فوری؛ گزارش اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)

برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای تبریز، ارومیه و اردبیل/ناکامی تجزیه طلبان در سوءاستفاده از اعتراضات آرام مردم + تصاویر و حاشیه ها

نیروهای انتظامی در این حین برای جلوگیری از تشدید درگیری عقب نشینی کردند تا بلکه تظاهرکنندگان آرام شوند اما تعدادی با پرتاب سنگ به سمت نیروهای پلیس چند نفر از عوامل انتظامی و حتی برخی رهگذاران و افراد عادی نظاره گر را به شدت زخمی کردند.

image_pdfimage_print

خبر فوری: عصر امروز تجمعات پراکنده جمعی از مردم در تبریز در محکومیت اهانت اخیر در یک برنامه تلویزیونی برگزار شد، که با هوشیاری مردم در کمال آرامش و امنیت خاتمه یافت شد.
به گزارش اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) از تبریز، بیشترین تجمع در محدوده بازار و با حضور چندصد نفر برگزار شد. همچنین تحمعات محدودی نیز در آبرسان و منصور برگزار شد که البته ادامه دار نبود.

گفتنی است مشابه این تجمع در شهرهای اردبیل و ارومیه نیز برگزار گردید.

مشروح خبر :

در حالی که گروه‌های تجزیه طلب با حمایت جریانات معاند خارجی و جریان سازی در شبکه های اجتماعی و ماهواره در ۲ روز اخیر درصدد تحریک  مردم آذربایجان و برگزاری تظاهرات برآمده بودند، لیکن افرادی کم شمار که البته اغلب آنها نیز بدون قصد آشوب حضور پیدا کرده بودند، در تجمعات اعتراضی امروز شهرهای تبریز و ارومیه و اردبیل به خیابان ها آمدند.

این در حالیست که در دو روز گذشته و بلافاصله پس از رسانه ای شدن خبر توهین به مردم ترک زبان در نمایش طنز برنامه کودک روز جمعه شبکه دو سیما، مسئولان منطقه ای و ملی ضمن محکوم کردن این مسئله پیگیری های لازم برای عذرخواهی عاملان امر از عموم مردم غیور آذربایجان و برخورد قانونی با خاطیان را آغاز کرده و خوشبختانه مسئولان ارشد سازمان صدا و سیما نیز ضمن اعلام غیرعمدی بودن امر و عذرخواهی از مردم به خاطر این اشتباه، نسبت به توبیخ و برکناری برخی مدیران مربوطه و  توقف پخش این برنامه تا روشن شدن ابعاد مسئله اقدام کردند.

همچنین در کنار برخی اقدامات قضایی و قانونی جهت پیگیری کامل این قضایا، شورای نظارت بر صدا و سیما جلسه ویژه ای به منظور بررسی دقیقتر این موضوع دعوت به جلسه در روز سه شنبه کرده است.

حتی ساعتی قبل نیز سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما و پورمحمدی، معاون سیما به طور جداگانه با عذرخواهی رسمی و صریح از برخورد سریع و متناسب با عاملان این تخلف و نیز تلاش برای نظارت دقیق تر بر برنامه های رسانه ملی خبر دادند.

اما برخی جریانات معاند تجزیه طلب که حیات خود را در شعله ور کردن آتش اختلافات و تشدید فضای دو قطبی ترک و فارس و خدشه به وحدت ملی و تمامیت ارضی ایران می بینند، این بار نیز تمام تلاش خود را در جهت تهییج افکار عمومی برای ایجاد آشوب و به حاشیه کشاندن اعتراض قانونی و منطقی مردم مناطق ترک نشین و خطه آذربایجان بکار بستند تا با برگزاری تجمعات غیرقانونی از آب گل آلود ماهی بگیرند.

گفتنی است در تجمعات امروز، نیروهای انتظامی که بر حسب وظیفه ذاتی خود برای برقراری نظم عمومی و جلوگیری از ورود خسارت به اموال عمومی و مردم در صحنه حضور داشتند، در مقابل تشکیل تجمع محدود چند صد نفره در سه نقطه از شهر تبریز افراد را دعوت به آرامش کردند، طوریکه نیروهای انتظامی حتی در مقابل استانداری اجازه دادند تا برخی تظاهرکنندگان حرف‌ها و مواضع خود را به گوش مسئولین برسانند، اما متاسفانه برخی از این افراد آشوب گر که شمار آنها به چند ده نفر هم نمی رسید به نیروهای نظامی حمله ور شده و شعارهای تندی را نیز سر دادند.

گزارشات رسیده، حاکیست نیروهای انتظامی در این حین برای جلوگیری از تشدید درگیری عقب نشینی کردند تا بلکه تظاهرکنندگان آرام شوند اما تعدادی از این جمع با پرتاب سنگ به سمت نیروهای پلیس چند نفر از عوامل نیروهای انتظامی و حتی برخی رهگذاران و افراد عادی نظاره گر را به شدت زخمی کردند.

بر اساس مشاهدات خبرنگاران ما، پس از چندبار متفرق کردن اندک جمعیت شعار دهنده، مجددا این افراد با هدایت برخی عناصر جمع شده و تلاش کردند از طرف میدان ساعت و چهار راه منصور به سمت میدان آبرسان حرکت کنند که با مقابله به مثل پلیس و عدم همراهی اکثریت مردم حاضر در صحنه، ناکام ماندند.

تکذیب کشته شدن فرد یا افرادی در تجمع امروز تبریز

سرهنگ نوروزی فرمانده انتظامی شهرستان تبریز در خصوص تجمع امروز علیه ماجرای فیتیله و فضای بوجود آمده گفت: علی رغم فضاسازی های رسانه ای درخصوص کشته شدن و درگیری تن به تنی، در این تجمع هیچ کشته ای وجود ندارد و فضاسازی ها کذب محض است.

به گزارش آناج، سرهنگ فرهنگ نوروزی فرمانده انتظامی شهرستان تبریز در خصوص تجمع امروز علیه ماجرای فیتیله و فضای بوجود آمده به زیتون گفت: علی رغم فضاسازی های رسانه ای درخصوص کشته شدن و درگیری تن به تنی، در این تجمع هیچ کشته ای وجود ندارد و فضاسازی ها کذب محض است.

وی افزود: برخورد نیروی انتظامی با تجمع کنندگان بسیار مسالمت آمیز و در راستای حفظ آرامش بود.

تجمع اعتراضی به برنامه فیتیله در تبریز با آرامش پایان یافت/ دو نفر از رهگذران بر اثر اصابت سنگ زخمی شدند

فرماندار تبریز با بیان اینکه نارضایتی آذری زبانان از پخش برنامه موهن فیتیله در جمعه گذشته یک حقیقت مسلم است، گفت: تجمع بعد از ظهر امروز تبریز در اعتراض به این موضوع با آرامش پایان یافت.

رحیم شهرتی فر دوشنبه شب در گفت وگو با ایرنا افزود: اعتراض به موقع مردم و مسئولان استان به پخش این برنامه و اقدام به موقع سازمان صدا و سیما در برخورد با خاطیان، عذرخواهی مقام های ارشد این سازمان از مردم و وعده عدم تکرار این گونه اتفاقات در آینده و رسیدگی قاطع و ریشه یابی کامل موضوع، موجب شد مردم فهیم و آگاه تبریز، رسیدگی به این مساله را به مقام های مسئول بسپارند.
وی اظهار داشت: با این وجود عده ای از جوانان که با پخش برنامه تلویزیونی موهن ‘فیتیله’، احساسات شان جریحه دار شده بود، به عنوان اعتراض در ساعت ۱۶ بعد از ظهر امروز در تبریز تجمع کردند و پلیس و برادران نیروی انتظامی با توجه به وظیفه ذاتی خود مبنی بر ممانعت از برگزاری تجمع های غیرقانونی و فاقد مجوز و برای حفظ امنیت و آرامش شهر و جان و مال مردم، درخواست متفرق شدن تجمع کنندگان را کردند.
فرماندار تبریز اضافه کرد: چون تعداد تجمع کنندگان محدود و کم بود و از طرفی مردم با فرهنگ تبریز با هوشیاری و آگاهی از همراهی معترضان خودداری کردند، تجمع که به صورت محدود منجر به بروز تنش جزئی شده بود، به سرعت به پایان رسید.

شهرتی فرد ادامه داد: در این تجمع دو نفر از رهگذران بر اثر اصابت سنگ از ناحیه سر زخمی شدند.

وی از خویشتنداری نیروهای انتظامی و موفقیت آنان در مدیریت تجمع تبریز و همکاری مردم فهیم این کلان شهر با پلیس و عدم همراهی با اقدامات غیرقانونی تقدیر و تشکر کرد.

حاشیه های تجمع امروز

نکته قابل توجه اعتراضات امروز تبریز این بود که بسیاری از مردم عادی که برای انجام امورات روزمره‌ی خود و یا اطلاع از وقایع احتمالی در مناطق محل تجمع حضور داشتند نه تنها رغبتی به ملحق شدن به این جمع نشان ندادند، بلکه حتی از برخی شعارها و اقدامات ناهنجار تجمع کنندگان آزرده شده و گلایه مند بودند.

برخورد سرد مردم در مرکز شهر تبریز با این تجمع غیرقانونی و آشوب گری حاضران در تجمع موجب شد، این افراد با شعارهای توهین آمیز نسبت به مردمی که به موضوع ورود پیدا نمی کنند؛ معترض شوند!

متاسفانه تجمع کنندگان به مردم عادی که مشغول فعالیت روزمره ی خود و گذر از معابر بودند نیز توهین می کردند.  شعار ” هرکس کی بی طرفدی فارس دان دا بی شرف دی” نثار مردمی می شد که با نگاه های منتقد خود تماشاگر اوضاع بوجود آمده در معابر مرکزی شهر تبریز بودند.

عصبانیت این عده معدود به حدی بود که به خودروهای سواری مردم عادی نیز رحم نکرده و با پرتاب سنگ موجب تحمل خسارت مردم شدند.

تعدادی از این افراد نظاره گر، در گفتگو با خبرنگاران اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) از اینکه برخی فرصت طلبان با سوگیری از آن سوی مرزها و معاندین درصدد انحراف خواسته به حق مردم و ایجاد شورش در سطح شهر هستند، شدیدا معترض بوده و معتقد بودند باید اعتراضات به طرق کاملا منطقی و قانونی پیگیری شود.

این عده اظهار داشتند، اعتراضات مزبور به هیچ وجه نباید سیاسی گردیده و دست آویز برخی سودجویان و آتش بیاران معرکه که تنها نتیجه اش تحریک احساسات عده ای جوان و گرفتاری آنان می شود، گردد.

نوع تحرکات رسانه ای این قشر معترضین نشان می داد که هدف اصلی این تجمعات غیرقانونی بسترسازی برای ایجاد یک فتنه پیچیده قومی باشد، چرا که همت بیشتر تجمع کنندگان در مستند سازی تصویری و بزرگ نمایی حوادث روی داده بود طوریکه که بررسی روند فعالیت های موجود در شبکه های اجتماعی نشان می داد این عده معدود با مونتاژ و استفاده از تصاویر قدیمی به دنبال ملتهب نشان دادن فضا و تحرکات ضد امنیتی در مناطق آذری نشین و حتی تهران هستند. این عده حتی با شیوه نخ نما شده کشته سازی درصدد تحقق اهداف شوم خود بودند که البته بلافاصله تکذیب و خنثی شد. البته باید در ساعات و روزهای آتی منتظر پروژه کشته سازی و نماد سازی برای گرم نگه داشتن احساسات مردمی نیز باشیم.

استفاده از عکس های آرشیوی مانند آتش زدن اتوبوس در ناآرامی های فنته ۸۸ در تهران و ماجراهای تاسف بار سال ۸۵ تبریز در میان عکس های تجمعات تبریز نشان بر برنامه ریزی دقیق این گروهها برای بزرگ نمایی و ادامه ی این ماجراجویی ها دارد.

تصاویر اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) از تبریز

 تصاویر دریافتی از اعتراض دانشجویان در دانشگاه ارومیه و مرکز شهر

۸۱۴۴۳۱۵۷۸_۷۴۲۱۱      ۸۱۴۷۱۰۴۵۷_۹۶۵۵

۸۱۲۳۱۸۲۰۷_۱۱۲۹۴۰ ۸۱۲۲۳۲۶۹۰_۱۱۱۹۷۷

تصاویر رسیده از اردبیل

۸۱۴۷۲۴۱۱۵_۴۰۹۲۹

انتهای خبر