تراموا به خیابان های تبریز بازگشت/ اولین تراموای ایران و باز هم تبریز شهر اولین ها

شهردار تبریز از امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری تبریز و شرکت واگن صنعت پارت جهت راه اندازی ترامای شهری در تبریز خبر داد.  به گزارش اعتدال پرس، صادق نجفی با اعلام این خبر، تصریح کرد: به موجب این تفاهم نامه طرفین تمایل خود را جهت سرمایه گذاری در پروژه سامانه تراموای شهری کلان شهر […]

image_pdfimage_print

شهردار تبریز از امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری تبریز و شرکت واگن صنعت پارت جهت راه اندازی ترامای شهری در تبریز خبر داد.

 به گزارش اعتدال پرس، صادق نجفی با اعلام این خبر، تصریح کرد: به موجب این تفاهم نامه طرفین تمایل خود را جهت سرمایه گذاری در پروژه سامانه تراموای شهری کلان شهر تبریز اعلام کردند.

وی با بیان این که اجرای پروژه سامانه تراموای شهری کلان شهر تبریز در راستای مقابله با آلودگی هوا و کاهش نیاز به حامل های آلاینده انرژی صورت می گیرد، افزود: این پروژه در سه مسیر تعریف شده و با مشارکت بخش خصوصی و اجرای آن در دو سال آینده، تبریز در سه شاهراه مهم صاحب تراموای خواهد شد.

شهردار تبریز مسیرهای اجرای تراموای تبریز را به ترتیب شامل «میدان راه آهن تا میدان ساعت»، «فرودگاه میدان آذربایجان تا یوسف آباد به شکل U » و «کلان شهر تبریز به شهر جدید سهند» عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود با اجرای این پروژه، سرعت حمل و نقل عمومی و کیفیت خدمات رسانی افزایش می یابد.

نجفی با اشاره به کلیات این پروژه خاطرنشان کرد: طول تقریبی پروژه مورد تفاهم، ۵۰ کیلومتر و شامل دو فاز است که فاز نخست آن به طول ۲۵ کیلومتر در اولویت اول به انضمام تامین منابع مالی پروژه به صورت مشترک در قبال ارایه ضمانتنامه معتبر با رعایت ضوابط اجرایی سیستم بانکی کشور در نظر گرفته شده است.

شهردار تبریز اظهار داشت: طراحی و ارایه خدمات مهندسی، تامین تجهیزات، احداث، نصب، راه اندازی، آموزش، راهبری، تعمیر و نگهداری، تامین قطعات یدکی، گارانتی و وارانتی، از جمله محورهای مطالعات جامع امکان سنجی این پروژه است.

وی همچنین به مفاد تفاهم نامه اشاره کرد و افزود: به موجب این تفاهم نامه، شهرداری تبریز متعهد است اطلاعات اولیه مورد نیاز را راجع به موضوع تفاهم نامه، حداکثر تا ۱۵ روز پس از امضای تفاهم نامه به شرکت واگن صنعت پارت ارایه نماید و در مقابل طرف دیگر تفاهم نیز پیشنهاد و طرح اولیه خود را در خصوص پروژه مورد توافق تا ۳۰ روز پس از دریافت مدارک به شهرداری ارایه خواهد نمود.

اولین تراموای ایران و باز هم تبریز شهر اولین ها

  

تبریز نخستین شهری است که در ایران، صاحب سیستم تراموا یعنی واگنی که روی ریل حرکت می کرد و توسط اسب کشیده می شد، بوده است که در آن زمان به آن «قونقا» می گفتند. راه اندازی آن به دوران جنگ جهانی اول و سال ۱۲۸۰ شمسی برمی گردد و قاسم خان ولی که بعدها شهردار تبریز شد به این امر همت گماشت.

با محقق شدن این امر، اولین هایی دیگر در تاریخ زرین تبریز نقش خواهد بست. تبریز و شهروندان تبریزی با تراموا یا همان قونقای قدیم بیگانه نیستند و در یک صد سال گذشته به عنوان نخستین شهر ایران از این وسیله نقلیه استفاده می‌کردند. احداث تراموا در تبریز احیاگر «قونقای» قدیم تبریز در بیش از یک صد سال گذشته خواهد بود.

با اجرای این طرح، تبریز اولین شهر ایران خواهد بود که طرح تراموا به عنوان یکی از شبکه های حمل و نقل مدرن درون شهری جهان در آن اجرا می شود و به جهت نقش این سامانه در جابجایی سریع و موثر مسافر و مدیریت هدفمند ترافیک درون شهری مورد توجه شهرداری تبریز قرار گرفته است.

انتهای خبر