پنج برنامه ارس برای توسعه تعاملات اقتصادی کشور/ مدیرعامل ارس: توسعه زیرساخت های جاده ای و ریلی ارس ضروری است

نریمان گفت: برای بهره مندی از موقعیت ویژه منطقه آزاد ارس و کمک به اقتصاد ملی، پنج برنامه مطالعه شده این سازمان به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

image_pdfimage_print

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با توجه به قرارگیری منطقه آزاد ارس در مسیر کریدورهای شمال جنوب و شرق غرب و پتانسیل کم نظیر برای همگرایی اقتصادی در سطح بین الملل توسعه زیرساخت های جاده ای و ریلی ارس ضروری است.

به گزارش اعتدال پرس، محسن نریمان در حاشیه برگزاری جلسه بررسی نیازهای ترانزیتی ارس گفت: ارس در موقعیت استراتژیک تعاملات بین المللی قرار دارد و تثبیت موقعیت ایران در مدیریت زنجیره تامین و عرضه منطقه ای و ملی با توسعه زیرساخت های ترانزیتی محقق می شود.

وی افزود: برای بهره مندی از موقعیت ویژه منطقه آزاد ارس و کمک به اقتصاد ملی، پنج برنامه مطالعه شده این سازمان به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده و جلسه امروز برای بررسی و تصویب طرح ها تشکیل شد.

نریمان با استناد به موارد ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه اقتصادی در زمینه توسعه ریلی، افزود: ما برنامه و جذب سرمایه گذاری احداث خط آهن مسیر جلفا-اصلاندوز به طول ۲۰۴ کیلومتر و هزینه ۶۰۰ میلیون یورو و مشارکت در احداث خط آهن جلفا-چشمه ثریای ترکیه به طول ۱۴۰ کیلومتر را طی مکاطبه ای با وزارت راه و شهرسازی مطرح کرده و در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد فعالیت های حمل و نقل بین المللی و ۹۸ درصد حمل و نقل داخلی این منطقه از مسیرهای جاده ای انجام می شود، تکمیل و احداث شریان و کمربندی عبور ترافیکی و ترانزیتی ارس برای تسهیل در روند ترافیکی ضروری است.

او اظهار داشت: تاکنون اجرا و احداث چهار خطه جاده جلفا-مرند به طول ۳۴ کیلومتر با ۳۵۰ میلیارد ریال توسط ارس انجام شده و نیازمند حمایت وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل کل مسیر می باشد.

محسن نریمان گفت: یکی دیگر از برنامه های ما برای توسعه زیرساخت ها و تسهیل تردد، بهسازی و اصلاح نقاط حادثه خیز و تونل های جاده مرزی محدوده جلفای منطقه آزاد ارس تا محدوده خداآفرین و ایمن سازی با تابلو و علائم راهنمایی و هشدار دهنده است که در این جلسه نیز بررسی شد.

وی افزود: در این جلسه طرح واگذاری زمین به مساحت ۱۰ هکتار به عنوان هاب لجستیکی محدوده نوردوز این منطقه با ارمنستان و هماهنگی برای توسعه فضایی و بهبود دسترسی به پایانه مرزی نوردوز بررسی شد.

نریمان در ادامه گفت: در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی علاوه بر طرح این مسائل، بر ضرورت واریز تمامی درآمدهای حمل و نقل ترانزیتی پایانه های جلفا و نوردوز به حساب سازمان منطقه آزاد ارس برای شتاب بخشی به احداث زیرساخت های جاده ای و تجهیز پایانه های مرزی تاکید کرده ایم.

انتهای خبر