گرامیداشت “خلیل خان ” از مبارزان مشروطه در روستای “گلین قیه” مرند

یاد و نام “خلیل خان ” از مبارزان مشروطه در روستای “گلین قیه” مرند گرامی داشته شد. به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، “محمدحسن چمیده‌فر” معاون فرهنگی اداره کل در این آیین گفت: یاد و نام دلاورمردان، بزرگان و سرداران آذربایجان همچون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام و یاران قهرمان و فرهیخته‌ی آنان بدون شک زینت دفتر انقلاب […]

image_pdfimage_print

یاد و نام “خلیل خان ” از مبارزان مشروطه در روستای “گلین قیه” مرند گرامی داشته شد.

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، “محمدحسن چمیده‌فر” معاون فرهنگی اداره کل در این آیین گفت: یاد و نام دلاورمردان، بزرگان و سرداران آذربایجان همچون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام و یاران قهرمان و فرهیخته‌ی آنان بدون شک زینت دفتر انقلاب مشروطه است.

وی افزود: شخصیت‌هایی همچون خلیل خان که در دوران مبارزه با استبداد با جان و دل ایستادگی کرده و از عزت و شرف و خاک ایران اسلامی پاسداری کرده‌اند شایسته تجلیل وگرامیداشت هستند.

خلیل خان هرزنی

وی گفت: بزرگداشت چهره‌های برجسته‌ی کشور، در ضمن آنکه ادای دینی به کوشش‌ها و مجاهدت های آنان است، موثرترین شیوه در تحکیم مبانی دینی و ملی و تداوم بخشیدن به ارزش‌های اسلامی و هنجارهای فرهنگی ملت صاحب فضیلت ایران است و این آیین نیز در این راستا برگزار شده است.

در ادامه “نقی کرمی” فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز گفت: مرند شهر تاریخ و فرهنگ و هنر با قدمتی به درازای تاریخ بیش از ۷۰۰۰ ساله خود خاستگاه بزرگ مردانی است که دلاوریهای آنان برگ زرینی در تاریخ آذربایجان است.

وی افزود: در این میان خلیل خان از یاران باوفای ستارخان بود و آن هنگام که ایران و آذربایجان در زیر سم ستوران قشون روس بود، خلیل خان به طور خودجوش برای مبارزه با متجاوزان کمر همت بست.

کرمی، تمسک بر اهل بیت (ع) و خدامحوری را رمز پیروزی مبارزان مشروطه عنوان کرد.

گفتنی است خلیل خان گلین قیه ای (هرزنی) یکی از مبارزان آزادیخواه مرند که خودجوش مبارزه کرد.

وی ازیاران ستارخان بود. خلیل خان در روستای گلین قیه زندگی می کرد. زمانی که کشور ایران و بخصوص آذربایجان درزیر سم ستوران قشون روس بود وآنها به کوچکترین بهانه ای وارد خاک ایران می شدند بطور خودجوش، با یک تفنگ شکاری کهنه، در روستائی دورافتاده، کمرهمت بربسته وبرای مبارزه باقشون متجاوز سربه کوه وصحرا می گذارد .

روستای گلین قیه درنزدیکی جاده‌ی نظامی جلفا به مرند قراردارد. نظامیان روس جهت رسیدن به تبریز برای دفع مشروطه خواه ها مجبور به گذر از این جاده واز نزدیکی روستای گلین قیه بودند. هرکدام از روس های تک رو که درتیررس تفنگ خلیل خان قرار می گرفت کشته ویا مجروح می شد. خلیل خان پس از درگیری، بعلت آشنائی با کوه ها براحتی می توانست خودرا برهاند .

خلیل خان با سردار ماکو دوست بوده و به خانۀ هم رفت و آمد داشتند. وی طبع شعر هم داشت و صدها بیت از اشعارترکی و فارسی او در سینه و زبان های روستائیان می گردد . خلیل خان در ۱۲۲۵ بدنیا آمده وپس از۱۰۲ سال عمر در ۱۳۲۷ وفات یافته و در قبرستان بالائی گلین قیه بطرف کراب مدفون است.

  • پایگاه خبری تحلیلی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، با تاکید بر اهمیت شناسایی و نکوداشت در خور شان مفاخر آذربایجان و بخصوص مفاخر بومی شهرستانهای مختلف استان که متاسفانه بسیاری هنوز گمنام و مهجور مانده اند، از متولیان فرهنگی استان و همچنین مسئولان ارشد دیگر شهرستانها انتظار دارد اهتمام جدی در این خصوص داشته باشند.
  • خلیل خان گلین قیه

3

 

 

انتهای خبر