شورای رقابت شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم سال ۹۱ – براساس آمارهای بانک مرکزی- برای خودروهای پراید، تیبا، سمند، رانا و پژو ۴۰۵ را براساس ارز آزاد و مبادله ای اعلام کرد. برهمین اساس، تورم بخشی خودروها براساس دلار آزاد بدین شرح است: پراید ۱۳۱ اس ایکس ۳۷.۶ درصد، تیبا با […]

شورای رقابت شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم سال ۹۱ – براساس آمارهای بانک مرکزی- برای خودروهای پراید، تیبا، سمند، رانا و پژو ۴۰۵ را براساس ارز آزاد و مبادله ای اعلام کرد.

برهمین اساس، تورم بخشی خودروها براساس دلار آزاد بدین شرح است: پراید ۱۳۱ اس ایکس ۳۷.۶ درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا ۳۷.۹ درصد، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۴۱.۹ درصد، سمند ال ایکس بنزینی ۳۹.۵ درصد و رانا ۳۹ درصد.

همچنین تورم بخشی خودروها براساس دلار مبادلاتی بدین شرح است: پراید ۱۳۱ اس ایکس ۲۱.۳ درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا ۲۰.۸ درصد، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۱۷.۹ درصد، سمند ال ایکس بنزینی ۲۰.۸ درصد و رانا ۲۲.۹ درصد.

پیش از این، شورای رقابت تصویب کرده بود خودروسازان فعلا براساس قیمت مصوب شهریورماه به علاوه نرخ تورم بخشی، قیمت‌های خود را اعلام کنند، این در حالی است که خودروسازان این مصوبه را قابل اجرا نمی‌دانند و آن را زمینه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها می‌دانند.

در همین حال، قیمت پراید ۱۳۱ اس ایکس در شهریور ماه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که براساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود ۱۴.۵ و ۱۲.۸ میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو براساس جدیدترین تغییرات، ۱۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان ( با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

قیمت تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا در شهریور ماه ۱۲میلیون و ۸۵۸ هزار تومان بود که براساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود ۱۷.۷ و ۱۵.۵ میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو براساس جدیدترین تغییرات، ۱۹ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان ( با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

قیمت سمند اس ایکس بنزینی در شهریور ماه ۱۷ میلیون و ۲۴۲ هزار تومان بود که براساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود ۲۴ و ۲۰.۸ میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو براساس جدیدترین تغییرات، ۲۶ میلیون تومان ( با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

قیمت پژو ۴۰۵ اس ال ایکس در شهریور ماه ۱۶ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان بود که براساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود ۲۳.۷ و ۱۹.۷ میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو براساس جدیدترین تغییرات، ۲۲.۵ میلیون تومان ( با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

در همین حال، قیمت خودروی رانا در شهریورماه مشخص نشده بود و اولین نرخی که برای این خودرو به تائید سازمان حمایت رسید، ۲۱.۵ میلیون تومان بود. حال قیمت آن براساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورم بخشی به ترتیب حدود ۲۹.۸ و ۲۶.۵ میلیون تومان می‌شود در حالی که قیمت این خودرو براساس جدیدترین تغییرات، ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ( با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

باتوجه به اینکه تاکنون خودروسازان ارز مبادلاتی نصیبشان نشده‌ است، قیمت‌های جدید براساس فرمول شورای رقابت براساس ارز آزاد با قیمت کارخانه‌ای فعلی آنها و با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده تفاوت چشمگیری نشان نمی‌دهد، برهمین اساس در صورت موافقت خودروسازان شاید بتوان انتظار کاهش بسیار محدود قیمت این خودروها را داشت.

جدول تورم بخشی صنعت خودرو برای این خودروها به شرح ذیل است:



جمشید پژویان امروز در گفتگوی کوتاه با مهر درباره وعده شورای رقابت برای اعلام قیمت انواع خودرو در روز شنبه گفت: امروز شنبه قرار است دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بر روی سایت شورای رقابت منتشر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ تورم بخشی صنعت خودروسازی مشخص شده است؟ اظهارداشت: در این دستورالعمل همه چیز مشخص شده است.

پیش از این، شورای رقابت تصویب کرده بود خودروسازان فعلا براساس قیمت مصوب شهریورماه به علاوه نرخ تورم بخشی، قیمت‌های خود را اعلام کنند، این در حالی است که خودروسازان این مصوبه را قابل اجرا نمی‌دانند و آن را زمینه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها می‌دانند.

در همین حال، دبیر انجمن خودروسازان نیز به مهر گفت: اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومانی خودرو هم ضرر و زیان زیادی را متوجه خودروسازان می‌کند، در عین حال گفت: خودروسازان در همراهی با دولت و نیز به منظور حمایت از مصرف کنندگان این ضرر و زیان را پذیرفتند و بیش از این امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: متاسفانه اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون با سردرگمی مردم در بازار خودرو، بسیاری از خرید خودرو منصرف شده و همین امر جریان نقدینگی به سمت خودروسازان را کاهش داده است.

به گفته نعمت بخش، با توجه به اینکه خودروسازان در سال جاری به میزان بسیار اندکی توانستند از ارز مبادلاتی استفاده کنند و از سوی دیگر، گشایش ال سی نیز با ۱۳۰ درصد هم‌اکنون امکان پذیر است، خودروسازان با قیمت‌های فعلی خودرو زیانده هستند و حتی برای اینکه متهم نشوند، آنالیز قیمتی خود را نیز برای اولین بار منتشر کرده اند.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده پراید، ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که البته این نرخ باز هم براساس ارز مبادله ای است در حالی که ارز مبادله ای به راحتی در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد.

نعمت بخش، شروط اصلی کاهش قیمت خودرو در بازار را تامین به موقع، تسهیلات مورد نیاز خودروسازان و از سوی بانکها تامین ارز مرجع و بازگشت قیمت مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان اعلام و خاطر نشان کرد: هم اکنون هزینه های خودروسازان به شدت افزایش داشته است و چنانچه بیش از حد اصرار به کاهش قیمت خودرو صورت گیرد، به طور قطع خودروسازان ورشکست خواهند شد.

وی گفت: مردم بهتر است بیش از این منتظر قیمت خودرو نباشند و خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، چراکه به نظر می رسد مجموعه شرایط و عوامل اجازه کاهش قیمت خودرو را بیش از این ندهد.