سهم اصلاح طلبان از شهرداری، کار دست شهردار می دهد!

سه نماینده مردم تبریز در مجلس از طولانی شدن زمان پروژه به مدت ۱۸ سال انتقاد کرده اند و قسمتی از نامه که به شهردار فعلی بر می گردد استفاده از مدیران غیرمتخصص و کم تجربه در این زمینه است، این اشاره به مدیرعامل فعلی مترو تبریز است که توسط شهردار انتصاب شده است. به […]

سهم اصلاح طلبان از شهرداری، کار دست شهردار می دهد!

سه نماینده مردم تبریز در مجلس از طولانی شدن زمان پروژه به مدت ۱۸ سال انتقاد کرده اند و قسمتی از نامه که به شهردار فعلی بر می گردد استفاده از مدیران غیرمتخصص و کم تجربه در این زمینه است، این اشاره به مدیرعامل فعلی مترو تبریز است که توسط شهردار انتصاب شده است.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از تبریز بیدار، نامه انتقادی سه نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص متروی تبریز به وزیر کشور روزهای گذشته خبری شده و مورد توجه رسانه ها و محافل خبری قرار گرفته است.

عدم تکمیل حتی یک خط پس از ۱۸ سال

در این نامه آمده است:«با توجه به گذشت ۱۸ سال از شروع احداث مترو در شهر تبریز و با وجود تخصیص اعتبارات کلان، متاسفانه تاکنون حتی احداث یکی از خطوط آن کامل کامل نشده، این موضوع نشانگر سوءمدیریت و اتلاف سرمایه‌های ملی در آن حوزه بوده و این سوءمدیریت در سال‌های اخیر به واسطه انتصاب مدیران غیرمتخصص و کم تجربه مضاعف شده است.»


سهم اصلاح طلبان از شهرداری، کار دست شهردار می دهد!

در تحلیل این بند از نامه می توان گفت سه نماینده از طولانی شدن زمان پروژه به مدت ۱۸ سال انتقاد کرده اند و این را نشانه سومدیریت و اتلاف سرمایه ها دانسته اند، این انتقاد به دولت های گذشته و شهرداران سابق نیز باز می گردد اما قسمتی از نامه که به شهردار فعلی بر می گردد استفاده از مدیران غیرمتخصص و کم تجربه در این زمینه است، این اشاره به مدیرعامل فعلی مترو تبریز است که توسط شهردار انتصاب شده و بسیاری در آن زمان معتقد بودند این انتصاب سهم اصلاح طلبان تبریز است که شهردار تقدیم کرده است و از آنجایی که مولوی تجربه ای در زمینه مترو نداشت این انتقاد صحیح به نظر می رسید و حال این انتصاب براساس نوشته سه نماینده منجر به اتلاف سرمایه و سومدیریت شده است.

حادثه مترو تبریز زمینه اصلی نگارش نامه

در بخش دیگر نامه آمده است: «در بهمن ماه سال ۹۸ فاز سوم خط یک و در آذر ۹۹ تعدادی از ایستگاه‌های همین فاز با وجود معایب و نواقص جدی در ساخت و فقدان سیستم‌های ایمنی و کنترلی در حالی افتتاح و بهره‌برداری شد که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و برخی اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و متخصصان این صنعت تذکر لازم برای عدم امکان بهره‌برداری را اعلام کرده بودند، با این وجود در دی ماه سال‌جاری سانحه خروج قطار از ریل در مسیر افتتاح شده منجر به تصادف شدید با مانع و متلاشی شدن آن گردید، این سانحه نه تنها موجب خارج شدن یکی از قطارهای متروی تبریز از گردونه بهره‌برداری و تحمیل خسارات مالی سنگین شد بلکه موجب سلب اعتماد عموم مردم در استفاده ایمن از مترو گردیده و موجبات نارضایتی مردم شریف تبریز از عملکرد مدیران شهری را فراهم آورد.»


خودشیرینی برای دولت و عجله کار دست شهرداری داد

مطالعه این بخش از نامه نشان می دهد که حادثه اخیر مترو تبریز و افتتاح ایستگاه های جدید زمینه اصلی نگارش این نامه بوده است، بر این اساس پیش از افتتاح ایستگاه های جدید مترو تبریز تذکراتی مبنی بر عدم افتتاح زود هنگام داده شده بود ولی شهرداری تبریز برای اینکه در ارتباط مستقیم با رئیس جمهور ایستگاهها افتتاح شود این خسارت را به جان خرید، تا هم نوعی خودشیرینی سیاسی باشد برای دولت و هم این افتتاح در دوران مدیریتی شهردار فعلی ثبت شود اما حال این تصمیم نابجا منجر به خسارت سنگین مادی و معنوی شده است که در نامه نیز بدان اشاره شده است.

عدم نظارت کافی بر ۲۸۰۰ میلیارد تومان خرج شده

در بخش دیگر نامه آمده است: «لذا با توجه به گزارش شهردار محترم تبریز به ریاست محترم جمهوری در مراسم افتتاح ایستگاه‌های فاز سوم خط یک در آذر ماه سال‌جاری، مبنی بر تخصیص و تزریق مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان در سه سال گذشته جهت تکمیل خط یک مترو تبریز و ادعای انجام کار ۱۰ ساله در این سه سال اخیر، شواهد و قرائن نشان می‌دهد عدم نظارت کافی آن وزارتخانه بر عملکرد مدیریت شهری در تکمیل پروژه متروی تبریز موجب اتلاف منابع و اعتبارات تخصیصی شده و تعلل در اجرای به موقع پروژه و عدم خرید و نصب به موقع تجهیزات ایمنی و کنترلی، قبل از بهره‌برداری فاقد توجیه است. از این رو ادامه روند فعلی و سوءمدیریت شهری به ویژه در متروی تبریز به صلاح مردم شریف تبریز نبوده و انتظار داریم ضمن صدور دستور بررسی و رسیدگی عاجل در این خصوص، شاهد اقدام جدی در اصلاح وضع موجود و پیشگیری از این موارد مشابه در آینده باشیم.»


بند آخر نیز بر عدم نظارت کافی بر بودجه مصرف شده در سه سال گذشته تاکید می کند و خواستار رسیدگی به سومدیریت در مدیریت شهری تبریز می شود که از وظایف وزارت کشور است و از آنجایی که وزیر کشور حکم شهردار تبریز را صادر می کند به نوعی وظیفه نظارت نیز بر عهده این وزارت خانه است.

عدم نظارت موثر شورای شهر و مجموعه دولتی استان

وقتی سه نماینده مجلس، وزیر کشور را در خصوص مترو خطاب قرار می دهند به این معنی است که نهاد شورای شهر نتوانسته است نظارت موثر و صحیح را در امور بر شهرداری اعمال کند و از طرفی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این خصوص متهم است که چرا نظارت لازم را اعمال نکرده و کار به اینجا رسیده است البته اگر ۱۸ سال گذشته در بحث نظارت مطرح باشد این مساله پای بیگی یکی از سه نماینده امضا کننده نامه را نیز به میان می آورد زیرا وی ۶ سال استاندار آذربایجان شرقی بود و یک سوم ۱۸ سال در زمان مسئولیت او بوده است.

چرا فقط سه نماینده؟! / امضایی که خوشایند پزشکیان نیست

در تیتر اخبار آمده بود که نمایندگان تبریز نامه نوشته اند این درحالی است که تنها سه نماینده از شش نماینده تبریز این نامه را امضا کرده اند و آقایان منادی، پزشکیان و فرهنگی به هر دلیل این نامه را امضا نکرده اند، یکی از بندهای این نامه علیه مولوی یار غار پزشکیان و رئیس ستاد انتخاباتی او در دوره های مختلف است و از این نظر به زیر سوال رفتن مدیریت مولوی در مترو تبریز به نوعی پزشکیان نیز درگیر این ماجرا می شود و شاید این نامه برای وی ناخوشایند باشد.

آنگونه که از این نامه برداشت می شود سه نماینده انتقاد خود از شهردار تبریز در خصوص مترو تبریز را به وزیر کشور ارجاع داده اند تا رسیدگی کند و این یعنی تعامل میان این سه و شهردار تبریز دچار خدشه شده و کار به گله وشکایت رسمی کشیده شده و حمایت پشت پرده برخی نمایندگان از شهردار به خاطر بکارگیری مولوی و حادثه مترو از میان رفته است. باید منتظر نحوه برخورد وزیر کشور با این نامه بود.

انتهای خبر