تحولات مدیریتی در منطقه آزاد ارس از شایعه تا واقعیت/ چالش های مدیریت پر فراز و نشیب در ارس

منطقه آزاد ارس یکی از مهمترین سازمانهای توسعه ای استان و شمال غرب کشور است که تا بحال از فضای مدیریتی آرام و با ثبات بهره چندانی نبرده است. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، این روزها بازهم بحث تغییر مدیرعامل منطقه آزاد ارس در برخی رسانه ها و محافل بصورت محدود منتشر شده است و […]

image_pdfimage_print

منطقه آزاد ارس یکی از مهمترین سازمانهای توسعه ای استان و شمال غرب کشور است که تا بحال از فضای مدیریتی آرام و با ثبات بهره چندانی نبرده است.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، این روزها بازهم بحث تغییر مدیرعامل منطقه آزاد ارس در برخی رسانه ها و محافل بصورت محدود منتشر شده است و در این راستا نام های محسن مهرعلیزاده و جمشید تقی زاده به عنوان دو گزینه مطرح جهت تصدی مدیریت این سازمان سر زبانها افتاده است.

فارغ از صحت یا سقم این شایعه باید گفت:ارس

با نگاهی به سیر مدیریتی پر فراز و نشیب سازمان منطقه آزاد ارس در طول عمر کوتاه این منطقه، باید اذعان کرد تغییرات متعدد در مدیریت سازمان بزرگ و مهمی چون ارس باعث سردرگمی در سیاست گذاری و رشد نامتوازن و جزیره ای در این منطقه و نهایتا ناکامی در تحقق اهداف سازمانی و انتظارات مردم گردیده است.

هرچند نگارنده متذکر برخی نارسایی ها در فعالیت سازمان منطقه آزاد ارس بوده و از جمله حضور برخی مدیران ضعیف و غیر متخصص در این مجموعه را هم ارز و هم عرض با راس مدیریت آن و اهداف بزرگ سازمان نمی داند و در این خصوص مطالبی نیز در این سایت و یا حضورا به سمع و نظر مدیریت عالی منطقه آزاد ارس رسانده است، اما همانطورکه نگارنده در همان ابتدای انتصاب مهندس عرب باغی تاکید کرده بود، با توجه به پیامدهای متعدد ناشی از تغییرات پی در پی در راس و بدنه مدیریتی این مجموعه، از همان زمان خواستار امتداد دوره مدیریت مدیرعامل جدید( فارغ از عنوان نام وی) طی حداقل چند سال آینده شده بود.

در این راستا در کنار وجود برخی انتقادات و انتظارات به حق مردم و جدای از برخی انتقادات نگارنده به عملکرد این منطقه که در طول دوره مدیریتی مهندس عرب باغی در اعتدال پرس منتشر شده است، لیکن برای گریز از تبعات سنگین و مختلف تغییرات پی در پی در راس و بدنه مدیریتی این مجموعه و با توجه گریزناپذیر به اصول اولیه علم مدیرت، باید متذکر شد، ثبات مدیریتی در منطقه آزاد ارس(با در نظر گرفتن پیشینه مدیریتی و اهمیت سازمانی آن و فارغ از عنوان و نام مدیرعامل آن) از الزامات اولیه رشد و توسعه مطلوب آن می باشد.

لذا نگارنده امیدوار است در صورت صحت این شایعات، متولیان امر تامل بیشتری در مدیریت راهبردی منطقه آزاد ارس داشته باشند. منطقه ای که همچنان محل امیدواری مردم منطقه و استان برای شتاب بخشی به روند توسعه و پیشرفت این جغرافیا می باشد.

گفتنی است، در ۴ سال گذشته، سازمان منطقه تجاری صنعتی ارس ۳ مدیرعامل و هیئت مدیره جدید به خود دیده است.عرب باغی از مهر ماه سال ۹۲ به عنوان مدیرعامل ارس شروع به فعالیت کرده است و قبل از وی نیز نجفی به مدت کمتر از دو سال و مقیمی حدود یک سال عهده دار این سمت بودند.

  • بابک محمدزاده علمداری – سردبیر اعتدال پرس
انتهای خبر