شهردار تبریز برکنار شد / جزئیات جلسه پرتنش استیضاح رنجبر

در جلسه استیضاح شهردار تبریز که پس از کشمکش‌های فراوان آغاز شد، موافقان و مخالفان استیضاح در این خصوص مطالبی را مطرح کردند که اغلب حاوی اتهام علیه همدیگر و با حاشیه های تاسف انگیز همراه بود.

image_pdfimage_print

شهردار تبریز با رای اکثریت اعضای شورای کلانشهر از سمت خود برکنار شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، بعد از حواشی ایجاد شده و جلسه ای که صبح امروز با موضوع طرح استیضاح عباس رنجبر، شهردار تبریز برگزار شد، با رای ۹ تن از اعضای شورای شهر تبریز، وی برکنار شد.

بر اساس این گزارش، مهدی یوسفی، به عنوان سرپرست شهرداری تبریز منصوب شد. وی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهر تبریز بوده است.

کار به جای باریک کشید/ اتهام زنی شهردار و شورا به یکدیگر

این گزارش حاکی است، در جلسه استیضاح شهردار تبریز که پس از کشمکش‌های فراوان آغاز شد، موافقان و مخالفان استیضاح در این خصوص مطالبی را مطرح کردند که اغلب حاوی اتهام علیه همدیگر و با حاشیه های تاسف انگیز همراه بود.

علیرضا نوای باغبان، موافق استیضاح شهردار تبریز در این جلسه اظهار داشت: در قانون اساسی ده اصل در خصوص شوراها ذکر شده است و یکی از این اصول این است که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و… شوراها تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: طبق قانون شورای شهر ۳۴‌ وظیفه دارد و اهمیت موضوع انتخاب شهردار به اندازه‌ای است که به عنوان وظیفه نخست مطرح شده است، در ادامه آمده که ادامه خدمت شهردار توسط شورا می‌تواند زیر سوال برود.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: اگر انتخاب شهردار حداقل با ۷ نفر انجام می‌شود و برکنار شهردار به ۲/۳ آرا نیاز دارد و این نشان می‌دهد که برکناری شورا به اکثریت آرا نیاز دارد.

وی ادامه داد: شوراهای قبلی نشان می‌دهد که انتخاب شهردار سریع و آسان بوده اما برکناری شهردار آسان نبوده و علت آن عدم موافقت اکثریت بوده است اما امروز در شهر تبریز به این اکثریت رسیده شده که شهردار تبریز برکنار شود.

باغبان با اشاره به اینکه ای کاش هنگام انتخاب شهردار این سختگیری انجام می‌شد و حالا به شهرداری و عملکردش نمره خوب داده می‌شد، عنوان کرد: استیضاح شهردار به دلیل عملکرد ضعیف شهردار رخ داده است و در این مدت شورای شهر در ابعاد مختلف دیده که کارها قابل انجام نیست.

وی ادامه داد: فرصت ما برای خدمت به مردم بسیار کم است و همین چهار ماه نشان می‌دهد که این وضعیت اصلاح پذیر نیست، این شورا است که تعیین و تکلیف می‌کند که شهردار چه کارهایی انجام دهد و وظیفه شورا این است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در مدت اخیر استیضاح حواشی مطرح شده که خوشایند شهر و شورا و شهرداری نیست، گفت: شورا به این جمع بندی رسیده و سوالی که مطرح شده این است که در مدت خدمت آقای رنجبر به قدری جابجایی نیروها رخ داده که انگیزه را برای کار از بین برده است.

وی ادامه داد: کار به جایی رسیده که در مورد انتصاب و عزل هرکسی شورا چیزی نمی‌داند و شهردار هم هیچ مشورتی با شورا ندارد و بسیاری از مسائلی وجود دارد که شورا می‌تواند طرف مشاوره باشد اما شهردار خود را موظف به تعامل با شورا نمی‌داند.

باغبان با اشاره به اینکه شهردار خودمحور بوده و شورا در حاشیه مانده است، گفت: این موضوع به اندازه‌ای آشکار شده که در جلسه قبل هم خود شهردار هم خواستار استیضاح شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه شورا این موضوع را مطرح کرده که خارج از شهرداری مدیری انتصاب نشود اما این اتفاق رخ داد و حتی کار به جایی رسید که در مقابل قانون هم ایستادند با این روال چگونه چهار سال آینده را سپری خواهیم کرد؟

احد صادقی به عنوان مخالف استیضاح شهردار تبریز در این جلسه ابراز داشت: انتظار می‌رفت که مصادیقی که شهردار نتوانسته محقق کند در اینجا مطرح می‌شد، در موضوع آسفالت‌ریزی چون زمان انتخابات بود از ۱۰۰ درصد آسفالت‌ریزی ۱۵۰ درصدانجام شده است!

وی ادامه داد: به طور مثال در منطقه شش دو میلیارد برای آسفالت‌ریزی در نظر گرفته شده بود اما سه برابر آسفالت‌ریزی انجام شده بود، شهردار تبریز که نمی‌تواند خارج از قانون کار انجام دهد.

دبیر شورای شهر تبریز تاکید کرد: در سال آخر شورا و شهردار قبلی در راستای یک کار نمایشی سه پروژه را به یک شرکت ناتوان داده‌اند و شورا هم هیچ راه حلی جلوی پای شهردار نگذاشته‌اند که چگونه این مشکل را حل کند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی این بود که آقای بابایی‌اقدم عنوان کرده‌اند که پیشرفت پروژه‌ها هر ماه یک درصد بوده است این درحالی است که در پروژه‌ای مانند ارتش در ۱۷ ماه دوره قبلی ۲۴ درصد پیشرفت داشته اما در ۴ ماه اخیر ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.

صادقی با باین اینکه اینکه شهردار چه کسی را انتصاب کند موضوعی نیست که ما به آن دخالت کنیم بلکه باید از شهردار عملکرد را بخواهیم، گفت: آقای دهقان‌نژاد ما از ترس کسی به آقای شهردار رای نداده‌ام اگر قرار به نرس و تطمیع بود در جلسه‌ای که با نماینده مجلس گذاشته بودید و به من هم زنگ زدید تطمیع می‌شدم، من از حرف مخالفان قانع نشدم که من هم به مخالفان شهردار بپیوندم.

روح الله رشیدی، مخالف استیضاح شهردار تبریز هم با بیان اینکه اینکه در سوال آمده که انتصابات گسترده اما من انتصاب گسترده‌ای ندیدم، گفت: آن زمان اعضای شورا به کیفیت انتصابات اعتراض کرده بودند نه انتصابات گسترده، چیزی که روحیه کارمندان را از بین می‌برد، چماق استیضاح است که از روز اول بر سرِ شهردار قرار دارد.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده با هر مشکلی شهرداری به هوا برود و کاری انجام دهد.حاشیه‌ای که مطرح شده پیش از انتخاب شهردار است نه در زمان انتصابات از آلزایمر گرفته تا سرطان که به شهردار نسبت دادند، آیا استیضاح شهردار این قدر اضطرار دارد که حتی تا فردا هم صبر نکرده‌اید؟

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه رویکرد تهاجمی اعضای شورا تعادل را برهم زد، عنوان کرد: چندین جلسه غیررسمی برای تعامل شورا و شهرداری گذاشته شد اما بیشتر اعضا حاضر به حضور در این جلسه نشدند.

روح الله دهقان‌نژاد از موافقان استیضاح شهردار تبریز اظهار داشت: جنس انقلاب به تعبیر رهبر انقلاب تفنگ نیست بلکه اصالت آن به مردم است، در زمان انتخابات مردم تبریز از حقشان استفاده کرده و ما را انتخاب کردند و به ما اعتماد کرده‌اند تا مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل به مردم مدیونیم که تا شهر را آباد کنیم و نه تنها ماه‌ها بلکه روزها اهمیت دارد، امروز زمان اجرای کارهاست و زمان بیانیه نوشتن نیست.

عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: اگر ادعایمان این است که مردمی هستیم باید برنامه‌ای جامع دهیم نه اینکه گفتار درمانی کنیم، در سالهای گذشته سرمایه‌گذاری در این شهر تعطیل بوده و نباید این موضوع در این دوره هم ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز باید برنامه جامعی داده شود، عنوان کرد: عدالت یعنی اتمام مترو که در این چندماه کارش تعطیل بوده و عدالت یعنی صاحب در آمدن سهمیه تبریز از اتوبوس‌هایمان که سهم اصفهان و شیراز شده است.

دهقان نژاد ادامه داد: تعامل یعنی وضع لوایحی که شهرداری می‌دهد چگونه است و مصوبات شورا در چه حالی دارد، شورا ششم خزانه متمرکز را تکلیف کرد اما باز هم در عمل چیزی دیده نشد مردم از وضعیت پروژه‌های شهری ناراضی است و این نظر مردم است نه طیف خاص.

وی تصریح کرد: در این مدت کم تبریزی که می‌توانست به عنوان شهر ادبیات مطرح شود به دلیل عملکرد ضعیف از یونسکو حذف شد، در این مدت شهرداری در چند پرونده مهم شکست خورده و باید پول زیادی بابت این شکست‌ها بپردازد. برای ما اگر بناست کسی قدیس باشد آن شخص شهید مهدی باکری است نه فردی دیگر.

محمدحسن اسوتچی از مخالفان استیضاح شهردار تبریز در این جلسه اظهار داشت: این موضوع که دو سوم از شورا باید به استیضاح شهردار رای دهند نشان می‌دهد که باید تحمل بیشتری داشت، در شورای سوم هم مساله استیضاح رخ داد و بعدا کم کم همه کنار کشیدند و به من و آقای شکوری هم گفتند کنار بکشید.

وی ادامه داد: آن زمان دلیلی که اعضا از استیضاح برگشتند به دلیل تغییرات مدیریتی دلخواه اعضا بود اما آن اتفاق دیگر در این دوره رخ نخواهد افتاد.جسارت را این شورا به جایی رساند که به من زنگ زدند که دست شهردار را بگیریم و از دفترش بیرون بیندازیم!

خزانه دار شورای شهر تبریز تاکید کرد: آیا این اتفاق در دوره‌های قبلی رخ می‌داد؟ خیر چون اعضای شورا به دلایل خاص پشت شهردار می‌ایستادند اما حالا این اتفاق رخ نمی‌دهد، به دلیل اینکه هیچ هجمه مالی نمی‌توانستند به آقای شهردار بچسبانند مساله آلزایمر و سرطان را به دروغ مطرح می‌کردند.

وی تصریح کرد: امیدوارم کسی که دوست دارید شهردار شود و به اندازه‌ای جرات داشته باشد که جلوی زیاده خواهی بانک شهر بایستد.

غلامرضا احمدی، مخالف استیضاح شهردار تبریز هم عنوان کرد: من اعضای شورا را به تحمل و صبر دعوت می‌کنم و به القای تشنج در جامعه اصرار نکنیم، عید نوروز را در پیش داریم و فصل بودجه است و به همین دلیل باید توجه بیشتری به مسائل داشته باشیم.

وی ادامه داد: به افکار عمومی احترام بگذاریم و به شهرداری که فقط چهار ماه است بر سر کار آمده فرصت دهیم، در این مدت اتفاقات خوبی رخ داده و دست برخی از افراد متخلف قطع شده است.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: چرا باید شهرداری که به پاکدستی و کاربلدی مشهور است را بدون طی مراحل قانونی برکنار کنیم؟

حکیمه غفوری،موافق استیضاح شهردار تبریز عنوان کرد: برای ما ولادت حضرت فاطمه(س) و مبعث از عید نوروز مهمتر است و چیزی در این اعیاد ندیدیم و جنجالی که در این مدت رخ داده نمی‌دانم از سوی چه کسانی رخ داده است.

وی با بیان اینکه ما با آقای رنجبر پدرکشتگی نداریم و برای من شهر مهمتر از شخص است، عنوان کرد: ما در این چندماه هیچ قدمی ندیدیم که امیدوار باشیم در آینده اتفاقات مهمتری رخ خواهد داد.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: در خصوص عزل و نصب ما به اجراییات دخالتی نداریم اما خروجی این مدیران به ما ربط دارد، برای ما پاکدستی اولویت اول است اما در کنار پاکدستی ما مدیریت هم نیاز داریم.

وی تاکید کرد: اینکه مردم را خواسته و ناخواسته هدایت کردیم به سمتی که آرامش را نداشته باشند از طرف همه افراد معذرت‌خواهی میکنم.

عباس رنجبر، شهردار تبریز در این جلسه اظهار داشت:من اعتراضی به فرایند ندارم اما اینکه آقای باغبان گفتند که عملکرد شهردار باعث استیضاح شده است من می‌خواهم ابتدا با آن شروع کنم؛ اگر واقعا این استیضاح به دلیل عملکرد من بوده پس پرونده‌سازی‌هایی که در شهریور رخ داد، چه بود؟

وی با بیان اینکه من با سی سال سابقه به این میدان آمدم و جایگاه هم برای من مهم نبود، گفت: اولین انتصاب من ۲۷ مهر بود و بلافاصله اولین سوال مطرح شد چرا که می‌دانستند اتفاقاتی که می‌خواهند رخ نخواهد داد، عضوی از شورا به من لیست ۲۱ نفره داده بود که اصلا ۷ نفر در شهرداری نبودند.

شهردار تبریز ادامه داد: آقای باغبان در دفتر من می‌گوید که من وقتی می‌پرسم چرا کسی را عوض کردی منظورم توضیح نیست بلکه یعنی به آن فرد دست نزن! من برای مبارزه با فساد باید تاوان دهم و مشکلی هم ندارم

وی تصریح کرد: شهرک طلاییه را من قبل از آقای باغبان نوشته،ام و اصلا مشکلی ندارم که این سوالات را بپرسید، چه شد که بعد از ۲۹ روز عملکرد من قابل قبول نشد و سوال مطرح شد تا زمینه استیضاح فراهم شود.

رنجبر با اشاره به اتفاقات اخیر عنوان کرد: رحمت به شورای قدیم که نفراتشان را کارشناس می‌کردند اما حالا اعضا افرادی که دیروز آورده‌اند را می‌خواهند مدیرعامل کنندTمن اگر استیضاح را مطرح کردم به این دلیل بود که شهر بیشتر از این ضرر کند.

وی ادامه داد: وقتی کسی را نمی‌خواهید روراست بگویید نه اینکه عملکرد کسی را لجن مال کنیم، همه می‌دانند که در تبریز نیمه دوم سال فصل کاری نیست. اینکه بگوییم در چندین پرونده شکست خورده‌ایم همه می‌دانند که در چهار ماه هیچ پرونده‌ای شروع و شکست نمی‌خورد.

شهردار تبریز خطاب به عضو شورای شهر تبریز یادآور شد: آقای دهقان‌نژاد شما می‌گویید که چون پدرتان انقلابی است نامتان را انقلابی گذاشته است اما شما باید انقلابی بودن را خودتان نشان دهید، شما بزرگترین افترازن و بهتان زن هستید که چندین افترا را به من گفتید و بعد از مشخص شدن دروغ عذرخواهی نکردید.

وی ادامه داد: در بحث بانک شهر من توضیح دادم که می‌خواهد پروژه‌هایش را به ما بفروشد و من وقتی می‌بینم شهر توان پرداخت این مبلغ را ندارد با این موضوع مخالفت می‌کنم.تعرفه هرقدر باشد برای شهر خرج می‌شود و من چیزی در جیبم نمی‌گذارم.

رنجبر با بیان اینکه من برای اسد گولی، حاشیه‌نشینی، دوکمال و… لایحه داده‌ام اما همه این لوایح بازگشت خورده است، ابراز داشت: ما برای سرمایه‌گذاری عنوان کردیم که سازمانی تشکیل شود تا کسی در آن قواره برای مدیریت بیاید، ما ده‌ها برنامه فرهنگی و ورزشی مانند جشنواره موغام برگزار کردیم و در حد توانمان کار کردیم.

وی ادامه داد: آقای باغبان گفتند که علی‌رغم مصوبه شورا مدیران از بیرون آوردند اگر شما به این موضوع پایبند بودید چرا افراد دفتر و رانندتان را از بیرون آوردید؟مدیران مهمان چندوقت هستند اما افراد شما همیشه هستند.

شهردار تبریز تاکید کرد: راست می‌گویید استیضاح امروز بهتر از فردا است چون شما ۳ ماه دیگر هم از من راضی نیستید و این را مطمئنید، هیچ اصلاحی بدون مبارزه به دست نیامده و من به عنوان خادم شهر این اصلاح را پذیرفته‌ام و در مقابل زیاده‌خواهی ایستاده‌ام.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه استیضاح هرچه باشد این شیوه را ادامه می‌دهم و بیت المال را ضایع نخواهم کرد، از مردم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم روزی شهر را توسعه یافته ببینم.

انتهای خبر