرها خیلی توجه میکنند.
این کارها ۵-۶ سال است که در چین شروع شده و به سرعت هم در حال تغییر است. ساختمانهای بلندمرتبه در حال ساخت در همه جا دیده میشود. البته در ساختمانهایی که میسازند فرهنگ چینی را هم رعایت میکنند.
آن چه در چین کاملا مشهود بود فرهنگ کار و تلاش و عجین شدن آن با زندگی مردم است.
کار و تلاش یکی از واجبات مردم چین میباشد و طوری نیست که به کار و تلاش تنها توصیه شود. مثلاً ما میگوییم هرکس در ایران کار نکند گرسنه میماند ولی در چین میگویند هر کس کار نکند اکسیژن ندارد. واقعاً در چین کار و تلاش را مترادف با اصل حیات میدانند. و این امر مهمترین عامل پیشرفت و توسعه چشمگیر کشور چین که فاقد منابع معدنی و نفت و …. و در عین حال انبوهی از جمعیت است می باشد.
در مورد اهمیت کار و تلاش در دین ما احادیث و آیات قرآنی وجود دارد و کار جوهره انسان دانسته شده است. این توصیهها را چینیها واقعا عمل کردهاند. مهمترین عامل موفقیت کشورهایی مثل چین، ژاپن، کره جنوبی و مالزی فقط جدیت در کار و کوشش است. بحث برنامهریزی در الویتهای بعدی است.
در چین باید همه کار کنند برخلاف کشور ما که میگویند پدر خانواده باید کار کند و همسر و فرزندان مصرف کنند. در آنجا همسر و فرزندان خانواده نیز باید کار کنند و این گونه نیست که یک نفر کار کند و بقیه مصرف کنند. در عین حال در کارشان کوشا و جدی هستند و وظایفی که برای آنها تعریف شده به طور جدی انجام میدهند. به همین خاطر خروجی کار و بهرهوری آنها خیلی بالاست.
البته شاید جالب باشد بدانید که چینیها دو روز در هفته تعطیل هستند و به طور شبانهروزی هم کار نمیکنند. قانون کار آنها تقریبا مانند قانون کار ایران است. ۴۴ ساعت در هفته کار میکنند، تعطیلات سالانه آنها از ایران زیادتر است، با این حال چینیها از وقت خودشان حداکثر بهره را میبرند و در مواقع کار سخت کار میکنند.
مردم چین برای تفنن و از روی تفریح به بازار نمیروند و اگر واقعاً چیزی نیاز داشته باشند و کاری برایشان پیش بیاید به خیابان، بانک یا مغازه میروند. این خیلی مهم و جالب است. یکی از تفریحهای ما ایرانیان بازدید از مغازهها و یا رانندگی در اوقات بیکاری میباشد و همین موضوع موجب ترافیک شدید و استهلاک جسمی و روحی مردم میشود. لذا باید فرهنگ زندگیمان را تغییر دهیم.
وضعیت عمران و خدمات شهری در کشور چین چگونه بود؟

فضای سبز و گلکاری خیابانها بسیار جالب و متنوع است و بیشتر در داخل گلدانها کاشته شده است نه در داخل زمین. جالب است برای بازدید از یک کارخانه خودروسازی، مسیر پکن تا این کارخانه را دوساعته طی کردیم. در طول این مسیر، لاین وسط اتوبان، تماما فضای سبز و درختکاری بود بطوریکه این مسیر به هیچ وجه خستهکننده نبود و از میان فضای سبز حرکت میکردیم.
پلهای بسیار عریض و طویلی در پکن مشاهده میشد و باید پکن را شهر روگذرها نامگذاری کرد؛ چون تبریز به شهر زیرگذر نامگذاری شده است. روگذرهای طولانی و بسیار عریض و چند طبقه زیادی دیده میشد. پلهای هوایی با طول دهها کیلومتر برای عبور قطار شهری طراحی شده بود که پل کابلی تبریز در مقابل آنها خیلی کوچکتر است. این پیشرفتهای عظیم شهری و از جمله پل کابلی بسیار بزرگ پکن واقعاً حیرت همه را برانگیخت.
س: سفر هیأت استانی به چین چه دستاوردهای اقتصادی داشته؟ نتایج این سفر را چگونه ارزیابی میکنید؟
این سفر یک سفر اقتصادی بود و با هدف بررسی فرصتهای اقتصادی کشور چین و آشنایی با بازار بزرگ این کشور انجام شد. البته یکسری تفاهمنامههای جدید هم در زمینههای مختلف منعقد شد. ضمن این که برخی تفاهمنامههای قبلی نیاز به شفافسازی داشت که این تفاهمنامهها نیز پیگیری شد. مثلا تفاهمنامه اجرای خط سوم متروی تبریز، یکسری ابهاماتی داشت که برطرف شد و قرار شد طرف سرمایهگذار چینی در خصوص موارد مطرح شده اقدام کند تا به عقد قرارداد نهایی در تبریز منتهی شود.

از طرفی سفر به چین فرصت جدیدی برای معرفی بازار استان به صاحبان شرکتهای چینی و تجار و بخش خصوصی چین بود و متقابلا برای بخش خصوصی ما هم آشنایی نسبتا کامل با بازار چین به وجود آمد. به عنوان یکی از پیش شرطهای ورود به بازار چین، قرار شد تورهای سفر به چین توسط بخش گردشگری و بخش خصوصی استان راهاندازی شود که میتواند زمینهساز جذب گردشگر به کشورمان نیز باشد. همچنین راهاندازی مرکز آموزش و یادگیری زبان چینی در تبریز مورد طرح و بررسی قرار گرفت که برای ورود به بازار بسیار بزرگ چین آشنایی با زبان چینی لازم است.همچنین رئیس اتاق بازرگانی تبریز پیشنهاد ایجاد اتاق بازرگانی مشترک را در تبریز و چین ارائه کرد. ایجاد کنسولگری چین و ایران هم میتواند بسیار مهم باشد.
Sunday, 23 February , 2025