آذربایجان شرقی اکنون ازنظر پس رفت جزو اولین هاست

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفـت: این استان زمانی از اولین های ایران بود، اما هم اکنون از نظر پس رفت جزو اولین های کشور است. به گزارش اعتدال پرس، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای برنامه ریزی آذربایجان شرقی که با حضور اعضا کمیسیون و […]

image_pdfimage_print

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفـت: این استان زمانی از اولین های ایران بود، اما هم اکنون از نظر پس رفت جزو اولین های کشور است.

به گزارش اعتدال پرس، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای برنامه ریزی آذربایجان شرقی که با حضور اعضا کمیسیون و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خطاب به حاضران گفت: آذربایجان شرقی را الکی استان برخوردار تعریف نکنید

محمد حسن نژاد افزود: این استان زمانی از اولین های ایران بود، اما هم اکنون از نظر پس رفت جزو اولین های کشور است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون باید در اختصاص اعتبارات، تجدید نظر کرده و بازتعریف کند چرا که طرح های ملی و استانی این استان به مراتب کمتر از دیگر استان ها بوده و در مورد این استان کم لطفی صورت گرفته است.

حسن نژاد اظهارکرد: درست است که آذربایجان شرقی مزیت های مختلفی همچون معدن دارد اما گردش مالی، سپرده و مالیات این صنعت در کرمان است در گردشگری راه دسترسی مناسبی نداریم و در منابع آبهای مرزی محدودیت هایی وجود دارد.

اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای متناسب با جمعیت استان نیست

نماینده مردم بستان آباد در خانه ملت نیز در جلسه این شورا گفت: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به تناسب جمعیت استان نیست.

غلامرضا نوری افزود: جمعیت استان پنج درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهد، اما میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای چهار درصد کشور است که کمیسیون برنامه و بودجه باید در بودجه ۹۴ این موضوع را در نظر بگیرد.

وی همچنین به شرایط اقلیمی خاص استان اشاره کرد و گفت: میزان تخصیص اعتبار به طرح های عمرانی نباید همگام با دیگر طرح ها در سایر استان ها باشد، چرا که فصل کاری در این استان شش ماه بیشتر نبوده در حالی که در سایر استان ها شاید ۱۲ ماه از سال را بتوان فعالیت کرد.

وی به بحران آبی کشور و استان اشاره کرد و افزود: اگر کمیسیون برنامه و بودجه به موقع به این مورد حساس پرداخت نکند در سال های اتی با بحران جدی تری روبرو خواهیم بود.

باید کار عملی در زمینه احیای دریاچه ارومیه کرد

نماینده مردم بناب در مجلس نهم نیز در ادامه این جلسه گفت: در بودجه سال ۹۴، اجرای ۲۰ طرح عمرانی باید پیش بینی شود.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی افزود: خروجی این شورا باید این طور باشد که اگر دولت این طرح ها را در بودجه ۹۴ لحاظ نکرد، کمیسیون برنامه و بودجه آنها را لحاظ کند.

وی همچنین به احیا دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: باید کاری عملی در این زمینه انجام گیرد تا از بروز بیماری ها مختلف و کوچ های اجباری جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰ میلیون متر مکعب و امسال نیز ۴۰ میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی بناب برداشت شده و محصولاتی از قبیل گوجه فرنگی، پیاز و هویج کشت شده و اگر قرار است امسال کشت نشوند باید به مردم اطلاع رسانی کنیم.

اگر معادن استان در لایحه بودجه طرح ملی شود، بسیاری از مشکلات حل می شود

نماینده مردم سراب و مهربان در خانه ملت نیز در ادامه این جلسه اعلام کرد: معادن، جزو اولویت های توسعه آذربایجان شرقی است.

مهناز بهمنی گفت: اگر این اولویت استانی در لایحه بودجه، طرح ملی تلقی شود، بسیاری از مشکلات استان از جمله مشکلات بیکاری تا حدودی کم می شود.

وی افزود: متاسفانه از آغاز عملیات طرح تولید آلومینیوم از نفلین سینیت در سراب ۱۸ سال گذشته و هنوز اقدامی اساسی نشده در حالی که با بهره برداری و تجهیز این معدن می توان به طور مستقیم برای شش هزار نفر شغل ایجاد کرد.

بهمنی گفت: در بحث کشاورزی نیز با اینکه ظرفیت های بسیاری داریم و یکی از شهرستان طرح در امر تولید محصولات کشاورزی هستیم، اما صنایع تبدیلی مناسب و کافی در این شهرستان وجود ندارد که امیدواریم در بودجه ۹۴، این موضوع لحاظ شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اعتبار عمرانی آذربایجان شرقی یک هشتاد ویکم کل اعتبار کشور است.

اللهوردی دهقان افزود: از ۴۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی کشور ۵۰ هزار میلیارد ریال به استان اختصاص یافته که با این روند، شهرستان ها و استان های محروم، محروم تر می شوند.

وی گفت: معاونت راهبردی رییس جمهوری نیز اعلام کرده که اعتبار طرح هایی که تا پایان سال قابلیت اتمام دارند به طور ۱۰۰ درصد پرداخت می شود که با این روند امسال نیز طرحی در ورزقان به بهره برداری نخواهد رسید.

دهقان اظهارکرد: همچنین بر اساس قانون باید ۱۵ درصد درامد معادن به شهرستانی که معدن در آن قرارگرفته پرداخت شود که این امر تاکنون انجام نشده و از کمیسیون تقاضا داریم این موضوع را در بودجه ۹۴ لحاظ کند.

گر امروز کاری نکنیم ۱۰ سال بعد با مشکل جدی تری مواجه

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت نیز درادامه این جلسه گفت: براساس عدالت، قانون را مصوب کنیم.

مسعود پزشکیان افزود: عدالت شاخص هایی در همه ابعاد دارد و منصفانه نیست در جامعه اسلامی شاخصی در استانی ۱۰۰ و در استانی دیگر صفر باشد.

وی گفت: کمیسیون برنامه و بودجه اگر علمی کار کند خیلی از مشکلات حل می شود و با پرداخت سهم استان ها بر اساس شاخص ها، ناعدالتی نیز کم می شود.

پزشکیان همچنین خواستار توجه جدی کمیسیون به مشکل و بحران آبی کشور شد و گفت: اگر امروز کاری نکنیم ۱۰ سال بعد با مشکل جدی تری مواجه خواهیم شد.

اعضا کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در سفر سه روزه خود به تبریز و آذربایجان شرقی از طرح ها و کارخانه های استان بازدید خواهند کرد.

انتهای خبر