بازتاب جهانی اتفاقات بازی تراکتور/ خبرگزاری فرانسه: اولیویرا قربانی یک حرکت کثیف شد/ تلویزیون ترکیه: قهرمانی تراکتورسازی قربانی یک دروغ بزرگ ورزشی شد+عکس

بسیاری از سایت های معتبر و روزنامه های شناخته شده دنیا از اتفاقات بازی «کثیف» در ورزشگاه تبریز نوشتند. به گزارش اعتدال پرس، روزنامه انگلیسی گاردین در جدیدترین شماره خود به اتفاقات دقایق پایانی بازی تراکتورسازی و نفت اشاره کرد و با تعجب نوشت: «درحالی که تیم دیگری در لیگ ایران قهرمان شده بود ، […]

image_pdfimage_print

بسیاری از سایت های معتبر و روزنامه های شناخته شده دنیا از اتفاقات بازی «کثیف» در ورزشگاه تبریز نوشتند.

به گزارش اعتدال پرس، روزنامه انگلیسی گاردین در جدیدترین شماره خود به اتفاقات دقایق پایانی بازی تراکتورسازی و نفت اشاره کرد و با تعجب نوشت: «درحالی که تیم دیگری در لیگ ایران قهرمان شده بود ، هواداران تیم تبریزی جشن قهرمانی گرفتند.»

شبکه BBC هم در گزارش ویژه ای وقایع ورزشگاه یادگار امام(ره) را مورد بررسی قرار داده و اعتراض هواداران را به نمایش گذاشت.

همچین خبرگزاری فرانسه و سایت یاهو گزارشی از تبریز را بازنشر کردند که به تمام جزئیات بازی تبریز پرداخته بود. حرف های قنبرزاده درباره ۸ دقیقه پایانی بازی و حرف های علیرضا منصوریان را بازنشر داده بود . از قول تونی ۶۸ ساله در این باره نوشته بود که چطور با فریب جام را از تبریز دزدیدند و البته چهره غم زده او را منتشر کرده بود. به نظر می رسد اتفاقات تبریز بهانه ای جدید باشد برای اینکه فیفا از فدراسیون ایران توضیح بخواهد و از این بپرسد که آیا دخالتی بیرونی در تعیین نتیجه لیگ ایران نقش داشته است؟

 خبرگزاری فرانسه: اولیویرا قربانی یک حرکت کثیف شد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به اتفاق عجیب بازی تراکتورسازی و نفت تهران و از دست رفتن قهرمانی تبریزی‌ها پرداخت.

اتفاقات بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران در هفته پایانی لیگ برتر ایران که به تساوی ۳ بر ۳ انجامید و در نهایت سپاهان قهرمان شد، به قدری عجیب بود که بازتاب جهانی داشت.

خبرگزاری فرانسه (AFP) گزارش داد؛ وقتی سوت پایان بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران به صدا در آمد هزاران هوادار شادمان برای شادی به زمین ریختند چون فکر می‌کردند تیم‌شان به اولین عنوان قهرمانی‌ خود در رقابت‌های لیگ برتر رسیده اما زمانی که لبخند بر لبان هواداران این تیم بود و آنتونی اولیویرا، سرمربی پرتغالی تراکتورسازی توسط هواداران این تیم به آغوش کشیده شد ناگهان همه چیز به تلخی گرایید چون خبر رسید که آنها اشتباه متوجه شده‌اند و تیم‌شان قهرمان نشده است.

قهرمانی‌ تیم بدشانس اولیویرا یعنی تراکتورسازی تبریز از منطقه شمال‌غربی ایران با توجه به نتیجه تساوی ۳ بر ۳ که برابر نفت تهران به دست آورد قطعی بود. دقایقی پیش از اینکه بازی به پایان برسد هواداران تراکتورسازی بر این باور بودند که رقیب این تیم یعنی سپاهان از اصفهان که برای قهرمانی نیاز به برد داشت در بازی همزمان به تساوی رسیده است.

وقتی سوت پایان بازی به صدا در آمد هوادران تراکتورسازی تصور کردند که تیم‌شان پس از دو نایب‌قهرمانی در سال‌های اخیر فاتح لیگ برتر شده ولی اسکوربرد ورزشگاه نتیجه بازی همزمان سپاهان- سایپا را ۲ بر صفر به سود نماینده اصفهان اعلام کرد و به این ترتیب جام قهرمانی از دست این تیم خارج شد و توضیحی برای شادی باقی نماند.

زمانی که واقعیت برای هواداران تراکتورسازی محرز شد ۹۰ هزار تماشاگری که در ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام بودند اوقات‌شان تلخ شد و اقدام به شکستن صندلی‌ها کردند و درگیری‌هایی صورت گرفت.

در شبکه‌های اجتماعی در ایران هم مردم با تونی اولیویرا ابراز همدردی و اشاره کردند که تیم وی قربانی یک حرکت کثیف شده است.

اتفاقات این بازی باعث شد چندین هوادار به خاطر مصدومیت مورد مداوا قرار بگیرند. به خاطر اغتشاشات بعد از بازی برای تأمین امنیت بازیکنان، آنها را در اتاق رختکن حبس کردند. همچنین تیم داوری نیز مورد حمله قرار گرفت.

قهرمانی تراکتورسازی قربانی یک دروغ بزرگ ورزشی شد

وب سایت رسمی رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) وقایع جمعه شب فوتبال ایران را بازتاب داده و نوشته است: قهرمانی تیم تراکتورسازی تبریز قربانی یک دروغ بزرگ ورزشی شد.

این سایت با اشاره به اینکه این دروغ بزرگ ورزشی که در تاریخ ایران بی سابقه است، تبریز را به هم ریخت، ادامه می دهد: صدای سوت پایان بازی تیم های تراکتورسازی تبریز و نفت تهران هر چند برای بینندگان تلویزیونی حکم به نایب قهرمانی تیم تراکتور می داد، اما شادی بی حد بازیکنان این تیم بعد از آخرین سوت داور این شبهه را ایجاد کرد که انگار آنها قهرمان لیگ شده اند و همین مساله باعث تعجب بسیاری از بینندگان این مسابقه شد.

در وقت های تلف شده بازی این شایعه در ورزشگاه منتشر شده که بازی تیم های سپاهان و سایپا در اصفهان دو بر دو مساوی شده است. این نتیجه تراکتورسازی را قهرمان لیگ می کرد.

به این ترتیب در حالی که بازیکنان، مربیان و هواداران تراکتورسازی جشن خیالی قهرمانی خود را برپا می کردند، در اصفهان مسوولان سازمان لیگ جام واقعی قهرمانی را به دست محرم نویدکیا، کاپیتان تیم سپاهان دادند.

گفته می شود ارتباط های تلفن همراه و امکانات رسانه ای محل ورزشگاه با بیرون قطع شده و هوادارانی که نمی دانستند چرا نباید شاهد جشن قهرمانی تراکتور و اهدای جام و مدال باشند، در جاده ۱۵ کیلومتری ورزشگاه تا شهر تبریز متوجه واقعیت شده اند.

گویا قرار بوده جو ورزشگاه با یک دروغ مصلحتی کنترل شود. اتفاقی که نمونه اش را احتمالا در هیچ کجای دنیا نمی توان پیدا کرد.

مدیرعامل باشگاه نفت تهران پس از دیدار این تیم برابر تراکتورسازی با بیان اینکه تیمش را قهرمان می داند، از پشت پرده اتفاقات عجیب رخ داده پس از پایان بازی سخن گفت.

منصور قنبرزاده درباره علت این اتفاق، گفت: اتفاق عجیبی در ورزشگاه رخ داد. ما از طریق تلویزیون از داخل رختکن بازی های دیگر را پیگیری می کردیم اما از دقیقه ۸۷ شبکه های تلویزیونی، رادیویی و حتی شبکه موبایل قطع شد و هیچ راه ارتباطی نداشتیم. در همان لحظات بود که اعلام کردند دیدار سپاهان و سایپا در اصفهان دو بر دو مساوی شده است!

وی افزود: همان طور که حتما دیده اید در ۶-۵ دقیقه آخر بازی بازیکنان تراکتورسازی بازی را نگه می داشتند و سعی می کردند وقت را تلف کنند. حتی پس از بازی منصوریان به تونی تبریک گفت و مربی تراکتورسازی هم خوشحال به نظر می رسید. پس از آن هم بازیکنان و تماشاگران تبریزی برای شادی به زمین ریختند.

قنبرزاده ادامه داد: واقعا باید بررسی شود که چرا این خبر کذب به نیمکت تراکتورسازی، بازیکنان این تیم و سپس تماشاگران انتقال پیدا کرد. معلوم نیست چه کسی به نیمکت تراکتورسازی این خبر را اعلام کرده است و چرا تمام کانال های ارتباطی از دقیقه ۸۷ قطع شد و سه چهار دقیقه پس از تمام شدن بازی دوباره وصل شد.

تونی اولیویرا، سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز گفت: بازی خیلی خوبی بود. ما گل زودهنگامی را از حریفمان دریافت کردیم ولی پس از آن جبران کرده و بازی را برگرداندیم. در نیمه دوم یک سری اتفاقات افتاد که همه دیدند.آقای فغانی باید به جشن قهرمانی سپاهان می رفت!

وی ادامه داد: زمانی که گل سوم را به ثمر رساندیم، جایگاهمان را می توانستیم پیدا کنیم و از ضد حملات استفاده کنیم که از این لحاظ کلیدی بود ولی متاسفانه راه های خروجی کوتاه تر شد. نفت تهران توانست از بحران خارج شود و بازی با تساوی به پایان رسید. هر دو تیم نفت تهران و تراکتور سازی، کشته شدند.

اولیویرا در خصوص مسائل پیش آماده در این دیدار، اظهار داشت: اگر یادتان باشد، می دانید در بازی ما با سپاهان، چه کاری را با ما انجام دادند. همه می دانند چه اتفاقاتی در آن بازی رخ داده بود. آقای فغانی سپاهان را از رده پایین جدول رده بندی لیگ برتر به بالا آورد.

وی ادامه داد: آقای فغانی نتیجه لیگ را در آن زمان تغییر داد. این داور پنالتی نادرستی را هم در بازی تراکتور سازی و سپاهان علیه ما گرفته بود که درست نبود.

سرمربی سرخ پوشان تبریزی در خصوص ناراحتی هواداران تیمش، گفت: مردم ناراحت هستند ولی به خاطر این بازی ناراحت نیستند، بلکه به خاطر آن بازی تراکتورسازی مقابل سپاهان ناراحت هستند. آنها به ما کلک زدند که این بلا را بر سرمان بیاورند.

اولیویرا بیان کرد: ما سختی ها و زحمات زیادی را تا امروز کشیده بودیم تا تیم به قهرمانی برسد. هواداران هم همیشه از تیمشان حمایت کرده بود. فغانی باید به اصفهان و جشن سپاهان می رفت و نه اینکه در تبریز حضور یابد!

گفته شده که هم زمان دسترسی به شبکه های رادیو و تلویزیون، تلفن های همراه و اینترنت نیز در ورزشگاه تبریز قطع و به تماشاگران از طریق بلندگوی ورزشگاه اطلاعات دروغ داده شده بود.

این اتفاق کم نظیر در حالی رخ داد که در اصفهان، بازیکنان سپاهان، پس از پیروزی ۲-۰ برابر سایپا، خود را برای دریافت کاپ قهرمانی آماده می کردند.

یک روایت می گوید یکی از مسوولان فدراسیون فوتبال حوالی دقیقه ۸۰ به تونی اولیویرا گفته که سپاهان و سایپا بازیشان دو بر دو شده و به همین دلیل تراکتورسازان به دستور تونی عقب کشیده اند.

یکی از عکاس ها که دور زمین بوده دیده که یکی از مسوولان فدراسیون فوتبال به نیمکت تراکتورسازی گفته که بازی سپاهان و سایپا دو بر دو شده است و حتی با دوربین تلویزیون هم مصاحبه کرده است.

بسیاری از هواداران تراکتورسازی هم از نتیجه بازی سپاهان و سایپا با خبر نبودند و اینترنت در ورزشگاه قطع شده بود و به همین دلیل از نتیجه بازی سپاهان و سایپا با خبر نبودند. جمعیت کثیری از تماشاگران به وسط چمن ورزشگاه هجوم بردند که مأموران نیروی انتظامی تلاش کردند آنها را کنترل کنند.

انتهای خبر