بزرگراه تبریز سهند بزرگراه وعده ها

بزرگراه تبریز سهند یکی از پروژه های ملی آذربایجان شرقی است که از سال ۹۰ کارهای اجرایی آن آغاز شده اما به دلایل مختلف علی رغم وعده های مکرر مسئولان زمان افتتاح آن مدام کش می آید و خبری از بهره برداری این مسیر ۲۴ کیلومتری نیست.

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، اگر نام این بزرگراه را در موتورهای جستجوگر فضای مجازی بنویسیم ده ها صفحه مختلف با انواع اخبار و گزارش های تولیدی از رسانه های محلی مواجه می شویم که در آن هر یک از مسئولان ذیربط زمانی را برای افتتاح این پروژه وعده داده اند و در آخرین اظهار نظر رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسکو این وعده به سال ۹۶ منتهی شده است و البته باید کارکرد سیاسی این طرح برای کسب رای از مردم سهند در انتخابات های مختلف را نیز به سابقه عمرانی این طرح افزود.

علی شقاقی در آخرین اظهارات خود که در رسانه های محلی منتشر شده است از اتمام ۸۵ درصدی ابنیه های فنی این بزرگراه خبر داد و گفت: به جز پل های بزرگ و خاص کار ابنیه های فنی این پروژه به اتمام رسیده ضمن آن که از بابت کار پیمانکار طرح در سال های گذشته باید ۱۲۰ میلیارد ریال پرداخت شود و بودجه امسال طرح نیز ۳۶ میلیارد ریال خواهد بود.

نکته جالب در این است که بنا به گفته های رئیس راه و شهرسازی اسکو در انجام این پروژه که بر عهده اداره راه وشهرسازی و شرکت عمران سهند است سه کیلومتر آخر این طرح در نزدیکی تبریز به دلیل عدم ارزیابی های فنی و اعتباری هنوز دست نخورده باقی مانده است.

از تمام این حرف ها که بگذریم حال و روز مردم سهند هم شنیدنی است و اینکه با به درازا کشیده شدن زمان افتتاح این پروژه مشکلات مردم به ویژه در فاز سه نه تنها حل نمی شود بلکه بیش از پیش افزایش می یابد.

ابراهیم یوسفی یکی از ساکنان مجتمع غدیر سهند در فاز سه است. او با انتقاد از این خلف وعده ها می گوید: بر اساس آخرین اظهاراتی که انجام شده بود قرار بود تا شهریور ماه سال جاری این بزرگراه به بهره برداری برسد اما در میانه کار افتتاح آن به سال ۹۶ معوق شد.

وی اضافه می کند: گویا مسئولان اصلا درک درستی از حال و روز مردم این شهر ندارند. هر روز در مسیر جاده قدیمی تبریز آذرشهر و بزرگراه شهید شفیع زاده که مورد استفاده جمعیت ۷۵ هزار نفری ساکن این شهر است تصادفات سهمگین و کشنده ای اتفاق می افتد و روزی نیست که فکرمان به امنیت خانواده هایمان نباشد.

مهران عباسی هم از ساکنان تعاونی یک فاز دو سهند می گوید: نبود زیر ساخت های بهداشتی و درمانی مناسب در این شهر ضرورت احداث و بهره برداری از این بزرگراه را برای مردم دو چندان کرده است ضمن اینکه خلف وعده مسئولان راه و شهرسازی استان موجب شده تا کار عمران و آبادی این شهر جدید به عنوان شهری که سر ریز جمعیتی کلانشهر تبریز را پذیراست به کندی پیش برود.

وی تاکید می کند دنبال مقصر گشتن در عدم تکمیل این طرح ملی از سوی مسئولان شهرستانی و استانی کاری عادی شده و به نظر می رسد بهتر است مسئولان فعلی به جای فرافکنی همت خود را برای جذب اعتبار لازم و اتمام پروژه تا اوایل سال آینده بگذارند.

محمد سلطانی هم به عنوان یکی از بنگاه داران املاک در این شهر بر این باور است با رکود فعلی در بازار مسکن و افت قیمت واحدها و زمین های شهر سهند افتتاح این پروژه کمک شایانی به رونق گرفتن ساخت و ساز و اسکان جمعیت بیشتر در این شهر خواهد شد.

با این سوابق و مشاهده وضع فعلی کارگاه این بزرگراه که در رکود به سر می برد نه تنها اراده ای برای تحویل فوری آن به اهالی سهند قبل از زمان های وعده داده شده نیست بلکه احتمال دارد قصه کش دار افتتاح بزرگراه تبریز سهند همچنان ادامه داشته باشد و در این دور از انتخابات مجلس و دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری کارکرد سیاسی و رای آوری این بزرگراه همچنان حفظ شود.

گزارش: رامین فرهودی