رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی خبر داد: راه اندازی۱۸۰ واحد صنعتی جدید نیز با حجم سرمایه گذاری ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت:۱۸۰ واحد صنعتی جدید نیز با حجم سرمایه گذاری ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است؛ البته پیش از این نیز واحدهای صنعتی طرح های توسعه ای خود را اجرا کردند که ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در مجموع سرمایه گذاری جدید در حوزه […]

image_pdfimage_print

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت:۱۸۰ واحد صنعتی جدید نیز با حجم سرمایه گذاری ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است؛ البته پیش از این نیز واحدهای صنعتی طرح های توسعه ای خود را اجرا کردند که ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در مجموع سرمایه گذاری جدید در حوزه صنعت با اشتغالزایی پنج هزار و ۲۰۰  نفر راه اندازی شده است که در کشور رتبه دوم را داریم.

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، صابر پرنیان در نشست با خبرنگاران افزود: تا کنون در آذربایجانشرقی ۲۰ واحد صنعتی نیز که تحت تملک بانک ها درآمده بودند، از تملک خارج و به چرخه تولد باز گشته است .

وی اظهار داشت :در ۹ ماهه آغاز دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی ۱۰۰ واحد صنعتی راکد در استان احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

پرنیان افزود؛ در ادامه خبر از از راه اندازی واحد تولید روغن خوراکی با ظرفیت تولید ماهانه یک هزار تن برای نخستین بار و تولید روغن صنعتی با ظرفیت ماهانه ۵۰۰ تن داد و اظهار نمود:،بزرگترین مجموعه تولید شکر در کشور و تولید گلوکز با ظرفیت سه هزار تن تولید در سال در آینده در تبریز راه ادازی می گردد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی یاد آورشد: در حوزه جواز تاسیس واحدهای صنعتی نیز رتبه اول را با صدور ۱۴۳ جواز سرمایه گذاری در کشور حائز هستیم.
وی همچنین گفت: حوزه صنعت آذربایجان شرقی ۷٫۲۱ درصد سهم ارزش افزوده استان را در بخش صنعت به خود اختصاص داده و ۴۰درصد از سهم اشتغال استان مربوط به صنعت آذربایجان شرقی است.

پرنیان ادامه داد: در صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز استان جایگاه دوم کشور را دارد که یکهزار و ۵۲۷ نفر اشتغال جدید با ۲۶ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری است.

وی یادآور شد: در صدور پروانه بهره برداری نیز با ۳۸۰ پروانه بهره برداری رتبه چهارم کشور و با ۱۷۴ فقره پروانه بهره برداری ایجادی با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومان در رتبه چهارم قرار داریم.

  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی صادرات محصولات صنعتی در آذربایجان شرقی، گفت: امسال در سه ماهه اول ۳۳۳ میلیون دلار صادرات صنعتی در این بخش توسط گمرکات آذربایجان شرقی صورت گرفته است که صنایع پتروشیمی، صنایع معدنی و صنایع صنعتی بیشترین میزان سرمایه گذاری و صادرات را در آذربایجان شرقی به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به اینکه در بخش معدن به خصوص حوزه مس اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، گفت: دستور رئیس جمهور برای تشکیل شرکت مس آذربایجان و دستور توسعه مس سونگون از جمله رویدادهای مهم در حوزه مس کشور و آذربایجان شرقی است که در حال انجام بوده و اکنون مراحل اجرایی تشکیل مس آذربایجان با جدیت دنبال می شود.


وی خاطرنشان کرد: ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره مس تاکنون از استان خارج شده، اما عملیات مالی آن در استان نقشی نداشته است؛ لذا مقرر شده ۲۰ درصد سود و ۹ درصد ارزش افزوده مس وارد حوزه مالی استان شود که تحول بزرگی رادر ساختار منابع مالی استان در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایجاد مرکز اکتشاف مس در شمال غرب کشور مصوب شده است، گفت: به زودی این مرکز در تبریز ایجاد می شود.

پرنیان خاطرنشان کرد: تاکنون تنها هفت درصد اکتشافات مس کشور انجام شده است که با راه اندازی این مرکز اکتشافات مس، اکتشافات جدید انجام می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون باید ۲۷ درصد حقوق معدنی به مردم منطقه ای که معدن در آن قرار دارد، بازگردد.

وی همچنین گفت: آذربایجان شرقی در تراز اول حوزه صنعت و تجارت کشور قرار دارد و در توسعه اقتصادی نیز همیشه پیشرو بوده است.

پرنیان درادامه متذکر شد:هم اکنون از دیگر عمده طرح های توسعه صنعتی در آذربایجان شرقی مربوط به صنعت پتروشیمی تبریز است که  یکهزار و ۱۰۵ میلیارد تومان در چهار بخش سرمایه گذاری برای تولید پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن، استایرن مونومر و نیروگاه و سرویس های جانبی نیز با ۲ هزار میلیارد نومان راه اندازی شده است که ظرفیت بزرگی را در زنجیره های پایین دستی استان ایجاد می کند.

انتهای خبر