امام جمعه تبریز: علت افزایش قیمت ها را توضیح دهید، مردم راحت تر کنار می آیند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به افزایش قیمت گندم، آرد، نان و ماکارونی در روزهای اخیر، گفت: مسوولان دولت باید قبل از افزایش قیمت کالاها، علت آن را به مردم توضیح دهند. به گزارش اعتدال آذربایجان، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، در خطبه های این هفته نماز جمعه […]

image_pdfimage_print

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به افزایش قیمت گندم، آرد، نان و ماکارونی در روزهای اخیر، گفت: مسوولان دولت باید قبل از افزایش قیمت کالاها، علت آن را به مردم توضیح دهند.

به گزارش اعتدال آذربایجان، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، در خطبه های این هفته نماز جمعه تبریز با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مسائل مربوط به گندم، آرد، ماکارونی و نان، افزود: مردم متدین و انقلابی جمهوری اسلامی اگر خوب توجیه شوند، با این موضوع هیچ مشکلی نخواهند داشت.

وی از ستاد نماز جمعه تبریز خواست در برخی هفته ها به جای سخنرانی قبل از خطبه ها، میزگردی با حضور مسوولان تشکیل دهند تا به مردم در خصوص بروز این مشکلات توضیح دهند و علت رشد قیمت کالاها را بررسی کنند.

خطیب نماز جمعه تبریز، علت افزایش قیمت ماکارونی را افزایش قیمت های جهانی و رشد ۱۲۳ درصدی نرخ گندم در یک سال گذشته، افزایش ۲ هزار درصدی قاچاق آرد رایانه ای نسبت به سال گذشته، تخلف چند کارخانه ماکارونی در روزهای اخیر با عدم عرضه به بازار، صادرات ماکارونی با آرد یارانه ای، فروش آرد یارانه ای به نرخ آزاد توسط دلالان، نرسیدن یارانه های گندم و آرد به سفره ها مردم و قاچاق آن ها و شکاف زیاد قیمتی با دیگر کشورها بعد از تخصیص یارانه در داخل اعلام کرد.

حجت الاسلام آل هاشم، با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی سه نوع آرد در بین نانوایی ها و کارخانه های ماکارونی سازی و کلوچه عرضه می کند، ادامه داد: نوع اول آردی است که در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد و قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی ۶۵۰ تومان است، نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی های آزادپز شامل نانوایی های صنعتی، فانتزی و حجیم قرار می گیرد و قیمت آن کیلویی ۹۰۰ تومان و ثابت مانده و نوع سوم آردی است که در اختیار کارخانجات ماکارونی سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی قرار می گیرد و قیمت آن از کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه اشکال کار این است که این موارد را به مردم توضیح نمی دهند، یادآوری کرد: موضوع یارانه هایی که از این بابت به مردم پرداخت خواهد شد را به مردم اعلام نمی کنند بنابراین دولت باید قبل از انجام چنین کاری با کارخانه ها و تشکل های مربوطه جلسات کارشناسی برگزار کند و نباید به طور ناگهانی اعلام کند که قیمت این کالاها تغییر کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: مردم باید در مورد نحوه کار و مدل جبران آن توجیه شوند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه « در مورد مسایل کشور با مردم صحبت کنید» عمل شود.

حجت الاسلام آل هاشم، با اشاره به اینکه بخش زیادی از یارانه آرد به علت صادرات یا قاچاق به کشورهای همسایه از بین می رود، افزود: در ۲ هفته ابتدایی امسال ۲۵۰ درصد افزایش تقاضای آرد بود که نشان دهنده رانت و قاچاق آرد است.

وی با بیان اینکه کارنامه خوب و سابقه ارزشمند هشت ماه گذشته دولت سیزدهم موجب بالارفتن انتظارات مردم شد، یادآوری کرد: سرعت عمل و جدیت در حل مشکلات معیشتی از انتظارت مردم از دولت انقلابی و جهادی است.

امام جمعه تبریز با اشاره به عملکرد خوب دولت سیزدهم در هشت ماه گذشته، گفت: دولت در این مدت باب حضور و گفت و گو با مردم را باز کرد، واردات واکسن سرعت گرفت، اوج گیری کرونا تا حدود زیادی مهار شد، حقوق و مزایا بدون تاخیر پرداخت شد، دیپلماسی منطقه و بین المللی و تجارت با همسایگان سرعت بیشتری به خود گرفت، صادرات نفت به ۱.۵ میلیون بشکه افزایش یافت، تجارت خارجی به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارتقا یافت، بدهی های گذشته پرداخت شد و در مذاکرات رفع تحریم فعالانه وارد شد و همزمان فعالیت های خود را در قالب بسته های برنامه ای برای اصلاح بودجه و نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار یکی پس از دیگری اعلام کرد.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: با توجه به این کارهای خوب دولت، انتظارت مردمی بالا رفته و همچنان که مردم صبور و انقلابی در تمامی صحنه ها حضور فعالی از خود نشان داده اند، در این مسیر پرفراز و نشیب نیز به دولت کمک خواهند کرد.

 

انتهای خبر