انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه آغاز شد؛ مرحله اول، سالانه ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب

طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه با ظرفیت برداشت و انتقال سالانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب در راستای سیاست‌های مصوب احیای دریاچه و ایجاد امکان مدیریت جامع منابع آب حاصل از پساب به بهره‌برداری رسید.   به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، استاندار آذربایجان شرقی روز شنبه در آیین افتتاح این طرح مهم، […]

image_pdfimage_print

طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه با ظرفیت برداشت و انتقال سالانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب در راستای سیاست‌های مصوب احیای دریاچه و ایجاد امکان مدیریت جامع منابع آب حاصل از پساب به بهره‌برداری رسید.
 
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، استاندار آذربایجان شرقی روز شنبه در آیین افتتاح این طرح مهم، با اشاره به اهمیت و ضرورت احیای دریاچه ارومیه، گفت: در این راستا زودبازده‌ترین طرح‌ها در حال پیگیری است که ازجمله آنها می‌توان به لای‌روبی رودخانه‌ها، اصلاح الگوی کشت و پایدار کردن خاک دریاچه برای جلوگیری از طوفان‌های نمکی و شنی اشاره کرد.

عابدین خرّم افزود: پس از پیگیری ویژه رئیس جمهور برای تسریع در اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز اولین طرحی است که فاز اول آن به همت مجموعه تلاشگر آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار داشت: این طرح در مرحله اول بهره‌برداری، سالانه حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده را با جلوگیری از هدررفت و برداشت‌های غیرمجاز در مسیر خط لوله، به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه براساس تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه، ۱۱ درصد از حقابه این دریاچه سهم آذربایجان شرقی است که با روش‌های مختلف تأمین می‌شود، گفت: انتقال پساب تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه ارومیه ۲۵ درصد از سهم استان را محقق می‌کند.

وی تصریح کرد: پیگیری در سطح ملی را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد تا اعتبارات لازم برای مراحل بعدی این طرح جذب شود و بخش فنی پروژه‌ها هم باید با قوت و دقت بیشتری ادامه یابد.

خرّم درخصوص مدیریت منابع آبی استان نیز گفت: در مدیریت آب شرب و منابع آبی وقفه‌ای ایجاد نشده تا شهروندان با چالش قطعی آب مواجه نشوند؛ پروژه‌های تصفیه آب و فاضلاب نیز به صورت جدی انجام می‌شود تا مدیریت منابع آب به شکل بهتری در استان انجام شود.

طرح انتقال پساب تصفیه‌شده تبریز به دریاچه ارومیه، شامل چهار جزء تاسیسات برداشت و جمع‌آوری پساب در ابتدای خط انتقال، خط لوله به طول ۱۰ کیلومتر با لوله‌های به قطر ۲هزار میلی‌متر، شیرخانه‌های واقع در مسیر خط لوله به تعداد ۲۶ واحد و همچنین تاسیسات تخلیه تحتانی و حوضچه آرامش در انتهای خط لوله است که برای اجرای آن تاکنون  ۱۵۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

رهاسازی آب سدهای واقع در مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه نیز یکی دیگر از راهکارهای استان برای تأمین سهم دریاچه ارومیه است که از ابتدای سال جاری ۱۲ میلیون مترمکعب آب از سد قلعه‌چای به سمت دریاچه رهاسازی شده است.

جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از رود آجی‌چای، لایروبی ۲۴۱ کیلومتر از بستر رودخانه‌ها، اجرای آبیاری تحت فشار در ۶ هزار هکتار از اراضی واقع در حوضه دریاچه و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در این حوضه با تغییر الگوی کشت از دیگر اقدامات انجام‌شده برای تأمین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه است.
انتهای خبر