روحانی: کار دولت شبیه معجزه است/ رشد منفی ۹ درصد را به مثبت ۳ درصد رساندیم و تورم از ۴۰ درصد به زیر ۱۶ درصد رسید

رئیس‌جمهور گفت:‌ ما تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۶ درصد رساندیم، کارشناسان داخلی و خارجی عنوان می‌کنند این کار دولت از لحاظ اقتصادی شبیه معجزه است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفرا که […]

image_pdfimage_print

رئیس‌جمهور گفت:‌ ما تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۶ درصد رساندیم، کارشناسان داخلی و خارجی عنوان می‌کنند این کار دولت از لحاظ اقتصادی شبیه معجزه است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفرا که بعداز ظهر امروز (یکشنبه) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت: دولت برای اجرای نظرات مردم ایران و وعده‌هایی که به مردم در انتخابات داده بود که با رای مردم مصوب ملت ایران شد، در زمینه‌های مختلف هم برنامه‌ریزی می‌کند و هم در اجرا از همه توانش استفاده می‌کند.

وی افزود: این دولت معتقد است که توان دولت در سایه سرمایه‌ اجتماعی و جلب و جذب افکار عمومی و همکاری مردم بوده است و ما معتقدیم تاکنون اینچنین بوده و مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند و با همه وجود از دولت حمایت کردند.

 روحانی تاکید کرد: تمام موفقیت‌های دولت در سایه همکاری مردم، حضور آنان در صحنه و حمایت‌های مقام معظم رهبری بوده است و اگر عنایت خداوند را نداشتیم و اگر این سرمایه‌ها را نداشتیم نمی‌توانستیم به توفیقی که مدنظر ماست برسیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز مرکز آمار کشور اعلام کرد که تورم ۱۲ ماه، به ۱۵,۵ درصد رسیده است. این در حالی است که وعده‌ای که ما به مردم داده بودیم این بود که در سال ۹۳ تلاش کنیم تورم را به ۲۵ درصد برسانیم.

وی با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در حوزه برنامه‌ریزی اقتصادی گفت: ما توانستیم تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۶ درصد برسانیم (این آمار مربوط به بهمن‌ماه امسال است) که از نظر کارشناسان داخلی و خارجی این کار دولت از لحاظ اقتصادی شبه معجزه است البته این اقدام، کار ملت است و دولت تنها خادم مردم است.

روحانی با بیان اینکه کشور در سال ۹۱ و ۹۲ از لحاظ رشد اقتصادی منفی ۹ بوده است گفت: چه کسی فکر می‌کرد که ما منفی ۹ درصد را در ۲ سال به رشد مثبت برسانیم. رشد ۶ ماه اول امسال ما نسبت به سال گذشته ۴ درصد بوده است و پیش‌بینی برای پایان سال نیز رشد مثبت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وعده‌ای که ما به مردم داده بودیم بهبود معیشت آنها بود گفت: وعده ما این بود که مردم بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند و کشور در مسیر رشد و توسعه جامع و همه‌جانبه قرار گیرد.

وی بزرگترین سرمایه دولت را سرمایه اجتماعی عنوان کرد و خطاب به استانداران گفت: من در اینجا یکبار دیگر اعلام می‌کنم که از نظر ما فرقی بین این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب نمی‌کند. هر جناحی که بیشتر به ملت خدمت کند از نظر ما جناح برتر است.

روحانی تصریح کرد: عنوان و مارک برای ما مطرح نیست و ما هیچ خادمی را حق نداریم از خدمت محروم کنیم. مسئولان اجرایی باید افرادی باشند که به رای مردم در سال ۹۲ معتقد هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به سوابق و وابستگی سیاسی و جناحی افراد کاری نداریم، گفت: اگر کسی اعتقاد به رای مردم ندارد می‌تواند در کشور فعالیت کند اما نمی‌تواند در مدیریت سطح بالای کشور باشد چرا که مردم قبول نمی‌کنند.رشد منفی 9 درصد را به مثبت 3 درصد رساندیم/ تورم از 40 درصد به زیر 16 درصد رسید/کار دولت شبیه معجزه است

روحانی گفت: اگر کسی ۲۴ خرداد و رأی مردم را قبول ندارد باید در سمت دیگری خدمت کند، سمت زیاد است می‌توانند در پست دیگری خدمت کنند ولی مردم این را نمی‌پذیرند که رأی مردم را قبول نداشته باشند زیرا ما بار سنگینی را به دوش گرفته‌ایم.

وی افزود: وقتی فردی مسئولیتی را برعهده می‌گیرد در برابر خداوند و ملت بار امانت سنگینی بر دوش دارد و ما باید این بار امانت را به مقصد رسانده و به وعده خود وفا کنیم، اگر خدای ناکرده از سوی مسئولان اجرایی کشور به مطالبات مردم و وعده دولت یازدهم سستی در کار ایجاد شود اولین ضربه مهم به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است.

روحانی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی بزرگترین سرمایه دولت است گفت:‌ امید ما در سایه سرمایه اجتماعی ایجاد شده و ادامه می‌یابد و تدبیر ما نیز برای تقویت سرمایه اجتماعی است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر مردم در کنار دولت دست به دست یکدیگر دهند از تمام مشکلات عبور می‌کنیم، البته مشکلات فراوانی پیش رو داریم، رشد مثبت دو یا سه درصد قابل قبول نیست.

وی گفت: فعلاً به دنبال این هستیم تا چاله چوله‌هایی که قبلاً به وجود آمده را هموار کنیم تا ماشین توسعه سرعت بگیرد،‌ وقتی زمین هموار می‌شود دیگر کسی نمی‌پذیرد که سرعت کم باشد، اکنون استدلال روشن داریم و می‌گوییم رشد منفی ۹درصد را به ۲ یا ۳ درصد رساندیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: گام‌های اولیه رونق اقتصادی آغاز شده است و باید سرعت بگیرد و روابط خارجی باید به نقطه‌ای برسد که ما به مردم وعده دادیم یعنی تعامل سازنده ما با جهان که از طرف ما ۱۰۰درصد آغاز شده و باید شرایطی فراهم کنیم که جهان هم همین حرکت را به سمت ما داشته باشد که این کار شدنی است.

وی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای در چارچوب منافع و عزت ملت پیش می‌رویم گفت: ترکیب هیأت مذاکره‌کننده نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: من از زحمات شبانه‌روزی سربازان خط مقدم دیپلماسی سپاسگزاری می‌کنم و ملت ما نیز در برابر این مجاهدان خط مقدم هم حمایت می‌کنند و هم به بیانی تشکر می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته اقلیت اندک را همیشه داریم و نباید نگران باشیم، به هر حال در کشور دموکراسی و آزادی برقرار است و نظرات بیان می‌شود که یکسان هم نیست و ما نباید همه چیز را با ۱۰۰درصد افکار بسنجیم بلکه کشور را با اکثریت قاطع قابل قبول اداره می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه هسته‌ای حمایت مردم بر اساس نظرسنجی‌ها بیش از ۸۰ درصد است اظهار داشت: دولت در مسیری حرکت می‌کند که اکثریت قاطع مردم از آن حمایت می‌کنند.

وی با تأکید بر اهمیت سیاست داخلی گفت: کار ما فقط اقتصاد و سیاست خارجی نیست،‌ باید به نقطه وحدت بیشتر در جامعه برسیم و نگذاریم انشقاق در جامعه به وجود آید.

روحانی ایجاد دولت آشتی را یکی دیگر از وعده‌های دولت یازدهم برشمرد و گفت: این دولت می‌خواهد جناح‌ها و گروه‌ها را به هم نزدیک کند بنابراین حرکت ما باید به سمت اجرای برنامه‌ای باشد که به مردم وعده دادیم و مردم با رأی خود آن را مصوب کردند.

وی افزود: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و پیشرفت در زمینه روابط با دیگران باید چه کنیم؟ اینکه برخی فکر می‌کنند بدون رابطه با بیرون می‌توان به توسعه رسید اشتباه است، می‌توان زندگی بخور و نمیر داشت یا از جیب مردم برداشت کرد، می‌شود ۹درصد ثروت مردم را کاهش داد اما بیش از این امکان‌پذیر نیست، ما اگر می‌خواهیم زندگی بخور و نمیر با نون و پنیر داشته باشیم می‌توان کشور را اداره کرد ولی اگر می‌خواهیم به رشد قابل قبول ۴ یا ۵ درصد برسیم باید برنامه‌ریزی گسترده داشته باشیم.

روحانی گفت: در چشم‌انداز بیست ساله قرار بود رشد ما ۸ درصد شود ولی حالا شاید در کل ۲,۵درصد در ۱۰ سال اول چشم‌انداز کافی نیست، آیا ما به دنبال  این بودیم؟ در هر برنامه‌ای نیمه اول شتاب بیشتری دارد و نیمه دوم دوران جوانی برنامه تمام شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ البته مردم در صحنه هستند و باید با عمل و برنامه به توسعه رسید، بر اساس قانون اساسی برنامه به عهده رئیس‌جمهور و اجرا به عهده مجریان است. بنابراین شما استانداران و سفرا مسئولیت سنگینی در داخل و خارج کشور به عهده دارید.

وی افزود:‌ اگر رشد و توسعه می‌خواهیم رابطه با جهان مد نظر است همانطور که از دیرباز از زمان جاده ابریشم و هرچه تاریخ به یاد داریم یکی از راه‌های توسعه کشور تجارت بین‌المللی بوده و حتی دوران قبل اسلام نیز شهر مکه به دلیل تجارت رشد داشته است.

روحانی گفت: بدون اقتصاد روابط فرهنگی و منطقه‌ای و توسعه علم امکان ندارد کشوری در انزوا به توسعه قابل قبول برسد، البته کسی نمی‌تواند ما را منزوی کند ولی بدون تدبیر ممکن است خودمان خودمان را منزوی کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما جایگاهی در دنیا داریم که می‌توان از ایران به عنوان قلب منطقه یا حتی قلب جهان از نظر ژئوپلتیک و استراتژیک نام برد، بسیاری از خطوط از کشور ما عبور می‌کند و فضای ایران بهترین مسیر برای خطوط هوایی است، ایران می‌تواند آسیا را به اروپا و مدیترانه وصل کند، با خط راه‌آهن چین را به ایران و خلیج فارس متصل کردیم و دنیا به دریای عمان متصل شده است پس جایگاه مهمی در توسعه داریم.

وی افزود: ایران ثابت کرده است که قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد و توسعه ایران به ضرر هیچ کشوری نیست بلکه ایران به دنیا نیز کمک کرده است و حتی از نظر علمی یکی از مراکز بزرگ دنیا بوده به طوریکه در یکی از کتابخانه‌های هند شامل ۲۵هزار نسخه خطی دیدم که بیشتر کتاب‌ها به زبان فارس و از سوی دانشمندان ایرانی است.

رئیس‌جمهور گفت: ۲۰۰ سال است علیه هیچ کشوری جنگ را آغاز نکردیم و فقط اگر دیگران تجاوز کردند دفاع کردیم و اولین قدم در سیاست خارجی ما روابط خوب با همسایگان است زیرا بسیاری از امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدون همکاری با همسایه‌ها امکان‌پذیر نیست ولی ما به دنبال منفعت یک طرفه نیستیم.

وی گفت: بازی برد برد فقط در مذاکرات هسته‌ای نیست. می‌خواهیم روابط در جهان برد برد باشد، نمی‌خواهیم سر کسی کلاه بگذاریم ولی سلطه کسی را هم نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر ما توریسم و مسئله گردشگری را تقویت کنیم و توریست کشورها را جذب کنیم و توریست ما نیز به کشورهای همسایه برود، این به نفع هر دو کشور است و الان ایران و عراق همینگونه است. همچنین همین رابطه‌ای که با عربستان صعودی داریم از اینکه زائران ما به آنجا می‌روند و زائران آنان نیز به کشور ما می‌آیند.

روحانی با بیان اینکه ما می خواهیم گردشگری را توسعه دهیم گفت: ما می‌خواهیم مردم ما فرهنگ‌های همسایگان خودشان را هم بهتر ببینند و هم بهتر معرفی کنند. ما به دنبال نفع دوطرفه هستیم. بخشی از بار این مسئولیت بر عهده دولت‌ها و بخش دیگر آن نیز بر دوش استانداران استان‌های مرزی است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که استان‌های مرزی ما باعث توسعه استان مرزی کشور همسایه شود و بالعکس. اگر ما بتوانیم با همسایگان‌مان ایجاد اعتماد کنیم که آنان بدانند برنامه‌های ما به نفع ملت آنان است (که غیر از این هم جمهوری اسلامی قصد دیگری ندارد) آنان نیز همینگونه عمل خواهند کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت یازدهم روابط ما با بسیاری از کشورهای همسایه بسیار صمیمی‌تر، نزدیکتر و در سطح بالاتری نسبت به دو سال گذشته قرار دارد گفت: ما تلاش می‌کنیم این سطح روابط را توسعه دهیم. رابطه ما با همه کشورهای همسایه باید صمیمی باشد و سرویس‌های امنیتی و نیروهای انتظامی و مرزبانی ما باید کاملا همکاری کنند.

روحانی در ادامه تاکید کرد: مبنا و پیام این دولت به کشورهای همسایه این است که ما توسعه روابط در تمامی ابعاد را خواستاریم. امروز ما می‌توانیم در زمینه سلامت و پزشکی به کشورهای همجوار خدمت کنیم. ما شرایط مناسبی از لحاظ بخش پزشکی داریم. همچنین ما می‌توانیم از لحاظ علمی از دیگر کشورها استفاده کنیم و این کار عمدتا برعهده استانداران مرزی و سفرای ما در کشورهای همجوار است.

وی با بیان اینکه باید برای رسیدن به رابطه صمیمی و مطلوب با کشورهای همسایه و رسیدن به رابطه راهبردی با برخی کشورهای همسایه تلاش کنیم گفت: ما با برخی کشورها در مسیر ارتباط راهبردی هستیم و با برخی کشورها در ارتباط نزدیکتر و سطح بالا قرار داریم. البته باید با یکی دو کشور به سمت اعتماد‌سازی بیشتر و حل مسائل پیش برویم و این کار با ایجاد اعتماد با کشورهای همسایه امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم استفاده از نخبگان محلی خاطرنشان کرد: باید هم برای توسعه استان‌های مرزی و هم توسعه روابط با کشورهای همسایه از نخبگان محلی استفاده کنیم. اینگونه نیست که دولت عالم علوم اولین و آخرین باشد. تجربه و علم ما محدود است به همین خاطر استانداران ما باید با نخبگان استانی‌شان در رابطه مستقیم باشند و انتقاد آنان را بپذیرند.

روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار این موارد آنجایی که ما می‌توانیم کار را به استاندار‌ها واگذار کنیم باید آن عمل را انجام دهیم. چرا که استان‌ها باید بتوانند روی پای خود بایستند و دست‌شان علاوه بر تصمیم‌سازی در تصمیم‌گیری نیز باز باشد.

وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم استفاده از بخش خصوصی تصریح کرد: هر کاری اگر شدنی است به مردم واگذار کنیم و اینقدر خست به خرج ندهیم. همه دولت‌ها گفتند می‌خواهیم کار را به مردم واگذار کنیم اما نشد. آنچنان بعضی مسئولین اجرایی دو دستی مسئولیت را چسیبدند. لازم است مقداری انگشتان دست‌تان را باز کنید و بگذارید کاری که بخش خصوصی باید انجام دهد، این کار را بکند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی استان‌هایتان را فعال‌تر کنید تا بتوانید کار را به مردم واگذار کنید و شما کار را به بخش خصوصی واگذار کنید و مرکزیت هم کار را به شما واگذار کند.

روحانی با حساس خواندن سال آینده در خصوص برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: انشاءالله این امور نیز به احسن وجه پیش برود و البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که رشد و توسعه ما در سایه امنیت بهتر است.

انتهای خبر