هر دم از این باغ، بری(ندایی)میرسد!/ کلانتری: ورود آب خزر به دریاچه ارومیه صلاح نیست/ انتقال آب ارس گران تمام می‌‌شود

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ورود آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را به دلایل فنی به صلاح نمی‌دانیم و انتقال آب سد ارس نیز بسیار گران تمام خواهد شد و این درحالی است که 100 میلیون متر مکعب آب را بسیار ارزان‌تر از حوزه‌های دیگر می‌توانیم تامین کنیم. به گزارش اعتدال پرس به […]

image_pdfimage_print

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ورود آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را به دلایل فنی به صلاح نمی‌دانیم و انتقال آب سد ارس نیز بسیار گران تمام خواهد شد و این درحالی است که 100 میلیون متر مکعب آب را بسیار ارزان‌تر از حوزه‌های دیگر می‌توانیم تامین کنیم.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، عیسی کلانتری ظهر امروز در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز اظهار داشت: دولت عزم خود را برای احیا دریاچه جزم کرده، به طوری که طی سه ماهه آخر سال گذشته 450 میلیارد تومان برای احیا اختصاص یافت.

اختصاص یک هزار و 950 میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه

وی افزود: امسال وضعیت مالی دولت اسفناک است و درصد بالایی کسری داشتیم و با وجود اینها بودجه پیشنهادی یک هزار و 950 میلیارد تومان تصویب شد که 680 میلیارد از آب‌های مرزی، 300 میلیارد تومان از ردیف دستگاه‌های اجرایی و یک هزار و 70 میلیارد تومان از محل حوادث غیرقابل پیش‌بینی تخصیص خواهد یافت.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: چیزی که دولت قرار بود انجام دهد انجام داده و اولویت‌بندی برنامه‌ها نیز کاملا مشخص است.
دریاچه ارومیه

کلانتری با بیان اینکه حق آبه دریاچه 2 هزار و 576 میلیون متر مکعب است که از آن تنها 900 میلیون متر مکعب وارد دریاچه شده است، اظهار داشت: سدسازی‌ها باعث شده آبی وارد دریاچه نشود و بخش عمده‌ای از آن پشت سدها برای کشاورزی ذخیره شود.

89 درصد آب دریاچه از آذربایجان‌غربی و 11 درصد آن نیز از آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود

این مسئول با تاکید بر لزوم جدیت بیشتر مسئولان آذربایجان‌شرقی در مورد احیای دریاچه اعلام کرد: 89 درصد آب دریاچه از آذربایجان‌غربی و 11 درصد آن نیز از آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود و این در حالی است که خشک شدن آب دریاچه تهدید جدی‌تری برای مردم آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: ورود آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را به دلایل فنی به صلاح نمی‌دانیم و انتقال آب سد ارس نیز بسیار گران تمام خواهد شد و این درحالی است که 100 میلیون متر مکعب آب را بسیار ارزان‌تر از حوزه‌های دیگر می توانیم تامین کنیم.

کلانتری گفت: در مورد آب سد زاب 20 میلیون یورو پرداخت کردیم و تی.بی.ام اول شروع به کار کرده است؛ دستگاه دوم هم اوایل زمستان به سمت رودخانه زاب حمل خواهد شد که حدود 22 میلیون یورو هزینه خواهد داشت؛ به هرحال ما مشکل سخت‌افزاری نداریم و حدود 380 میلیارد تومان به آب و فاضلاب تبریز اختصاص دادیم تا پساب فاضلاب تبریز را به دریاچه بریزد.

آب سد سیلور نیز از اردیبهشت به دریاچه انتقال خواهد یافت

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ما کوچک‌ترین نگرانی در مورد انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه نداریم و آب سد سیلور نیز از اردیبهشت به دریاچه انتقال خواهد یافت و تا 3 سال آینده 300 میلیون متر مکعب آب تصفیه شده وارد دریاچه خواهد شد.

این مسئول متذکر شد: مشکل ما عدم توجیه صحیح مردم در مورد صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی است که 90 درصد آب کشور را مصرف می‌کنند؛ در حالی که تنها 9 درصد تولید ناخالص اقتصادی ما در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اگر دریاچه ارتباط مستقیم با چاه‌ها و آبخوان‌های اطراف داشت قابلیت احیا نمی‌یافت؛ توضیح داد: با توجه به ساختار زمین شناسی دریاچه به استثنای چاه‌های واقع در شعاع 400 متری بقیه چاه‌ها هیچ ارتباطی با کف دریاچه ندارند و مشکل شوری آب شبستر به این دلیل است که خروجی آب بیشتر از ورودی است.

این مسئول با بیان اینکه 85 درصد هزینه آبیاری تحت فشار و در حوزه دریاچه کل هزینه را پذیرفته است؛ خاطرنشان کرد: اگر جلوی خشکی دریاچه با حدود هزار میلیارد دلار گرفته نشود باید، میلیاردها دلار صرف تبعات ناشی از خشکی دریاچه و انتقال شهرهای تبریز و ارومیه کنیم.

انتهای خبر