مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی تشریح کرد: از ابهام درباره استقلال مس سونگون تا کمبود بافنده ماهر فرش/ افتتاح ۱۹۰ طرح صنعتی و معدنی در آذربایجان شرقی

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افتتاح ۱۹۰ طرح صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی در هفته دولت خبر داد. به گزارش اعتدال آذربایجان، محمدجعفر عظمائی عصر امروز در بین اصحاب رسانه با اشاره به فرارسیدن هفته دولت، اظهارداشت: در این هفته از ۱۹۰ طرح در حوزه صنعت و معدن بهره‌برداری خواهیم کرد […]

image_pdfimage_print

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افتتاح ۱۹۰ طرح صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی در هفته دولت خبر داد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، محمدجعفر عظمائی عصر امروز در بین اصحاب رسانه با اشاره به فرارسیدن هفته دولت، اظهارداشت: در این هفته از ۱۹۰ طرح در حوزه صنعت و معدن بهره‌برداری خواهیم کرد که طرح‌های ایجادی و توسعه در ۸ ماه گذشته است که با در نظر گرفتن جوازها و پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده این طرح‌ها ازجمله موارد پایدار و مطمئن برای سرمایه‌گذاری است که اشتغال تزدیک به ۸ هزار نفر را در پی دارد.

وی به توسعه متوازن واحدهای صنعتی بین شهرستان‌های آذربایجان شرقی تاکید کرد و ادامه داد: آذربایجان شرقی در صدور جواز تاسیس برای سرمایه گذاری، با صدور بیش از یک هزار فقره جواز تاسیس به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۳۵ هزار نفری، حائز رتبه اول در کل کشور شده است.

شش مورد از زنجیره ارزش استان مربوط به صنعت است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۶ مورد از ۱۰ زنجیره ارزش تعریف شده برای استان، مربوط به صنعت است گفت در همین راستا حدود ۱۴۰ بسته را به عنوان اولویت های سرمایه گذاری در استان تهیه کرده ایم که بطور مثال لوزام خانگی کوچک همچون اتو و آب میوه گیری جزو این اولویت های در صنعت لوازم خانگی استان تعیین شده است.

عملا امکان نظارت بر درج قیمت روی کالاها نداریم

عظمائی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره علت ضعف در نظارت بر اجرای قانون الزام درج قیمت بر روی کالا گفت، این قانون به علت برخی مشکلات ساختاری از جمله کمبود نیروی انسانی لازم برای کنترل حجم عظیم اصناف فعال و همچنین عدم امکان فشار بیشتر بر اصناف بخاطر وضعیت اقتصادی حاکم بر بازار، عملا چندان قابل اجرا نیست هرچند که عدم صدور فاکتور حین خرید کالا، تخلف قانونی بوده و قابل شکایت است.

بافنده ماهر فرش نداریم
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که در صنف فرش‌بافی اصلا بافنده ماهر نیست، اظهارداشت: متاسفانه آن فرش‌هایی که جنبه صادراتی دارند رغبتی برای بافت‌شات نشان داده نمی‌شود؛ چراکه فرش جزو کالاهای لوکس حساب می‌شود و قدرت خرید مردم در داخل کشور به خصوص  برای فرش های ریزبافت پایین آمده است.

وی با اشاره به این‌که  بازارهای صادراتی نیز مشکلاتی همچون عمل به تعهدات ارزی و بازگشت ازر را دارند، یادآور شد: تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مربوطه با تشکیل کنسرسیوم جهت ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه فرش اقداماتی را انجام داده‌اند؛ چراکه با وجود واسطه دست چندم، قیمت تمام شده بالا رفته و کیفیت لازم را ندارد و این تشکیل کنسرسیوم توسط اتحادیه می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند. البته که مشکلی از بابت مشتری نیست و صرفا قیمت تمام شده جهت رقابت در بازارهای جهانی مشکل محسوب می‌شود‌.

اندریان خلع ید شده است؟

عظمائی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا از معدن اندریان خلع ید شده است؟، پاسخ داد: فعلا خلع یدی انجام نشده است؛ در بحث برخی سوالات نیز مبنی بر وجود آلودگی باید گفت که متولی و ناظر محیط زیست که مرتب پایش می‌کند و دادستانی نیز گفته بود که آلودگی کنترل نشده گزارش نشده است.

در صدد تولید خودروهای برقی هستیم

وی در خصوص بحث خودروسازی نیز یادآور شد: سیاست وزارتخانه به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی می‌‌رود و باطری‌های مورد نیاز ما برای تولید این خودروها ددر حال مذاکره است تا بحث سوخت حذف شده و سرمایه‌گذار نیز به تولید خودرو برقی راغب‌تر است.

قطب تولید فولاد هستیم، اما کمبود انرژی داریم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که افق صمت تا سال ۱۴۰۴ تولید فولادی بالغ بر ۵۵ میلیون تن است که در حال حاضر ۳۰ میلیون تن بوده و باید ۲۵ میلیون تن دیگر توسعه یابد، اما این آمار فعلی نیز زیادتر از میزان مورد انتظار است که فشار برای رسیدن به آن‌ چشم‌انداز، طبعا همت مضاعف تامین انرژی می‌طلبد، با این‌که یک کیلو ماده معدنی فولاد نیست ولی قطب تولید فولاد شده‌ایم و موضوع تامین انرژی آب و برق توسط خود واحدها را پیگیری میکنیم.

عمده واحدهای تولیدی انرژی خود را از شبکه توزیع برق سراسری تامین می‌کنند

وی افزود: در جنوب کشور کنسرسیومی تشکیل داده‌اند تا آب خلیج فارس تا یزد برسد و ما نیز چنین اقدامی میتوانیم انجام دهیم اما قیمت تمام شده مسئله است چون مولفه تولید محسوب می‌شود؛عمده واحدهای تولیدی انرژی خود را با اتکا بر شبکه توزیع برق سراسری تامین می‌کنند که در صدد احداث نیروگاه خورشیدی و استفاده از فاضلاب و پساب شهری  هستیم. این دو رویکرد سیاست‌های محوری وزارت‌خانه برای تامین انرژی است.

استقلال مس سونگون؛ آری یا نه؟

عظمائی موضوع استقلال مس را قابل بحث دانست و گفت: مس سونگون جزو شرکت‌های اقماری شرکت ملی سرمایه‌گذاری مس ایران است و موضوع استقلال مس آذربایجان کلا مطرح نبوده بلکه موضوع اصلی تشکیل این شرکت است که مراحل تشکیل و انتخاب هیات مدیره آن انجام گرفته که فقط به دلایل حقوقی در ثبت اموال مس آذربایجان کمی با مشکل روبرو است و با پیگیری‌های مستمر استاندار آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه در استان، در آینده شاهد حل این موانع نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به حوزه معدن، آذربایجان شرقی را بهشت تنوع معدنی عنوان کرد و ادامه داد: آذربایجان شرقی با ۵۲ ماده معدنی مختلف و متنوع در این حوزه مزیت و پتانسیل زیادی دارد و در راستای افزایش و رشد بهره وری، توسعه فعالیت های اکتشاف از معادن استان در دستور کار قرار دارد که با ۱۵ فقره طرح به ارزش ۴۵ میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را دارد.

رشد ۳۰۰ درصدی پروانه اکتشاف در استان نسبت به سال قبل

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، افزود: حدود ۴۴ فقره پروانه اکتشاف که مرحله اولیه کاوش معدن است به مساحت ۳۵۱ کیلومتر مربع صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۳۰۰ درصدی برخوردار است و همچنین ۱۶ فقره گواهی کشف به مساحت ۵۸ کیلومتر مربع صادر شده است.

عظمائی همچنین از رشد ۳/۲ درصدی و افزایش ۱۸ درصدی حجم محصولات صادراتی پتروشیمی خبر داد و از افزایش روند صادرات با بهبود قیمت کالاهای صادراتی ابراز امیدواری کرد.

بیشترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در کشور داریم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: همچنین آذربایجان شرقی با بیش از دو هزار و۹۰۰ پروژه، بیشترین طرح صنعتی در بخش خصوصی که داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته‌اند، رتبه اول کشوری را دارد و در راستای رفع موانع تولید و افزایش سرمایه گذاری حدود ۶۸ همت و پیش بینی ایجاد اشتغال ۴۲ هزار نفر توسط بخش خصوصی انجام گرفته که امیدواریم طی ماه های آینده ۵۰۰ طرح را به مرحله بهره برداری برسانیم.

عظمائی از عملیاتی شدن پروژه های سرمایه گذاری که در سفر دوم ریاست محترم جمهوری صورت گرفته بود، ابراز خرسندی کرد و گفت: در سفر دوم ریاست محترم جمهوری به آذربایجان شرقی بالغ بر ۲۰ قرارداد به ارزش ۲۰۰ همت منعقد شده بود که عمده مراکز و واحدهای صنعتی موفق به ثبت سفارش مواد اولیه، تجهیزات و ادوات اولیه شده‌اند.

انتهای خبر