ثبت حماسه سوم شهریور۱۳۲۰ به عنوان روز ارس در تقویم ملی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: حماسه سوم شهریور ۱۳۲۰ سالروز جانفشانی سه سرباز ایرانی مقابل ارتش متجاوز شوروی به عنوان «روز ارس» در تقویم ملی ثبت شد. به گزارش اعتدال آذربایجان، مجید کیانی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: این اقدام با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور و به منظور ترویج فرهنگ ایثار و […]

image_pdfimage_print

روز ارس در تقویم ملی ثبت شد | خبرگزاری فارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: حماسه سوم شهریور ۱۳۲۰ سالروز جانفشانی سه سرباز ایرانی مقابل ارتش متجاوز شوروی به عنوان «روز ارس» در تقویم ملی ثبت شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، مجید کیانی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: این اقدام با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور و به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و وطن‌پرستی صورت گرفت چرا که نسل جوان ایرانی امروز نیازمند بازخوانی هویت نسلی خویش است و این بازخوانی هویت باید از مطالعه تاریخ و حماسه‌های ملی و دینی شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: ثبت روز ملی ارس در تقویت عناصر فرهنگی بومی، معرفی هویت ایرانی اسلامی، قهرمان پروری و الگوسازی، ترویج فرهنگ و روحیه ایثار و مقاومت و معرفی بیشتر ظرفیت‌های منطقه موثر واقع خواهد شد.

رئیس جمهور سال گذشته در جریان سفر به آذربایجان شرقی بر سرمزار سه شهید مرزبان جلفا حاضر شد و ادای احترام کرد.

در سوم شهریور سال ۱۳۲۰ با شروع حملات زمینی و هوایی شوروی و انگلستان به ایران، در هنگام تهاجم نیرو‌های ارتش شوروی از منطقه شمال‌غرب، سه تن از مرزبانان ایرانی با نام‌های «سرجوخه مصیب ملک محمدی»، «سید محمد راثی هاشمی» و «عبدالله شهریاری» با وجود صدور دستور مقاومت نکردن در برابر قوای بیگانه از سوی رضاخان به‌صورت داوطلبانه ۴۸ ساعت مقابل نیرو‌های مهاجم بر روی پل آهنی جلفا مقاومت کرد و از خاک وطن دفاع کردند.

هنگامی که متفقین تصمیم به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم را گرفتند این سه مرزبان وظیفه پاسداری از مرز‌های شمالی ایران را در پل فلزی جلفا – نخجوان بر عهده داشتند. پس از آن که ارتش شوروی برای ورود به خاک ایران به این پل که عملاً تنها و بهترین محل عبور از رود پرخروش ارس در این ناحیه است، نزدیک شدند مقاومت ۲ روزه این سه سرباز ایرانی آغاز می‌شود.

این مرزبانان ایرانی با اشراف به پل و منطقه ۲ روز لشکر شوروی را زمین گیر کردند و روس‌ها هم که چاره‌ای جز گذر از همین پل نداشتند با وجود استفاده از توپخانه سنگین‌شان مجبور به نبردی ۴۸ ساعته شدند و با شهید شدن ژاندارم‌ها سرجوخه ملک محمدی، سید محمد راثی هاشمی و عبدالله شهریاری توانستند وارد خاک ایران شوند.

انتهای خبر