آیا آخوندی از اریکه‌ی وزارت پایین می‌آید؟/ضرورت پاسخگویی مناسب به مطالبه مردم داغدار آذربایجان

منتقدان وزیر راه و شهرسازی تنها در محدوده‌ آذربایجان‌شرقی و سمنان خلاصه نمی‌شود بلکه در اقصی‌نقاط ایران عده‌ای عَلم مخالفت با عملکرد آخوندی را برافراشته‌اند و برخی از نمایندگان نیز گویِ سبقت را از وکلایِ مردم آذربایجان ربوده و زودتر از آنان استیضاحِ این وزیر را کلید زده‌اند.

image_pdfimage_print
شبکه‌‌های اجتماعی و گفته‌های نامیمون از حادثه‌ی قطار تبریز-مشهد
سانحه دردناک برخورد دو قطار در محدوده سمنان و کشته شدن بیش از ۴۰ نفر انسان بی‌گناه که زائر امام رئوف بودند  همه را شوکه کرد و عموم مردم با گذشت دو روز از این حادثه، هنوز در بهت ابعاد دلخراش این سانحه هولناک هستند. انتشار اخباری از برخی وقایع  و قصورات ناگفته این حادثه، ابهام و تاخیر در انتشار اسامی فوت شدگان و وضعیت نامشخص بیش از ۴۴ مفقودشده این حادثه و نیز برخی اظهارات مسئولین از جمله وزیر راه و عدم عذرخواهی مناسب مقامات دولتی از جمله دلایل تشدیدکننده این ناراحتی ها و ادامه اعتراض مردم بخصوص در آذربایجان می باشد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، صبح روز جمعه حادثه ای تکان دهنده در سمنان اتفاق افتاد و دو قطار مسافربری در یک خط عبوری با هم برخورد شدیدی کردند که باعث جان باختن ۴۵ تن و زخمی و مجروح شدن بیش از ۱۰۵تن از هموطنانمان شد؛ حادثه ای هولناک که به دلیل سوختگی اجساد، حتی شناسایی آن ها را غیر ممکن ساخته است.

مدیرعامل راه آهن، علت این حادثه را خطای انسانی دانسته و عنوان کرده است: «قطار مشهد ـ تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر ـ در فاصله ۵ کیلومتری سمنان ـ متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود. در همین زمان، قطار مشهد ـ سمنان در مسیر متوقف می شود. متأسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد – سمنان مجددا کسب تکلیف می کند، به وی گفته می شود، مسیر باز است و مشکلی نیست. شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است، لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند. از طرفی قطار مشهد ـ تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود، لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود، به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد ـ تبریز برخورد می کند.
%d9%82%d8%b7%d8%a7%d8%b1
این دومین باری است که پس از سال ۹۳ تا کنون دو قطار مسافربری در این مسیر با یکدیگر برخورد می کنند. با اینکه عامل این تصادف خطای انسانی و به نوعی مدیریت نامناسب در خطوط ریلی کشور تشخیص داده شده، هنوز وزیر راه موضع خاصی در پیش نگرفته و تنها به این نکته که خوشبختانه تمام مسافران قطار بیمه بوده اند، بسنده کرده است.

این سخنان وزیر با واکنش بسیاری در فضای مجازی و در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شده است، به گونه ای که برخی نمایندگان، خواستار استعفای وزیر از سمت خود هستند. برخی دیگر نیز بر این باورند، در صورتی که وزیر خود از سمت خود کناره گیری نکند، مجلس وی را استیضاح خواهد کرد.

عصر دیروز مدیرعامل راه‌آهن کشور استعفاء خود را تقدیم وزیر راه و شهرسازی کرد و آخوندی نیز طی نامه‌ای این اقدامِ پورسید آقایی را مسئولانه خواند و از زحماتِ او تشکر کرد. قطعاً مسئولیت‌پذیری و همدردی این مدیر با مردم جایِ تمجید دارد لکن چنانچه نیم‌نگاهی به اظهارات نمایندگان داشته باشیم و فضای مجازی را رصد کنیم، می‌بینیم کمتر کسی خواستار استعفاء مدیرعامل راه‌آهن کشور بود.

مطالبه‌ی مردم آذربایجان از همان ساعاتِ ابتدایی وقوع حادثه استعفاء و عذرخواهی وزیر راه و شهرسازی بود اما آخوندی نه تنها کناره‌گیری نکرد بلکه با وقاحت از بیمه‌بودن مسافران سخن گفت و خود را ملزم به عذرخواهی از مردم ندانست.

قرائن گواه از آن دارد وزیر راه‌وشهرسازی با موج‌سواری بر رویِ استعفاء مدیرعامل راه‌آهن کشور می‌خواهد صورت مسئله را پاک کند و خود بدون آنکه تقاص دهد، قِسر دربرود.

آیا آخوندی از اریکه‌ی وزارت راه‌وشهرسازی پایین می‌آید؟

تعداد منتقدان و جمعیت ناراضی از عملکرد وزیر راه و شهرسازی تنها در محدوده‌ی آذربایجان‌شرقی و سمنان خلاصه نمی‌شود بلکه در اقصی‌نقاط ایران عده‌ای عَلم مخالفت با عملکرد آخوندی را برافراشته‌اند و برخی از نمایندگان مجلس نیز گویِ سبقت را از وکلایِ مردم آذربایجان ربوده و زودتر از آنان استیضاحِ این وزیر کابینه را کلید زده‌اند.

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: حادثه روز گذشته، حادثه بسیار تلخی بود و متأسفانه خطای انسانی نیز عامل اصلی تشخیص داده شد. در چند سال گذشته نیز متأسفانه شاهد اتفاقاتی از این دست در این استان بوده ایم و باید وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی، تمهیداتی را می اندیشید تا از تکرار این حادثه جلوگیری می کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حادثه دیروز نشان می دهد، کار خاصی در این زمینه انجام نگرفته و تمهیدی برای این کار اندیشیده نشده است.

وی گفت: جان مردم نباید تا این اندازه بی ارزش باشد که به دلیل خطای یک یا دو نفر، چند ده نفر جان خود را از دست بدهند و چندین خانواده نیز عزادار شوند. در کنار ادعاهایی که راه آهن در این دولت دارد و گفته می شود که قطار مشهد چهار خطه شده است، قطارهای محلی فعال شده و قطار تونلی راه اندازی خواهد شد و چندین وعده دیگر سر می دهند؛ حتی نمی توانند وضعیت فعلی را مدیریت کنند.

این نماینده گفت: این وضعیت واقعا نگران کننده است. مجلس هرگز از این قضیه چشم پوشی نخواهد کرد و ناظر بر اقدام وزراست، باید وزیر در این باره استنطاق شود. وزیر راه فامیل هر که می خواهد باشد، اگر من جای این وزیر راه بودم، حتما بعد از این اتفاق استعفا می دادم و از ملت ایران عذرخواهی می کردم.

نقوی گفت: وزرای ما نه تنها در این موارد عذرخواهی نمی کنند، بلکه سر خود را هم بالاتر می گیرند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند. با این حال، مجلس از کنار این قضیه کوتاه نخواهد آمد و استیضاح وزیر راه و شهرسازی، کمترین کاری است که می تواند انجام دهد.

این نماینده مجلس در پایان افزود: کمترین کاری که وزیر راه می تواند انجام دهد، این است که از مردم عذرخواهی کند و استعفا دهد. البته اگر این کار را انجام ندهد، قطعا مجلس وی را استیضاح خواهد کرد.

در این میان احوالِ بعضی از نمایندگان آذربایجان‌شرقی نیز گریه دارد که به خاطرِ منافع‌ِ سیاسی‌شان، چشم خود را بر خونِ بی‌گناهان بسته‌اند و زیاد به استعفاء آخوندی و یا استیضاح او راضی نیستند.

هَرچند اگر نمایندگانِ آذربایجان‌شرقی نیز در استیضاحِ آخوندی به اتفاق نظر نرسند، هستند نمایندگانی که برای تسکینِ آلام آذربایجانی‌ها آستین‌ها را بالا بزنند و آخوندی را مجبور به عذرخواهی نمایند و یا او را از کابینه یازدهم حذف کنند.

انتهای خبر