چه کسی پاسخگوی بی نظمی و تاخیرهای مداوم درشرکت هواپیمایی آتا است؟

تاخیرهای مکرر و بی نظمی در برنامه های پروازی شرکت هواپیمایی آتا که قرار بود محل آرامش خاطر و راحتی و رفاه بیشتر مردم آذربایجان در پروازهای هوایی باشد، همچنان بدون توجه به اعتراضات مسافران ادامه دارد و موجب دردسرهای فراوان برای مردم بخصوص در این خطه شده است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از وقت نیوز، […]

تاخیرهای مکرر و بی نظمی در برنامه های پروازی شرکت هواپیمایی آتا که قرار بود محل آرامش خاطر و راحتی و رفاه بیشتر مردم آذربایجان در پروازهای هوایی باشد، همچنان بدون توجه به اعتراضات مسافران ادامه دارد و موجب دردسرهای فراوان برای مردم بخصوص در این خطه شده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از وقت نیوز، تاخیر طولانی و کسل کننده پرواز شماره ۵۲۴۴ روز چهارشنبه شرکت هواپیمایی آتا از تهران به مقصد تبریز موجب سرگردانی و نارضایتی مسافران شد.

وقت نیوز در گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: این پرواز قرار بود در ساعت ۱۹ و ۲۰ دقیقه به سمت تبریز پرواز کند ، لیکن تاکنون و تا زمان مخابره خبر ساعت ۲۱ و  ۲۵ دقیقه پرواز آن انجام نشده و مسافران همچنان درفرودگاه مهر آباد سرگردان هستند.

یکی از مسافران این پرواز که درفرودگاه مهرآباد تهران سرگردان شده در تماس با وقت نیوز از بی نظمی و تاخیر های مستمر این شرکت که هم اکنون به یک رویه تقریبا ثابت تبدیل شده انتقاد کرد و از مسوولان ارشد استانی خواستار رسیدگی به وضعیت آن شد.

وی که خواست نامش درخبر آورده نشود گفت : این همه تاخیر در پرواز های آتا به مقصد تبریز و بالعکس در حالی است که این شرکت در تیعیض آشکار تمامی پرواز های خطوط خود به سایر استان ها و شهرهای کشور را به موقع و بدون تاخیر انجام می دهد.

گزارش شده همچنین پرواز ساعت ۱۶ امروز چهارشنبه این شرکت از تهران به مقصد تبریز پس از ساعت ها تاخیر و سرگردانی مسافران سرانجام باطل اعلام شده که این مساله عصبانیت و اعتراض مسافران را در پی داشته است .

درخصوص دلایل لغو این پرواز و نیز علت تاخیر های مداوم در پروازهای این شرکت گزارشی دریافت نشده و در تماس خبرنگار ما با مسوولان شرکت هیچ یک از آنان حاضر به پاسخگویی نشدند.

مسافران سرگردان شده پروازهای فوق در فرودگاه مهرآباد ضمن ابراز اعتراض خود از مدیریت ارشد استان خواستار پیگیری و رسیدگی به وضعیت نابسامان هواپیمایی شرکت آتا شدند.

بی نظمی و تاخیر های مداوم شرکت هواپیمایی آتا درماه های اخیر که هم اکنون به رویه ناصواب تبدیل شده درحالی ادامه دارد که مدیران این شرکت هیچ گونه اقدامی برای اصلاح امور و جبران خسارات وارده به مردم نکرده و به نظر می رسد با ایجاد حاشیه امن و تلقی انحصاری نسبت به این همه سرگردانی مردم  همچنان به اعتنا هستند.

این همه بی انضباطی در شرکت هواپیمای آتا درحالی است که تاکنون و به رغم نارضایتی مردم و گزارش های متعدد از وضعیت نابسامانی این شرکت ، از سوی مدیریت ارشد استان و دستگاه های ناظر و مسوول محلی هیچ گونه واکنش و اقدام مجدانه ی مشاهده نشده است .(تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۴/۲۵  ۲۲:۰۱ )«آتا» رکوردار تاخیر پرواز در تبریز/ وقتی آقای “دقیق”، دقیق عمل نمی کند!

گزارش اعتدال پرس حاکی است، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور نیز چندی پیش گفته بود: شرکت هواپیمایی «آتا» به تعهدات اولیه خود در بدو تاسیس عمل نمی‌کند.

ایلخانی اظهار کرد: در بدو تاسیس شرکت هواپیمایی «آتا» با مدیران و مؤسسان این شرکت هواپیمایی اتمام حجت شد که باید فعالیت‌هایشان در آذربایجان‌شرقی و به محوریت تبریز متمرکز باشد.

وی با اشاره به اینکه در آن مقطع خواسته شد تا هواپیمای «آتا» فعالیت‌های حمل و نقلی و هواپیمایی خود را در تبریز گسترش و سپس در صورت وجود ظرفیت به سایر نکات کشور توجه کند، افزود: اینکه «آتا» از سایر مراکز از جمله تهران به سایر استان‌های پرواز برقرار کند به هیچ عنوان از تعهدات آن مقطع نیست چرا که تبریز و استان آذربایجان‌شرقی هنوز جای کار دارد.

براساس بررسی و ارزیابی تایم پروازهای آتا مشخص شد در طول یک سال پروازهای این شرکت هواپیمایی حدود ۵۳ هزار دقیقه تاخیر انجام شد که معادل ۸۸۳ ساعت و ۳۶ روز است.این گزارش نشان می‌دهد از مجموعه ۲ هزار و ۳۵۲ پرواز شرکت هواپیمایی آتا در طول سال گذشته ۵۱۰ پرواز آن با تاخیر بیش از نیم ساعت صورت گرفته است.

شرکت هواپیمایی آتا از شرکت های اقماری محمدرضا زنوزی سرمایه دار بزرگ تبریزی است و مقر آن در شهر تبریز است.

این شرکت درپاییز سال ۱۳۸۷ به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی کشور با چهار فروند هواپیمای مک دانل داگلاس  MD-83 با ظرفیت ۱۶۵ نفر مسافر فعالیت خود را اغاز کرد ونخستین پرواز آن یک سال بعد یعنی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ از فرودگاه بین المللی تبریز به مقصد مشهد انجام شد.

گفتنی است، از دو سال پیش که “یونس دقیق” منشی بیگی استاندار سابق آذربایجان شرقی مدیرعامل هواپیمایی آتا شده است روند مدیرتی و کیفیت خدمات دهی این شرکت با ضعف فاحش همراه شده است.

  طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، شرکت مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند.

در واقع شرکت‌ های هواپیمایی به منظور حفظ وجهه  خود و همچنین به منظور رقابت با دیگر شرکت‌ ها، راهکارهایی برای جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر می‌گیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان آن بستگی دارد.

البته کمیسیون اتحادیه اروپا نیز برای مسافران خطوط هوایی، حقوقی قائل است. بر این اساس مواردی مانند امتناع از مسافرگیری در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخیر در پرواز باید از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکت‌ها همکاری و مساعدت لازم را با مسافران به‌ویژه افراد آسیب پذیرتر داشته باشند.

حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته به شرح زیر است:

۱- به مسافران بابت لغو پرواز یا تاخیر ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی خسارتی داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند بلیت خود را لغو و بهای آن را به طور کامل دریافت کنند یا با پرواز جایگزین دیگر شرکت هواپیمایی مربوطه سفر کنند.

۲- در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکت‌های هواپیمایی باید ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو کننده می‌تواند یا با پرواز بعدی همراه شود یا این‌که با لغو پرواز خود، پول بلیت را به طور کامل دریافت کند.

۳- افراد با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، حق دارند بین ۱۲۵ تا ۶۰۰ یورو غرامت دریافت کنند.

۴- در صورت لغو پرواز نیز باید همین میزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر این‌که شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد یا این‌که به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند. در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به دلیل شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمی‌شود.

۵- در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.

۶- در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود.

۷- مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.

اما طبق گزارش‌های مردمی، نحوه رسیدگی و پذیرایی شرکت‌های هواپیمایی کشور در تأخیر‌ات پروازی به مسافران رضایت‌بخش و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی نیست.

اغلب مسافران مشمول تاخیر نیز از مراجعه به دادگاه و شکایت از شرکت‌های هواپیمایی انصراف می‌دهند. این در حالی است که مسافران بابت تاخیر بیش از نیم ساعت هواپیما می‌توانند خواستار حقوق قانونی خود از شرکت هواپیمایی مربوطه شوند.

اخبار مرتبط:

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور: «آتا» به تعهدات اولیه خود عمل نمی‌کند/ آتا در نحوه عملکرد خود تجدید نظر کند

افزایش نرخ بلیت هواپیمایی آتا همزمان با اوجگیری انتقادات از خدمات این شرکت !

«آتا» رکوردار تاخیر پرواز در تبریز/ وقتی آقای “دقیق”، دقیق عمل نمی کند!

 

انتهای خبر