ماجرای بهره برداری از کارخانه ایران خودرو آذربایجان به عنوان دومین سایت گروه صنعتی ایران خودرو در آذربایجان شرقی گویا تمام شدنی است و هر روز موضوعات جدیدی در این خصوص مطرح می شود. به گزارش اعتدال پرس، بعد از آنکه آذرماه ۱۳۹۰ مقامات ارشد استانی از استاندار آذربایجان شرقی گرفته تا فرمانده لشکر […]
ماجرای بهره برداری از کارخانه ایران خودرو آذربایجان به عنوان دومین سایت گروه صنعتی ایران خودرو در آذربایجان شرقی گویا تمام شدنی است و هر روز موضوعات جدیدی در این خصوص مطرح می شود.
به گزارش اعتدال پرس، بعد از آنکه آذرماه ۱۳۹۰ مقامات ارشد استانی از استاندار آذربایجان شرقی گرفته تا فرمانده لشکر عاشورا، از نمایندگان مجلس گرفته تا مدیران کل شیرینی افتتاح آزمایشی کارخانه ایران خودرو آذربایجان را نوش جان کردند و روبان قرمز رنگ را بریدند کمتر کسی فکر می کرد که بعد از تولید تنها پنج دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ درهای این کارخانه بسته خواهد شد.
کارخانه ایران خودرو آذربایجان با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و گروه صنعتی ایران خودرو قرار بود در آذربایجان شرقی پژو ۲۰ و پژو ۲۰۷ تولید کند که متاسفانه در پنج ماهه اول فعالیت با تولید پنج دستگاه خودرو چرخ های تولیدش متوقف و درهای آن بسته شد.
در سال ۸۹ آقایان منافی رویان و نقدی درخواستی برای تاسیس این شرکت ارائه دادند و با صدرو جواز تاسیس و پروانه تولید و با همکاری شرکت ایران خودرو، این شرکت در تبریز تاسیس گردید و دو سال پیش تولید آزمایشی اش را شروع کرد.
در ادامه کار اختلافات حقوقی که بین شرکا وجود داشت باعث مشکلاتی در ایران خودرو آذربایجان شد و فعالیت این کارخانه را بیش از یکسال به تعلیق برد. متاسفانه علی رغم حل این مشکل ، در ادامه کار موانع دیگری پیش آمد که باعث ادامه توقف کار و بلاتکلیفی چند ساله این مجموعه شده است.
ظاهراً دیگر علاقه ای از سوی مدیران ایران خودرو برای سرمایه گذاری در تبریز وجود ندارد و بهانه های مختلفی را در این خصوص مطرح می کنند؛ آنها در برخی محافل عنوان کرده اند که سرمایه گذاری در تبریز برایشان توجیه اقتصادی ندارد!
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می گوید: ایران خودروی آذربایجان آماده بهره برداری است و این شرکت در دریافت قطعات از تهران مشکل دارد؛ ایران خودرو تحویل قطعات را منوط به پرداخت نقدی کرده است و ظاهراً این از توان مالی مسئولان این شرکت خارج است. برای حل این مشکل هم ما از محل صندوق توسعه ملی پرداخت وام به ایران خودروی آذربایجان را مصوب کرده ایم ولی هنوز این وام را نتوانسته اند بگیرند!
عظمایی افزوده : مطمئن باشید از طرف ما مشکلی برای ایران خودروی آذربایجان وجود ندارد، اما ظاهرا مشکلاتی در تهران وجود دارد که فنی نیست. مطمئناً ایجاد تنش در این مسائل، کار را به بن بست می کشاند.
استاندار آذربایجان شرقی هم می گوید: این کارخانه با وجود اینکه همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی آموزش دیده اش تکمیل است لاکن متوقف شده است.
وی در خصوص مذاکراتشان با مسئولان ایران خودرو اظهار داشت: آخرین مذاکرات ما با ایران خودرو به درخواست تسهیلات از سوی آنان منتهی شد که ما نیز از محل صندوق توسعه ملی متعهد شدیم تسهیلات را تامین کنیم ولی با این وجود هنوز کارخانه متوقف مانده است.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز درباره آخرین وضعیت ایران خودرو آذربایجان گفته است: پس از ناکامی مصوبه هیات دولت که مقرر بود ایران خودرو آذربایجان سوم خرداد شروع بکار کند، جلسه ای برگزار کردیم تا سرمایه در گردش مورد نیاز کارخانه تامین شود و استانداری و سازمان صنعت آذربایجان شرقی مبلغی را بصورت وام به ایران خودرو آذربایجان پرداخت کند تا مشکل حل شود.
رحمانی می گوید: حرف شرکت ایران خودرو هم این است که وضعیت مالی خوبی ندارند و برای راه اندازی ایران خودرو آذربایجان نیاز به شارژ مالی و رفع نواقص جزیی است.
عذم آغاز بکار کارخانه ایران خودرو آذربایجان که سوژه روز مردم و رسانه ها حتی در تهران شده است باعث شد روزنامه تهران امروز طی گزارشی به بررسی وضعیت این کارخانه از زبان نماینده تبریز بپزدازد.
————————————————————————–
آذربایجان شرقی در زمره استانهایی است که نام استان صنعتی را به یدک میکشد. تبریز بهعنوان مرکز آذربایجان شرقی یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور است که از استقرار صنایع سبک و سنگین بهره میبرد.
به گزارش اعتدال پرس به نقل از روزنامه تهران امروز، تاسیس کارگاههای قطعهسازی و همچنین واحدهای بزرگی چون ماشینسازی و تراکتورسازی باعث شده تا تبریز به عنوان یکی از مراکز مهم تولید خودروسازی کشور شناخته شود.
تبریز توانمند در تولید قطعات خودروهای سنگین
در حال حاضر حدود ۱۰ کارخانه کوچک و بزرگ خودروسازی با پشتیبانی از ۵۰۰ کارگاه قطعهسازی چرخ صنعت این استان را میچرخانند. علاوه بر تولید خودروهای باری، کامیون، کشنده و اتوبوس حدود ۳۵ درصد کارگاههای قطعهسازی کشور در این استان قرار گرفته است. بر اساس آمار تا پیش از سال ۸۳ حدود ۶۰ درصد ظرفیت قطعهسازی کشور در آذربایجان شرقی مستقر بود تولید ۹۷درصد از قطعات تراکتور کشور در تراکتورسازی تبریز نمونه بارزی از توانمندیهای استان در سالهای گذشته است.
نقش خودروسازی آذربایجان در آشفته بازار خودرو
شرکت خودروسازی آذربایجان اولین واحد تولید خودرو کوچک در آذربایجان بود که در اولین سفر استانی رئیسجمهور به استان آذربایجان شرقی به تصویب رسید. پس از آن در سال ۸۶ استقرار بخشی از صنایع ایران خودرو در تبریز مهر تاییدی بر توانایی این استان در تولید خودروهای کوچک شد.
پس از بررسیهای صورت گرفته شرکت ایرانخودرو تبریز در ۳۰ کیلومتری جاده آذرشهر – تبریز در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار در راستای فعالیتهای صنعتی در داخل کشور و حضور مستمر در بازارهای بینالمللی افتتاح شد. راهاندازی خودروسازی آذربایجان کورسوی امیدی در بازار آشفته تولید خودرو بود که میتوانست نقش بسزایی در حل این بحران ایفا کند.
خودروسازی آذربایجان در پنج آذر ۹۰ همزمان با سفرهای استانی رئیسجمهور به آذربایجان شرقی طی مراسم باشکوهی افتتاح شد. پنج ماه گذشت، خودروسازی آذربایجان با تولید ۵ دستگاه تولید آزمایشی حتی افتتاح رسمی هم نشد. در دوسال اخیر بارها تاریخهای متعددی برای افتتاح رسمی کارخانه اعلام شده اما محصول کارخانه چیزی جز خطوط راهاندازی نشده نبود.
این کارخانه که در دو فاز طرح ریزی شده بود در مرحله اول با سرمایهگذاری دو هزار میلیارد ریالی ایجاد شد، اما آرزوی تولید سالانه ۲۰۰ هزار و هر ساعت ۲۵ دستگاه خودرو را بر دل تمامی آذریها گذاشت. مسکوت ماندن پروژه در فاز اول باعث شد تا دیگر سخنی از راهاندازی فاز دوم و تولید دو برابر محصول در میان نباشد.
ایران خودرو آذربایجان غیرقابل بهرهبرداری است
در همین رابطه محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم گفت: خودروسازی آذربایجان که یکی از واحدهای زیرمجموعه ایران خودرو است نزدیک به ۶ سال است که در میان بیتوجهی مسئولان و به تعویق افتادنهای پیاپی، غیر قابل بهرهبرداری است.
سعیدی افزود: در حالیکه بسیاری از مسئولان تامین قطعات را مهمترین مشکل خودروسازی آذربایجان تلقی میکنند این استان به دلیل بهره مندی از شرکتهای قطعهسازی خودرو نیاز به انتقال قطعه از تهران ندارد. وی تصریح کرد: این واحد میتوانست به شکل مستقیم برای دو هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد کند.
سعیدی افزود: این واحد صنعتی با داشتن ظرفیت عظیم و با استفاده از آخرین الگوهای جهانی در برخی بخشها پیشرفتهتر از خطوط ایران خودرو و سایپا آماده بهرهبرداری است، اما متاسفانه به علت وجود برخی موانع تاکنون این مجتمع صنعتی افتتاح نشده است.
وی ادامه داد: در آخرین سفر رئیسجمهور به استان آذربایجان شرقی هیات دولت مصوبهای مبنی بر افتتاح این مجموعه در روز سوم خرداد سال ۹۲ به تصویب رساند اما سوم خرداد هم درمیان سکوت مسولان و سکون خودروسازی آذربایجان گذشت.
مشکلات سرمایهگذاران باعث کندی پیشرفت کار
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این طرح در ابتدا با مشارکت ۶۰ درصدی ایرانخودرو و ۴۰ درصدی دو سرمایهگذار بخش خصوصی آغاز به کارکرد، گفت: پیش از این مقرر شده بود که خودروسازی آذربایجان در سال اول فعالیت خود، خودرو ۲۰۶ و پس از آن خودرو تبریز تولید کند اما مشکلات پیش آمده میان سرمایهگذاران موجب کندی پیشرفت این طرح و در نتیجه بیثمر ماندن تلاشهای هر دو طرف شد.
وی با تاکید بر اینکه این واحد صنعتی باید رونق گرفته و وارد چرخه تولید شود اظهار داشت: پس از اینکه کارخانه خودروسازی آذربایجان به صورت رسمی افتتاح نشد زمزمههایی مبنیبر انتقال این کارخانه به شهری دیگر به گوش میرسید اما باید توجه داشت که کارخانه در آذربایجانشرقی ایجاد و بنا گذاشته شده است.
اما بهدلیل بیتوجهی مسئولان استانی و دولتی محصول تولیدی ندارد. سعیدی گفت: درحالیکه رئیسجمهور تاکید بسیاری در آخرین سفر خود به راهاندازی خط تولید خودرو در خودروسازی آذربایجان داشتند اما ایرانخودرو نسبت به دستور رئیسجمهور بیتفاوت بوده و به وعدههای خود عمل نکرد.
وی در پایان عنوان کرد: تمامی زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری از خودروسازی آذربایجان وجود دارد اما متاسفانه به دلیل نبود یک برنامهریزی دقیق این واحد صنعتی ناکارآمد مانده است.
ناشناس
تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۳۹۲
یاشاسین سعیدی