طرح ترافیک تبریز در ترافیک نظرات مدیران/ آقای استاندار اول مهر نزدیک است

اگر تا چند ماه پیش اجرایی شدن طرح ترافیک در تبریز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیران استانی تبدیل شده بود، حالا به لطف فراموشکاری همین مدیران هیچ خبری از چند و چون آغاز این طرح دیده و شنیده نمی‌شود. به گزارش اعتدال پرس، طرح ترافیک تبریز که جرقه ابتدایی آن با روزهای مه گرفته و […]

image_pdfimage_print

اگر تا چند ماه پیش اجرایی شدن طرح ترافیک در تبریز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیران استانی تبدیل شده بود، حالا به لطف فراموشکاری همین مدیران هیچ خبری از چند و چون آغاز این طرح دیده و شنیده نمی‌شود.

به گزارش اعتدال پرس، طرح ترافیک تبریز که جرقه ابتدایی آن با روزهای مه گرفته و پر دود ِ همراه با نفس تنگی زمستان پیش و راه بندان‌های چند ساعته در خیابان‌های محدوده مرکزی تبریز مطرح شد، حالا انگار یک باره این دو مشکل را پشت سر گذاشته‌ایم که دیگر کسی راغب نیست آن هم جلسه و مصوبات ریز و درشت را پیگیری کند.

این خبرها تا جایی پیش رفت که حتی نقاط اجرای طرح و ساعات آغاز و پایان آن نیز در صدر خبرهای استانی قرار گرفت و تمام اینها نشان از عزم جزم مسئولان شهری تبریز برای آغاز طرحی بود که به زعم کارشناسان هنوز از زیرساخت‌های آن در تبریز خبری نیست!

تازه در این مرحله بود که کشمکش‌های بین شورای شهری‌های تبریز و سازمان ترافیک استان آغاز شد. در حالی که شورای ترافیک استان حتی تاریخ آغاز طرح را اطلاع رسانی عمومی کرده بود، شورای شهری‌های از بیخ و بن از اجرای این طرح اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و رئیس شورای شهر هم می‌گفت این موضوع تا در شورا مطرح نشود قابلیت اجرایی شدن ندارد.

در پایان آن جدل‌ها بود که استانداری به عنوان عالی‌ترین مقام استانی جلسه‌ای با حضور تمام مخالف و موافقان طرح ترتیب داد و از ضرورت اجرایی شدن طرح ترافیک تبریز تا قبل از آغاز فصل آغاز مدارس سخن گفت و تاکید کرد در تابستان همین امسال باید طرح زوج و فرد خودروها آغاز شود تا شهروندان با روند اجرایی شدن آن آگاه شوند.

استاندار آذربایجان شرقی در یکم خرداد امسال در جلسه شورای ترافیک با بیان این که هیچ تردیدی در ضرورت اجرای طرح ترافیک تبریز وجود ندارد، گفت: شهرداری تبریز متولی اجرای این طرح است و باید قبل از مهر ماه به طور کامل اجرا شود.

وی با اشاره به آلودگی شدید هوای تبریز در برخی ایام سال، اظهار کرد: متاسفانه با کاهش مقطعی آلودگی هوا، این طرح به فراموشی سپرده می‌شود، در حالی که نباید وضعیت بحرانی را فراموش کنیم و تدابیر ما باید برای شرایط سخت و بحرانی در نظر گرفته شود.

جبارزاده استاندار

وی با بیان این که مردم انتظار دارند مسئولان مشکلات شهری از جمله آلودگی هوا و ترافیک را حل کنند، افزود: طرح ترافیک تبریز از هفت سال گذشته مطرح بوده اما اراده مصممی برای اجرای آن وجود نداشته و ما مصمم هستیم در سال جاری مشکل ترافیک تبریز را حل کنیم.

جبارزاده تاکید کرد: البته این کار باید به صورت علمی و قانونی انجام شود و ما مجاز نیستیم به بهانه حل بحران، قانون و کار کارشناسی را نادیده بگیریم.

حالا با سپری شدن روزهای اول شهریور ماه این شائبه پیش می‌آید که آن جلسه هم در حکم آبی بر روی آتش تند اظهار نظرهای آن روزها و برقراری آرامش ضمنی بین مدیران شهری بود. روزهایی که قرار بود طی آن زیرساخت‌های اجرای طرح بررسی و آماده‌سازی شود و تا حالا طرح زوج و فرد هم آغاز می‌شد. با این حساب زیاد دور از انتظار نیست که فصل آغاز مدارس هم از راه برسد و هیچ اتفاق خاصی در این خصوص عملی نشود.

فرماندار تبریز در پاسخ به اینکه از اجرای طرح ترافیک چه خبر، می‌گوید: همیشه بحث فرمانداری و استانداری اینطور بوده که شهرداری و سازمان ترافیک که متولی اصلی است باید زیرساخت‌ها را آماده کنند چرا که ما نمی‌خواهیم با بی‌مدیریتی مردم با مشکل مواجه شوند.

رحیم شهرتی‌فر در خصوص زمان اجرایی شدن آن هم می‌گوید: هر وقت مطمئن شدیم با اجرای طرح رضایت مردم جلب می‌شود این اتفاق باید بیافتد.

وی ادامه می‌دهد: مسئول این بحث سازمان ترافیک شهرداری است و انها باید تصمیم بگیرند که چه زمانی و چگونه طرح ترافیک را اجرا کنند.

80996771-5426374

فرماندار تاکید می‌کند گرچه که از آخرین اقدامات این نهادها خبری ندارد ولی حالا بحث آلودگی هوا به دلیل توزیع بنزین یورو ۴ در مقایسه با سال‌های قبل خیلی فرق کرده و دیگر آنچنان ضرورت آن احساس نمی‌شود.

شهرتی‌فر می‌گوید: یکی از دلایلی که ما مصر بودیم طرح ترافیک در محدوده مرکزی تبریز عملیاتی شود مشکل آلودگی هوا بود که الآن با تمهیداتی که دولت برای توزیع بنزین مناسب در شهرهای بزرگ اتخاذ کرده وضعیت آلودگی هوا چندان حاد و نگران کننده نیست اگر چه هنوز هم هسته مرکزی شهر آلوده‌تر از بخش‌های دیگر است.

او یادآوری می کند: دیگر آن حالتی که با بحران آلودگی هوا مواجه شدیم و حتی مدارس نیز تعطیل شد حکمفرما نیست.

فرماندار تبریز در پاسخ به اینکه طرف دیگر بحث طرح ترافیک از همان روزهای اول ترافیک شدید در محدوده مرکزی شهر بود، می‌گوید: گره‌های ترافیکی هنوز هم هست و ما از سازمان ترافیک شهر که مسئول است خواسته‌ایم به موقع این طرح را اجرا کنند ولی در عین حال بدون اصلاح زیرساخت‌ها کاری نکنیم که مردم با مشکل مواجه شوند.

به گفته شهرتی‌فر، گرچه آقای استاندار خواسته بودند اگر قرار است این اتفاق بیافتد قبل از آغاز مدارس اجرایی شود وگرنه قرار نبود بطور قطعی در فلان تاریخ اجرایی شود.

وی یادآوری می‌کند: اگر شهرداری زیرساخت‌ها را آماده نکرده باشد و حالت اورژانسی هم نداشته باشیم بدیهی است که اجرای طرح ترافیک تبریز به زمان مناسب بعدی موکول خواهد شد.

هنوز معلوم نیست این زمان مناسب دقیقا چه تاریخی است ولی همان طور که تجربه هفت ساله آغاز بحث طرح ترافیک تبریز نشان می‌دهد باز هم پرونده آن به فراموشی سپرده شده و انگار تا دوباره تابلوهای سازمان محیط زیست اعلام وضعیت هشدار نکنند و تا روزانه هزاران دقیقه از وقت مردم در پشت ترافیک لج در آور ِ خیابان‌های مرکز شهر تلف نشود، کسی سراغ این موضوع خاک خورده را نمی‌گیرد.

انتهای خبر