آذربایجان در سوگ یکی دیگر از مفاخر خود نشست/ دكتر مبين پدر جذاميان ايران درگذشت

دکتر محمد حسن مبین ، "پدر جذامیان ایران" و دارنده "نشان تبریز" که از مفاخر نیکنام معاصر آذربایجان به شمار می رود، صبح امروز در سن 88 سالگی در اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت. به گزارش اعتدال پرس، نویسنده، شاعر و افتخار پزشکی آذربایجان و ایران، استاد دکتر محمد حسین مبین در […]

image_pdfimage_print

دکتر محمد حسن مبین ، "پدر جذامیان ایران" و دارنده "نشان تبریز" که از مفاخر نیکنام معاصر آذربایجان به شمار می رود، صبح امروز در سن 88 سالگی در اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.
به گزارش اعتدال پرس، نویسنده، شاعر و افتخار پزشکی آذربایجان و ایران، استاد دکتر محمد حسین مبین در سال 1306 شمسی در یکی از محلات قدیمی تبریز به نام چرنداب پا به عرصه هستی گذاشت.
وی در عمر پرافتخار خود با عناوین نویسندگی و شعر و پزشکی افتخارات گسترده ای کسب کرده بود و ساخت و مدیریت یک مجموعه گسترده با عنوان بابا باغی برای جذامیان یکی از مهم ترین اقدامات وی بوده است و این پزشک حاذق با عنوان پدر جذامیان ایران شهرت داشت.
دکتر مبین علاوه بر خدمات روزمره در امر جذام و حمایت از جذامیان به عشق و علاقه خاصی که به شعر و ادبیات داشت در وادی ادبیات نیز سهم و تلاشی درخور و قابل تامل دارد.
وی در شعر تخلص “شمشک” تخلص کرده و آثار بسیاری در حوزه ادبیات خصوصا ادبیات کودک داشته است.

زندگینامه دکتر محمد حسین مبین
وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان معرفت تبریز و کلاس شش و دوره دبیرستان را در دبستان و دبیرستان پهلوی آنروز در کرمان به پایان رساند. آنگاه بعد از شش سال اقامت در کرمان به تبریز مراجعت و با اخذ دیپلم طبیعی از دبستان فردوسی در سال 1328 وارد دانشکده پزشکی تبریز شد و در سال 1334 به دریافت دکترای پزشکی نایل آمد. وی پس از طی خدمت نظام وظیفه در سال 1337 به استخدام وزارت بهداری درآمد و خدمات پزشکی ، اجتماعی خود را با بیماریابی جذام در آذربایجان شرقی آغاز کرد. و پس از یک سال فعالیت در امر بیماریابی در سال 1338 به عنوان کفیل آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز به ادامه فعالیت پرداخت.
در سال 1341 با استفاده از بورس تحصیلی سازمان بهداشت جهانی برای طی دوره آموزشی علمی و عملی جذام، رهسپار کشورهای اروپایی اسپانیا و پرتقال و افریقایی،نیجریه و مالی گردید. پس از این دوره آموزش عالی به ایران مراجعت و بعنوان رئیس آسایشگاه باباباغی مشغول به خدمت شد.

در سال 1348 با ادغام سازمان بهداری و دانشگاه تبریز به دانشگاه منتقل و با اغتنام فرصت با اخذ تخصص در رشته بیماریهای پوست و آمیزشی از دانشگاه تبریز توفیق یافت. در بخش پوست دانشکده پزشکی بیمارستان بابک(هفتم تیر ) به عنوان عضو هیئت علمی به خدمات علمی – پزشکی خود ادامه داد.

استاد دکتر مبین، خدمت به جذامیان را از وظایف انسانی و پزشکی خود شمرده و در سال های دراز خدمت خود همواره در فکر آنها بوده و از مساعدت آنها فروگذار نکرده است بطوریکه از بهمن سال 1353 به عنوان عضو افتخاری انجمن کمک به جذامیان ایران و چند سالی نیز به عنوان رئیس انجمن کمک به جذامیان آذربایجان به این قشر محروم و مظلوم خدمت کرده است. چنانکه هر جا بحثی از جذام و جذامی به میان میاید نام این انسان دوست قرین صحبت می گردد.
مبین دکتر
لازم به ذکر است پیکر استاد دکتر محمد حسن مبین صبح فردا از قبرستان وادی رحمت تبریز تشییع و در جوار آرامگاه همسرش به خاک سپرده خواهد شد.

همچنین مراسم شام غریبان فردا از ساعت 3:30 الی 5:30 در مسجد امام زاده واقع در خیابان طالقانی برگزار خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) این ضایعه اسفناک را به تمام مردم ایران علی الخصوص مردم استان تسلیت می گوید. “روحش شاد”

انتهای خبر