با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد؛ دکتر صفی پور سکان هدایت فرهنگ و هنر استان را تحویل گرفت+ حاشیه ها و گزارش تصویری سفر جنتی به تبریز

با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آئین تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد تا  دکتر صفی پور سکان هدایت فرهنگ و هنر دولت تدبیر و امید در استان را از داننده تحویل بگیرد. به گزارش اعتدال پرس، دقایقی قبل با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در […]

image_pdfimage_print

با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آئین تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد تا  دکتر صفی پور سکان هدایت فرهنگ و هنر دولت تدبیر و امید در استان را از داننده تحویل بگیرد.

به گزارش اعتدال پرس، دقایقی قبل با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز که صبح امروز به منظور شرکت در مراسم پایانی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم، همایش تجلیل از نخبگان قرآنی استان و شرکت در آیین معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی وارد تبریز شده بود،  آئین تودیع و معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی آغاز شد.

در این مراسم  که آیت الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان ، استاندار، سعیدی و فرهنگی دو نماینده اصولگرای مردم تبریز و تنی چند از اعضای شورای شهر و مسئولین ارشد استانی حضور داشتند، علی اکبر صفی پور که خواهر زاده شبستری، معاون امنیتی سیاسی استاندار آذربایجان شرقی می باشد به عنوان مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی معارفه شود.

علی داننده مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که امروز تودیع شد به عنوان نخستین سخنران برنامه صحبت هایش را آغاز کرد و از صفی پور بابت قبول مسئولیت ارشاد استان تشکر کرد.

داننده گفت: ظرف ماه های آینده گزارش عملکرد چهارساله ام را منتشر خواهم کرد.

صحبت یک دقیقه ای استاندار

استاندار آذربایجان شرقی با اعلام این که کسالت دارد، فقط در حد یک دقیقه به وزیر خوش آمد گفت. جبارزاده صحبت های خود در باب فرهنگ و هنر استان را به آینده موکول کرد.

تذکرات دوستانه امام جمعه تبریز/ چرا به برخی نشریات مجور انتشار داده می شود!

در ادامه مراسم نماینده ولی فقیه در استان  سخنان خود را آغاز کرد .

وی تاکید کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جهت صیانت از فرهنگ اسلامی و به انرحاف نکشیده شدن جوانان مسوول است و نقش موتری را ایفا می کند و باید با تهاجم فرهنگی مبارزه کند و فرهنگ ناب اسلامی را در بین جوانان ترویج دهد.

آیت الله شبستری همچنین یادآور شد: باید برای اوقات فراغت جوانا، نوجوانان  راه حلی اساسی در نظر بگیریم که این کار هماهنگی و اهتمام دستگاه های اجرایی را می طلبد.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه رسانه ها باید حقایق را به مردم بگویند، اظهار کرد: چرا برخی رسانه های مکتوب یک موضوع انحرافی را می نویسند تا بعدا توبیخ بشود.

آیت االله شبستری درپایان سخنان خود با اشاره به اینکه این سخنان تذکراتی دوستانه بود که مطرح شد خواستار ایجاد کارگروهی برای بررسی مطبوعات و مکتوبات در کشور شد تا از ایجاد مسائلی که در بعد از انتشار روی می دهد جلوگیری شود.

خاتمه سخنان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با آرزوی موفقیت برای مدیران تودیع و معارفه همراه بود.

ضرورت اختصاص یارانه به نشریات آذربایجان شرقی/هنرستان میرک چرا تعطیل شد؟!

در ادامه مجری برنامه از محمد اسماعیل سعیدی، رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی و نماینده مردم تبریز، آذرشهرو اسکو برای ایراد سخنان خود در این مراسم دعوات به حضور کرد.

سعیدی از همان ابتدای سخنرانی خود از عدم توجه به فرهنگ استان آذربایجان شرقی و تبریز به عنوان شهر اولین ها خواستار توجه بیشتر مسوولین در این حوزه شد.
سعیدی با ابراز تاسف از اقداماتی همچون تعطیلی هنرستان میرک در شهر تبریز، این اقدامات را در جهتی غیر هم سو با فرنگ استان خواند.

وی در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مخاطب قرار داده و از ملی نبودن هیچ کدام از رسانه های بومی استان آذربایجان شرقی ابراز ناراحتی کرد.

سعیدی با بیان اینکه وقتی ارزیابی کلی از نشریات و رسانه های سایر استان ها صورت گرفت، متوجه شدیم که حمایت از رسانه های آذربایجان شرقی  در جایگاه حداقل ها قرار دارد، تاکید کرد: باید همانند سایر استان ها  یارانه هایی به نشریات استان آذربایجان شرقی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه کتابخانه ملی تبریز در شان این شهر نیست، تصریح کرد: تمامی کارکنان این کتابخانه از وضعیت آن ناراضی هستندو باید تحولی اساسی در این کتابخانه صورت بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کانون های فرهنگی باید درآذربایجان شرقی احیا شود و تمامی دستگاه ها باید هم سو و هماهنگ در جهت ارتقا فرهنگ جامعه اهتمام ورزند.

جنتی: ایجاد فرهنگستان زبان آذری جزو وظایف وزارت فرهنگ نیست!

بخش پایانی این مراسم، سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

علی جنتی در سخنان خود وظیفه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پاسداری از ارزش های دینی و ملی کشور دانسته و یادآور شد تمامی ابزارهای فرهنگی کشور در جهت خدمت به این هدف خواهند بود.

جنتی در ادامه سخنان خود با تاکید بر احیای سبک زندگی ایرانی- اسلامی در کشور خواستار تکیه تمامی اصحاب فرهنگ و هنر بر فرهنگ بومی و ملی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خریدار بودن فرهنگ ایرانی و اسلامی در همه جای دنیا از مسوولین فرهنگی آذربایجان نیز خواست تا به دنبال کار فرهنگی در حوزه کشورهای همسایه همچون ترکیه و جمهوری آذربایان شد.

علی جنتی درادامه سیاست های دولت تدبیر و امید را یادآور شده و تبادل افکار و تضارب آرا را سیاست این دولت خوانده و خواستار وسع یافتن این سیاست در حوزه های فرهنگ و هنر در سراسر کشور شد.

وزیر فرهنگ در ادامه با اشاره به حوزه های مختلف در فرهنگ جامعه به نظارت بر هر کدام از این حوزه ها تاکید کرد.
وی در مورد نظارت بر حوزه موسیقی نیز نظرات مراجع و علما و شخص مقام معظم رهبری را در الویت ها دانست.

در حوزه مطبوعات نیز وی اجرای قانون را رویکرد سیاست دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد فرهنگستان زبان آذری از دهه هفتاد مطرح بوده و عملی نشده است بیان داشت: این مورد جزو خواسته های برحق مردم آذربایجان می باشد ولی ایجاد این فرهنگستان جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست اما این وزرات خانه در جهت تحقق این مورد کمک خواهد کرد.

علی جنتی در ادامه از این مراسم به عنوان جلسه تکریم علی داننده یاد کرده و از وی در مدت زمان ریاست خود تقدیر کرد.

در پایان نیز، حکم علی جنتی به علی اکبر صفی پور اهدا شد و با اهدای لوح تقدیری از علی داننده تقدیر به عمل آمد.

حاشیه های مراسم :

* بر اساس این گزارش، این آئین که قرار بود ساعت 10 امروز صبح شروع شود با تاخیر 30 دقیقه ای شروع شد.

* سید کمال افصحی مشاور رسانه ای استاندار، اجرای برنامه را بر عهده دارد.

* برخی از هنرمندان پیشکسوت که در هفته های اخیر منتقد انتصاب صفی پور بودند نیز در جلسه حضور دارند.

* در طبقه بالای سالن اقبال آذر نیز جمعی از هنرآموزان هنرستان میرک با در دست داشتن کاغذهایی که روی آن میرک نوشته شده است اعتراض خود را به بی مهری هایی که به این هنرستان شده است نشان دادند.

قره باغی: هرچه گفت، دروغ گفت

اسفندیار قره باغی خواننده و آهنگساز مطرح کشور پس از سخنرانی داننده و ارائه گزارش عملکرد توسط مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، به سمت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و خطاب به او گفت: هرچه عنوان شد، دروغ بود.

دیدار وزیر با امام جمعه تبریز
علی جنتی در بدو ورود به تبریز در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به بودجه فرهنگی کشور گفت: هر چند بودجه سال 93 سه تا چهار درصد از بودجه امسال بیشتر است ولی با توجه به تورم موجود، پویایی بخش فرهنگ نیازمند اعتبارات بیشتری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت توجه بیشتر به آموزش قرآن تاکید و یادآوری کرد: مطالبه رهبری تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز هم در این دیدار گفت: باید برای بخش فرهنگ اعتبارات بیشتری اختصاص یابد تا شاهد ارتقای سطح فرهنگ عمومی و دینی جامعه باشیم.

آیت الله محسن مجتهد شبستری بر ضرورت تجلیل از فقها و علما تاکید کرد و افزود: آذربایجان شرقی دارای علما و مشاهیر ارزشمندی بوده که در توسعه فرهنگی کشور نقش بسزایی داشته اند.

وی پیش از حضور در آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از موزه علما و مفاخر آذربایجان نیز دیدار کرد.

شرکت در سومین همایش تجلیل از نخبگان قرآنی استان و اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم از دیگر برنامه‌های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آذربایجان‌شرقی است. 

در این سفر معاونت امور قرآنی و معاونت امور استانها نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌نماید.

 گزارش تصویری سفر جنتی به تبریز :

 

 

انتهای خبر