بدنبال اظهارات دیشب ارشدزاده در برنامه تلویزیونی مطالبه

بهزیستی استان و چالشی بنام موسسات غیردولتیِ مدیران/ شائبه رانت دولتی در موسسات خیریه به نفع مدیران

مدیرکل بهزیستی استان در حالی اعطای مجوز به برخی مدیران سازمان بمنظور تاسیس موسسات خیریه را تائید کرد که ابهامات قانونی این روند همچنان پابرجاست.

image_pdfimage_print

مدیرکل بهزیستی استان در برنامه مطالبه، در حالی اعطای مجوز به برخی مدیران سازمان بمنظور تاسیس موسسات خیریه را تائید کرد که ابهامات قانونی این روند همچنان پابرجاست.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از آناج، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی پنجشنبه هفته گذشته میهمان برنامه مطالبه بود؛ محسن ارشدزاده در بخش پایانی برنامه با سوال مهم و البته چالش برانگیزی مواجه شد: چه تعداد موسسه خیریه با مجوز و نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌‌‌‌کنند؟

مدیرکل سازمان بهزیستی استان با بیان اینکه تاکنون دویست موسسه خیریه با اهداف و ماموریت‌های بهزیستی کسب جواز کرده‌اند، اظهار داشت: ما بخشی از ماموریت‌های تخصصی خود را به اینگونه موسسات واگذار کرده و بر فعالیت آنان نظارت داریم.

ارشد زاده در ادامه خاطرنشان ساخت: دولت هزینه‌های جاری بخشی از موسسات خیریه را تامین می‌کند.

به عبارتی دویست موسسه خیریه تحت حمایت مالی سازمان بهزیستی قرار دارند. این موضوع البته ابعاد گسترده‌ای دارد؛ تامین هزینه و حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی از موسسات خیریه با چه مکانیزم و نظارتی صورت می‌گیرد که شائبه پولشویی و فعالیت اقتصادی از آن‌ها برحذر باشد؟

ارشدزاده در مواجهه با این سوالات از نظارت مستمر سازمان بهزیستی بر بیلان مالی موسسات تاکید می‌کند اما ماجرا به این سوال ختم نمی‌شود. مجری برنامه از ابعاد پنهان برخی موسسات پرده بر می‌دارد، آیا مدیران و کارکنان سازمان برای خود موسساتی تاسیس کرده‌اند؟!

مدیرکل سازمان بهزیستی استان این موضوع را هم انکار نکرد اما گفت: ما طبق قانون برای برخی مدیران و کارکنان سازمان اعطای جواز می‌دهیم تا در راستای تخصص خود و خارج از وقت اداری بخشی از ماموریت‌های بهزیستی را پیگیری کنند.

مجری مطالبه پرسید: به دلیل ارتباط مالی سازمان با موسسات، تولیت برخی از آنها توسط مدیران بهزیستی تداخل منافع ایجاد نمی‌کند؟ ارشد زاده مجددا از نظارت سازمان بر بیلان مالی موسسات تاکید می‌کند اما به این سوال مهم پاسخ نداد که چرا یک مدیر دولتی باید از ناحیه دولت دوبار منتفع گردد؟

با مراجعه به قانون و آئین نامه تاسیس موسسات خیریه به موضوع جالبی می‌رسیم. تبصره ۲ ماده ۸ این آئین نامه از شرایط اعضای هیئت مدیره موسسات اینگونه سخن می‌گوید؛ “هشت سال سابقه کار مرتبط برای کارکنان بازنشسته یا بازخرید سازمان بهزیستی که حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم و چهار سال سابقه کار برای دارندگان مدرک کارشناسی غیرمرتبط معادل مدرک کارشناسی مرتبط محسوب می‌‌گردد.”

به عبارتی صرفا کارکنان بازنشسته یا بازخرید سازمان دارای صلاحیت تاسیس و عضویت در هیئت مدیره موسسات خیریه هستند. این درحالی است که مدیرکل سازمان از فعالیت برخی موسسات خیریه توسط مدیران شاغل خبر داده بود.

باید مشخص شود که حمایت مالی سازمان بهزیستی استان از موسسات خیریه و مجموعه‌های خدمت رسان، تحت نظارت سازمان‌های بازرسی و دیوان محاسبات قرار می‌گیرد و آنان ریز هزینه‌ها را بررسی می‌کنند یا آنکه بهزیستی مستقلاً بر آن‌ها نظارت دارد و صرفاً بودجه مصوب به خیریه‌ها را در اختیار مجموعه‌های نظارتی قرار می‌دهد.

گفتنی است انتشار فهرست مراکز توانبخشی  و موسسات تحت نظر بهزیستی بهمراه اسامی موسسان و مدیران این مراکز ، میتواند به رفع شائبه کمک کند.

انتهای خبر