اگر وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگانها و دستگاهها به فرهنگیان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام گام اساسی را در جهت حل این مشکل برداشته و با ارائه طرحها،متمم ها و تصویب قوانینی موجب رفع این دغدغه و نیز جلب رضایت فرهنگیان شده اند؟ اعتدال […]
اگر وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگانها و دستگاهها به فرهنگیان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام گام اساسی را در جهت حل این مشکل برداشته و با ارائه طرحها،متمم ها و تصویب قوانینی موجب رفع این دغدغه و نیز جلب رضایت فرهنگیان شده اند؟
اعتدال پرس – یادداشت وارده/
سید اسلام فیاضی رییس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان آذربایجان شرقی و مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی طی یادداشتی به اعتدال پرس درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش نوشت:
وقتی در جلسه علنی روز سهشنبه نوزدهم خردادماه نودوچهار مجلس شورای اسلامی به استناد مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ آئین نامه داخلی و در اجرای اصل ۸۹ قانون اساسی ،استیضاح دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش توسط محمدرضا باهنر نائب رییس دوم مجلس اعلام وصول شد،شوک لازم برای هیجانی بودن این خبر به وجود نیامد چرا که مجموعه تعلیم و تربیت کشور و عملکرد وزیر آن بخصوص در یک سال منتهی به اعلام وصول استیضاح،مسائلی را در ورای خود گنجانده بود که ارزش خبری آن را پایین آورده بود.
فارغ از موارد ده گانه اعلام شده در متن تقاضای استیضاح که وزیر را به ناتوانی در جلب رضایت جامعه آموزش و پرورش، جلب توجه دولت در اختصاص منابع مالی مناسب، افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم،جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان، حذف تفاوت ها در حقوق و مزایای فرهنگیان وعدم اقدام جدی و موثر در تهیه، تدوین و ارائه نقشه راه و راهکار عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین و عدم وجود رویکرد جدی و برنامهمحور به دانشگاه فرهنگیان ونداشتن برنامه و نظام مشخص موثر در استقرار نظام پویا و جامع و ارتقاء کیفی نیروی انسانی و… متهم کرده بودند،شاید از منظری دیگر دلایل دیگری را مهمتر و اثرگذارتر از این موارد میتوان در تحقق امر استیضاح دخیل دانست و آن رویکرد نماینده سالارانه آقای وزیر در ایام وزارتشان می باشد.
همگان بر این امر در جامعه واقف هستیم که بعضی ازنمایندگان مجلس خود را حاکم بلامنازع انتصابات و هرگونه تغییر و تحولی می دانند تا جایی که به خود این حق را روا می دارند که از وظایف ذاتی خود یعنی قانونگذاری و نظارت عدول کرده و با زیر پا گذاشتن اصل تفکیک قوا، در وظایف قوه مجریه دخالت کنند.
اما موضوع مورد اشاره در وزارتخانه ها و نهادهای مختلف،از تناسب و غلظت یکسانی برخوردار نیست تا جایی که بعضی از وزرا حق دخالت حداقلی را به نمایندگان قائل هستند ولی متأسفانه جناب دکتر فانی توازن میان مدیران آموزش و پرورش و نمایندگان را طوری تنظیم نموده است که اصل(همواره حق با نماینده است) به یک قانون تبدیل شده است.!!!
اینکه تاکنون مدیران ستادی و مدیران کل استانها با چنین روندی چگونه توانسته اند کاروان تعلیم و تربیت را مدیریت کنند خود مجالی دیگر می طلبد تا مقاله ای عریض قلمی گردد.
واقعیتی که نمیتوان از کنار آن به سادگی رد شد اینست که اگر در ابتدای شروع بکار دولت تدبیر و امید،نمایندگان مجلس میخواستند محبت و علاقه خود را به دولت جدید از یک طرف و خواسته ی اکثریت معلمان از طرف دیگر نشان دهند رأی کافی و وافی به حضور دکتر محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی رییس جمهور محترم نشان می دادند که عدم تحقق این مهم موجب آزردگی خاطر این قشر عظیم گردید.
بی تردید آقای دکتر فانی یکی از متعهدترین , باتجربه ترین و متدین ترین وزیرانی است که آموزش و پرورش تاکنون به خود دیده است اما رویکرد نماینده سالارانه وی که شاید هم از داشتن حس تعامل بیشتر وی!! ناشی شود کار را به جایی رساند که در آستانه انتخابات مجلس دهم،از شدت تعامل!! شمشیر استیضاح بر گردن وی نهاده اند.
وزیر محترم باید این حق را به مدیران ستادی و کل قائل می بود که دولت برای پیشبرد برنامه های خود،لازم است به پالایش و عزل مدیرانی دست بزند که نه با دولت همراه هستند و نه آرزومند موفقیت دولت! به هر حال در این مملکت انتخاباتی برگزار شده است و جریانی به نام اعتدال در میان ۸ کاندیدا توانسته است بیش از ۵۰ درصد آراء را به خویش اختصاص دهد.مردم اگر قرار بود سیستم و نگرش مورد نظر و تأیید بعضی از نمایندگان را قبول داشته باشند تفکر نزدیک به آنها را انتخاب میکردند.
امروز وضعیت دخالت برخی نمایندگان در اموراجرایی به گونه ای پیش رفته که کم کم بعضی ازآن ها به سهم خواهی روی آورده وهرکدام با عِده و عُده تلاش می کند با دخالت بیشتر به چانه زنی ویا بهره گیری از ابزارهای پارلمانی،خواسته های خود را تحمیل نمایند، البته نمایندگانی هم هستند که با آگاهی ودرک وظایف حقوقی خود صرفا” به امر قانون گذاری ونظارت بردستگاه عظیم اجرایی کشوروطرح معضلات ومشکلات مردم پرداخته و تراز موفق ودرخشانی از کرسی نمایندگی خود ارائه می دهند.
هرچند در قانون این اجازه به نمایندگان مجلس داده شده است که وزیر را برای ادای توضیح یا استیضاح به مجلس بکشانند ولی استیضاح ابزاری برای برکناری وزیران ناکارآمد است نه وسیلهای برای حفظ یا گماردن اطرافیان خود در قدرت.
دخالت برخی نمایندگان در امور آموزش و پرورش تا آنجایی رشد کرده است که سید کاظم اکرمی وزیر اسبق ومشاورعالی فعلی وزیر آموزش و پرورش با یادآوری وظیفه نمایندگان(تقنین و نظارت بر اجرای قانون) می گوید:اینکه افرادی دخالت کنند و بگویند مدیری در آموزش و پرورش تغییر کند، این اتفاق دست آموزش و پرورش را میبندد. نمایندگان به آموزش و پرورش کمک کنند.
به نظر حقیر این استیضاح انداختن توپ کم توجهی مجلس به آموزش و پرورش،در زمین وزیر آنست.جایی که بایستی این نمایندگان محترم خود بدوا” به دلایل استیضاح وزیر،پاسخگو باشند.
اگر وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگانها و دستگاهها به فرهنگیان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام گام اساسی را در جهت حل این مشکل برداشته و با ارائه طرحها،متمم ها و تصویب قوانینی موجب رفع این دغدغه و نیز جلب رضایت فرهنگیان شده اند؟
اگر وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینههای موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام طرح را بر رفع این نقیصه داده و تصویب نموده اند؟
مگر حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاهها و ارگانهایی که نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند جزء اختیارات وزیر است که حال باید نسبت به آن پاسخگو باشد.
نمایندگان مجلس کدام قانون را در راستای افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاهها و ارگانها تصویب نموده اند که وزیر آن را اجرا نکرده است؟
و…
نویسنده این سطور منکر نقایص وزارت آموزش و پرورش و بعضی اشکالات ارائه شده در متن استیضاح نمایندگان نبوده، لیکن پیشنهاد می نماید اگر استیضاح وزیر در روز چهارشنبه ۲۷خرداد رأی آورد.وزیر جدید نوع نگرش خود را درخصوص شرایط موجود بین وزارت و نمایندگان مجلس تغییر داده و بعضی از نمایندگان هم به جای چانه زنی برای انتصاب فلان فرد به ریاست اداره و… در تصویب قوانین عملی برای تأمین معیشت فرهنگیان و حذف تفاوت حقوق و مزایای آنها نسبت به سایر دستگاهها و ارگانها کوشا باشند.
چنانچه استیضاح وزیر رأی نیاورد و وزیر ابقاء گردد.تغییر رویکرد نماینده سالارانه آقای وزیر و شفاف سازی مشکلات مبتلابه وزارت آموزش و پرورش امری ضروری خواهد بود.
* ( اعتدال پرس: انتشار این مطلب به معنای تایید محتوای آن نمی باشد و صرفا در جهت تضارب آراء و احترام به دیدگاههای سیاسی مختلف طیف گسترده مخاطبان اعتدال پرس می باشد.)
معلم
تاریخ : ۲۱ - خرداد - ۱۳۹۴
آموزش و پرورش معامله گرترین وزارتخانه توسط نمایندگان و در نتیجه ضعیف ترین وزارتخانه در کشور تبدیل شده است کاش این وزارتخانه به عنوان نهاد تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری اداره بشود و شایسته سالاری و جایگاه آن حفظ شود، بخصوص در استان ما که داشتن یا نداشتن مسئول اموزش وپرورش هیچ فرقی نمیکند چونکه گردانندگان اصلی نمایندگان هستند.
ناشناس
تاریخ : ۲۱ - خرداد - ۱۳۹۴
بعد از انقلاب ضعیف ترین کابینه دولت یازدهم بوده و ذلیل ترین وزیر هم فانی بوده که قسمت فرهنگیان شده است!!!! استیضاح وزیر هم خواست اکثریت معلمان است که امیدوارم به نتیجه برسد.
ناشناس
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۴
اگر وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگانها و دستگاهها به فرهنگیان ناتوان است،ذرجلب نظرنمایندگان استیضاح کننده استاداست.
وطنخواه
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۴
در مورد عدم دخالت آقای اعلمی در انتصابات با آقای شیری کاملا موافقم اما متاسفانه پزشکیان در انتصابات دخالت می کند خصوصا در حوزه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تبریز
جبار
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۴
با مقایسه شعارهای قبل از انتخابات گروه های سیاسی وعملکرد آنها بعد از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری ، متوجه یک واقعیت غیر قابل انکاری خواهیم شد که در طول دوران انقلاب هیج دولتی ، بیکار تر وکم فروغ تر از دولت حسن روحانی “تدبیر وامید” نبوده است .
حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی خود ، شعارهای مردم پسندی را مطرح نمود که الحق اگر به ۱۰ درصد ان جامه عمل می پوشاند ، اکنون مجالی برای ا ین وجیزه باقی نمی گذاشت که اینگونه حقایق روشن وآشکارا گفته شود.
دولت تدبیر وامید سخن از نشاندن خنده بر لبان ملت محروم ایران ، رونق کار واشتغال ، بهبود وضعیت معیشتی و روزمره مردم و فرهنگیان ورسیدگی به اوضاع اقتصادی کشور و…… زیاد سخن به میان آورد که بعد از گذشت بیش از ۲ سال از عمر این دولت ، هنوز اثری از لبخند جامعه به خصوص محرومین ومستضعفین و بهبود وضعیت روزمره و معیشتی مردم و فرهنگیان ! رسیدگی به معضلات کار واشتغال واقتصاد واز همه مهمتر عبور از تورم و رکود و….. دیده نشده که وضعیت بدتر از گذشته شده است.
تیم کارگزاران دولت تدبیر وامید که ظاهرا مشغول خدمت رسانی به جامعه ایرانی هستند ، که در سخنان پر تمطراق روزانه حسن روحانی آنچنان شور وهیجانی دیده می شود که حکایت از این مقوله دارد! اما به شکل میدانی و چهره به چهره در بین اقشار ، واقعیت ، طوری دیگر جلوه می نماید.
بیکاری ، تورم و رکود ، تعطیلی برخی از بنگاهها و نیز کارگاه ها و معضلات معیشتی و… گویا شرایط لبحند مردم را با سردی و یاس و ناامیدی در دولت امید اقای روحانی جابجا نموده وکماکان ، دولت تدبیر وامید ، با اسرار ، تاکید بر ذهنیات خود ساخته ، حرکت در مسیر موفقیت و جامه عمل پوشاندن به شعارهای قبل از انتخابات خود دارد .
البته از حق اگر نگذریم ،این دولت را باید دولت مذاکره بنامیم چراکه تمام معضلات کشور را در گرو همین مذاکرات و به نتیجه رساندن به هر قیمت آن باید ارزیابی نماییم ، واین امر اظهر من الشمس است که تمام هم وغم دولت و تیم فعال دیپلماسی آن که در راس تمامی اقدامات دولت تدبیر وامید قرار دارد به صورت جدی و فعال در حال مذاکره رقابتی با شیاطین این کره خاکی برای رسیدن به نتیجه آن هستند.
مردم در حالی که به ماه مبارک رمضان نزدیک می شوند و دغدغه همه چیز از قبیل تورم ، رکود در کسب وکار، هزینه های سرسام آور زندگی ، معیشت ، و تحصیل فرزندان و نیز اشتغال و ازدواج آنها و… را دارند و در این دغدغه پشتشان در حال خمیده شدن است ،
دولت محترم تدبیر وامید ، تمام تدبیر خود را صرف به نتیجه رساندن مذاکرات با شیاطینی نموده است که هیج اعتمادی به انها نبوده و نیست و هر روز نسبت به روز قبل که مشکلات جامعه مرتفع که بماند ، کم نمی شود ، سنگینی آن بر دوش جامعه سنگین تر و از سویی نکات جالب تر و حق به حانب تری را از رئیس دولت تدبیر وامید ، شاهدیم، که اگر انسان را سرگیجه نگیرد ، جای شک و تردید با قی می ماند .
در دولت های گذشته با همه کم وکاستی هایی که بر آنان وارد است ، اما به عنوان نمونه ، هر کدام در نزد مردم ، موفقیت هایی را به عنوان یادگار بر جای نهاده اند که در این زمینه مردم خود به عنوان بهترین داور نظر خواهند داد ، اما در طول این دو سالی که از عمر دولت تدبیر وامید گذشته است ، جزفراموشی قول و قرار هایی که با مردم عهد نمودند ، لبخندی که فرو خفت ، بهبودی که قولش را دادند و….. در همین دیپلماسی فعال که تمام خدماتی که دولت می توانست برای مردم داشته باشد جلو پایش ذبح گشت !! همان برگشتن اعتبار به پاسپورت ها و عبور از سد تحریمها و…. را نیز نه تنها که شاهدش نبودیم که گویا وضعیت خراب تر از گذشته شده است وبه همین دلیل می توان گفت ، درست در زمانی که کشور گریبان گیر این همه گرفتاری هاست ، تیم دولت به جز تیم دیپلماسی با ان کیفیت ،! منفعل وکم کارهستند و لذا اگر بگوییم کم فروغ تر و کم کار تر از دولت روحانی را در طول عمر انقلاب تجربه نکرده ایم ، لب به گزاف نگشوده ایم .
رضا
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۴
وبسایت رادیو فرانسه در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳- ۱۹مهرماه ۱۳۹۲:
«ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش میبیند. بر پایه این جمعبندی، اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر میکند و در همان حال، قیمت فروش را کمتر خواهد کرد.»
سعید
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۴
این استیضاح خواسته معلمان است. به دلایل متعدد و ضعف شدید فانی در مدیریت.
کاظم
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۴
انصافاً فانی وزیر آموزش و پرورش قابل مقایسه با آقای حاج بابایی نیست و خیلی ضعیف است و اگر نمایندگان این قدر قدرت داشتند و عزل و نصب می کردند چرا اکرمی را که برادر خانمش نماینده میانه است مثل یک آب خوردن عزل کردند پس دوستان در مورد ضعف کاری خود در پشت تخریب دیگران مخفی نشوند بیشترین عزلها در آموزش و پرورش استان انجام گرفته است اگر هم دخالت نمایندگان بوده چرا جناب پاشایی در روز انتصاب با نماینده هشترود وزارتخانه را قرق کرده بودند اگر مرگ خوب است برای ما نه برای همسایه آری ؟ جناب پزشکیان هم برادر خانمش را مدیرکل بیمه سلامت کرد
ناصری
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۴
در جواب ناشناس باید گفت نویسنده مقاله واقعیت را گفتهر هرچند که پیازداغش را اضافه کرده است!!! کسی منکر ضعف وزیر نبوده و نیست.اما سخن اینجاست سیلی را آن کسی میزند که قدرت در دست اوست یعنی نمایندگان.
وزیر ضعیف است درست ولی نمایندگان کدامین آب را برای معلمان گرم کرده اند که اکنون در شلم شوربای انتخابات و فقط برای رای جمع کنی میخواهند با استیضاح وزیر خودی نشان بدهند.
اگر نمایندگان صادق هستند همین فردا تصویب کنند که قانون رتبه بندی فرهنگیان از اول تیر اجرا شود.
چرا تصویب نمی کنند؟
مشکل اصلی نمایندگان رایشان است نه معلمان
ناشناس
تاریخ : ۱۹ - خرداد - ۱۳۹۴
آقا بیخود توجیه نکن !!! قانون افزایش حقوق معلمان مثل سایر کارکنان در بندهای قانون خدمات کشوری توسط نمایندگان تصویب شده است!!! و تمام وزارت خانه ها اجرا می کنند!!! مثل بند ۵ ماده ۶۸ قانون مذکور!! اینکه در آموزش و پرورش اجرا نشده ضعف وزیر است!!! واقعا از نمایندگان تشکر می کنیم و می خواهیم این وزیر ضعیف و نلایق را عزل کنند.
شیری
تاریخ : ۱۹ - خرداد - ۱۳۹۴
ضمن تشکر از نویسنده محترم و سایت اعتدال پرس باید این را هم در نظر داشت که تنها نماینده ای که در انتصابات دخالت نمیکرد اکبر اعلمی بود.اکنون هم تاحدودی دکتر پزشکیان این مسایل را رعایت میکند.
معلمان باید جواب نمایندگان را در انتخابات مجلس دهم بدهند