مدیرمسئول روزنامه بهار با عذرخواهی به دلیل انتشار یادداشتی به قلم علیاصغر غروی در روزنامه بهار در روز چهارشنبه گفت: توضیح کامل در این زمینه فردا (شنبه) در روزنامه منتشر خواهد شد. به گزارش فارس، روز چهارشنبه، اول آبان ماه ۹۲، روزنامه «بهار» یادداشتی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به مناسبت عید غدیر […]
مدیرمسئول روزنامه بهار با عذرخواهی به دلیل انتشار یادداشتی به قلم علیاصغر غروی در روزنامه بهار در روز چهارشنبه گفت: توضیح کامل در این زمینه فردا (شنبه) در روزنامه منتشر خواهد شد.
به گزارش فارس، روز چهارشنبه، اول آبان ماه ۹۲، روزنامه «بهار» یادداشتی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به مناسبت عید غدیر منتشر کرد که در آن، شبهات زیادی درباره دلالت واقعه غدیر خم بر مسأله خلافت و زعامت سیاسی امیرالمؤمنین (ع) مطرح شده بود.
سعید پورعزیزی مدیرمسئول روزنامه بهار در گفتوگو با خبرنگار سیاسی فارس، با تایید عذرخواهی اش به دلیل انتشار یادداشتی به قلم علی اصغر غروی در روز چهارشنبه در این روزنامه اظهار داشت: توضیح کامل در این زمینه فردا (شنبه) در روزنامه منتشر خواهد شد.
روز چهارشنبه اول آبان روزنامه بهار مطلبی تحت عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به قلم علیاصغر غروی، منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت اینگونه آمده است:
مروری بر مجموعه دغدغههای علی(ع) در باب «حکومت» در آن دوران، که در کتب تاریخی و نیز نهجالبلاغه مندرج است، نشان میدهد که تمام اعتراض وی معطوف به نگرش حذفی بوده است. یعنی اینکه خلیفه یا هرکس دیگری دامنه اختیار مردم را تنگ کند. مثلا اینکه خلیفه، خلیفه بعد از خود را نصب کند، یا بهگونهای عمل کند که نتیجه برآیند آرا، انتخاب فرد خاصی باشد. اعتراض علی معطوف به چنین فرآیندی است. همان چیزی که ما امروز انتخاب مدیریت شده یا هدایت یافته مینامیم. او به عدم انتخاب خود در شورای سقیفه هیچ اعتراضی ندارد، بلکه واکنش وی به محدود شدن عرصه انتخاب بود و نیز اینکه نتوانست خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد. نگرانی علی(ع) تنها محدود شدن وسعت گزینش مردم بود و از کلماتش این امر به آسانی قابل استنباط است.
بندهای هشتگانه فوق، هرچند بسیار مجمل و مختصر طرح شد، اما آشکار میسازد که مراد از «اتمام نعمت» در آیه مذکور، نه حکومت و پیشوایی دنیوی، بلکه اتمام بعثت نبی، نزول، دریافت و ابلاغ بدون کاستی و نقصان قرآن است. همین قرآن کامل و تمام است که قادر است امام و پیشوای امت واقع شود. این دُرُست همان چیزی است که درباره ابراهیم واقع شد. ابراهیم به مقام امامت نائل شده و اسوه ملت شد، چون نعمت بر او تمام شد. برای مسلمانان نیز به همین سان، از طریق بعثت رسول و با ابلاغ وحی و شکلگیری کامل قرآن، نعمت تمام شده است و اکنون باید مسلمانان به کتاب خدا و عمل رسولشان اقتدا کنند تا در اندیشه و عمل، شاهد و الگوی سایر امم باشند.
پس در راستای عمل به همین آیه است که علی(ع) تمام همت خود را مصروف تامل و تدقیق در قرآن و اجرایی کردن آن میسازد، تا آنجا که شیخ محمد عبده در بیان اندیشه و رفتار علی، وی را قرآن مجسم مینامد. ولی متاسفانه، بنا به فرموده مولی(ع)، شیعیان «به جای آنکه کتاب را امام خود بدانند خود را امام کتاب میدانند» و برخلاف خواست او، بنده جهالت خود شدهاند و مدام بر حق ضایع شده علی در حکومت چند روزه دنیوی میگریند! حکومتی که طبق فرموده مولی، ارزش آن از عطسه بز نزد وی کمتر بود. آیا میشود چیزی که از منظر امیر مومنان (ع) قدر و منزلتش از عطسه بز کمتر است، از طرف خدا باشد و تازه از این فراتر، اتمام نعمت و اکمال دین نیز باشد؟! »
رسول
تاریخ : ۳۰ - مهر - ۱۳۹۳
مسلمون شدن فقط به ظاهر که نیست ! ما قران بسر میگیریم ولی خیلی از ماها توشو نیگاه هم نمیکنیم ! مگه قران نگفته : فبشر عباد الذین …. پس بشارت بده به کسانیکه همه حرفا رو گوش میکنن ولی از بهترین اون حرفا اطاعت میکنن !ها ؟ آقا ؟ اگه حرف بدی زده و منطقی نیست صداش کنیم باهاش گفتگو کنیم تا یا ما قانع میشیم یا اون میشه ! دیگه بهم زدن مملکت چیه ؟ چرا باید تولید درد کنیم !؟ بابا بخشنامه اداره ۱۰۰۰ دفه تا اخر سال عوض میشه یعنی برداشتهای ما عوض میشه ولی دیگه با هر تق و پوقی قانون اساسی که عوض نمیشه ! البته مثال زدم حرف قطعی نبود ! قران همون قرانه ! اصلا معجزه قران همینه ! هر کسی از قران بهتر حرف بزنه اون از قران بهتره ! مگه تو قران نیومده ؟ درسته نخواهد امد ولی داره میگه چرا تعقل نمیکنید چرا تلاش ندارید ؟! برای اینکه بشر دایم در حرکت باشه ! حالا چرا شکل حرکت کردن باید محدود و دستوری و کلیشه ای بشه ؟ ها ! جمله خلقان سخره اندیشه اند ! زآن سبب خسته دل و غم پیشه اند ! خدا رحمت کنه مولوی رو ! اندیشه یعنی همون من من من گفتن های من ! فقط من درست میگم ! من های ذهنی و تصورهای موهوم از قضاوتهای موهوم جدا از خالق هستی ! بله ” فقط من درست میفهمم و همه باید در تسخیر حرف من باشند ! کلا ان الانسان لیطغی ! ان راه استغنی ! موحد موندن هم خیلی ساده س و هم سخت ! و ما انا من المشرکین !حالا من هم پاشم برم زندون و خودمو معرفی کنم ! الله اکبر و لله الحمد والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رسول
تاریخ : ۳۰ - مهر - ۱۳۹۳
انا لله و انا الیه راجعون !!!!!!!!!!!!!!
رسول
تاریخ : ۳۰ - مهر - ۱۳۹۳
انا لله و انا الیه راجعون ! علی علیه السلام : هر کس با حق کشتی بگیره زمین میخوره ! هر کس به ظالم کمک کنه خداوند همون ظالم رو بهش مسلط میکنه ! ظن الانسان میزان عقله و عمله اصدق شاهد علی اصله ! شهید مطهری در کتاب داستان راستان قصه ای نقل کرده که عمرابن خطاب خلیفه دوم در حال سخنرانی بود در حالی که پیرهن خیسشو که شسته بود و زاپاس نداشته تکون میداد تا خشک بشه گفت : ای مردم اگر من خطا کردم و کح رفتم شما میتوانید انتقاد کنید یا راهنماییم کنید ! یکی از ته مسجد بلند شد و شمشیر کشید و گفت : ای عمر ! اگر کج بری با این شمشیر کج راستت میکنم ! انا لله و انا الیه راجعون
ايراني
تاریخ : ۱۱ - تیر - ۱۳۹۳
سلام
ناشناس
تاریخ : ۶ - خرداد - ۱۳۹۳
هر کسی از ظن خود شد یار من
مجتبی
تاریخ : ۱۴ - فروردین - ۱۳۹۳
با سلام
ببینید دوستان اصولا بایدباور داشته باشیم که حکومت از آن خداست و فقط خداست که باید تعیین کنه چه کسی باید بعد از حضرت رسول(ص)ولایت مسلمین رو به عهده بگیره،آقای غروی خواسته یا ناخواسته اصلا این موضوع رو مورد توجه قرار نداده.اصولا به وجود آمدن شورای ثقیفه بعد از اتمام حجت حضرت رسول(ص)در غدیر خم بی مورد بوده و نشاندهنده این مسئله هست که کینه توزان در حال از بین بردن حق حضرت علی(ع)بودند.حضرت علی در واقع به این موضوع اعتراض داشتند که چرا حق ایشان خورده شده و همواره از این موضوع گله داشتنداما برای حفظ وحدت مسلمین قیام نکردند (تا حق خود را بگیرند) که این گلایه در خطبه سوم نهج البلاغه به صراحت بیان شده.و این که حضرت علی میگوید که حکومت دنیا برای من از آب بینی بزغاله ای بی ارزش تر است،باید بگویم که کلا زندگی دنیا برای او بی ارزش بوده و بنابراین خدا اصلا نباید به او زندگی میداد.نه بلکه منظور امام از بی ارزش بودن این است که به آن دل نمیبندد وخواست خدا برای او مهمترین چیز است.
خداوند ما را هدایت کنذ انشاءلله
متین
تاریخ : ۸ - فروردین - ۱۳۹۳
سلام به دوستان عزیز و معرفت گرا
بیاییم همانند مولایمان که مدعیش هستیم و همیشه سینه را چاکش میکنیم به جای دامن زدن به تفرقه، علی (ع) وار عمل کرده و نخ های پیغمبر اسلام (ص) را به موضوع وحدت با کج فهمی پنبه نکنیم و به قول مولایمان پوستین دین را وارونه نپوشیم .
هر حقی که ضایع گردد و طرفش بنا به علم و موقعیت سکوت را بر فقان ترجیح میدهد درسی است گوهر بار بر ما و آیندگان!
بیاییم موضوعات وحدت گرا را شاخ و برگ دهیم که حقا به این مهم سفارش شده ایم
و هر دانشمندی و فیلسوفی و روحانی و… که این مهم را فراموش کند حقا بر خود و جامعه اش جفا کرده است .
التماس دعا
ناشناس
تاریخ : ۱۵ - اسفند - ۱۳۹۲
ما تو یه مملکت آزاد زندگی می کنیم هر کس باید بتونه آزادانه نظراتشو بگه و علما هم پاسخ میدن
چرا فقط موافقا باید اجازه گفتن داشته باشن من سالها پیش سنی بودم مدتها تحقیق کردم و به حقانیت شیعه پی بردم فکر می کنم نباید جلو تقابل اندیشه ها رو گرفت
آزاد اندیشی افتخار دین ماست
ما که حقیم پس چرا از ناحق گویان بترسیم بزارین اونام حرفاشونو بزنن
ناشناس
تاریخ : ۸ - اسفند - ۱۳۹۲
ببخشید یک لحظه
چرا مسائل دینی را به کارشناسان دینی موکول نمی کنید؟
چرا در مسائل دینی همه کارشناس میشن؟؟؟
حضرت آیه الله مکارم شیرازی وسایتهای معتبر مثل اندیشه قم پاسخ داده اند لطفا مراجعه فرمایید واظهار نظر غیرکارشناسی نفرمایید.
باتشکر
علی
تاریخ : ۲۰ - بهمن - ۱۳۹۲
مائده! پاسخ آقای ابوالقاسمی رو مطالعه کنید، جواب خود را میگیرید.
محمدی
تاریخ : ۴ - بهمن - ۱۳۹۲
خواهرم مائده خانم. چطور میشه که خدا انسان ها رو بدون امام و رهبر معصوم رها کنه؟ برین و تاریخ رو مطالعه کنین…نتیجه رهبر غیر الهی میشه همین که خلیفه دوم_از عزیزان سنی عذر میخوام_ دست رو زنان بلند میکرده…به معاویه پست میده و در آخر معاویه دست به قتل انسان های مظلوم میزنه…نتیجه رهبر غیر الهی میشه یزید و عاشورا…..اگر تعیین رهبر الهی نیست پس چرا امام علی از بیعت با ابابکر خودداری کرد؟ چرا امام حسین از بیعت با یزید خودداری کرد؟ چرا امام حسن و بقیه امامان تحت فشار حکومت ها و خلفای دوران بودن؟بله!چون که امامان ما بر ضد آنها بودن. این چه منطقیه بگیم که خدا علی و فرزندان معصومش را برای رهبری انتخاب نکرده و نشسته تا عده ای ظالم حکومت کنن؟اگر این طوریه پس چرا خدا در قرآن میفرماید که از اولی الامر منکم اطاعت کنید؟ و اگر این جوریه پس چرا خدا فرمود=ما تو را در زمین خلیفه گردانیدیم…پس چرا به سلیمان حکومت داد.
محمدی
تاریخ : ۴ - بهمن - ۱۳۹۲
ما اصلا طرفدار توهین به مقدسات عزیزان اهل سنت نیستیم…
ولی بحث ما سر اینه که حق چیه…گرفتن حق امامت و خلافت از علی(ع) چیز ساده ای نبود….نتیجه اش شد همین..شهادت فاطمه ی زهرا(س)…شهادت محسن(ع)…منع حق فاطمه…قتل مالک بن نویره….غارت بیت المال…کشتار صدها انسان بی گناه ..و…تا به امروز دود گرفتن حق از علی تو چشم ماست.
غدیرخم دلیل محکمی بر حقانیت شیعه است. پس بهتره همه حق رو قبول کنیم.معنای وحدت تکذیب عقاید درست شیعه نیست…حواسمون باشه.موفق باشین.فدای امام مظلومم علی…
شجاعی
تاریخ : ۲۲ - دی - ۱۳۹۲
من که از نظرات شما چیزی نفهمیدم
پس خواهشا هم مقاله را بدقت مطالعه کنید هم نقدهارا .بالاخره خودتان هستید که کدام راه را انتخاب میکنید خواهش میکنم بیایید به آیه ” فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه ” عمل کنیم خواهش خواهش خواهش میکنم.بیسوادها خواهشا وارد معرکه نشند وعاقلان هم خواهشا حقیقت را با دلائل روشن بازگو کنند این ما هستیم با دلائل روشن نظرات را قبول یا ردمیکنبم البته فراموش نکنید ماهم حق نداریم نظرات را بدون دلیل رد کنیم…. باید برای رد نظرات باید دلیل هم ارائه دهیم. خدواند ماراب به شناخت هرچه بهتر دین یاری فرماید
تو
تاریخ : ۱۷ - دی - ۱۳۹۲
باید زود قضاوت نکنیم وعالمانه ومحققانه سخن بگوییم نه ازروی شنیده ها وازروی احساسات.یاعلی.متاسفم ازبرخوردتون وشتابزدگی تون.
unknown
تاریخ : ۱۷ - دی - ۱۳۹۲
سلام به همه دوستان.
همه این به ظاهر اختلافات به خاطر نشناختن ائمه ماست. اگر ما امام را به معنای واقعی کلمه درک کنیم اصلا به ذهنمون نمی گنجه که کسی غیر از ۱۲ امام بتواند بر مردم امامت کند. از عصمت و علم و کیاست گرفته تا ایمان و تقوی و عرفان و … همه در وجود ایشان جمع است. و مردم آن زمان در فقر و محرومیت واقعی قرار گرفتند که امام علی ( علیه السلام) را به عنوان رهبر برای خود نپذیرفتند چون تنها کسی که میتوانست حق را به طور واقعی به همه برساند و جامعه را به طور کامل به سمت تعالی هدایت کند تنها ایشان بودند چون خداوند همه این ظرفیتها و علوم را در ایشان قرار داده است و در واقع از حکمت و عدالت خدا به دور است که برای مردم و مسلمین بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هیچ سرپرست و هادی قرار ندهد و انها را به حال خود واگذارد.
این نکته از امام که فرمودند حکومت برای ایشان کمترین ارزشی ندارد همان جنبه مادی و قدر و مقامی آن است همان چیزی که برای همه مردم ،اینگونه سمت ها ارزش دارد. و اینکه در جای دیگر می فرمایند ” استخوان در گلو و خار در چشم بودم” برای این بود که میدیدند چگونه به اسلام و مسلمین ظلم میشود و ایشان علم و توان جلوگیری از آن را داشتند ولی به خاطر عدم همراهی مسلمین با ایشان و اینکه به معنی واقعی کلمه دست و پای ایشان را بسته بودند نمیتوانستند آنچنان که باید تاثیر بگذارند گرچه وجود امام در هر زمان کون و مکان را به فیض میرساند حتی اگر در غیبت باشند.
ناشناس
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۳۹۲
حقیقت تلخه….
طاهره
تاریخ : ۶ - دی - ۱۳۹۲
با سلام اول عصبانی شدم و بعد دوباره مقاله رو با دقت خوندم و چیزی که من فهمیدم این بود که امئال ایشون نمیخواهند دین حکومت کنه و مدام فتنه روی فتنه /امام زمان نگهدار همه ما باشه انشاالله
میلاد
تاریخ : ۲۸ - آذر - ۱۳۹۲
وفقط نظر های موافق خودتون را میگذارید دقیقا همون کاری که شاه خائن میکرد..
میلاد
تاریخ : ۲۸ - آذر - ۱۳۹۲
چه فایده نظر مینویسیم سانسور میکنید……
مائده
تاریخ : ۲۵ - آذر - ۱۳۹۲
فکر می کنم آقا محمد بقیه متوجه منظور مقاله نشدند.این مقاله ارزش ولایت حضرت علی را بالا تر از چند سال حکومت دنیوی برده.وبیان می کند که طبق گفته های امیر المومنین ،ایشان به خاطره ارزش های والا تری از حکومت دنیوی گذشتند و با این کار مفهوم آزادگی و دموکراسی را در آن زمان به همگان نشان دادتد.وگرنه چه کسی بر حق تر از حضرت علی(ع) در حکومت بر مسلمین؟؟اما این مردم آن زمان بودند که امام علی را کنار گذاشتند.و در ضمن اگر این حکم از طرف خدا می بود امام باید بدون درنگ و به هر نحوی که می شد آن را اجرا می کرد….
و اگر قبول کنیم که پیشوای سیاسی مردم بودن الهیست پس چرا امامان بعد از ایشان هیچ کدام خلیفه سیاسی مردم نبودند؟
بهتره به دور از تعصب یه بار دیگه مقاله و پاسخ های اونو با دقت بخونیم و به جای بد و بیراه گفتن علمی ودینی جواب مقاله رو بدیم.
الهه
تاریخ : ۲۰ - آذر - ۱۳۹۲
سلام. من چندان سواد مذهبی ندارم همیشه سرم توی کتابهای علمی خودم بوده. خیلی هم آدم مومنی نیستم معمولی ام. ولی عشق امیرالمومنین و خاندان پاکش در دلم هست. اطلاعات بالایی ندارم ولی اونقدر شرافت دارم که اگر حکمی یا مساله ای رو نمی فهمم، بذارم به حساب عقل ناقص خودم نه نقص رسول خدا یا ائمه. به همه عزیزانی که این مقاله رو خوندن و ابهاماتی براشون ایجاد شده التماس می کنم به مقاله پاسخ آقایان ابوالقاسمی یا رائفی پور یا سایرین مراجعه کنن و خودشون قضاوت کنن البته کاملا بی طرف و غیر مغرضانه. به خدا قسم بعد از خوندن پاسخ به راحتی متوجه میشید که این به اصطلاح دانشمند دینی چطور به خودش اجازه داده در پوشش علم شریف فلسفه و در واقع سفسطه، شما رو احمق فرض کنه. و به راحتی متوجه میشید که این آقا دلش برای امیرالمومنین نسوخته که بخواد وجود مبارکش رو از ما شیعه های فتنه طلب و نا آگاه مبرا کنه. به راحتی متوجه می شید که در اصل داره خود حضرت علی رو منکوب می کنه.
آقای غروی کمی وجدان داشته باش. بترس از اینکه مشمول این دعا بشی : اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و ( آخر تابع له علی ذلک). الللهم العنهم جمیعا. خداوند همه ما رو به راه مستقیم هدایت کند قبل از آنکه دیر شود.
احمد
تاریخ : ۵ - آذر - ۱۳۹۲
شاید اقای غروی روز روشن را هم بگه شب تار است باید قبول کنیم همانطور که گفته پیروی از سیره نبی مکرم اسلام سعادت میخواد شیطان هم چندین هزار سال عبادت کرد اما چه سود هر کس به ولایت امیر المومنین علی شک کند …………..
سید
تاریخ : ۲۸ - آبان - ۱۳۹۲
سلام
عزیزان ، نگه دارنده دین ما امام زمان بوده و هست خیلی
افراد مثل ایشون سعی در تحریف دارند که نا کام میشوند و چون دین ما را آمار و عقاید و نظرسنجی هیچ فردی تعیین نمیکند و تمام عقایدمان با امیرالمومنین محک می خورد همیشه زنده و جاویدان می ماند و این وعده خداست ….والسلام
مرتضی
تاریخ : ۲۱ - آبان - ۱۳۹۲
طرف کلی حرفش و بالا پایین کرد که بگه روز غدیر پیامبر(ص) امام علی (ع) رو به عنوان جانشین انتخاب نکرده.و میگه حکومت دین برای امام علی از عطسه بز کمتره.پس حتما مقام پیامبر هم از دید شما همین بوده.
نیاز نیست دانشمند بشی تا غدیرو درک کنی.برو کتا الغدیر علامه امینی رو بخون تا متوجه بشی.
آواتار630
تاریخ : ۲۰ - آبان - ۱۳۹۲
هر کسی میخاد بگه تعداد کتاب بیشتری خونده!
اینکه عمل کرده یا نه اصلا مهم نیست !
علي
تاریخ : ۱۵ - آبان - ۱۳۹۲
آقای محمد شما چندتا کتاب درباره ولایت امیرالمومنین خوندید؟!!!چندتا کتاب درباره غدیر خوندید؟؟؟!! مسئله غدیر و ولایت امیرالمومنین ازطرف خدا انقدر اثبات شده که باحرفای کسی مثل دکتر غروی معلوم الحال زیرسوال نمیره…
بنيامين
تاریخ : ۱۴ - آبان - ۱۳۹۲
سلام
بنده آقای غروی رو نمیشناسم ولی اگه قرار باشه مرد رو از کلامش بشناسیم ایشون احتمالآ کلاس سوم رو تموم کرده و الآن باید در سال چهارم نظام آموزشی ما در حال تکمیل مقدماتشون باشن.
براشون در ادامه تحصیلیشون آرزوی توفیق دارم.
محمد
تاریخ : ۱۳ - آبان - ۱۳۹۲
آقای حسن اگر شما از آقای دکتر غروی بیشتر بلدید با قرآن و احادیث جواب ایشون را بدید.شما چند تا کتاب از ایشون و پدرشون خوندید که این طور راجع به یک دانشمند دینی نظر میدید.خیلی راحت همه تلاشهای بیش از ۱۰۰ساله این مکتب را که بر پایه وحدت مسلمین و شناخت صحیح و بدون تحریف و خرافات از دین را زیر سؤال میبرید.
ناشناس
تاریخ : ۹ - آبان - ۱۳۹۲
آقای حسن شما چرا مقاله نمی نویسید؟
hassan
تاریخ : ۷ - آبان - ۱۳۹۲
با سلامآقای غروی با حرف های نسنجیده خواسته بگوید حرفی را فهمیده
اصلا موضوع دین را خوب درک نکرده
در اندازهای افرادی مثل غروی نیست که در این باره اظهار نظ ر کند و این اولین بار نیست که تکرار می شود