چالش هایی که رنگ می بازد؛ از رویا تا واقعیت

سونگون در مدار توسعه و بازگشت سرمایه به آذربایجان

در اولین اقدام، ۴۰ تریلرِ تجهیزات این کارخانه،از انبارهای کرمان به مقصد ورزقان راهی شد تا نقطۀ پایانی بر داستان عجیبِ خریداری و دپوی چندسالۀ این تجهیزات و توقف توسعه سونگون گذاشته شود.

image_pdfimage_print

با رسیدن تجهیزاتِ ساخت سومین کارخانۀ تولید کنسانترۀ مس سونگون، یک گام دیگر در مسیر تحقق رویاهای مردم آذربایجان برداشته شد.

به گزارش  اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، طی سالهای گذشته، مس سونگون و روند توسعه آن از دغدغه های مهم در افکار عمومی استان بوده که برخی مباحث مربوط به فعالیت های آن با چالش ها و نگرانی های جدی نیز همراه بوده است.

اینکه چرا منافع اقتصادی اصلی مس سونگون به خارح استان میره، چرا منابع مالی عظم آن سونگون در بانکهای خارج استان گردش دارد، چرا فازهای توسعه ای آن اجرا نمیشه، چرا خام فروشی میشه و یا اینکه، آیا فعالیتهای معدن مس سونگون تهدیدی برای محیط زیست و جغرافیای جنگلی بکر و زیبای ارسباران است؟
این بحث های چالشی و حاشیه ساز متعدد در محافل مختلف از جمله در رسانه های استان همیشه وجود داشت ولی علی رغم برخی توضیحات و اظهار امیدواری مسئولان از تحولات مثبت در این مجموعه خصوصا طی یکی دو سال اخیر، لیکن فرصتی مناسب برای بررسی و شفاف سازی این ابهامات فراهم نشده بود تا اینکه برگزاری مراسم ورود تجهیزات فاز ۳ کارخانه تغلیظ مس در سونگون، بهانه ای شد برای سفر به ورزقان در کنار دیگر همکاران رسانه ای و بازدید از مجتمع مس سونگون و گفتگو با مسئولان تا چند و چون این سوالات و ابهامات مشخص بشه.

  • رویایی که به واقعیت می پیوندد

در آستانۀ عید سعید قربان و طی یک مراسم ویژه، نخستین محمولۀ تجهیزات و ماشین آلاتِ اصلی فاز توسعه ایِ تغلیظ مس سونگون، توسط  ۴۰ تریلر به ورزقان رسید و ۱۰۰ تریلی دیگر طی روزهای آتی به ورزقان می رسند تا عملیات ساخت سومین کارخانۀ تولید کنسانترۀ این مجتمع که سال ها متوقف بود، احیاء شود و همچنین فرصتی باشد برای محک خوردن وعدۀ های اخیر برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده حداکثری در داخل منطقه.


در این مراسم که صبح یکشنبه با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، رئیس مجتمع مس سونگون، نماینده ورزقان در مجلس، شماری از مسئولان استانی و محلی، جمعی از خبرنگاران استانی و اقشار مختلف مردم ورزقان انجام شد، مسئولان حاضر نکاتی گفتند که رضایت بخش و در رفع نگرانی های موجود امیدوارکننده بود طوریکه میشد جرقه بارقه های امید را بر چهره مردم منطقه حاضر در مراسم دید.

در پایان این مراسم و طی بازدید و گفتگوهای صورت گرفته، بسیاری از این دغدغه ها پاسخ داده شد و روند موجود نشان از حرکت رو به جلوی آمیدآفرین داشت که بطور خلاصه در یک سطر، چنین می توان گفت: “مس سونگون در مدار توسعه و بازگشت سرمایه و فرصتها به منطقه؛ رویاهایی که به واقعیت می پیوندند و چالشهایی که رنگ می بازن”

  • حکایت عجیب استرداد محموله!

برگزاری مراسم ویژه برای ورود بخشی از ماشین آلاتِ فاز توسعه ای مس سونگون، در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد اما اگر بدانیم که این تجهیزات همان ماشین آلاتی هستند که در سال های ۹۰ و ۹۱ خریداری شده و تا همین چند روز اخیر و به بهانه های واهی در انبارهای مس سرچشمۀ کرمان دپو شده بودند، حق می دهیم که چنین مراسم ویژه ای برای آن برپا شود.
فازهای توسعه ای مجتمع مس سونگون از جمله احداث کارخانۀ سوم تولید ، کنسانتره مس سونگون، حدود ۱۰ سال قبل به تصویب رسید و سال  ۹۰ نخستین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی این کارخانه
خریداری شد اما چندی بعد، رأس شرکت ملی مس ایران دستخوش تغییر و تحول گردید و با خداحافظی دکتر اردشیر سعدمحمدی از این شرکت، فازهای توسعه ای مس سونگون هم متوقف شد!
به دنبال لغو مصوبات مربوط به طرح های توسعه ای مس سونگون، همۀ تجهیزات و ماشین آلاتِ موردنیاز فاز سوم تغلیظ این مجتمع که خریداری یا از خارج از کشور وارد شده بود، به انبارهای مس سرچشمه در کرمان انتقال یافت و همانجا دپو شد! که با اعتراضات فروان مردم و محافل رسانه ای استان مواجه شد و طی این سالها تبدیل به یکی از دغدغه های مهم و چالش برانگیز افکارعمومی استان شده بود چراکه موجب ادامه خام فروشی و توقف روند توسعه مس سونگون در مراحل ابتدائی و از دست رفتن فرصت سرمایه گزاری و شکوفایی کامل صنعت مس آذربایجان می بود.

سرانجام بدنبال این اعتراضات مستمر و با پیگیری بی وقفۀ مسئولان محلی واستانی و مساعدت رحمانی وزیر آذربایجانی صمت و سکانداری مجدد اردشیر سعدمحمدی در شرکت مس ایران، ساخت سومین کارخانۀ تولید کنسانتره مس سونگون و احیای طرح های توسعه ای مس آذربایجان رنگ واقعیت گرفت و در اولین اقدام عملیاتی، ۱۴۰ تریلرِ حامل تجهیزات اصلی برای راه اندازی این کارخانه، از مبداء انبارهای کرمان به مقصد ورزقان راهی شد تا نقطۀ پایانی بر داستان عجیبِ خریداری و دپوی چند سالۀ این تجهیزات و توقف توسعه سونگون گذاشته شود.

  • تبدیل سونگون به بزرگترین معد مس ایران

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این مراسم گفت: بر اساس نتایج مطالعات اکتشافی، مس سونگون از ذخایر معدنی قابل توجهی برخوردار است که بر این اساس، تداوم تولید در این مجتمع را برای سال‌ها تضمین می‌کند.

اردشیر سعدمحمدی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و در راستای تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون، اجرای طرح ذوب و پالایشگاه با سرعت در حال انجام است و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.

به گفته سعدمحمدی اخیرا با اکتشافات جدید در معدن مس سونگون مشخص شد ۲ میلیارد تن ذخیره خاک معدنی مس در منطقه وجود دارد که با این برآوردها، مس سونگون به اولین معدن بزرگ کشور تبدیل شده است.

  • صرفه اقتصادی سرمایه گذاری در مس

وی با بیان اینکه تعیین نقشه راه برای شرکت‌های معدنی مطابق با سیاست‌گذاری شرکت ‌های معدنی دنیا یکی از اصول رقابت جهانی در صنعت مس است، افزود: بر اساس استرات‍ژی اقتصادی که اتحادیه اروپا برای یک دهه آینده تدوین کرده است، مس جزو ۲۰ عنصری است که سرمایه‌گذاری در آن صرفه اقتصادی بالایی دارد.

سعد محمدی افزود: تا ۵ سال آینده، ۲٫۵ میلیون تن به تقاضای جهانی مس اضافه خواهد شد.

  • چشم انداز آینده مس سونگون از زبان مدیرعامل شرکت مس ایران: درآمد ۱۳۰ میلیون دلاری مس با راه اندازی کارخانه تغلیظ سونگون

مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در حاشیه این مراسم در گفتگوی اختصاصی با اعتدال پرس گفت: با راه‌اندازی کارخانه تغلیظ فاز ۳ مجتمع مس سونگون، ۱۳۰ میلیون دلار در سال درآمدزایی حاصل می شود.

وی با بیان اینکه، مجموع سرمایه گذاریِ ارزی و ریالی برای ایجاد فاز سوم تغلیظ مس سونگون، معادل شش هزار میلیارد تومان است،افزود: با بهره برداری از این کارخانه، به طور مستقیم برای ۳۵۰ نفر و به صورت غیرمستقیم برای صدها نفر فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

meseiran. ?ورق بزنید: مهمترین سخنان #دکتر_اردشیر_سعدمحمدی #مدیرعامل_شرکت_ملی_صن

اردشیر سعدمحمدی گفت: خوشبختانه با ورود بخش اول تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز ۳، این طرح با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کنسانتره در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته است.

به گفته وی، هم اکنون دو کارخانۀ تغلیظ مس در مجتمع سونگون، ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در سال تولید می کنند و مقرر شده با ایجاد سومین کارخانه، مجموع کنسانترۀ تولیدیِ مس سونگون به ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: این طرح با برنامه‌ریزی، عقلانیت، سرعت و دقت انجام می شود تا هر چه سریع‌تر مردم منطقه و استان از آن فواید اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

آن گونه که مهندس حسین ثقفی معاون طرح های توسعه ایِ مجتمع مس سونگون در حاشیه این مراسم اعلام کرد، خاکبرداریِ سایت کارخانۀ سوم شروع شده و ۱۰۰ خودرو به طور همزمان مشغول خاکبرداری محل هستند.
با پیشرفت کار، به تدریج تجهیزات و ماشین آلاتِ حمل شده به ورزقان، در محل های پیش بینی شده نصب خواهد شد. با این وصف و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ظرف سه سال آینده سومین کارخانۀ تولید کنسانتره مس سونگون مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت تا ۱۰۰ هزار تن کنسانتره به مجموع ۳۰۰ هزار تن کنسانترۀ تولیدیِ فعلیِ سونگون اضافه شود.

  • پاسخ های امیدوارکننده مهندس شریفی به دغدغه های موجود؛ از بازگشت منابع مالی به استان تا رفع نگرانی زیست محیطی

مدیرعامل مجتمع مس سونگون نیز در نشستی که در حاشیه این مراسم با خبرنگاران ترتیب یافته بود  در پاسخ به سوالات و دغدغه های مطرح شده توسط حاضرین از جمله پرسش های خبرنگار اعتدال پرس گفت: نحوه استحصال و فرآوری محصولات این معدن بشکل کاملا فیزیکی است و هیچ فعل و انفعال شیمیایی صورت نمیگیرد که ادعای آلایندگی و لطمه به محیط زیست از جمله جنگل های ارسباران داشته باشد و صنعت مس سونگون یک صنعت سبز اعلام شده است.

به گفته مهندس شریفی، بیش از ۴ هزار نفر در این مجموعه اشتغال دارند که بیش از ۲۶۰۰ نفر آن بومی همین منطقه هستن و این فرصت بزرگی برای جوانان منطقه محسوب میشود.

مدیرعامل بومی مجتمع مس سونگون با بیان اینکه در راستای خدمات اجتماعی مختلف به منطقه سال گذشته ۴ میلیارد تومان به روستاهای منطقه جهت زیرسازی و عمران روستایی هزینه شده است افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از منابع مالی این شرکت به صورت سپرده ثابت در بانک های شهرستان ورزقان نگه داری می شود تا صرف اعظای وام های صفر درصد به اشتغال زایی جوانان و نیازمندان شود.

مهندس شریفی با بیان اینکه ۹۴% از چرخه کامل استحصال مس در این مجموعه انجام می شود گفت: با اجرای طرح های توسعه ای جدید، این درصد افزایش یافته و شعار جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده حداکثری در داخل منطقه محقق خواهد شد.

وی گفت: ۴ هزار میلیارد تومان از منابع مالی این شرکت در بانک های استان گردش مالی دارد و در راستای بازگشت سهم مالیاتی پرداختی این شرکت به استان، برای اولین بار سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از مالیات به خود استان برگشت.

مهندس علیزاده نماینده ورزقان نیز این ضمن اشاره به ممانعت های سالهای اخیر و سنگ اندازی مسئولین قبلی شرکت مس برای توسعه مس سونوگون و برگرداندن تجهیزات خریداری شده به کرمان، گفت با حضور مجدد سعد محمدی در راس شرکت مس دوباره امیدها احیاء شده و دستور راه اندازی فاز ۳ و توسعه مس سونگون داده شد.

وی همچنین در گفتگوی اختصاصی با اعتدال پرس با اشاره به تاثیر بازدارندگی تحریم ها در تامین تجهیزات و اجرای فازهای جدید توسعه مس سونگون گفت: با توجه به توانمندی های بالایی که در داخل کشور داریم، سیاست بومی سازی قطعات مورد نیاز در دستور کار مسئولان این شرکت قرار گرفته است و موفقیتهایی هم در این خصوص حاصل شده است بطوریکه همین چالش تحریم ها، امروزه تبدیل به فرصتی برای خودباوری و شکوفایی توانمدیهای داخلی شده است.

نتیجه تصویری برای سخاوت خیرخواه مس سونگون

در همین رابطه، سخاوت خیرخواه مدیر شرکت بازرگانی مس سونگون نیز در گفتگو با اعتدال پرس از تامین قطعات تجهیزات مورد نیاز از داخل کشور خبر داد و گفت: ۲۷۱ قطعه خارجی مس سونگون در فاز عملیاتی فرایند ساخت داخل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه، داخلی سازی قطعات خارجی در کنار دو سیاست خرید از منطقه و تقویت ساخت تحهیزات در برنامه عملیاتی این شرکت قرار دارد، اضافه کرد: شرکت خدمات بازرگانی معاون و فلزات غیراهنی در دفاتر بازرگانی منطقه آذربایجان و تهران سالانه حدود ۷ هزار ایتم کالا و مواد اولیه برای مس سونگون تامین و ساخت می کند که در پنج ماهه اول سال ۲ هزار و ۶۰۰ایتم کالا تامین، ساخت و تحویل گردیده است.

  • سرنوشت رویاهای بزرگ مردم منطقه

حال می توان گفت، با رسیدن قطار تریلرهای حامل تجهیزات سومین کارخانه تولید کنسانترۀ مس به مجتمع سونگون و با عملیاتی شدن تدریجی دغدغه ها و وعده های مسئولان، می توان نوید داد به زودی شاهد تحول بزرگی در قلمرو جواهرهای مسیِ خفته در قلب آذربایجان و تحقق رویاهای بزرگ خواهیم بود.

meseiran. با حضور مدیرعامل شرکت مس و جمعی از مسئولان استانی انجام شد؛ ?حمل بخش

  • آدرس کانال اطلاع رسانی اعتدال پرس در تلگرام :   @etedalpres
انتهای خبر