انتقاد نمایندگان استان از عدم حضور وزیر ترک زبان در کابینه

اصلاح‌‌طلبان باید خواستار حضور وزیر آذربایجانی در کابینه‌‌ روحانی می‌‌شدند/ انتقاد از از عملکرد هیئت رئیسه فراکسیون ترک زبانان

نماینده مردم ملکان در مجلس گفت: انتظار حضور وزیر شایسته‌‌ی ترک زبان در کابینه دوازدهم یک نگاه قومیتی نیست بلکه یک دید صلاحیتی است.

image_pdfimage_print
همزمان با انتشار خبرهای غیررسمی ولی تقریبا موثق از ترکیبی احتمالی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس، نمایندگان استان اعتراض خود را نسبت به عدم معرفی وزیر از منطقه آذربایجان بیان داشتند.
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، یعقوب شیویاری درباره لیست منتشر شده وزرای پیشنهادی اظهار داشت: لیست‌‌هایی که منتشر شده غیر رسمی است و احتمالا لیست رسمی جهت بررسی و ارائه رأی اعتماد، سه‌‌‌شنبه این هفته تقدیم مجلس خواهد شد.
رئیس جمهور باید از آذربایجانی‌‌های اصیل در کابینه‌‌اش بهره ببرد/ از عملکرد هیئت رئیسه فراکسیون ترک زبانان مجلس ناراضی‌‌ام
نماینده مردم میانه گفت: پیگیر حضور وزرای ترک زبان در کابینه هستیم هرچند که بر خلاف سایر وزرا این وزیران آن طور که باید به مناطق خودشان رسیدگی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: انتظار ویژه از رئیس جمهور داریم که از وزرای ترک زبان استفاده کند، البته ممکن است در بین افرادی هم که معرفی کرده‌‌اند ترک زبان وجود داشته باشد، هرچند مردم آشنایی با آنها نداشته باشند اما لیست‌‌های که ارائه شده هنوز موثق نیستند.

نماینده مردم میانه در خصوص اتحاد نمایندگان ترک زبان مجلس نیز بیان داشت: فراکسیون ترک زبانان به صورتی که تشکیل شده بود باقی ماند و تشکیل جلسه نداد، هرچند نزدیک به ۱۱۰ نفر نماینده ترک زبان داریم، یعنی بیش از سی درصد از نمایندگان ترک زبان هستند اما اتحاد و اتفاقی که بین این نمایندگان باید وجود داشته باشد وجود ندارد.

وی مطرح کرد: باید گلایه خودم را از کسانی که در هیئت رئیسه این فراکسیون قرار دارند اعلام کنم، البته با توجه به جلساتی که با آقایان پزشکیان و فرهنگی و دیگر نماینده‌‌ها برگزار خواهد شد قطعا وزرای ترک زبان در کابینه پیشنهاد خواهند شد؛ هر چند در بین افراد پیشنهادی ترک زبان وجود دارد اگرچه محل زندگیشان تهران باشد اما به جد پیگیر حضور وزرایی از آذربایجان‌‌شرقی در کابینه خواهیم بود.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه حضور مدیران لایق در وزارت خانه‌‌‌ها در اولویت قرار دارد، تشریح کرد: تا سه شنبه فرصت وجود دارد که افراد با شرایط مختلف و طیف‌‌های سیاسی که وجود دارند بررسی شوند اما بایستی اولویت را به وزرایی بدهیم که توانایی مدیریت دارند و ترک زبان بودن جزء اولویت‌‌های بعدی باشد.

وی خاطرنشان ساخت: گاهی حتی وزرای ترک زبان انتخاب می‌شوند اما آن طور که باید و شاید به مناطق آذربایجان رسیدگی نمی‌کنند، بر خلاف اینکه وزرای دیگر همیشه توجه خاصی به مناطق خودشان دارند و این جای گله مندی دارد که هرچند کمک می‌کنیم تا این وزرا انتخاب شوند و به مناطق آذربایجان رسیدگی بهتر شود.

شیویاری با اشاره به احتمال تغییر لیست‌‌های مطرح شده، تاکید کرد: لیست در شرایطی است که ممکن است هر لحظه تغییر کند و حتی دو ساعت قبل از تقدیم به مجلس احتمال دارد با رایزنی اسامی مندرج شده تغییر یابد، اما بعد از ارائه قطعی لیست رایزنی برای حضور وزرای ترک زبان صورت خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: اگر اتحاد و وفاق بین صد و ده نماینده نماینده ترک زبان وجود داشته باشد می‌توانیم به کسانی که نمی‌خواهیم رای ندهیم و اهداف خودمان را آنجا اعمال کنیم، فردا هرچند صحن علنی مجلس وجود ندارد اما فراکسیون‌‌های مختلف تشکیل و این پیشنهادمان را مطرح و به جد پیگیر خواهیم بود تا در کابینه از آذربایجانی‌‌های اصیل استفاده شود و خواسته ما از آقای روحانی نیز همین است.

اصلاح‌‌طلبان باید خواستار حضور وزیر آذربایجانی در کابینه‌‌ی روحانی می‌‌شدند

اصلاح‌‌طلبان باید خواستار حضور وزیر آذربایجانی در کابینه‌‌ی روحانی می‌‌شدند/ تُرک‌‌ زبان‌‌ها گله‌‌مندند/ اعتراض‌‌مان را به گوش معاون اول رئیس‌‌جمهور رساندیم

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار حضور وزیر شایسته‌‌ی ترک زبان در کابینه دوازدهم یک نگاه قومیتی نیست بلکه یک دید صلاحیتی است.

سلمان خدادادی هم درباره عدم حضور افراد آذربایجانی در لیست‌‌های منتشر شده برای تصدی پست وزارت، ابراز کرد: پانزده روز قبل نطقی داشتم که در آن به دولت پیشنهاد کردم برای اینکه تمام مناطق ایران احساس مشارکت در دولت نمایند، کابینه را از خودشان بدانند و احساس کنند که در دولت حق‌‌خواهی دارند و نگاه منطقه‌‌ای وجود ندارد، اشخاصی از تمام مناطق و استان‌‌ها را به مجلس پیشنهاد دهند.

وی ادامه داد: درباره آذربایجان نیز این نگاه به صورت قومیتی نیست بلکه مردم و مسئولین آذربایجان در طول چهار دهه ثابت کردند مدیران موفقی بودند؛ در جنگ ثابت کردند بهترین لشکر را تحت عنوان لشکر عاشورا داشتند که در سخت‌‌ترین مناطق صف شکن بودند و دشوارترین جنگ‌‌ها به آن‌ها سپرده می‌شد و این به خاطر لیاقت بالایی بود که داشتند؛ آذربایجانی‌‌‌ها در هر کجا بودند موفق عمل کردند چه در زمان جنگ و چه در دوران سازندگی و اصلاحات.

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم به حضور حداکثری آذربایجانی‌‌ها در کابینه دولت مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، بیشتر از ده نفر در کابینه‌‌شان، آذربایجانی فعالیست داشت که این نه به خاطر نگاه قومیتی‌‌شان بلکه از باب لیاقت و شایستگی آذربایجانی‌‌ها بود.

وی توضیح داد: تمام نقاط کشور از جمله آذربایجان، اصفهان، خوزستان و دیگر استان‌‌ها می‌‌خواهند در کابینه شریک باشند اما در لیست احتمالی از پنج استان آذری در کابینه فردی وجود ندارد، احتمالا ریاست سازمانی به ترک زبان‌‌ها سپرده شود اما این نگاه کابینه‌‌ای نیست و متاسفانه از آذری‌‌ها کسی را نمی‌بینیم.

خدادادی با اشاره به رای بالای مردم آذربایجان به روحانی عنوان کرد: انتظارات بالاتری نسبت به دولت آقای روحانی که شعار قومیت‌‌ و تحقق عدالت را داده بودند داشتیم، هر چند شخصا با معاون اول حرف زدم و اعتراضات‌‌مان را هم اعلام کردیم منتهی در لیست غیر رسمی کسی وجود ندارد که این خلا است و جای گلایه دارد و این هم گلایه مردمی است که با ما تماس می‌‌گیرند.

وی اذعان داشت: کم کاری از سوی دولت بوده اما دوستان اصلاح طلبی که برای دولت کار کرده‌‌اند باید این مطالبه را می‌‌کردند چون درصد رای آقای روحانی نیز در آذربایجان کم نبوده است و این مطالبه به حق است؛ البته احتمالا آنها مطالبه کردند و توجهی نشده است در هرحال این نقدی به دولت است و مردم آذربایجان گله مندند.

سلمان خدادادی اظهار امیدواری کرد که این لیست تغییر پیدا کند و متذکر شد: انتظار داریم در این چند روز فاصله‌‌‌ای که وجود دارد دوستان اصلاح طلب گلایه مردم آذربایجان را به دولت برسانند، نمایندگان نیز پیگیر شده‌‌اند اما متاسفانه در جریان کابینه چندان مشورتی با مجلس صورت نگرفته است و علی رغم اینکه درگذشته کمیسیون‌‌ها مورد مشورت قرار می‌‌گرفتند این بار این اتفاق نیفتاده است.

انتهای خبر