نشست خبری رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آذربایجان‌شرقی

در لیست خود اول از اصلاح طلبان و در اولویت های بعدی به اعتدالیون می رسیم/ اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی به زنان را قبول نداریم/ نظر اصلاح‌طلبان درباره جبارزاده!

«ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستیم. لذا در وهله اول از افرادی که اصلاحات را قبول دارند حمایت خواهیم کرد. اما اگر به هر دلیلی این امر محقق نشد، در اولویت های بعدی به اعتدالیون می رسیم.»

image_pdfimage_print

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آذربایجان‌شرقی گفت: فعلا در مورد اینکه لیست واحد کاندیداهای انتخابات مجلس از سوی اصلاح‌طلبان آذربایجان‌شرقی نهایی شده، اظهار نظری ندارم.

Picture 1037

هیات رئیسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان آذربایجان شرقی در نشست خبری با حضور برخی خبرنگاران خاص استان برنامه های انتخاباتی این شورا را تشریح کردند.

در ابتدای این نشست، پورشریفی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان توضیحاتی پیرامون نحوه شکل گیری شورا و اهداف آن ارائه داد.

وی با بیان این که این شورا از ۱۲ اسفند ماه سال ۹۳ در استان شروع به فعالیت کرده و به طور مرتب تشکیل جلسه می دهد، اهداف شکل گیری شورا را متشکل نمودن جبهه اصلاحات استان و نیز مطالبه حضور فعال و موثر مردم در انتخابات پیش رو معرفی کرد.

در ادامه، صادقزاده دبیر هیات رئیسه، این شورا را حاصل همدلی و هم زبانی تمام احزاب اصلاح طلب استان دانست که با صرف بیش از ۳۰۰ ساعت کار کارشناسی، آئین نامه های شورا را تدوین نموده و در قالب کمیته های سیاسی و انتخابات اهداف شورا را به پیش می برند. کریم صادق زاده ضمن تاکید بر اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، از برنامه های متعدد شورا برای برگزاری هرچه باشکوه تر این دو انتخابات خبر داد و گفت برنامه های شورای هماهنگی به تدریج به اطلاع عموم خواهد رسید.

صادق زاده که ریاست خانه کارگر استان را نیز برعهده دارد، در بخش دیگری از سخنان خود به بیان دغدغه های جامعه کارگری پرداخت و تصریح کرد: «ما در جامعه کارگری بحثی را آغاز کرده ایم و آن اینکه شرط داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد، قشر بزرگ کارگری را از مشارکت در اداره کشور محروم نموده و ما به آن معترض هستیم.»

Picture 1032

وی همچنین به انتقاد از برخی چهره های سیاسی استان پرداخت و گفت: «در ایام عزاداری محرم شاهد بودیم که برخی با حضور در دسته جات عزاداری به دنبال مطرح نمودن خود بودند. من به یکی از این عزیزان گفتم که ای کاش به جای این چنین حرکت هایی، قدری هم به فکر ارائه برنامه می بودید. ما امروز در کشور برنامه می خواهیم و نمی توان گفت که من روزگاری مدیرکل، معاون رییس جمهور یا استاندار بوده ام و نیازی به ارائه برنامه نداریم. انشاالله کاندیداهایی با برنامه مدون و نیز همسو با دولت تدبیر و امید در شورای هماهنگی انتخاب خواهند شد.»

صادق زاده همچنین ضمن اشاره به وضعیت صنایع افزود: «متاسفانه خیلی از کارخانه ها به دلیل سیاست های غلط دولت گذشته در حالت تعطیل و نیمه تعطیل هستند و امیدواریم نمایندگانی که انتخاب می شوند در راستای حل مشکلات کشور قدم بردارند.»

جعفر راستگو، قائم مقام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان نیز ضمن خیر مقدم به حضار گفت: «اصلاحات جریانی ریشه دار است و ما اصلاح طلبی را هدف و شغل انبیا می دانیم. بی شک بزرگترین اصلاح طلب تاریخ حضرت اباعبدالله الحسین است.»

دکتر راستگو افزود: «ما خود را مدافع آرمان های امام و شهدا و هم چنین جمهوریت و اسلامیت نظام می دانیم. کسانی هستند که از اصول سوء استفاده می کنند و همان ها در هشت سال گذشته بزرگترین اختلاس های تاریخ بشریت را رقم زدند. اصلاح طلبان به این تازه به دوران رسیده ها اجازه سوء استفاده نخواهند داد.»

Picture 1054

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «اصلاحات خود را پیرو امام (ره) و مقام معظم رهبری و هم چنین ولایت فقیه می داند. البته ولایت فقیهی که با قرائت امام (ره) و مقام معظم رهبری تطابق دارد.» وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت انبیاء و اوصیا برای براندازی نظام ظلم آمدند و نه اصلاحات، گفت: «اتفاقا شما عرایض بنده را تکمیل کردید. انبیا آمدند تا فساد های بزرگ را جمع آوری کنند، با اختلاس ها مقابله کنند و مبارزه با فساد عین اصلاح طلبی است.»

پس از اتمام توضیحات اولیه اعضای هیئت رئیسه، جلسه با پرسش اصحاب رسانه پیگیری شد.

مهندس پورشریفی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد نقش احزاب و تشکل ها در فضای سیاسی استان پرسید، زمان شکل گیری نخستین احزاب را در ایران، سال های پس از انقلاب مشروطه دانست و افزود: «بعد از انقلاب به خاطر شرایط ویژه جنگ تحمیلی و سایر مسایل، احزاب در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی بود که آرام آرام سازمان یافتند. این راه، راه درازی است که نیازمند صبر و حوصله است. به گفته یکی از بزرگان، احزاب هزار چشم و هزار گوش دارند و این نشان دهنده جایگاه ویژه احزاب است. احزاب کشور در حال توسعه هستند و این جریان در استان نیز در حال پیگیری است.»

وی همچنین در پاسخ به سوال همان خبرنگار که پرسید آیا اصلاح طلبان از تجربه ناموفق مجلس ششم عبرت گرفته اند، تصریح کرد: «مجلس ششم با رای قاطع اکثریت مردم تشکیل شد و این که آیا توانست دولت را یاری کند یا خیر، بحثی دیگر است.»

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به سوالی دیگر در مورد طرح سهمیه ۳۰ درصدی زنان گفت: «در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، جمعیت زنان مسلمان نواندیش حضور دارند. علاوه بر آن، زنان در سایر احزاب عضو شورا نیز فعال هستند. طبیعی است همه افرادی که گام در میدان انتخابات بگذارند بر اساس معیارهای شورا بررسی خواهند شد و ما الزامی نمی بینیم که حتما درصد خاصی را به زنان اختصاص دهیم. چه بسا بر اساس معیارها، بیش از ۳۰ درصد از نامزدهای مورد حمایت را زنان تشکیل دهند. در نتیجه ضمن استقبال از حضور فعال زنان در انتخابات، اختصاص سهمیه را قبول نداریم.»

Picture 1066

وی افزود: «البته اگر این طرح در تهران اجرایی شود با آن مخالفتی نداریم و تصمیماتمان در این خصوص با شورای سیاست گذاری هماهنگ خواهد بود.»

پورشریفی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر نقش شورای مشورتی در استان گفت: «شورای هماهنگی، شورای مشورتی و شورای سیاست گذاری، خط مشی و باور مشترکی دارند. شورای راهبردی علاوه بر احزاب، شخصیت های مستقل غیرحزبی اصلاح طلب را نیز دربر می گیرد و این تدبیر آقای خاتمی جهت بهره جستن از حضور و همفکری همه بزرگواران در چرخه تصمیم گیری است. شورای هماهنگی به صورت کاملا هماهنگ با سایر مجموعه ها به پیش می رود.»

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران ، از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز به دلیل برگزاری همایش باشکوه «ایران پساتوافق» تقدیر نمود و حضور چشمگیر دانشجویان در این همایش را بسیار مغتنم شمرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آینده کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات استان و زمزمه های انحلال آن تصریح کرد: «اعضای کمیته انتخابات شورا همان اعضای شورای هماهنگی هستند. در نتیجه انحلالی در کار نیست و کمیته انتخابات به فعالیت خود ادامه خواهد داد.»

پورشریفی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان موفقیت شورای هماهنگی برای ایجاد هماهنگی بین احزاب اصلاح طلب و ایجاد فضای انتخاباتی گفت: «در جامعه وظیفه اطلاع رسانی و تشویق مردم به شرکت در انتخابات وظیفه قانونی صدا و سیما است و باید بدان عمل کند. اما احزاب فراتر از رسانه ها وظیفه روشنگری دارند. شاید در بین مردم مطالباتی وجود داشته باشد که امکان تحقق آنها وجود ندارد. احزاب نظام را قبول می کنند و مطالبات مردم را بر پایه توانایی های نظام جهت می دهند. دامن زدن به مطالباتی که امکان تحقق ندارند یا غیرقانونی اند از مصادیق عوام فریبی است. احزاب باید مطالبات را در راستای مقدورات جهت  دهند نه مطلوبات.»

جبارزاده بهتر از می توانستند عمل کنند

پورشریفی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ارزیابی مدیریت ارشد استان با انتقاد تلویحی از عملکرد جبارزاده اظهار داشت: جبارزاده، مدیریت فعلی استان از این بهتر نیز می‌توانست حرکت کند. می‌توانستند مدیران استان را از بین اصلاح‌طلبان انتخاب کنند ولی محدودیت‌های زیادی دارد.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات آذربایجان‌شرقی ادامه داد: به طور کلی خط مشی دولت روحانی نیز بر همین اساس بوده که برای مدیریت استان‌ها، با هماهنگی نمایندگان عمل شود. با این حال دوره مدیریتی جبارزاده دستاوردهایی هم داشته است ولی قوی‌تر از این نیز می‌شد عمل کرد.

وی اذعان داشته است: این نظر شخصی نیست بلکه برایند اجماع نظر همه اصلاح طلبان استان در باره عملکرد اقای استاندار است. البته ما ملاحظات و محدودیت های مدیریت استان به ویزه در دوران قبل از برجام را می دانیم که در انتصاب مدیران یک سری الزمات و هماهنگی نهادهای محلی و سیاسی را ایحاب می کرد .

پورشریفی گفت: اکنون در دوره جدید انتظار داریم مدیریت استان  قوی تر ای گذشته ظاهر شده و از نیروهای اصلاح طلب بیشتر استفاده کند تا بتواند اهداف تعالی دولت در دوران پسا تحریم در منطقه را و به نفع توسعه استان محقق سازد.

جعفر راستگو که مسئولیت قائم مقامی حزب اعتماد ملی استان را نیز بر عهده دارد، در پاسخ سوال خبرنگاری که از وضعیت حزب متبوع او در استان پرسید، گفت: «اعتماد ملی پروانه دارد و به کمیسیون ماده ده احزاب نرفته و فعال است و خوشحالیم که بگوییم جمع کثیری از فعالین ستادهای دکتر حسن روحانی از اعضای حزب اعتماد ملی بودند.»

وی همچنین با اشاره به تعطیلی دفتر حزب در دوران دولت گذشته تصریح کرد: «دولت گذشته دوره فترت بود و پوپولیست ها اساسا به احزاب و امر به معروف و نهی از منکر سیاسی و اجتماعی اعتقادی نداشتند.»

نایب رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنین در پاسخ به خبرنگاری که از وی در مورد عملکرد مدیریت استان در دولت تدبیر و امید پرسید، ضمن دفاع از مدیریت استان به تشریح موفقیت های اداره آموزش و پرورش پرداخت و کسب رتبه دوم آموزش و پرورش استان در کشور را در تاریخ بعد از انقلاب بی سابقه دانست.

مهندس پورشریفی در ادامه و در پاسخ به سوالی پیرامون جایگاه اعتدالیون در لیست اصلاح طلبان، با اشاره به عنوان این شورا گفت: «ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستیم. لذا در وهله اول از افرادی که اصلاحات را قبول دارند حمایت خواهیم کرد. اما اگر به هر دلیلی این امر محقق نشد، در اولویت های بعدی به اعتدالیون می رسیم.»

دکتر راستگو نیز در پاسخ به این سوال گفت: «من اعتدال را نه یک گفتمان که یک روش می دانم و قطعا تمام اصلاح طلبان در روش اعتدالگرا هستند.»

پورشریفی صحبت در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به نشست های بعدی موکول کرد و در خصوص نقش شورای نگهبان نیز گفت: «شورای نگهبان ساختاری قانونی است و در عین حال احزاب نیز نهادهایی قانونی هستند و بر اساس جمهوریت نظام شکل گرفته اند و در عرصه حضور دارند. شاید اختلاف عقیده ای بین این دو نهاد قانونی وجود داشته باشد، اما هر دو باید بر اساس قانون به وظایف خود عمل کنند.»

سعید پورشریفی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که آیا در شورای هماهنگی اختلافی نیز وجود دارد گفت: «شورا متشکل از احزاب و گروه های مختلف است و طبیعتا گاهی بحث هایی نیز میان اعضا شکل می گیرد. اما تمام احزاب خود را مقید به تصمیمات جمعی می دانند و هیچ اختلافی در شورا وجود ندارد.»

دکتر راستگو نیز در پاسخ به سوالی پیرامون نقش قومیت ها در انتخابات و تحلیل شورای هماهنگی در این زمینه گفت: «نگاه ما به قومیت ها فرصت طلبانه و ابزاری نیست. ما تمام قومیت ها را مانند اعضای یک بدن می دانیم و قومیت ها را از همه گسیخته نمی بینیم. همچنان که در دوران ۸ سال دفاع مقدس، ترک و کرد  و لر و عرب همه در کنار هم به دفاع از کشور پرداختند. زیبایی ایران به همین تنوع و گوناگونی است. با این وجود، نگاه تجزیه طلبانه را نیز به هیچ وجه قبول نداریم.»

انتهای خبر