فرود در فرودگاه بین‌المللی تبریز به کابوس تبدیل شد/ داستان ادامه دار لغو پروازهای فرودگاه تبریز

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش دید و تداوم بارش‌ها در استان پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه بین‌المللی تبریز را با مشکل مواجه کرده است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس ، رستمی با تاکید بر اینکه هیچگونه مشکلی در باند یا مجموعه فرودگاهی برای پذیرش هواپیما وجود ندارد بلکه دلایل یاد شده مانع […]

image_pdfimage_print

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش دید و تداوم بارش‌ها در استان پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه بین‌المللی تبریز را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس ، رستمی با تاکید بر اینکه هیچگونه مشکلی در باند یا مجموعه فرودگاهی برای پذیرش هواپیما وجود ندارد بلکه دلایل یاد شده مانع از انجام پروازها می‌شوند، اظهار کرد: از صبح امرو ۹ پرواز در مجموع از پرواز در باند فرودگاه شهید مدنی تبریز محروم شده‌اند.

وی پروازهای استانبول و باکو را جزو پروازهای بین‌المللی که امروز لغو شده‌اند نام برد و گفت: تعدادی پرواز در مسیر تهران و مشهد نیز از صبح امروز بنا به دلایل یاد شده لغو شده است.
علی رستمی از لغو ۲ پرواز در روز گذشته از مجموعه تحت مدیریتش نیز خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی صورت گرفته تلاش می‌شود تا از بعد از ظهر امروز شاهد برقراری دوباره پروازها از فرودگاه تبریز باشیم.
این مقام مسئول در حمل و نقل هوایی لغو پروازها را از همه جهات برای مجموعه هواپیمایی متضرر کننده دانست و گفت: لغو پروازها چه از لحاظ بعد مالی و چه از جنبه مشتری‌مداری برای مجموعه فرودگاه متضرر کننده است.
وی در عین حال پیش‌بینی‌های هواشناسی را بهترین ابزار برای جلوگیری از ضرر و زیان برای هر دو طرف معادله عنوان کرد و گفت: در صورت پیش‌بینی نزدیک به واقعیت آب و هوا و استناد متقاضیان استفاده کننده از خدمات فرودگاهی به این ابزار می‌توان از بخش عظیمی از خسارت‌ها جلوگیری کرد.
رستمی از مشتریان حوزه مدیریتش خواست تا در برنامه‌ریزی برای استفاده از خدمات فرودگاهی مراجع پیش‌بینی هواشناسی مورد ارزیابی قرار داده و سپس نسبت به برنامه‌ریزی برای سفر اقدام کنند.
اواخر سال ۹۰ با لغو پی‌در پی پرواز علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل شرایط جوی، مه‌آلود بودن و عدم دید کافی در فرودگاه بین‌المللی تبریز و چندین هواپیمای دیگر فرودگاه بین‌المللی تبریز، احساس نیاز به دستگاه « آر-وی- آر» در مجموعه بین‌المللی تبریز که جزو فرودگاه‌های ترانزیتی چه از نظر بار و چه از نظر مسافر است دو چندان نمود پیدا کرد.
اما متاسفانه در تامین اعتبار این دستگاه در میان دستگاه‌های استانی و کشوری در کش و قوس قرار گرفت که این کش و قوس علاوه بر تحمیل هزینه‌ای به دلیل افزایش قیمت این دستگاه طی یک سال گذشته، تاخیر نزدیک به یک ساله را نیز در راه‌اندازی و نصب این دستگاه در فرودگاه تبریز به دنبال داشت.
دستگاه «آر.وی.آر» در سه قسمت ورودی، وسط و انتهای باند نصب می‌شود و اطلاعات لغزندگی باند، سرعت و سمت وزش باد و میزان دید افقی در طول باند را به صورت میلی‌متری توسط لیزر به خلبان مخابره می‌کند و با وجود این دو دستگاه در فرودگاه‌های کشور هیچ خلبانی از پرواز و فرود در شرایط دید کم نمی‌هراسد.
دستگاه «آر.وی.آر» قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد و از جمله در مه را تا کمتر از ۵۰۰ متر میسر می‌سازد و جزو نیازهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.
باید به این نکته نیز تاکید کرد در زمانی که این احساس نیاز برای فرودگاه تبریز که عنوان فرودگاه بین‌المللی را یدک می‌کشد، صورت گرفت تنها سه فرودگاه در کل کشور به دستگاه آر.وی.آر مجهز بودند، بعد از پرداختن به موضوع ضرورت وجود این دستگاه در فرودگاه بود که هواشناسی کشور برنامه‌ریزی برای نصب آن در ۱۷ فرودگاه را در دستور کار قرار داد و اکنون توفیقات کشوری در این رابطه بر استان فائق آمده به طوریکه در بیش از ۱۲ فرودگاه از جمله ارومیه، کرمانشاه، بندرعباس، بیرجند و … دستگاه  آر.وی.آر نصب و راه‌اندازی شده است.
نگاهی به لیست فرودگاه‌های مجهز شده به دستگاه ضرورت نصب آن را در تبریز با توجه به موقعیت آب و هوایی دو چندان می‌کند و ما را بر آن می‌دارد که عنوان اولی را از شهر خود برداشته و گام‌هایی را برای آخر نشدن برداریم.
با توجه به جایگاه فرودگاه بین‌المللی تبریز در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و … به دلیل همجواری آذربایجان‌شرقی با بسیاری از کشورهای تاثیرگذار در این عرصه و وجود خطوط هوایی بین تبریز و این کشورها، شاید در روابط بین‌الملل وجهه خوش‌آیندی نداشته باشد که پروازی به خاطر کمی دید خلبان موفق به فرود نشود.
مهم‌تر از آن مگر نه اینکه آسایش و آرامش هموطنان دلیل تلاش شبانه‌روزی همه مسئولان ما باید باشد، انتظار می‌رود مسئولان فرودگاه تبریز و هواشناسی به عنوان متولیان اصلی و مدیران ارشد استان همت خود را برای رسیدن به جمع دو فرودگاه دارنده این دستگاه دوچندان کنند و امیدواریم بالاخره فرودگاه بین‌المللی تبریز حداقل به عنوان هفدهمین فرودگاه هم که شده رنگ دستگاه آر.وی.آر را به خود ببیند.
چند سالی است که فرودگاه بین‌المللی تبریز در آرزوی نصب دستگاه آر- وی- آر به سر می‌برد اما هر سال دریغ از پارسال و ما همچنان سال‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کنیم حال کدام دستگاه و ارگان باید جوابگوی برآورده نشدن آرزوی این فرودگاه بین‌المللی باشد که می‌تواند نمادی از اوضاعی کشور در سطح بین‌المللی را به رخ بکشد مشخص نیست.
پیش از این مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی دستگاه آر.وی.آر فرودگاه بین‌المللی تبریز را  اواخر مهر و حداکثر نیمه اول آبان اعلام کرده بود.
فرودگاه بین‌المللی تبریز در شمال‌ غرب شهرستان تبریز و در ارتفاع یک‌هزار و ۴۹۴ متری از سطح دریا در زمینی به مساحت ۴۲۰ هکتار در سال ۱۳۳۳ تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.
در سال ۱۳۵۶ پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال ۱۳۷۰ با تصویب هیئت دولت به ‌عنوان فرودگاه ‌بین‌المللی نامگذاری شده و در سال ۱۳۷۸ به‌ عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شد و از آن تاریخ به ‌عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارائه می‌کند.

انتهای خبر