*یادداشت وارده/ اندر مصائب بیمه طلایی فرهنگیان در تبریز

 اعتدال پرس/ بعد از مدتها، فرصتی دست داد تا جهت تحویل مدارک هزینه های درمان چند ماهه خود واعضای خانواده ام به بیمه طلایی فرهنگیان آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریزمراجعه کنم .  چون درمحل اداره بیمه وخیابان اطرافش (خیابان  باغشمال )   خدمات کپی وجود ندارد، سعی کرده  بودم همه مدارک وکپی های لازم را ازقبل […]

 اعتدال پرس/ بعد از مدتها، فرصتی دست داد تا جهت تحویل مدارک هزینه های درمان چند ماهه خود واعضای خانواده ام به بیمه طلایی فرهنگیان آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریزمراجعه کنم .

 چون درمحل اداره بیمه وخیابان اطرافش (خیابان  باغشمال )   خدمات کپی وجود ندارد، سعی کرده  بودم همه مدارک وکپی های لازم را ازقبل تهیه کنم ،اما هنگام تحویل مدارکم   گفتند یک عدد کپی ناقص دارم ،مجبور شدم جهت تهیه آن سوار تاکسی  شده تا  یک  خیابان آنطرف تر کپی بگیرم . اما موقع برگشت، به علت یک طرفه بودن  خیابان باید  پیاده  بر می گشتم، خلاصه داشتم تو راه می آمدم به دلیل رانندگی بد  یک راننده  پراید نزدیک بود پایم را از دست بدهم ، اما با عنایت خداوند  سریعا” آن تکه را پریدم وماجرا  ختم به خیر شد.  با خودم گفتم خدا به داد همکاران   مریض الحال  یا مسن تر  یا آنهاییکه مشکل پا درد دارند برسد ،که  این مسیر طولانی را برای یک عدد کپی باید بروند و بیایند. حالا بگذریم ،چند کاراداری دیگری نیز داشتم که قرار بود آنروز انجام دهم که  نرسیدم .

با توجه به این اتفاق   در خصوص بیمه طلایی (تکمیلی) فرهنگیان نکاتی  به ذهنم  رسید که شاید   بیان آنها  خالی از لطف نباشد  و مورد توجه  مسئولین محترم آموزش و پرورش   قرار بگیرد.
۱- همیشه سخن از تکریم ارباب رجوع  و حفظ شآن  والای معلم میشود اما در عمل   اتفاق خاصی مشاهده نمی شود .    ایجاد تسهیلاتی نظیر ارایه خدما ت کپی (با اخذ پول ) به نظرکار چندان  مشکلی نباشد،  حتی اگر چند  برابر قیمت  آن را دریافت کنند، باز  می ارزد ، چون  از هزینه های  ، نظیر  کرایه تاکسی و…  جلوگیری میکند .
۲- بعضی وقت ها  مسئولین برای طفره رفتن از خدمات به ارباب رجوع ،کمبود بودجه را بهانه می کنند. اما برای حل اینگونه مسایل، بودجه ای لازم نیست،زیراآموزش و پرورش می تواند درهنگام عقد قرارداد با شرکت بیمه گر شروط   تسهیلاتی  لازم را در نظر بگیرد .
۳- امروزه با وجود دولت الکترونیک  اصولا”  نباید برای دریافت هزینه درمان،   مشکلات این چنینی وجود داشته باشد.   معلمان هم حق دارند مثل سایر ادارات و نهادهای دولت با ارایه کارت بیمه  تکمیلی، خدمات پزشکی  را دریافت کرده و بصورت آنلاین حق بیمه آنها محاسبه گردد، کاری که بیمارستان بهبود و کلنیک فجر درحال حاضر درخصوص بیمه طلایی فرهنگیان انجام میدهند.
۴-  کمیک “comic”داستان اینجاست که  بیمه طلایی فرهنگیان  در کلینیک فرهنگیان استان آذربایجان شرقی  اعتبار نداردو تا بحال آموزش وپرورش  استان  نتوانسته و یا نخواسته! مثل بیمارستان بهبود این مشکل راحل کند!
۵- بسیاری از فرهنگیان ازجمله راقم این سطور، به  علت  مشکلات عدیده بیمه طلایی ازقبیل:یافتن دندانپزشک معتمد بیمه گذاز و بیمه گر جهت انجام معالجات  دندان  ، یافتن دندان پزشک معتمد بیمه گر جهت تایید مدارک دندان پزشکی ، حفظ و نگهداری مدارک پزشکی جهت ارایه به بیمه طلایی ، فراموش کردن اخذ گواهی هزینه های پزشکی ودارویی، صرف نظر کردن خود مریض از اخذ  گواهی  هزینه های ناچیز وجزیی، هدر دادن  وقت  برای هربار مراجعه به بیمه ، سپری شدن  تاریخ اعتبار مدارک پزشکی (تا۶ماه)،  اخذ کپی های متعدد ، عدم  پرداخت به موقع هزینه ها از طرف بیمه گذار  و غیره …   ، موفق به دریافت همه هزینه های دارویی و پزشکی نمی شوند و برخی هم عطایش را به لقایش بخشیده و   بطور  کل انصراف میدهند .
۶- یک حساب سرانگشتی و ساده نشان میدهد  فرهنگیانی که  عضو   بیمه طلایی  هستند  وحق بیمه خود  را  ماهانه می پردازند ولی بنابه عللی که در بند فوق اشاره شد ، موفق به دریافت  هزینه ها نمی شوند ،چه مبالغ هنگفتی را درسطح کشور شامل  می شود.  و این فکر را در   اذهان  متبادر  می سازد که  شاید عدم حل این مشکلات، خدای نا کرده عمدی بوده باشد.که تا این حجم پولها  به فرهنگیان تعلق نگیرد.!
۷- و سخن آخر اینکه فرهنگیان نیز مثل سایر اقشار جامعه با حضور آگاهانه و پرشور خود  در انتخابات   ۲۴ خرداد  و رای به استقرار   دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر روحانی   و با درایت  وزیر با تجربه آموزش و پرورش  جناب آقای دکتر فانی ، امیدوارند  روز به روز  شاهد تغییر رویکردها در جهت حفظ شاءن والای معلم باشند و  گامهای اساسی و والا  در این زمینه  برداشته شود.

* محمود پروین زاد

دبیرآموزش و  پرورش  ناحیه ۴ تبریز

انتهای خبر