ادامه نشستهای روز دانشجو در تبریز، اینبار با حضور زاکانی/ مردم دلخوش به توافقنامه ژنو نباشند – دیدار روحانی و ظریف با رهبری برای مذاکره مستقیم با آمریکا

ویروس استاکس نت در مراکز هسته‌ای، بالا بردن سطح مطالبات از سوی گروه مذاکره کننده و پرهیز از دعواها گروهی و جناحی در مسئله هسته‌ای از اهم سخنان زاکانی در تبریز بود. به گزارش اعتدال پرس به نقل از پیشرفت پرس، علیرضا زاکانی امروز در جمع اعضای بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور استان آذربایجان‌شرقی، با واکاوی […]

image_pdfimage_print

ویروس استاکس نت در مراکز هسته‌ای، بالا بردن سطح مطالبات از سوی گروه مذاکره کننده و پرهیز از دعواها گروهی و جناحی در مسئله هسته‌ای از اهم سخنان زاکانی در تبریز بود.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از پیشرفت پرس، علیرضا زاکانی امروز در جمع اعضای بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور استان آذربایجان‌شرقی، با واکاوی ابعاد مختلف توافق‌نامه ژنو اظهار کرد: این توافق‌نامه دارای متن و حاشیه‌هایی است که هر کدام از آنها در جای خودش مهم هستند، اما واقعیت این است که ما به دنبال استفاده صلح‌آمیز از منابع و موهبت‌های الهی هستیم که در این مسیر، دشمنان نظام اسلامی با سنگ‌اندازی و بهانه‌تراشی‌های واهی، به دنبال ایجاد نزاع و مجادلات هستند.

وی افزود: ما نه یک آرمانگرای محض هستیم که بخواهیم در افکار و آرمان‌های دست نیافتنی صِرف غوطه بخوریم و نه یک واقعگرای محض که هیچ توجهی به آرمان‌های خود نداشته باشیم. بلکه ما یک آرمانگرای واقعی هستیم که در کنار آرمان‌ها و ارزش‌ها به واقعیات هم توجه کرده و با عقل و تدبیر اقدام می‌کنیم.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه با ذکر تاریخچه اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بررسی تیم‌های مختلف مذاکره کننده گفت: مسئولان کشور ما از دهه ۶۰ تصمیم گرفتند که در بحث هسته‌ای ورود پیدا بکنند که، این مسئله به طور رسمی در سال ۸۰-۸۱ به صورت رسمی توسط رئیس وقت دولت اصلاحات، اعلام شد، وقتی دشمنان نظام با این اعلام غیرقابل باور متوجه شدند که دانشمندان ما تا چه حد در این امر پیش رفته‌اند و این علم در کشور بومی شده است، تصمیم گرفتند با انواع ترفندها و توطئه‌ها جلو ایران را بگیرند.

وی افزود: یکی از این اقدامات ارسال ویروس استاکس نت بود که حدود ۴ هزار سانتریفیوژ را از مدار خارج کرد، اما بلافاصله دانشمندان جوان ایران توانستند آنها را بازسازی و دوباره در مدار قرار دهند.

زاکانی اضافه کرد: ترور دانشمندان هسته‌ای و تحریم‌های فلج کننده از دیگر اقداماتی بود که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا صورت دادند، اما در عمل هیچ نتیجه‌ای عاید آنها نشد و در خلال این مدت، کشور ما با استفاده از فرصت به دست آمده، توانست صنعت هسته‌ای را توسعه و به مرز غیرقابل بازگشت برساند.

وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته گفت: اولا کشورهای اروپایی از ابتدا، موافق مذاکره نبودند و همواره از موضع برتر ‌و همراه شرط و شروط با ما برخورد می‌کردند و حتی در مذاکرات سعد‌آباد که آن زمان مسئولیت تیم مذاکرات با دکتر روحانی بود با برخورد تحقیرآمیز، سعی می‌کردند ملت ایران را فاقد شایستگی برای داشتن فناوری هسته‌ای اعلام کنند حتی در فیلم مستندی که از بی بی سی و در حضور آقای ظریف پخش شد علنا گفته شد که شما لیاقت حتی یک سانتریفیوز را ندارید.

وی ادامه داد: در مسیر مذاکرات، چهار تیم به ترتیب با مسئولیت دکتر روحانی، دکتر لاریجانی، دکتر جلیلی و دکتر ظریف ،ایفای نقش کردند‌.

زاکانی اظهار کرد: در دوره آقای جلیلی در مذاکرات آلماآتی ۱و۲، ترکیه، مسکو و بغداد این‌ها تمایلی برای مذاکره جدی نداشتند تا جایی که شرط گذاشتند اولا سایت فردو باید تعطیل شود دوما، سوخت غنی شده ۲۰ درصد هم باید از کشور خارج بشود و سوما،از این پس حق غنی‌سازی ۲۰ درصد را هم ندارید.

وی گفت: اما وقتی به دنبال این درخواست‌ها با ۲۰۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد غنی‌سازی ایران مواجه شدند ‌تقاضای تداوم مذاکرات را دادند.

نماینده مردم تهران گفت: از طرف دیگر، آمریکا هم آشکارا اعلام می‌کرد تا زمانی که به صورت مستقیم در مذاکرات هسته‌ای شرکت نکند این مذاکرات هیچ فایده‌ای برای طرفین نخواهد داشت، بر این اساس دکتر روحانی به همراه آقای ظریف، خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده و در این خصوص برای مذاکره مستقیم با آمریکا هم مجوز می‌گیرند که در نهایت منجر به توافق‌نامه ژنو شد.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: این بیانیه حاوی فرصت‌ها و تهدیداتی است نه آن قدر شیرین است و نه آن قدر تلخ که بگوییم جام زهر است، کسی می‌تواند در این مسیر موفق شود که بتواند از فرصت‌های فراهم آمده در این توافق‌نامه استفاده لازم را ببرد، برای اینکه ما بتوانیم حقانیت خودمان را ثابت کنیم باید راه و اهداف خودمان را یکی بکنیم. این مسیر هنوز آغاز راه است و باید مشخص کنیم که کجا می‌خواهیم برویم و در کدام نقطه قرار بگیریم، باید افکار عمومی روشن کرد.

وی افزود: نقد کردن ایرادی ندارد اما ایجاد هرگونه شکاف و دو دستگی و اختلاف در این مسیر بسیار خطرناک است، اینجا جای دعواهای گروهی و جناحی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در موقعیت و شرایط کنونی، باید بلد بود که چگونه حرف زد و چگونه در ادامه مسیر از اهداف کوتاه نیامد، تا در ازای حق طبیعی، فرصتی را به دست آوریم تا با ساخت درونی نظام، به چانه‌زنی بپردازیم (تولید برای توسعه، وارد برای تعادل). اخیرا مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده تذکر داده‌اند که در مذاکرات آتی، سطح مطالبات خودتان را بالا ببرید.

زاکانی گفت: الان کشورهای غربی و آمریکا هم دارند این کار را با ما می‌کنند، درست چند روز بعد از مذاکرات، اروپایی‌ها ۱۷ تحریم جدید را بر ضدجمهوری اسلامی ایران وضع کرد و یا آمریکایی‌ها که با حرف‌ها  و سخنان تند و درشت، ما را تهدید می‌کنند. اگر کوتاه بیاییم آنها ریشه همه چیز را خواهند زد.

 موسوی و کروبی باید محاکمه شوند/احمدی نژاد باید به دادگاه برود

نماینده سابق مردم تهران و فعال سیاسی گفت: موسوی و کروبی، جرمشان سنگین است و باید در دادگاه محاکمه شوند.

به گزارش آناج، علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز با بیان اینکه موسوی و کروبی باید محاکمه شوند، افزود: در خصوص این اشخاص نمی توانم حکمی بگویم اما به دلیل سنگین بودن جرمشان ضروری است که در دادگاه محاکمه شوند.

وی تاکید کرد: طی شکایت هایی که از محمود احمدی نژاد صورت گرفته است، وی باید در دادگاه حضور یابد و در خصوص اتهاماتی که بر وی شده پاسخ گو باشد.

وی با اشاره به حوادث تاریخی ۱۶ آذر سال ۳۲ و ۱۳ آبان سال ۵۸ اظهار کرد: دانشجویان امروز کشور باید از تجارب تاریخی  روزهای حماسی ۱۶ آذر و ۱۳ آبان در مبارزه با استکبار جهانی بهره ببرند.

فعال سیاسی  با اشاره به اینکه دانشجوی امروز عدالت طلب و آزادیخواه است و خصلت های بیگانه ستیزی در وی برجسته است، ادامه داد: دانشجوی امروز باید با روحیه وطن پرستی خود از منافع ملی ایران در مقابل کشورهای بیگانه دفاع کند  و به عنوان عنصری فعال آینده این کشور را رقم بزند.

آمریکا به دنبال به تاراج بردن منافع ملی ایران است

وی در خصوص توافق هسته ای ایران با  کشورهای غربی متذکر شد: انرژی هسته ای ایران بهانه ای بیش برای آمریکا نیست چرا که آمریکا از قدیم الایام به دنبال اهدافی دیگر چون به تاراج بردن منافع ملی ایران است و این کشور بهانه های مختلفی را برای دشمنی با ایران بیان کرده است، این کشور همواره ایران را متهم به دفاع از تروریست می کند در حالی که خود آغازگر جریان های تروریستی دولتی و غیردولتی در مناطق مختلف جهان است.

زاکانی با تاکید بر اینکه آمریکا می خواهد ریشه علم و فناوری را در ایران خشک کند، تصریح کرد: باید با برقراری وحدت و انسجام همه جانبه در کشور بدون در نظر گرفتن جناح های سیاسی از منافع ملی کشور چون انرژی هسته ای صیانت کنیم با رایزنی هایی که بین ایران و کشورهای غربی صورت می گیرد باید درصدد توسعه فعالیت های خود در زمینه انرژی هسته ای باشیم و توانمندی های خود را در خصوص علم و فناوری افزایش دهیم.

آمریکا باید ایران را به عنوان “کشوری اتمی” به رسمیت بشناسد

وی اعلام کرد: ایران نسبت به گذشته در زمینه علم و فناوری و انرژی هسته ای پیشرفت های چشمگیری را بدست آورده است چرا که در سال ۸۴ ایران صاحب ۱۶۴ سانتریفیوژ بود ولیکن ایران امروز دارای ۱۸ هزار سانتریفیوژ می باشد و آمریکا باید این حقیقت را که ایران یک کشور اتمی است بپذیرد و با ایران در مذاکرات به عنوان کشوری اتمی مذاکره کند.

ملت ایران ناظر و حامی تیم مذاکره کننده هستند

وی تاکید کرد: ملت ایران باید یکصدا از تیم مذاکره کننده دفاع کنند و بدون در نظر گرفتن جناح های سیاسی داخلی و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور حامی این تیم در مذاکرات باشد و تیم مذاکره کننده نیز باید طبق منویات رهبری و با برنامه و امانت داری در این مذاکرات شرکت کند چرا که مردم ایران همواره ناظر این تیم می باشند.

نماینده سابق مردم تهران با اشاره به اینکه باید از تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات حمایت کنیم، بیان کرد: مقام معظم رهبری تنها زمانی با مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی موافقت کردند که شروطی چون غنی سازی در ایران تداوم داشته باشد و موادی از کشور خارج نشود و عزت ملی در این مذاکرات حفظ شود.

“مرگ بر آمریکا”  یعنی مرگ بر سیاست های ظالمانه آمریکا

وی افزود: مخاطب ایران ملت آمریکا نیست و زمانی که می گوییم “مرگ بر آمریکا” یعنی  مرگ بر سیاست های ظالمانه آمریکا و این شعار یکی از شعار های ضروری و پایه ای ملت ایران است؛ زمانی که خاتمی رییس جمهور سابق ایران مردم آمریکا را شریف برشمرد، جورج بوش ایران را محور شرارت ها اعلام کرد و اکنون نیز اوباما ملت ایران را تهدید به بمب اتمی می کند.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها در مذاکرات با ایران حداکثر منافع خود را در نظر می گیرند بنابراین ایران نیز باید حداکثر منافع خود را در نظر بگیرد و این منافع را تعریف کند و از آن دفاع کند.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: این بیانیه حاوی فرصت‌ها و تهدیداتی است نه آن قدر شیرین است و نه آن قدر تلخ که بگوییم جام زهر است، کسی می‌تواند در این مسیر موفق شود که بتواند از فرصت‌های فراهم آمده در این توافق‌نامه استفاده لازم را ببرد، برای اینکه ما بتوانیم حقانیت خودمان را ثابت کنیم باید راه و اهداف خودمان را یکی بکنیم. این مسیر هنوز آغاز راه است و باید مشخص کنیم که کجا می‌خواهیم برویم و در کدام نقطه قرار بگیریم، باید افکار عمومی روشن کرد.

وی افزود: نقد کردن ایرادی ندارد اما ایجاد هرگونه شکاف و دو دستگی و اختلاف در این مسیر بسیار خطرناک است، اینجا جای دعواهای گروهی و جناحی نیست.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در موقعیت و شرایط کنونی، باید بلد بود که چگونه حرف زد و چگونه در ادامه مسیر از اهداف کوتاه نیامد، تا در ازای حق طبیعی، فرصتی را به دست آوریم تا با ساخت درونی نظام، به چانه‌زنی بپردازیم (تولید برای توسعه، وارد برای تعادل). اخیرا مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده تذکر داده‌اند که در مذاکرات آتی، سطح مطالبات خودتان را بالا ببرید.

زاکانی گفت: الان کشورهای غربی و آمریکا هم دارند این کار را با ما می‌کنند، درست چند روز بعد از مذاکرات، اروپایی‌ها ۱۷ تحریم جدید را بر ضدجمهوری اسلامی ایران وضع کرد و یا آمریکایی‌ها که با حرف‌ها  و سخنان تند و درشت، ما را تهدید می‌کنند. اگر کوتاه بیاییم آنها ریشه همه چیز را خواهند زد.

وی با بیان اینکه دشمنان از قبل دنبال تفرقه افکنی درایران می باشند، تاکید کرد: ملت ایران باید مشکلات اقتصادی داخلی را با دست به دست دادن و وحدت از سر راه بردارد و زنجیر تحریم ها را پاره کنند از آرمان ها و ارزش های انقلاب و اسلام صیانت کند، دشمنان از قدیم الایام درصدد تفرقه افکنی در کشور بودند و می خواستند با ایجاد اختلاف بین قومیت های ایرانی این کشور را تجزیه کنند، به صراحت می توان گفت که یکپارچگی ایران مدیون این قومیت های کشور است که در راس آن ها مردم غیرتمند ترک قرار دارد.

انتهای خبر