آتش‌سوزی در تبریز و ممنوعیت استفاده از نمای کامپوزیت

طبق دستورالعمل شهرداری تبریز استفاده از نمای کامپوزیت برای ساختمان‌ها تنها تا ۲۵ درصد مجاز است در حالی که علت اصلی گسترش آتش‌سوزی چند روز پیش در برج‌های تبریز نمای کامپوزیت بود. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از آناج، نیمه شبِ سه شنبه ۲۱ بهمن ماه سال جاری، خبری فوری در تبریز منتشر شد […]

image_pdfimage_print

طبق دستورالعمل شهرداری تبریز استفاده از نمای کامپوزیت برای ساختمان‌ها تنها تا ۲۵ درصد مجاز است در حالی که علت اصلی گسترش آتش‌سوزی چند روز پیش در برج‌های تبریز نمای کامپوزیت بود.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از آناج، نیمه شبِ سه شنبه ۲۱ بهمن ماه سال جاری، خبری فوری در تبریز منتشر شد که از آتش‌سوزی برج‌های مسکونی در ائل گلی تبریز حکایت داشت.

این حادثه با اقدام سریع و موثر آتش‌نشانان تبریزی همراه بود و از طرفی بخت با مردم تبریز یار بود که برج‌‌‌های آتش گرفته خالی از سکنه و در حال ساخت و ساز بودند.

علت وقوع آتش‌سوزی هنوز اعلام نشده اما آنچه مطرح گردیده، دلیل اصلی حجم بالای آتش و دود مربوط به نمای کامپوزیتی سازه بوده که در تصاویر نیز مشخص است.

اما سوال اصلی پس از این آتش سوزی، تشکیک در کارآمدی نماهای به اصطلاح سبک و شیک در ساختمان‌های جدید است. طبق بررسی‌های انجام شده و با استناد به دستورالعمل طراحی، کنترل و اجرای نماهای شهری که شهریورماه سال ۹۷ توسط شهرداری تبریز منتشر شده استفاده از نمای کامپوزیت تنها برای ۲۵ درصد از کل نمای ساختمان مجاز است.

احد صادقی از فعالین فرهنگی اجتماعی تبریز در همین راستا با انتشار تویئتی نوشت: امنیت شهری و شهروندی را فدای درآمدهای بیشتر و مسامحه‌های آمیخته با رانت نکنیم. ماده ۲۵ دستورالعمل کنترل طراحی و اجرای نماهای شهری در خصوص استفاده از نمای کامپوزیت کاملا گویاست.

از شهریور ۹۷ تا امروز بیش از ۳.۵ سال زمان سپری شده و اتفاقا در همین ایام بر تعداد نماهای غیرقانونی شهر تبریز به صورت صعودی افزوده شده است.

جالب این جاست که در ماده ۵ این دستورالعمل، استفاده از هرگونه نما با سبک‌های تقلیدی مانند سبک رومی‌خلاف و ممنوع اعلام شده! در حالی که در سال‌های اخیر شاهد رشد چشم گیر استفاده از نماهای رومی‌در خیابان‌های تبریز هستیم.

انتهای خبر