رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: درصدد استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای کشت فراسرزمینی هستیم/ وعده کاهش قیمت سیب زمینی و برنج با افزایش عرضه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ظرفیت مناسبی برای کشاورزی فراسرزمینی دارند، گفت: درصدد استفاده از ظرفیت این کشورها برای کشت محصولات مورد نیاز خود هستیم. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، اکبر فتحی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه نیاز کشور به محصولات […]

image_pdfimage_print

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: درصدد استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای کشت فراسرزمینی هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ظرفیت مناسبی برای کشاورزی فراسرزمینی دارند، گفت: درصدد استفاده از ظرفیت این کشورها برای کشت محصولات مورد نیاز خود هستیم.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، اکبر فتحی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه نیاز کشور به محصولات کشاورزی ۲۷ میلیون تن است که تامین تمام آن در کشور امکان ندارد و بر این اساس برخی از محصولات وارداتی است، اظهار کرد: محصولاتی مانند ذرت، جو و دانه های روغنی به عنوان کشت فراسرزمینی مد نظر می باشند و کشورهای هدف نیز در این خصوص مشخص شده است.

وی افزود: کشورهای آفریقایی و  ونزوئلا از ظرفیت‌های کافی خاک و آب در این خصوص برخوردار هستند اما مسافت و فاصله زیادی تا کشورمان دارند بر این اساس تلاش می کنیم برای استفاده از این ظرفیت از کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: البته در این راستا ارمنستان هم خودش برای کشت فراسرزمینی اعلام آمادگی کرده که ظرفیت مناسبی است.

فتحی همچنین با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از ذخایر کافی سیب زمینی برخوردار است، گفت: حداقل در آذربایجان شرقی ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها نگهداری می شود که بر این اساس مازاد بر نیازهای استان می باشد ولی چون عرضه آن در مقطع کوتاهی کم شده بود روی قیمت های این محصول اثر گذاشت و با نوسان همراه شد اما اکنون سیب زمینی از طریق سامانه بازرگام به قیمت ۹۸هزار ریال عرضه می شود.

وی افزود: سیب‌زمینی مشمول قیمت گذاری نیست و با روش افزایش عرضه در بازار، قیمت آن کنترل می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که شرایط خشکسالی سال گذشته باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی شده است، اظهار کرد: قیمت گذاری محصولاتی چون برنج ایرانی به صورت مصوب نبوده و بحث تعادل عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده آن است که در راستای ایجاد تعادل در بحث قیمت برنج، انواع برنج‌های وارداتی چون هندی، پاکستانی و تایلندی از طریق اداره کل غله استان تهیه شده و قرار است در فروشگاه‌های سطح استان توزیع شود. در این حالت شهروندان بایستی تصمیم بگیرند که برنج ایرانی (باقیمت بالا) یا برنج وارداتی ( با قیمت پایین تر) مصرف کنند. 

وی همچنین در خصوص بازگرداندن محصول صادراتی فلفل از روسیه، گفت: فلفل‌های آذربایجان شرقی هیچ مشکلی نداشتند و تنها به علت عدم تناسب استانداردهای کاشت فلفل روسیه با ایران این محصولات به کشور بازگردانده شد چون سموم استفاده شده برای کاشت و پرورش فلفل ن جزو استانداردهای کشاورزی کشور روسیه نبوده و در نتیجه محصولاتی که با این سموم کاشت شده است نیز مورد قبول این کشور نیست اما همین محصول به چند کشور دیگر به علت سازگار بودن با استانداردهای آنان صادر شد.

وی همچنین با اشاره به چکیده ای از وضعیت زراعت در آذربایجان شرقی گفت: پنج میلیون تن تولید محصول در استان داریم که سه میلیون تن محصول کشاورزی، یک میلیون تن تولیدات دامی و یک میلیون تن محصول باغی است و در ۲۱ قلم محصول کشاورزی نیز رتبه های یک تا شش کشور را داریم. 

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با تهدیداتی مانند کم آبی و فرسایش خاک در استان مواجه هستیم، گفت: با این حال میزان تولیدات ما سه و نیم برابر نسبت به پیش از انقلاب افزایش یافته که حاکی از استفاده از تکنولوژی جدید و افزایش بهره وری مصرف آب است.

وی با بیان این‌که جهادکشاورزی به جای افزایش سطح زیرکشت، به دنبال ارتقای سطح عملکرد تولیدات است، گفت: علاوه بر حوزه زراعت و باغبانی در حوزه دام و طیور نیز با ارتقای سطح عملکرد مواجه هستیم که از طریق تغییر نژاد دام‌ها و چندقلوزایی میسر شده است.

رتبه نخست آذربایجان شرقی در توسعه گلخانه‌ها
وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی در بحث توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور رتبه نخست را دارد، گفت: در مناطقی که حتی نمی‌توان تصور کرد، احداث گلخانه‌ها شدت گرفته و حتی امروز هریس دارای بزرگترین سطح گلخانه استان بعد از جلفا (با مساحت ۲۰ هکتار) بوده و قرار است گلخانه دیگری در سطح ۸۰ هکتار نیز در این شهرستان احداث شود.   

وی ادامه داد: ۷۰ هزار هکتار سیستم های آبیاری های نوین کشاورزی آذربایجان شرقی است که نسبت به دوران قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل قیاس نیست به گونه ای که می توان نسبت صفر در مقابل صد را برای این بخش عنوان کرد.

فتحی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون تجهیزات کشاورزی با توجه به حرکت کشاورزی به سمت صنعتی شدن که نیازمند ماشین‌آلات کشاورزی می باشد که قبل از انقلاب کاملا سنتی بود که پس از انقلاب نیز در این بخش اقدامات گسترده ای صورت گرفته که منجر به افزایش تولیدات شده است. 

وی با اشاره به اینکه با حذف واسطه ها قیمت به سمت تثبیت و تعادل حرکت کرده است، گفت: عمده سیاست دولت و بخش کشاورزی برخورد چکشی با بازار نیست بلکه افزایش تولید موجب تعدیل قیمت ها می شود و بر این اساس اقداماتی را در جهت حذف واسطه ها انجام شده است از جمله ایجاد ایجاد سامانه بازرگام و عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب که به صورت اینترنتی عرضه می شود .

عرضه مرغ و تخم مرغ در سامانه بازرگام به ثبات قیمت کمک کرده است 
وی با اشاره به فعالیت سامانه بازرگام، گفت: این سامانه با هدف حذف واسطه‌ها و استفاده از بستر هوشمندسازی آغاز به کار کرده و با عرضه کالاهای اساسی در آن، قیمت مرغ و تخم مرغ به ثبات رسیده است. کالاهای دیگری نیز به مرور در این سامانه عرضه می‌شوند.

 وی با اشاره به تشکیل معاونت بازرگانی و صنایع تبدیلی تکمیلی در جهادکشاورزی به منظور یکپارچه سازی فرایند تولید تا مصرف محصولات کشاورزی، گفت: وظیفه این معاونت، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی بوده و بر این اساس کلیه مراحل مربوط به زنجیره تامین، توزیع و نظارت بر کالا برعهده جهادکشاورزی است.

فتحی خاطرنشان کرد: دولت برای تنظیم بازار کالاهای کشاورزی، تولید و توزیع و نظارت را به جهاد کشاورزی واگذار کرده است و اکنون فقط یک دستگاه پاسخگو است .

وی همچنین از مردم خواست تا برای برخورد با متخلفان و گران فروشان موارد مورد مشاهده را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا کالاهای کشاورزی مشمول قیمت گذاری رسیدگی شود .

وی در خصوص اعتراض برخی از کشاورزان خسارت دیده مبنی بر دیرکرد و یا پایین بودن مبلغ پرداخت غرامت بیمه، گفت: ما متاسفانه کشاورزان را با انواع بیمه آشنا نکردیم و بیمه اغلب محصولات کشاورزی با حداقل حق بیمه انجام می‌گیرد، در نتیجه در صورت بروز خسارتی بیش از مقدار حق بیمه، اعتراض می‌شود که چرا مبلغ غرامت کم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص لزوم بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی، اظهار کرد: مراکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مستقر هستند اما شرکت‌های دانش بنیان فقط در بحث ساخت ادوات کشاورزی فعالیت می‌کنند و در خصوص تولیدات کشاورزی، هیچ شرکت دانش بنیانی به صورت مستقیم ورود نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان متقاضی می‌توانند طرح‌های خود را با هماهنگی جهادکشاورزی، به صورت پایلوت در یک منطقه اجرایی کنند تا در صورت رضایت اهالی منطقه و کشاورزان، بتوانند طرح‌های خود را در سطح بیشتری گسترش دهند.

انتهای خبر