گزارشی از نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در استان

کاهش تاثیر تحریم‌ها با اتکاء به دانش و نوآوری/ لزوم برنامه ریزی ویژه برای توسعه اکوسیستم فناوری آذربایجان شرقی

نهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، از تاریخ ۱۷ الی ۲۱ آبان ماه سالجاری به میزبانی نمایشگاه بین المللی تبریز، در حال برگزاری است. به گزارش به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از نصر، این نمایشگاه در راستای اجرای سیاست های کلی توسعه علم و فناوری در سال تولید، پشتیبانی ها و […]

image_pdfimage_print

نهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، از تاریخ ۱۷ الی ۲۱ آبان ماه سالجاری به میزبانی نمایشگاه بین المللی تبریز، در حال برگزاری است.

به گزارش به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از نصر، این نمایشگاه در راستای اجرای سیاست های کلی توسعه علم و فناوری در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها و بسترسازی برای اقتصاد دانش بنیان، طبق روال دوره های قبلی، به میزبانی نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شده است.
نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، در پنج بخش ایده‌های فناورانه، شتابدهی و جذب سرمایه، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات فناورانه و نیازمندی های فناورانه، با هدف پشتیبانی و مانع زدایی از اقتصاد دانش بنیان، در ۲۱ حوزه تخصصی و هم زمان با ۶۰ رویداد فناورانه، به مدت ۵ روز،  فعالیت خواهد کرد.
همچنین در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، برنامه ها و سخنرانی های جانبی از جمله جایگاه مدیریت مالکیت فکری در کسب و کارها با سخنرانی “محمدعلی میزابابایی”، جشنواره ربع رشیدی سکوی پرتاب به قله موفقیت با سخنرانی “بهزاد غفار زاده اقدم”، نگاهی به انقلاب صنعتی چهارم با رویکرد کاربرد اینترنت اشیا در حوزه هوشمندسازی صنعتی، خانگی و سلامت با سخنرانی “علی موید”، روز سه‌شنبه برگزار شد.
در ادامه چالش های بیکاری در حوزه علوم آزمایشگاهی و بیوتکنولوژی با سخنرانی “امیر منفردان”، آشنایی با اجزای اکوسیستم کارآفرینی و نقش شتاب‌دهنده ها در این اکوسیستم با سخنرانی “حمید بالازاده”، راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای الکترونیکی تولیدات مشاغل خانگی در مکان بازار پام کالا با سخنرانی مهندس ربیعه بصیریان، نحوه تصمیم گیری و ایجاد انگیزه با سخنرانی “محمد صادق سبط الشیخ انصاری” و تیم یابی یا تیم سازی، اولویت با تیم است یا ایده با سخنرانی “محمد صادق سبط الشیخ انصاری”، از دیگر برنامه های جانبی این نمایشگاه است که  روز چهارشنبه ۱۹ آبان در محل سالن امیر کبیر برگزار خواهد شد.


تاثیر تحریم‌ها را با اتکا به دانش و نوآوری می‌توان کاهش داد
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی، در حاشیه نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی گفت: با اتکا به دانش و نوآوری، می‌توان بهره وری عوامل تولید و توان رقابت اقتصادی را ارتقا داد و تاثیرپذیری اقتصاد را از بحران‌های جهانی و پدیده هایی مانند تحریم‌ها کاهش داد.
“محمد کلامی” در آئین گشایش نهمین نمایشگاه نواوری ربع رشیدی ( رینوتکس  ۲۰۲۱ ) در تبریز با بیان اینکه در سیر تکامل اقتصاد در ابتدا زمین و نیروی کار اصلی ترین سرمایه برای کار و تولید و ایجاد اقتصاد بود، افزود: در حرکت تکاملی بعد از قرن نوزدهم به انقلاب صنعتی و حاکمیت صنعت و سرمایه در اقتصاد می رسیم و کشورهای دارای سرمایه پیشتاز می شوند، اما اکنون آنچه به کشورها توان می دهد نوآوری و دانش است.
وی اظهار کرد: برای ورود به بازار های جهانی باید حرف جدید و کالای جدید داشته باشیم.
کلامی گفت:برنامه اصلی استان در راستای ایجاد اشتغال برای طبقه فرهیخته و دانشگاهی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و برنامه های مروج دانش و دانش محور است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: باید در کنار فرش و خشکبار به عرصه صادرات دانش ورود کنیم.
 
رینوتکس می تواند همکاری های بین المللی را تقویت کند
رئیس دانشگاه ماردین ترکیه، در حاشیه نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با اعلام اینکه سعی داریم با دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه طرح های سلامتی همکاری کنیم، گفت: رینوتکس می تواند همکاری های بین المللی بین هیات های علمی و آکادمی را تقویت کند.
“ابراهیم اوز جوشار” گفت: تحریم ایران به منظور عقب نگهداشتن از توسعه علمی است و بنابرین باید برای تقویت علم و دانشگاه تلاش بیشتری کنیم.
وی ابراز کرد: در دوره فراگیری ویروس کرونا کشورهای سرمایه داری بهایی به سلامتی انسان ها ندادند و با وجود حرف های خوب در عمل چیزی ندیدیم.
رئیس دانشگاه ماردین ترکیه با اشاره به اینکه در این معضل جهانی کشورهای غربی روی خود را نشان دادند و ذات حقیقی شان آشکار شد، گفت: کشورهای اسلامی باید با هم اتحاد داشته باشند تا قدرتشان بیشتر شود.
اوز جوشار با بیان اینکه از ماردین به تبریز آمدم تا این اتحاد را تقویت کنیم، گفت: ما در دانشگاه ماردین بیشتر در زمینه علوم اجتماعی و گردشگری فعال هستیم اما دانشگاه ما درصدد فعالیت در حوزه سلامت است و در سال های اخیر در این زمینه طرح هایی اجرا کردیم و رشته گردشگری سلامت را تاسیس کردیم.

توجه ویژه مسئولان به توسعه اکوسیستم نوآوری آذربایجان شرقی
رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۱ هم با اشاره به اینکه هزار و ۲۴۱ طرح در حوزه فناوری جذب نمایشگاه و ۷۳۱ طرح پذیرفته شد، گفت: امسال رویداد بین المللی فناوری، سلامت به کمک دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از ۶۰ رویداد جنبی نمایشگاه برگزار می شود.
“سعید غریب خواجه” با اعلام اینکه برای ارزیابی طرح ها از استادان دانشگاه ها کمک گرفتیم و در مرحله نهایی داوری هستیم، خواستار توجه ویژه مسئولان به توسعه اکوسیستم نوآوری استان شد.
وی با بیان اینکه برای توسعه موفقیت در نوآوری علمی، به (نوآوری اجتماعی) یعنی تحمل یکدیگر و تلاش برای یک هدف نیاز داریم، گفت: امیدوارم رینوتکس ۹ ساله ۹۰ ساله شود.

دسترسی به روز و دقیق به داده ها و اطلاعات مورد نیاز با راه اندازی سامانه جامع SDI
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در حاشیه نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی گفت: با توجه به نیاز مبرم به داده و اطلاعات به روز، برای توسعه و پیشرفت، سامانه جامع SDI در استان راه اندازی شده است.
“داود بهبودی” با بیان اینکه امروز بیش از ۸۰ درصد اطلاعات موجود در کشور، ویژگی مکانی دارد و ما نیازمند آمار توصیفی و انتساب مکانی هستیم، اظهار کرد: به همین دلیل بحث SDI به عنوان زیرساخت اطلاعات مکانی برای هر سازمان و ارگانی، لازم و ضروری به نظر می رسد.
وی افزود: مواد ۲۱ و ۲۲ برنامه ششم، تکالیفی در خصوص SDI ملی، منطقه ای و استانی، بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور گذاشته است و بر پایه همین اختیارات، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، تعاملاتی با دستگاه‌های اجرایی استان جهت دریافت داده و اطلاعات داشته است که بسیار موفق و رضایت بخش بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری، مدیریت و برنامه ریزی جامع و بهینه، وجود اطلاعات مکانی دقیق و به روز به همراه اطلاعات توصیفی است، تصریح کرد: در دسترس بودن اطلاعات و داده های مکانی و توصیفی، مدیران و برنامه ریزان را در جهت تصمیم گیری های دقیق و صحیح، یاری خواهد کرد.
وی افزود: مطالعات ایجاد زیر ساخت اطلاعات مکانی استان از سال ۱۳۹۶ در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گرفت.
بهبودی اذعان‌ کرد: این مطالعات با همکاری ۷۵ سازمان، نهاد و دستگاه اجرایی استان صورت گرفت و نتایج حاصل آن نشان داد که بیش از سه چهارم اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز استان، از طریق ۱۷ دستگاه اجرایی تأمین می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: فاز اجرایی این طرح، بر اساس مدل مفهومی و منطقی مطالعات طراحی شده و بر اساس استانداردهای OGC، متناسب با نسل چهارم SDI مدل سرویس گرا، در سال ۱۳۹۹ اجرایی شد و امکان دسترسی به داده های مورد نیاز از طریق سرویس های وب، با حفظ حق مالکیت داده برای سازمان ها و دستگاه‌های اجرایی و بدون اشتراک گذاری داده میسر شده است.
بهبودی با اشاره به اهداف اصلی سامانه SDI گفت: هدف اصلی این سامانه جامع این است که دولت ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن، به داده های مکانی پایه، پردازش شده، لایه بندی شده و به روز شده دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه این سامانه به هیچ وجه اطلاعات و داده‌های سازمان‌ها را به شکل نامحدود در اختیار دیگران قرار نخواهد داد، اشاره کرد و گفت: هدف این است که بسیاری از دوباره کاری و موازی کاری ها در تولید اطلاعات، حذف شود تا از اتلاف سرمایه و هزینه های اضافی هم جلوگیری شود.
وی در پایان با بیان اینکه نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی یک ظرفیت و فرصت خوب برای معرفی و گسترش ایده ها و طرح های جدید است تاکید کرد و گفت: شرکت ها و افراد داری طرح و ایده می توانند با حضور در چنین نمایشگاه‌هایی ضمن معرفی طرح خود، با دیگر تولید کننده گان و صاحبان ایده تبادل داشته و از تجربیات آن‌ها جهت پیشرفت استفاده کنند.


طرح و ایده علمی باید به مرحله تولید ثروت برسد
مدیر پژوهش و فناوری پالایشگاه تبریز، در حاشیه نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی گفت: حمایت از نوآوری و فناوری و به خصوص نمایشگاه ربع رشیدی، یک رسالت برای پالایشگاه نفت تبریز است.
“محمد حسین گل صنملو” با بیان اینکه نمایشگاه یک مکان برای عرضه و تقاضا است اظهار کرد: پالایشگاه نفت تبریز دارای یک سری تولیدات خاص مثل روغن موتور، روغن آریا و محصولات جدید دیگری است که نمایشگاه ربع رشیدی یک مکان و بستر مناسبی برای شناسایی و معرفی این قبیل محصولات است.
وی افزود: بعد از وقفه ای که به خاطر محدودیت های کرونایی در برگزاری نمایشگاه پیش آمد، امثال شاهد نمایشگاهی پربار و فعال هستیم.
مدیر پژوهش پالایشگاه تبریز گفت: نظام ملی نو آوری بر این تأکید دارد که تولید علم تا مرحله تولید ثروت پیش برود و هیچ گاه در حد یک طرح و ایده باقی نماند چرا که اگر علمی در مرحله عمل قرار نگیرد، نفعی برای بشیریت نخواهد داشت.
وی ابراز کرد: این نمایشگاه پلی است بین صاحبان طرح و ایده با سرمایه گذاران و تولید کنندگان و به همین جهت برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند به توسعه و پیشرفت بیانجامد.

گزارش نصر حاکی است، بیش از ۶۰ رویداد جنبی در حوزه‌های نوآوری و فناوری زمینه‌های کشاورزی، آب، اقتصاد دانش بنیان، محیط زیست، مد، پوشاک و چرم از ویژگی‌های این نمایشگاه است.
نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری از سال ۱۳۸۴ با نام «نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی» تحت عنوان نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته ایران Hi-tech با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار شد.
دومین نمایشگاه با عنوان نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ایران پس از یک وقفه ۹ ساله در سال ۱۳۹۳ با حضور تقریبی حدود ۶۰۰ طرح فناورانه شروع به کار کرد و سومین دوره آن در سال ۱۳۹۴ برگزار شد که طی آن بیش از ۹۷۰ طرح فناورانه (۷۰ طرح خارج استانی) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
از پنجمین دوره این رویداد در سال ۱۳۹۶، این نمایشگاه به نام به نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی – رینوتکس (RINOTEX ۲۰۱۷) تغییر نام داد.
انتهای خبر