مقاومت خودروسازان در برابر کاهش سریع قیمت‌ خودرو

مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه مشکل تامین نقدینگی خودروسازان به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالین این صنعت کماکان به قوت خود باقی است‏ اظهار داشت: بر همین اساس با وجود لغو تحریم‌ صنعت خودرو به دنبال مذاکرات ژنو هم نمی‌توان منتظر کاهش سریع قیمت خودرو حداقل ظرف ۶ ماه آینده بود. به گزارش […]

مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه مشکل تامین نقدینگی خودروسازان به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالین این صنعت کماکان به قوت خود باقی است‏ اظهار داشت: بر همین اساس با وجود لغو تحریم‌ صنعت خودرو به دنبال مذاکرات ژنو هم نمی‌توان منتظر کاهش سریع قیمت خودرو حداقل ظرف ۶ ماه آینده بود.

به گزارش اعتدال پرس، داوود میرخانی رشتی در گفتگو با تهران‌پرس در رابطه با تاثیر لغو تحریم صنعت خودرو، بر قیمت‌ها اظهار داشت: به دنبال این تصمیم در سطح بین الملل بخشی از هزینه‌های حمل و نقل برای واردات قطعات کاهش خواهدیافت اما باید توجه داشت که مشکل اصلی فعالین این صنعت تامین نقدینگی است که کماکلان به قوت خود باقی است .

وی با تاکید بر اینکه مردم به این زودی‌ها منتظر کاهش قیمت‌ها نباشند‏،اضافه کرد: از آنجایی که لغو تحریم‌ها بر خرید‌های که در ماه‌های گذشته صورت گرفته تاثیری نخواهد داشت نمیتوان انتظار کاهش قیمت بلافاصله بعد از نتیجه مثبت مذاکرات را داشت و حداق ظرف ۶ ماه آینده هیچ تغییری در نرخ‌ها صورت نخواهد گرفت.

مشاور انجمن خودروسازان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر مشکلات صنعت خودرو،اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین مشکل این صنعت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است .

به گفته این فعال صنعت خودرو، مادامی‌که مشکل تامین نقدینگی حل نشود حتی با وجود از بین رفتن تحریم‌ها نمی‌توان به بهبود وضعیت این صنعت و کاهش قیمت‌ها امید داشت.

میرخانی رشتی با بیان اینکه در حال حاض صنعت خودرو با ضرر و زیان در حال فعالیت است‏، ادامه داد: لغو تحریم‌ها تنها بخشی از ضرر و زیان را خواهد کاست و اما تمام آن به صورت کامل رفع نشده است.

زیان ۵۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان طی دو سال

مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه به دنبال وضع قیمت‌های ناعادلانه ازسوی سازمان حمایت در سال ۹۱‏ شرکت‌های خودروساز ۴ هزار میلیارد تومان زیان کردند‏، اظهار داشت: با تداوم این وضعیت در قیمت‌‌های تعیی شده از سوی شورای رقابت در نیمه نخست امسال نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر زیان به فعالین در این صنعت تحمیل شد.

وی با بیان این مطلب که طی دو سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی صنعت خودرو کاسته شده است‏،تصریح کرد:این کاهش نقدینگی در شرایطی رخ داده ه نیاز به نقدینگی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌ها به شدت افزایش یافته بود.

میرخانی رشتی عدم اجرایی شدن تعهدات دولت دهم را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در راستای جبران این ضرر و زیان در کارگروه حمایت از تولید مصوب شد تا دو هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت‌های خودرو سازی قرار گیرد مصوبه‌ای که تاکنون اجرایی نشده و حتی یک ریال هم در اختیار فعالین صنعت قرار نگرفته است.

انتهای خبر