اولین نشست خبری فراگیر مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری در میان انتقادات فراگیر خبرنگاران/ گزارش حق پرست از آمار گردشگران نوروزی و پربازدیدترین نقاط تاریخی آذربایجان‌شرقی؛ کسی حق تعرض به بافت تاریخی میدان ساعت را ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال اعتدال پرس مبنی بر موضع انفعالی این اداره کل در اعمال حق حاکمیتی بر برخی اماکن تاریخی و گردشگری استان افزود: تا جاییکه اختیارات قانونی ما اجازه می دهد در این خصوص وارد شده ایم ولی امکان درگیر شدن و مقابله با برخی […]

image_pdfimage_print

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال اعتدال پرس مبنی بر موضع انفعالی این اداره کل در اعمال حق حاکمیتی بر برخی اماکن تاریخی و گردشگری استان افزود: تا جاییکه اختیارات قانونی ما اجازه می دهد در این خصوص وارد شده ایم ولی امکان درگیر شدن و مقابله با برخی ها را نداریم و سعی می کنیم با آرامش و به مرور کارها را پیش ببریم.

به گزارش اعتدال پرس، دکتر فرزین حق پرست که بعد از یکسال امروز نشست خبری فراگیری با خبرنگاران جهت گزارش عملکرد ستاد خدمات نوروزی استان ترتیب داده بود، با اشاره به آمار کم گردشگران از تبریز اظهار کرد: تابستان فصل گردشگری تبریز است و گردشگران با توجه به شرایط آب و هوای تبریز در ایام نوروز در تبریز نسبت به دیگر شهرهای دیگر کشور حضور می یابند.

وقتی گزارش قابل ارائه ای نداریم نیازی به نشست خبری نمی بینم!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی که با اعتراض فراگیر خبرنگاران حاضر در نشست در انتقاد از بی اعتنایی و برخورد رسانه ای ضعیف وی و مجموعه تحت مدیریت او با خبرنگاران مواحه شده بود، گفت: بنده به علت حجم زیاد تماسهای تلفنی و تراکم کاری شدید امکان پاسخگویی به همه را ندارم ضمن اینکه اعتقادم بر این است که وقتی اقدامات خاصی برای گزارش دادن نداریم نباید با برگزاری نشست های نمایشی بدنبال تبلیغ دروغین خود باشیم.

وی در پاسخ به سوال اعتدال پرس مبنی بر ضعف مدیریتی در حوزه ساماندهی و نظارت بر نقاط گردشگری استان و مشکلات موجود فراروی گردشگران طبیعت بکر ارسباران گفت: تا حد امکان سعی در رفع مشکلات موجود داریم و درخصوص منطقه ارسباران نیز باید دیگر نهادها از جمله اداره راه و جنگلبانی همکاری لازم برای رفع مشکلات مطرح شده چون نبود تابلوهای راهنمای جاده و نامناسب بودن برخی مسیرها را داشته باشند.

حق پرست در جواب سوال دوم اعتدال پرس مبنی بر موضع انفعالی این اداره کل در اعمال حق حاکمیتی بر برخی اماکن تاریخی و گردشگری استان افزود: تا جاییکه اختیارات قانونی ما اجازه می دهد در این خصوص وارد شده ایم ولی امکان درگیر شدن و مقابله با برخی ها را نداریم و سعی می کنیم با آرامش و به مرور کارها را پیش ببریم.

وی در انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما مدیری رسانه ای و اجرایی نیستید، اظهار داشت: بنده قبل از اینکه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی باشم، در کنار پستهای علمی و دانشگاهیی در داخل و خارج از کشور پست های اجرایی را نیز بر عهده داشتم و هر کس می تواند قضاوت دلخواه خود را داشته باشد ولی بنده با تمام توان کار می کنم و فکر می کنم عملکردم قابل دفاع است.

اسکان بیش از ۳۰۰ هزار نفر در نوروز ۹۴ 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: ۳۲۶ هزار و ۷۷۱ نفر در هتل ها و مراکز اقامتی آذربایجان شرقی در نوروز ۹۴ اسکان یافتند.

وی افزود: آمار بازدید از اماکن تاریخی استان آذربایجان شرقی۳۴۴ هزار و ۱۷۴ نفر بوده که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

حق پرست کلیسای سنت استپانوس جلفا را با ۵۲ هزار و ۸۵۱ نفر بازدید رتبه اول اماکن پربازدید استان اعلام کرد و روستای تاریخی کندوان را با بیش از ۶۰ هزار نفر بازدید کننده از مهم ترین روستاهای هدف گردشگری استان آذربایجان شرقی نام برد.

وی با اشاره به آمار گردشگران خارجی خاطر، نشان کرد: سال گذشته بیش از ۵۱۰ هزار نفر گردشگر خارجی از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان بازدید کردند و در ایام نوروز نیز یک هزار و پانصد نفر گردشگر خارجی از کشورهای مختلف جهان، استان آذربایجان شرقی را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده بودند.

جق پرست با اشاره به نمایشگاه های صنایع دستی برپا شده در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز بیش از ۱۵ نمایشگاه صنایع دستی (۱۰۰ غرفه) صرفا توسط این اداره کل در سطح استان برگزار شد که مجموعا ۱۳۰ هزار نفر از این نمایشگاه ها بازدید کردند و در مجموع این نمایشگاه ها یک هزار و سیصد وهفت میلیون ریال فروش داشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی همچنین گفت: اداره کل میراث فرهنگی با مسئولان برنامه ریزی تور قطار گردشگران اروپایی رایزنی هایی را انجام می دهد که بازدید از شهر تبریز را جزو برنامه های قطار های آتی قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات جهانی رالی گفت: استان آذربایجان شرقی برای میزبانی مسابقات جهانی رالی در تبریز اعلام آمادگی کرده است و در صورت موافقت مسئولین این مسابقات تبریز میزبان بیش از ۱۰۰ شرکت کننده اروپایی و آمریکایی در این مسابقه خواهد بود که شرایط بی بدیلی برای معرفی تبریز و استان آذربایجان شرقی فراهم خواهد نمود.

اماکن تاریخی استان برای برخی‌ها نامحرم است!

وی در خصوص وضعیت نامناسب برخی اماکن تاریخی تبریز نیز گفت: ما به عنوان یک متولی آثار تاریخی در چالش قرار داریم و جای بسی تاسف است که به اماکن تاریخی آذربایجان به چشم نامحرم نگاه می‌کنند. ناگفته نماند که برخی افراد سودجو به دنبال ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های تاریخی شهر اولین‌ها هستند.

حق‌پرست با اشاره به تعطیلی بازار سرپوشیده تبریز در اوایل فرودین‌ماه، یادآور شد: تعطیلی بازار یکی از دغدغه‌های اصلی ما می‌باشد که بارها در این باره به هیئت امناء بازار تذکر دادیم اما به دلیل بخش خصوصی بودن این مکان نمی‌توانیم بازار تبریز را در تعطیلات نوروزی به زور باز نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مقبره الشعرای تبریز هیئت امنایی شده است، تاکید کرد: طی جلساتی که در استانداری انجام شد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، شهرداری تبریز، استانداری تبریز و میراث فرهنگی کارگرو هایی تشکیل داده و هیئت امنایی را تشکیل دادند که در اولین اقدام ساخت و ساز های بخش جنوبی مقبره الشعرا را کمتر کردند.

پرونده مسجد کبود در حال پیگیری است

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مشکل به وجود آمده برای زیباترین بنای تاریخی تبریز را یکی از موضوعات مهم سال گذشته برشمرد و تصریح کرد که پرونده قضایی مسجد کبود در دست اقدام و پیگیری است و به زودی تاسیسات موجود در این بنا جمع آوری شده و با روش علمی و صحیح اقدام به تامین سیستم گرمایشی این مکان خواهیم کرد.

فرزین حق پرست همچنین گفت: فرآیند مرمت این اثر جهانی به صورت مادم العمر است و برای سرپا ماندن این مسجد به مرمت دائمی نیاز داریم.

حق پرست ادامه داد: کارکرد یک بنای تاریخی به منزله روح آن بنا است و اگر کارکرد را از بنای تاریخی بگیریم بنا را به شیء تاریخی تبدیل کرده ایم ، به همین دلیل و با توجه به تجربه حفظ آثار تاریخی مشابه مسجد کبود در سایر کشورها اقامه نماز در این بنای تاریخی ، با رعایت اصول و قواعد نگهداری از بنا و با فراهم بودن مجموعه شرایط خاص ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: این اثر تاریخی می تواند چهره ی زیبایی از اسلام به گردشگران نشان دهد.

میدان ساعت اثری ملی و مورد صیانت قانون است

حق پرست در پاسخ به این موضوع که علیرغم ثبت ملی بودن پرونده میدان ساعت تبریز برخی همچنان برتبدیل آن به میدان حکومتی اصرار دارند گفت: میدان ساعت تبریز و همچنین بافت این میدان به ثبت ملی رسیده است و مطابق قانون کسی حق دخل و تصرف در این مجموعه را ندارد.

وی ادامه داد: مجموعه و میدان صاحب آباد تبریز از دیرباز به عنوان میدان حکومتی مطرح بوده است و نه میدان ساعت.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خانه های تاریخی تبریز گفت: تبریز شهر خانه های تاریخی است و این خانه ها می توانند به عنوان پروژه ای گردشگر پذیر و سود آور بررسی شوند.

حق پرست یاد آور شد: اداره کل میراث فرهنگی تلاش خود را می کند که برای حفظ این خانه های تاریخی سرمایه گذارانی را جذب کند و با تغییر کاربری خانه های تاریخی آن ها را به بهره وری عملی برساند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی مطابق قوانین این آمادگی را دارد که در صورت سرمایه گذاری در احیا و تغییر کاربری بناها ی مسکونی تاریخی، تا ۵۰ درصد در هزینه مرمت این خانه ها مشارکت نماید.

وی از این خانه ها به عنوان پتانسیلی برای ایجاد هتل بوتیک های زنجیره ای یاد کرد و افزود : در حال حاضر هتل صخره ای کندوان به عنوان تنها هتل بوتیک استان مطرح است در حالی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در خانه های تاریخی تبریز می توان زنجیره ای از هتل بوتیک های بی نظیر ایجاد کرد.

انتهای خبر