اقدام بی سابقه پوتین در تهران

تیتر رسانه های داخلی و خارجی از دیدار پوتین با رهبر انقلاب/ تاریخچه قرآنی که «پوتین» به رهبری تقدیم کرد +تصاویر

سایت اسپاتنیک روسیه که به زبان فارسی هم خبررسانی می کند اقدام آقای پوتین که از فرودگاه مهرآباد و پیش از استقبال رسمی مستقیما به دیدار رهبر ایران رفته را "یک اتفاق بی‌سابقه" توصیف کرده است.

image_pdfimage_print

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز به تهران سفر کرده بود بلافاصله پس از ورود به تهران به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت.

پوتین امام

این برای اولین‌بار است که رئیس‌جمهور کشوری خارج از تشریفات دپیلماتیک به‌طور مستقیم از فرودگاه به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌رود.

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بعدازظهر دوشنبه با آقای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و از گسترش بیشتر همکاری‌های «دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» استقبال و از حضور تأثیرگذار مسکو در مسائل منطقه‌ای به‌ویژه سوریه تمجید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که حدود دو ساعت طول کشید، آقای پوتین را شخصیت برجسته‌ای در دنیای امروز خواندند و از تلاش‌های این کشور در موضوع هسته‌ای ایران تشکر کردند.

تاریخچه قرآنی که «پوتین» به مقام معظم رهبری تقدیم کرد

این قرآن یکی از ارزشمندترین قرآن‌های قدیمی است که بخش خاورمیانه‌شناسی دانشگاه مسکو درباره تاریخچه این قرآن اعلام کرد: «قرآنی که رئیس جمهور پوتین به جناب آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران هدیه کرده مربوط به دوره مروان آخرین خلیفه بنی‌امیه بوده که والی شام به سلطان سلیم عثمانی هدیه کرده بود و بعدها پادشاه دیگر عثمانی نیز آن را به عباس میرزا نائب‌السلطنه قاجار هدیه کرده بود و عباس میرزا نیز در جنگ قاجار و روس به دلیل رشادت‌های والی گنجه به وی هدیه کرده بود و در دوران شوروی سابق این قرآن به دستور استالین به موزه آرمیتاژ شهر سن‌پترزبورگ انتقال یافت و امروز پوتین این قرآن را به آیت‌الله خامنه ای رهبر انقلاب ایران هدیه کرد».

این دیدار بازتاب متفاوتی در رسانه های داخلی و خارجی داشت که به همراه گزیده مطالب مطرح شده در آن، در زیر می آید:

کرملین:

دیدگاه مشترک آیت‌الله خامنه‌ای و پوتین درخصوص بحران سوریه
سخنگوی کرملین از تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور روسیه بر حل داخلی بحران سوریه خبر داد.

تسنیم/  امام خامنه‌ای در دیدار دو ساعته پوتین:

* آقای پوتین شخصیت برجسته‌ای در دنیای امروز است مسئله هسته‌ای به یک سرانجامی رسیده اما ما هیچ اعتمادی به آمریکا نداریم
* با چشمان باز،رفتار و عملکرد آمریکا را تحت نظر داریم

* مواضع رئیس‌جمهور روسیه بویژه دریکسال و نیم اخیر در مسائل مختلف خیلی خوب و مبتکرانه است
* امریکاییها همیشه تلاش میکنند رقبای خودرا درموضع انفعال قراردهند اما شما این سیاست را خنثی کردید

* امریکاییها در نقشه‌ای بلند مدت،در صددند با تسلط بر سوریه و سپس گسترش کنترل خود بر منطقه، خلأ تاریخی عدم تسلط بر غرب آسیا را جبران کنند
* این نقشه تهدیدی برای همه ملتها و کشورها بویژه روسیه و ایران است

* امریکا و دنباله‌هایش درمسئله سوریه درصددند اهداف تحقق نیافته خود از راه نظامی را در عرصه سیاسی و پای میز مذاکره محقق کنند
* اصرار امریکاییها بر رفتن بشار اسد از نقاط ضعف سیاستهای اعلامی آمریکاست

* رئیس‌جمهور سوریه رأی اکثر مردم را بدست آورده امریکا حق ندارد این رأی را نادیده بگیرد
کمکهای با واسطه و بی‌ واسطه امریکا به گروههای تروریستی از جمله داعش از نقاط ضعف آشکار سیاستهای امریکاست

*امریکا از دیپلماسی شرافتمندانه برخوردار نیست
به همین علت ما به جز هسته‌ای نه در مورد سوریه و نه هیچ موضوع دیگری مذاکره دوجانبه با امریکا نداریم و نخواهیم داشت
*اگر تروریستها در سوریه سرکوب نشوند دامنه فعالیتهای مخرب آنها به آسیای میانه و مناطق دیگر گسترش خواهد یافت

باشگاه خبرنگاران جوان/ پوتین در دیدار مقام معظم رهبری:

ما متعهدیم که بر خلاف برخی‌ها به شرکایمان از پشت خنجر نزنیم و هیچ‌وقت در پشت پرده اقدامی بر ضد دوستانمان انجام ندهیم/ حل بحران سوریه فقط از طریق سیاسی و پذیرش رأی مردم این کشور و خواست همه اقوام و گروههای سوری امکان‌پذیر است و هیچکس حق ندارد نظر خود را به مردم این کشور تحمیل کند

تسنیم/  پوتین در دیدار با امام خامنه‌ای :

پوتین بااشاره به تجربیات ارزشمندرهبرانقلاب وابرازخشنودی ازاین دیدار:ازهمکاری بسیارفعال باجمهوری اسلامی بسیارخرسندیم/ایران کشوری مستقل،استوار،بادورنمایی بسیارخوب ومتحدی مطمئن وقابل تکیه است

متعهدیم برخلاف برخیهابه شرکایمان ازپشت خنجرنزنیم وهیچوقت پشت پرده اقدامی ضـددوستانمان انجام ندهیم/همانطورکه فرمودیدامریکامیخواهداهداف محقق نشده خوددرسوریه رادرمذاکره پیگیری کند/مامراقبیم

بی بی سی:

پوتین به آیت‌الله خامنه‌ای یک قرآن قدیمی هدیه داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز به تهران سفر کرده در دیدار با رهبر ایران یک جلد قرآن خطی قدیمی به آیت الله علی خامنه ای هدیه داده است.

خبرگزاری های ایران می گویند که هدیه آقای پوتین “یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی” موجود است، اما هنوز مشخصات دقیق تری از این هدیه را منتشر نکرده اند. سفر آقای پوتین به تهران دومین دیدار رسمی او از سال ۱۳۷۶ است.
آقای پوتین امروز دوم آذر بلافاصله پس از رسیدن به تهران و در اولین مرحله از سفر یک روزه اش، به دیدار آیت الله خامنه ای رفت.

سایت اسپاتنیک روسیه که به زبان فارسی هم خبررسانی می کند اقدام آقای پوتین که از فرودگاه مهرآباد و پیش از استقبال رسمی مستقیما به دیدار رهبر ایران رفته را “یک اتفاق بی‌سابقه” توصیف کرده است.

مهرماه سال گذشته هم در جریان سفر دو روزه حسن روحانی به روسیه که برای شرکت در نشست رهبران کشورهای ساحلی دریای خزر انجام شد، آقای پوتین یک سپر متعلق به سربازان شاه عباس اول را به آقای روحانی هدیه داده بود.

یکی از اعضای دفتر رئیس جمهور ایران در شرح ملاقات دو رئیس جمهور از آقای پوتین نقل کرده بود که رئیس جمهور روسیه “با خنده [به آقای روحانی] گفته بود ظاهرا این سپر به‌ دست حریف افتاده، اما ایران برنده آن نبرد بود.”

مشخص نیست سپر اهدا شده به آقای روحانی دقیقا مربوط به کدام جنگ شاه عباس اول بود اما در فاصله سال های ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۸ میلادی دست کم چهار جنگ میان نیروهای ایران و عثمانی انجام شده است که آخرین آن مربوط به نبرد تبریز است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز دیدار پوتین و مقام معظم رهبری را پوشش داد و نوشت: دیدار روز دوشنبه نشان از دوره جدید از همکاری احتمالی میان مسکو و تهران پس از توافق هسته‌ای ایران است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: ایران متحد مهمی برای تلاش‌های پوتین در بازگرداندن “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه در میدان نبرد علیه داعش بوده و نیروهای ایرانی و لبنانی در نبردهای زمینی کمک‌های مهمی به اسد کرده‌اند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز آمریکا

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز آمریکا نیز به پوشش دیدار رئیس جمهور روسیه و مقام معظم رهبری پرداخت و نوشت که رئیس جمهور روسیه پس از هشت سال برای نخستین بار به ایران سفر و با رهبر ایران دیدار کرده و با وی درباره درگیری‌ها در سوریه صحبت کرد.

 

انتهای خبر