حاجی پور: شورای حل اختلاف، صلاحیت انتخاب شهردار را ندارد

رئیس شورای استان آذربایجان شرقی گفت: شورای حل اختلاف صلاحیت انتخاب شهردار را ندارد و انتخاب شهردار باید توسط نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر و یا خود مردم صورت گیرد. به گزارش اعتدال پرس، احتشام حاجی پور در جلسه شورای استان با بیان اینکه شورا در عمل به اختیارات قانونی خود آشنا نیست، گفت: […]

image_pdfimage_print

رئیس شورای استان آذربایجان شرقی گفت: شورای حل اختلاف صلاحیت انتخاب شهردار را ندارد و انتخاب شهردار باید توسط نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر و یا خود مردم صورت گیرد.

به گزارش اعتدال پرس، احتشام حاجی پور در جلسه شورای استان با بیان اینکه شورا در عمل به اختیارات قانونی خود آشنا نیست، گفت: برخی از مدیران وجود شوراهای شهر را مزاحم تلقی می کنند و سعی در محدود کردن آن دارند که دلیل آن عدم آشنایی اعضا شورا به اختیارات قانونی خود است.

وی در خصوص امضاء ۱۳۰ نماینده مجلس برای انتخاب شهردار توسط شورای حل اختلاف شهرها نیز اظهار کرد: شورای حل اختلاف صلاحیت انتخاب شهردار را ندارد و انتخاب شهردار باید توسط نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر و یا خود مردم صورت گیرد.

وی افزود: در برخی شهرستان ها شورای شهر در عرض ۲ ماه شهردار را از کار برکنار می کنند و هویت شورای شهر را زیر سوال می برند که امری نادرست است چراکه ما شهردار را برای ۴ سال انتخاب می کنیم نه کمتر.

در ادامه شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به جایگاه بالای شوراهای شهر در قانون اساسی کشور، بیان داشت: استانداران و فرمانداران نیز ملزم به رعایت تصمیمات شورای شهر می باشند و در صورتی که اعضا شورا درست عمل کنند و اختلافات شخصی نداشته باشند موفق خواهند بود.

وی ادامه داد: موضوع انتخاب شهردار از طریق شورای حل اختلاف موضوعی خام است و هدف از این تصمیم برای ما نامشخص می باشد چراکه انتخاب شهردار خارج از حیطه صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد.

وی افزود: شاید یکی از دلایل مطرح شدن این موضوع ادعای دخالت اعضا شورا در امور شهرداری می باشد که در برخی شهرها شاهد آن هستیم ولی به صورت سراسری نمی باشد و بهتر است طبق روال قبلی شهردار از طریق شورای شهر انتخاب شود.

دبیری در خصوص انتخاب شهردار از طریق مردم نیز گفت: این امر زمانی می تواند محقق شود که کاندیداها از طریق احزاب معرفی شوند و در مسیر مشخصی قدم بردارند و با شناخت کافی مردم به آنان رای دهند چراکه در غیر اینصورت شاهد وجود کاندیداهای زیاد خواهیم بود و مردم از روی عکس و مدرک تحصیلی فرد رای خواهند داد.

در ادامه نیز موضوع نحوه به تصویب رساندن موضوع ۲درصد ارزش افزوده در جهت تامین اعتبار و تجهیز دفاتر شوراهای اسلامی شهرستان ها مورد بحث قرار گرفت که با نظرات مختلفی همراه بود.

گفتنی است در این جلسه روسای شورای شهرستان ها نیز حضور داشتند و مشکلات خود را در حوزه های مختلف بیان کردند.

انتهای خبر