رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی خبر داد

بدهی ۳۸۸ میلیارد تومانی باشگاه تراکتور / این روزهای ماشین سازی و تراکتور قابل پیش بینی بود!

رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی گفت: تراکتور یک باشگاه معمولی نیست که بخواهند به راحتی منحل کنند و این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، روز های تلخ فوتبال استان و وضعیت بحرانی تیم  ها در لیگ های مختلف، بهانه ای شد تا به گفت و گویی با رئیس هیات فوتبال استان […]

image_pdfimage_print

رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی گفت: تراکتور یک باشگاه معمولی نیست که بخواهند به راحتی منحل کنند و این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، روز های تلخ فوتبال استان و وضعیت بحرانی تیم  ها در لیگ های مختلف، بهانه ای شد تا به گفت و گویی با رئیس هیات فوتبال استان پرداخته شود. جواد ششگلانی، رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی، در گفت و گوی اختصاصی با  نصر به صورت صریح از مخالفت خود در انتقال باشگاه تراکتور به بخش خصوصی تا بدترین خاطرات خود در طول ۲۷ سال ریاست هیئت فوتبال استان سخن می گوید.
 
در ۲۷ سال ریاست هیئت فوتبال، ظرفیت استان را به چه نحوی ارزیابی می کنید؟
در این مدت که بنده در هیات فوتبال استان حضور داشتم، با توجه به شرایط جامعه، فوتبال نیز شرایط متفاوتی را تجربه کرده است و همواره دچار فراز و فرود بوده است؛ چراکه فوتبال هم جزئی از جامعه است و با سیاست هایی که در خصوص ورزش وجود دارد، شرایط مختلفی را تجربه کرده است و هم اکنون نسبت به این شرایط در دوران فرود به سر می برد.
 
علت این وضعیت حال حاضر در فوتبال چیست؟
با توجه به رکود اقتصادی و سیاست گذاری های غلطی که در ورزش صورت می گیرد و قوانین و مقرراتی که در مجلس تصویب می شود، قطعا در پیشرفت ورزش و شرایط فعلی  موثر است که باعث  افت ورزش می شود. سیاستی  که مدت هاست در رشته فوتبال اعمال می  شود، فعال کردن بخش های خصوصی است و بخش های خصوصی با توجه به سیاست  های موجود متاسفانه دوام زیادی در ورزش ندارند و معمولا در کمتر از سه سال سرمایه گذاری ها از بین  می رود که سال هاست این  موضوع را  تجربه می کنیم  ولی متاسفانه هیچ قدمی برای اصلاح  آن بر نمی داریم. در گذشته قانونی وجود داشت  که ۲ درصد  بودجه نهاد ها در ورزش هزینه شود که  نوعی حمایت  از ورزش بود که مجلس آن را تبدیل  به یک  درصد کرد و هم  اکنون شرایطی ایجاد شده است که برای سرمایه گذار به  هیچ عنوان  به صرفه  نیست یا زمانی معاف از مالیات می شدند که این قانون هم برداشته و سیاست های تشویقی حذف شد که همه این اقدامات در ورزش تاثیر گذار است.فوتبال در حال حاضر یک صنعت در دنیا محسوب می شود ولی در ایران با توجه به شرایط اقتصادی امکان پذیر نیست. در حال حاضر ۳ استان مازندران، آذربایجان شرقی و  خراسان رضوی در بخش خصوصی فعال شدند و تیم داری می کنند و بقیه تیم ها دولتی هستند. تیم هایی هم مانند استقلال و پرسپولیس با وجود  اینکه سال هاست در اختیار وزارت ورزش هستند اما مدیریت آن  ها به  افرادی داده می شود که بتوانند منابع مالی تیم را  تامین کنند که در این بین اگر مدیرت  نتواند ادامه دهد، دوباره مدیریت جدیدی از سوی وزارت تعیین می شود.

سیاست خصوصی شدن باشگاه ها منجر به تضعیف  باشگاه هایی همچون ماشین سازی و تراکتور شد. در این خصوص نظرتان چیست؟
تیم های ماشین سازی و تراکتور که تحت مالکیت آقای زنوزی هستند، به مقطعی رسیده اند که مالک  نتوانست  با  توجه به شرایط فعلی از عهده این کار بر آید  لذا ابتدا تیم ماشین سازی را واگذارکرد. در این بین باید مسئولین که شاهد وضعیت بد اقتصادی بودند، این تیم ها را هم مانند استقلال و پرسپولیس باید به صورت نیمه دولتی واگذار می کردند که این  اقدام مستلزم اراده مسئولان استانی و کشوری بود و این تصمیمات  فقط مربوط به استان نبود. پیشنهاد ماهم این بود که تیم  ماشین سازی بازهم در اختیار کارخانه قرار می گرفت و تا حدودی مشکلات این تیم هم بر طرف میشد. تیم تراکتور هم در این  مدت به  مشکل مالی برخورده است  و در فصل گذشته همانطورکه شاهد بودید چندین  مدیر عامل عوض کرد تا مدیران جدید برای این  باشگاه هزینه کنند و این موضوع هم باعث شد  هرچند ماه مدیریت باشگاه تغییر کند و از طرفی وظیفه ما هم این  بود که تصمیم گیرندگان استانی را از این قضیه مطلع کنیم. شرایط فعلی تراکتور همانند شرایط حاکم براستقلال و پرسپولیس است و همانطورکه این تیم ها واگذار نمی شوند باید تیم تراکتور هم به بخش خصوصی واگذار نمیشد و من آن زمان این  موضوع را مطرح کردم که برخی از رسانه ها سعی کردند بنده را در مقابل آقای زنوزی قرار دهند در صورتی که مخالفت بنده با شخص زنوزی یا غیره نبود بلکه بخش خصوصی بود و تمایل داشتیم مدیریت تیم در اختیار کارخانه تراکتور باشد. شخصا با این گونه قوانین  مثلا حرفه ای مخالف هستم چراکه ما ادعای حرفه ای بودن را داریم و هیچ کدام از قوانین حرفه ای گری در ایران رعایت نمی شود. لذا باتوجه به این شرایط، این روزها را برای تیم های تراکتور و ماشین سازی پیش بینی می کردم و بارها آن را به گوش تصمیم گیرندگان رسانده بودم.

با توجه به  اتفاقات روی داده، به نظر شما چاره این موضوع چیست؟
با توجه به شرایط اقتصادی در حال حاضر هیچ کدام از بخش های خصوصی نمی تواند با این وضعیت تیم  را برعهده بگیرند؛ چراکه با توجه به  اعلام باشگاه در حال حاضر بیش از ۳۸۸ میلیارد تومان بدهی دارد و طبیعی است که با این بدهی هیچ بخش خصوصی این باشگاه را برعهده  نمی گیرد. لذا به جزء دولت و شرکت های دولتی کسی نمی تواند وارد این قضیه شود و به جزء آن راه دیگری ندارند. در این شرایط یا آقای زنوزی با این وضعیت ادامه خواهند داد یا خودش هم احتمالا می داند که دیگر نمی تواند ادامه دهد و شاید تمایلی به تیم داری نداشته باشد. قبل از واگذاری باشگاه تراکتور بدهی هایی وجود داشت ولی به این  میزان نبود و تسویه نشدن این بدهی ها یکی از اشتباهات  این واگذاری بود.

با توجه به اتفاقات رخ داده، هواداران تا کی منتظر حل شدن این موضوعات باید منتظر بمانند؟
بعید می دانم در این فصل مشکلات حل شود و طبق اعلام نظرات آقای نظمی هواداران چاره ای جزء تمکین به این شرایط ندارند و وظیفه  باشگاه هم این  است که هواداران را باشگاه باید قانع کند.
 
احتمال دارد باشگاه تراکتور منحل شود؟
این باشگاه یک باشگاه  معمولی نیست که بخواهند به راحتی منحل کنند و این  اتفاق هرگز نمی افتد و طبق ادعای مدیران که استان  ما یک استان ویژه است باید به تیم این استان هم نگاه ویژه داشته باشند و به طبع تراکتور هم باشگاه ویژه ای در سطح کشور است.

نظرتان در خصوص تجمعات اخیر هواداران چیست؟
در مورد برخی اعتراضات که نسبت به ما وجود دارد باید گفت که وظایف هیات فوتبال و باشگاه جدا ازهم دیگر است و ما حق دخالت در برخی از امورات باشگاه را نداریم و در واقع تصمیم گیرنده ما نیستیم بلکه فقط مسائل و مشکلات مهم را منتقل و از مقامات پیگیری می کنیم. لذا هواداران هم بایدمسائلی را از ما پیگیری کنند که تحت اختیار ما قرار دارد. نکته دیگری که در خصوص این تجمعات وجود دارد این است که خوشبختانه هواداران بسیار منطقی با این قضیه کنار آمدند و اعتراضات خود را با مسائل سیاسی و اجتماعی آمیخته نکردند که اتفاق بسیار مثبتی از سوی هواداران بود. در این زمینه هم ما از باشگاه در خواست کردیم کانون هواداران را تقویت کنند و رابطه شان با هواداران به نحوی باشد که بتوانند نظراتشان را به راحتی به هم منتقل کنند که در نتیجه هم هواداران باشگاه را درک می کنند و هم باشگاه هواداران را قانع می کند. با این وجود این اعتراضات را به فال نیک می گیریم که دلسوزانه اتفاقات باشگاه را پیگیری می کنند.
 
خارج از بحث تراکتور،  هیات فوتبال به چه میزانی به استعداد های فوتبال استان بها می دهد؟
یکی از اولویت ها و ظرفیت های هیات فوتبال بحث توسعه و پیشرفت فوتبال در سطح استان است و در همین خصوص یکی از مهم ترین اهداف ما ارزش دادن به تیم های پایه است. یکی از بخش های تیم های پایه  استان آکادمی های باشگاه ها و بخش دیگر مدارس فوتبال هستند که در این زمینه مدت هاست جزء استان های برتر کشور هستیم و عقیده ما این است که تیم های پایه و مدارس فوتبال باید خروجی داشته باشند و هدف اصلی ما هم این است که از تیم های پایه نفراتی را در اختیار تیم های ملی قرار دهیم. امسال هم برنامه ریزی کردیم تا تیم هایی که در مسابقات کشوری شرکت می کنند ماندگار شوند و موضوع دیگر پشتیبانی مالی از این تیم هاست که جزء وظایف ما نیست ولی سعی می کنیم در حد امکان حمایت کنیم. بسیاری از ارگان های ما می توانند در این امر کمک کنند ولی ورود نمی کنند که از جمله این ارگان ها شهرداری است که اخیرا هم بخشنامه ای آمده است  که می توانند در بخش قهرمانی تیم داری کنند ولی در فوتبال حرفه ای اجازه ندارند و امیدواریم در شورای چهارم بازگشت شهرداری به حمایت از ورزش را شاهد باشیم.

مهم ترین برنامه ای که در آینده برای فوتبال استان در نظر دارید، چیست؟
اولین برنامه ما در خصوص قوانین و مقررات است که سعی خواهیم کرد ایرادات و مشکلاتی که در جهت فعالیت عمومی به ویژه در بخش خصوصی وجود دارد، حل و فصل کنیم تا راحت تر بتوانند در حوزه ورزش ورود کنند. همچنین در این زمینه تلاش خواهیم کرد موضوع انتقال تیم ها را آسان ترکنیم. همچنین  توجه ویژه به  تیم های پایه مهم ترین اهداف ما است که در این  خصوص تلاش های زیادی را انجام می دهیم.
 
بهترین و بد ترین خاطراتی که در این مدت در ذهن تان باقی مانده است، چیست؟
حضور و درخشش تراکتور در جام باشگاه های آسیا  و قرار گرفتن هیات فوتبال استان در رتبه  اول کشور از جمله بهترین خاطراتی است که در این مدت تجربه کردیم و بدترین و تلخ ترین اتفاق هم انحلال باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری تبریز بود که زمانی این سازمان از ۲۳ رشته ورزشی حمایت و پشتیبانی می کرد.

حمیدرضا سامبرانی
انتهای خبر