اخیرا برخی محافل رسانه ای و چند نماینده و شخصیت سیاسی استان با طرح پاره ای انتقادات، مباحثی درباره استاندار آذربایجان شرقی بیان داشته اند که باتوجه به ادامه دار و هدفمند بودن این روند، یادداشت مشروحی در واکاوی و پشت پرده این خط و ربطها و خط مشی کاری استاندار نوشتم ولی چون طولانی بود و برخی بندها هم شاید موجب کدورت خاطر منتقدین و برخی دوستان می شد، اشارات مصداقی و برخی نکات را حذف کردم و بصورت خلاصه و کوتاه تر جمع‌بندی کردم.

قبل از همه، واضح و آشکار است که بنده منتقد بسیاری امور و مدیران بوده و هستم ولی همیشه سعی نمودم رعایت انصاف و منطق را داشته باشم هرچند به مذاق برخی پروژه بگیران خوش نیاید.

۱– از همان ابتدا معلوم بود، استاندار شدن در دو استان آذربایجان شرقی و غربی که خواستگاه و زادگاه رییس‌جمهور است خیلی سخت خواهد بود چرا که پزشکیان دوستان و نزدیکان زیادی در این دو استان دارد که هم امکان دور زدن استاندار را خواهند داشت و هم امکان مدیریت توقعات سهم خواهانه این خیل عظیم و بانفوذ سخت و حتی ناممکن خواهد بود.

۲- سرمست، بر اساس شناخت شخصی رییس‌جمهور و با کمترین لابی گری و سفارشات معمول از طرف نمایندگان و سیاسیون انتخاب شد و از این حیث جزو استثناها می باشد ولی همین نکته تبدیل به پاشنه آشیل وی شده.
وقتی کسی خود را مدیون محافل و اشخاص نداند، طبعا خودش را ملزم به امتیازدهی های معمول ازجمله در انتصابات نمی بیند و این امر، سهم خواهان را مکدر می کند.
حال گویا مقاومت سرمست در برابر سفارشات ظاهراً موجب دردسر شده است.

۳– سرمست برغم تجارب سیاسی و مدیریتی طولانی در وزارت کشور و حتی داشتن تحصیلات علوم سیاسی که بازهم جزو استثناها از این حیث است، نقش ارتباطی(که یکی از ۴ نقش مدیریتی تعریف شده در نظریه مینتزبرگ است) و اهمیت استفاده از مهارتهای ارتباطی جهت ارتباط گیری با افکار عمومی و خصوصا نمایندگان افکار عمومی یعنی رسانه ها را در حاشیه قرار داده و در عین حال، نه شبکه سازی کرده و نه حتی تیم ویژه ای جهت پرکردن این خلأ و چهره سازی و گزارش دهی های حرفه ای برای خود درست کرده است.
این خلأ و غفلت موجب شده، سرمست هم در ضربان گیری نبض جامعه خصوصا اتمسفر سیاسی و رسانه‌ ها دچار چالش شود و هم در بازگویی و برجسته سازی عملکرد خود دچار لکنت شود.
شهید مالک رحمتی و شهید آل هاشم در این زمینه الگوی بسیار موفق بودند.
هر استانداری اگر در آمار وزارت کشور حائز رتبه های اول و دوم در حوزه اقتصادی و عمرانی معرفی می شدند، آنرا چنان بزک کرده و چنان در بوق و کرنا می کرد که کسی جرأت مقابله با این موج را پیدا نمی کرد.
سرمست حتی نتوانست مثل خیلی ها تراکتورسواری خوبی داشته باشد و از موج قهرمانی تراکتور هم نتوانست استفاده یا حتی سوءاستفاده کند!

۴– اما نکته آخر، ادامه تذکرات دوستانه و خیرخواهانه ام به دکتر سرمست است و آن:
– تقویت تیم کاری خود در برخی حوزه‌ها، تغییر سریع مدیران ضعیف استان و ممانعت از دخالت نمایندگان و دیگر ذی نفوذان در تغییرات مدیریتی
– اصلاح رویکرد ارتباطی خود و هکذا معاونین و رؤسای ادارات کل استان
– فعال کردن حوزه بازرسی استانداری و دیگر نهادهای نظارتی در استان
– بهره مندی بیشتر از مواهب حضور پزشکیان در رأس دولت و همراه کردن نمایندگان استان در مسیر مطالبات مهم و اساسی استان با استفاده از اهرم فشار مجلس است.

  • بابک محمدزاده علمداری سردبیر اعتدال آذربایجان (اعتدال پرس)