بومی ترین گزینه ارس که تاکنون دیده نشده کیست؟

یادداشت وارده به اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)/

امام جمعه تبریز دیروز برای چندمین بار بر بومی گزینی مدیران استانی تاکید کرد، هشداری که چندی پیش در انتخاب گزینه غیربومی برای منطقه آزاد ارس نیز تاکید شده بود. این هشدارها نشان دهنده اصرار تهران بر گزینه های غیربومی خصوصا در ارس است.

حاشیه های یک سفر

احتمالا سفر چند روز پیش یکی از گزینه های غیربومی بمنظور جلب رضایت مسئولان استانی برای تصدی مدیریت منطقه آزاد ارس و بودجه پاشی های حاتم گونه وی به شهرستان های مرند و جلفا موجب موضع گیری مجدد وی شده است، گویا که این گزینه، قاپ تاثیرگذاران را دزدیده است.

گزینه ها چگونه تقویت می شوند؟

از ابتدای استقرار دولت انقلابی رئیسی، نفرات زیادی برای ارس مطرح شده اند که برخی تکذیب شدند برخی مسئولیت دیگری گرفتند و برخی نامشان همچنان روی میز است که البته اغلب ایشان غیربومی بوده اند. از احمدزاده کرمانی تا حاجتی خوزستانی و گروسی بیجاری تا آذریان و شهین باهر و علی نوید و محمدزاده و …

اما بنظر می‌رسد در این دولت نیز مافیای قاچاق و لابی های قدرت با زد و بندهای سیاسی پشت پرده و پول پاشی های میلیاردی، برای بدست گرفتن سکان تغییرات مدیریتی در منطقه آزاد ارس خیز برداشته اند و بر این اساس از بین نفرات متعدد مطرح شده، گزینه هایی فقط کارسازی می شوند که وارد معامله با این محافل می شوند و چهره های مستقل و انقلابی پاکدست از دایره بررسی ها کنار گذاشته می شوند.

فصل فرصت به نسل جدید مدیران جوان و اندیشه ورز است

مگر قرار نبود در گام دوم و دولت انقلابی، نسل جدید مدیران و نیروهای تازه نفس و متخصص و تحول گرا وارد میدان شوند و آرمان های بر زمین مانده را در ریل جدید به سرمنزل مقصود برسانند. همین انتخاب دیروز دکتر منجم در راس هلال احمر استان و یا سلمانیان جوان در راس معاونت توسعه مدیریت استانداری، اگر قرار به رعایت مدل انتصابات رایج قبلی بود بخاطر نداشتن رزومه مدیریتی آنچنانی باید کنار گذاشته میشدند ولی انتخابشان در راستای همین مدل گام دوم یعنی اعتماد به نسل جدید مدیران فکری و جوان بود.

ولی گویا این مدل تغییرات مدیریتی، صرفا در حد ویترینی و محدود است چراکه ادامه روند انتصابات بر همان ریل سابق و با رزومه سازی صورت می گیرد.

لزوم فرصت دهی، بررسی و سنجش تمامی گزینه ها

بطور نمونه، بابک محمدزاده که از وی به عنوان بومی ترین گزینه مدیریت ارس نام برده شده، با داشتن دکتری مدیریت توسعه و سالها فعالیت نظری تخصصی در حوزه ارس و انتشار مقالات و نظریات راهبردی متعدد درباره چالش ها و استراتژی های توسعه منطقه آزاد ارس از جمله پیگیری ویژه طرح توسعه ترانزیتی استان به محوریت ارس با احداث راه آهن جدید جلفا-باکو و تکمیل کریدورهای بین المللی در استان- که با بی توجهی دولت سابق این فرصت ویژه به رشت رسید- علی رغم معرفی از سوی برخی محافل استانی و منطقه ای و حتی داشتن رزومه نسبی، بخاطر عدم وابستگی به همان لابی های سیاسی و باندهای قدرت به راحتی نادیده گرفته می شود.

وی حتی در سال ۸۷ نیز که توسط دبیر مناطق آزاد کشور به عنوان هیئت مدیره ارس پیشنهاد شده بود، توسط همین باندهای سیاسی کنار گذاشته شد. چنین نیروهای صاحبنظر و توانمند که گفته می شود، تمام مدیران ادوار ارس در بدو انتصاب بلافاصله با وی جلسه می گذارند تا اطلاعات جامع و راهبردی لازم درباره منطقه را از او بگیرند، تاکنون حتی توسط دبیرخانه فعلی مناطق آزاد دعوت به مصاحبه نیز نشده تا ارزیابی و‌ وزن دهی شود.

به دور باطل انتصابات ارس پایان دهید

سخن پایانی اینکه، اگر تحولات مدیریتی منطقه آزاد ارس بر همان دور باطل گذشته سیر کند، ارس همچنان حیاط خلوت سیاسیون و باندهای قدرت باقی خواهد ماند و این سازمان استراتژیک نه تنها نگین شمالغرب نخواهد شد بلکه لکه سیاه باندهای قدرت خواهد بود.

انتظار همه مردم از دولت انقلابی رئیسی، اقدامی انقلابی برای مدیریت ارس است.